Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladehastighet saktelading

Startet av bmw2002, torsdag 25. mai 2017, klokken 16:57

« forrige - neste »

turfsurf

Dere går begge glipp av at det er snakk om verditap på en kjøpt brukt  i3 vs en ny AE.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

trykkertor

Sitat fra: S4e på onsdag 22. mars 2017, klokken 16:37
Synes du skal kjøpe den bilen du har mest lyst på!
Der er jeg veldig enig med S4e.
Alt for mange mennesker kjøper ikke den bilen/fargen/utstyret de har lyst på. Men tenker mer på neste eier av bilen.
Derfor blir typisk mange biler bestilt med f.eks skinn, og en eksteriørfarge i kjedelige sort eller grå, for at bilen skal være lett å selge.

Vi har hatt biler som var mørk lilla, oransje, uten skinn og diverse utstyr, fordi det var slik vi ønsket dem selv.
Så får vi