Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladehastighet saktelading

Startet av bmw2002, torsdag 25. mai 2017, klokken 16:57

« forrige - neste »

bmw2002

Hei!

Bestilte Ampera-E i fjor høst og får den nå i mai. Men etter å ha sett bilen i Oslo og det faktum at Jaguar i-pace kommer neste sommer er jeg nå litt i tvil på om vi skal droppe Ampera-E. Alternativet er å kjøpe en brukt i3 som bil nr 2 i tillegg til Jaguar.

Så da har jeg følgende valg:
- Selge Ampera-E når Jaguar kommer og kjøpe en brukt i3
- Selge Ampera-E når jeg får den og kjøpe en i3

Spørsmålet er hva som taper seg mest i verdi på et år: Ampera-E eller en brukt i3 til 200 000?

jcnorway

Om du skulle gått for alternativ 2 - hva skulle du ha solgt Ampera-E for?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

turfsurf

Normalt vil en ny bil tape seg mye mere. Men det spørs veldig på hvor god tilgjengeligheten er på biler med god rekkevidde er på det tidspunktet. Har i3 kommet med enda lengre rekkevidde, ny Leaf og Model 3 på trappene, så tror jeg AE taper seg fort i verdi. Det skal nok mye til at en brukt i3 taper seg mere enn en ny AE. Det går ganske sakte ned fra 200k til 100k.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Goggen123

#3
Det er jo ikke slik at det ikke kommer nye modeller frem mot neste sommer,  det er varslet ny Leaf ved årsskiftet og neste sommer vet man sikkert mye mer om Tesla M3
så Ampera-e vil ikke rå markedet alene.

Folk prater om at Ampera-e er en "investering" men selv har jeg sagt fra meg bilen etter å ha sett den, og jeg hadde kontrakt fra 16.09.16. Tror mange vil bli skuffet, men det er klart at for noen er rekkevidde alt.

Tror det vil være et helt fint marked for brukte biler <200.000, ikke alle har økonomi til ny bil og særlig i stor-oslo vil nok etterspørselen være god når nye bomtakster innføres trolig fra årsskiftet.

Jeg ville gått for i3.

bmw2002

Sitat fra: jcnorway på fredag 17. mars 2017, klokken 17:51
Om du skulle gått for alternativ 2 - hva skulle du ha solgt Ampera-E for?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Samme som jeg må betale for bilen 350 000, + det jeg evt må betale for å ta opp lån/renter i de dagene fra jeg kjøper bilen til ny kjøper overtar.

Knut Røe

Sitat fra: turfsurf på fredag 17. mars 2017, klokken 17:54
Har i3 kommet med enda lengre rekkevidde, ny Leaf og Model 3 på trappene, så tror jeg AE taper seg fort i verdi.
Ser ikke helt hvorfor det skulle være tilfelle. Hvis noe skal tape seg fort må det være TMX og TMS. Snart er de ikke alene om å være langrekkende og mange konkurrenter kommer etterhvert på banen.
Tror mange spådommer her er stort sett ønsketenkning. Bolt vil passe veldig godt for norske forhold, og batteriet er av en generøs størrelse. Norske bilkjøpere har vært vant til batterier på 20 kwh til en pris på 300k (Leaf og Golf). Bolt er et enormt fremskritt. Musk bør føle seg presset på tidsfristen til M3 etter mitt syn.

Troald

Nær 4000 i køen og Norge skal prioriteres heter det. Det virker som mange begynner å få kalde føtter. Blir det årets mageplask og forhandlerne etterhvert blir brennende inne med bilene? Kanskje det blir mulig å få gode rabatter utover høsten?
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

AppleKnocker

Sitat fra: bmw2002 på fredag 17. mars 2017, klokken 17:47
Hei!

Bestilte Ampera-E i fjor høst og får den nå i mai. Men etter å ha sett bilen i Oslo og det faktum at Jaguar i-pace kommer neste sommer er jeg nå litt i tvil på om vi skal droppe Ampera-E. Alternativet er å kjøpe en brukt i3 som bil nr 2 i tillegg til Jaguar.

Så da har jeg følgende valg:
- Selge Ampera-E når Jaguar kommer og kjøpe en brukt i3
- Selge Ampera-E når jeg får den og kjøpe en i3

Spørsmålet er hva som taper seg mest i verdi på et år: Ampera-E eller en brukt i3 til 200 000?
Målt i kroner vil AE nesten garantert tape seg mer. I3 vil kanskje tape seg mer i %, men ikke i absolutte kroner.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Knut Røe

Sitat fra: Troald på fredag 17. mars 2017, klokken 18:48
Nær 4000 i køen og Norge skal prioriteres heter det. Det virker som mange begynner å få kalde føtter. Blir det årets mageplask og forhandlerne etterhvert blir brennende inne med bilene? Kanskje det blir mulig å få gode rabatter utover høsten?
Det er lov å håpe. Skal hvertfall prøvekjøre denne når den etterhvert blir tilgjengelig, tror og håper jeg blir positivt overrasket. 2017 og 2018 er vel årene de har egentlig, etter det begynner det å komme såpass mye konkurrenter at de ikke lenger er enerådende om stort batteri i 300k klassen.

turfsurf

Sitat fra: tiger``n på fredag 17. mars 2017, klokken 18:39
Sitat fra: turfsurf på fredag 17. mars 2017, klokken 17:54
Har i3 kommet med enda lengre rekkevidde, ny Leaf og Model 3 på trappene, så tror jeg AE taper seg fort i verdi.
Ser ikke helt hvorfor det skulle være tilfelle. Hvis noe skal tape seg fort må det være TMX og TMS.  .
At X og S hvil tape seg mye i pris er det vel ikke tvil om. Men har var det snakk om AE vs i3, og det er vel ikke tvil om at viss det kommer mange gode alternativer til AE i den klassen, så vil den tape seg fortere i pris.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

...

AE vil nok holde seg greit i pris i 2017 og første halvdel av 2018... tipper det er lett å få nær nypris på en lettere brukt AE.

knut.aulie

Ingen grunn til å tro Ae vil stå usolgt hos forhandlerne. Foreløpig er det ingen konkurrent .

En skulle tro at trilling og gammel Leaf var usalgbare med argumentasjonen til noen her. Det er de ikke, synes faktisk de holder seg veldig godt i pris, samme med i3 60ah.

Derfor vil Ae uten konkurrenter holde seg med veldig lite verditap, når det blir konkurrenter som selges uten et års ventetid vil prisen falle mer men ikke men ikke brått.

At noen setter Jaguar iPace opp mot Ae som konkurrent sier litt om hvor rart elbilmarkedet er. En luksus SUV til 2 eller 3 ganger prisen er et greit alternativ...... Det sier litt. Jeg har begge på min bestillingsliste så jeg er med på dette rare kjøret.

Jo mindre en bil koster, jo mindre blir tapet, men Ae vil antagelig tape mindre kroner første halvår og mer etter ett år.

AmocoCadiz

Sitat fra: knut.aulie på fredag 17. mars 2017, klokken 22:37
Ingen grunn til å tro Ae vil stå usolgt hos forhandlerne. Foreløpig er det ingen konkurrent .

En skulle tro at trilling og gammel Leaf var usalgbare med argumentasjonen til noen her. Det er de ikke, synes faktisk de holder seg veldig godt i pris, samme med i3 60ah.

Derfor vil Ae uten konkurrenter holde seg med veldig lite verditap, når det blir konkurrenter som selges uten et års ventetid vil prisen falle mer men ikke men ikke brått.

At noen setter Jaguar iPace opp mot Ae som konkurrent sier litt om hvor rart elbilmarkedet er. En luksus SUV til 2 eller 3 ganger prisen er et greit alternativ...... Det sier litt. Jeg har begge på min bestillingsliste så jeg er med på dette rare kjøret.

Jo mindre en bil koster, jo mindre blir tapet, men Ae vil antagelig tape mindre kroner første halvår og mer etter ett år.
Godt argumentert, er enig i mye av analysen.

Folk flest (ikke elbilentusiastene her inne) er opptatt av å få tak i, bruke og kjøre bilen NÅ,
ikke slik som konkurrentene (og hvilke er de, Tesla kanselerte S60 idag) om muligens "noen måneder", "en gang i 2018" eller "rett rundt hjørnet".

Folk flest er heller ikke er særlig lysten på å bedrive fritiden med hverken lading og hurtiglading, derfor er stort batteri en enorm drivkraft.(!)

Her kommer AE inn med 60+kWh batteri og faktisk leverer bilen allerede om noen få måneder, til en helt kurant pris.
Klart det er en elbil suksess i markedet og gode priser i et videresalg/bruktmarked for AE lang tid fremover.
Med over 4000 i kontraktskø kommer det neppe massekanseleringer som gir  prutepriser til høsten...Dream On!    ;)

Elbil fundamentalist

#13
Det er jo først og fremst bensin og dieselbiler som vil få massiv juling hver gang det kommer elbiler som treffer rett i sikringsboksen i det norske bilmarkedet.

Tror kanskje hybridbiler/ladehybrider vil få det litt tøft også, når mange kjøpere i bruktmarkedet hopper over hybridbiler tilpasset en midlertidig kjøpegruppe med "rekkevidde angstnevroser". Både at det blir flere rene elbiler med lenger rekkevidde, men samtidig at det vokser opp en skog av hurtigladere.

Ae vil være i sitt prissegment over elbiler med kortere rekkevidde. Altså holde seg godt i pris. Den vil konkurrere med TM3 og brukte TMS. TMS er det fortsatt relativt få av sett totalmarkedet, men selv de blir mer anvendelige med utbygging av hurtigladere. Selv kom jeg rett fra langtur i Asia og TMS'en stående på Gardemoen uten lading. Dro rett på hyttetur med slunken batteri og ladet på en grønn kontakt lader med chademo adapter på CirkleK v Tyrifjorden. Ladet 290km/t var ikke mange minuttene før det var nok til SC ved Valdresporten.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Egil Fonn

Blir mange skuffet når de får sin Ampera vil de kvitte seg med den, og markeds prisen faller. De fleste som kjøper i3 er svært fornøyd og beholder bilen. Dette burde føre til få brukte til salgs og god brukt pris. Fallet kommer når BMW i3 kommer med oppgradert større batteri. Da vil mange eksisterende i3 eiere oppgradere og det kan bli mange brukte 94ah på markedet.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA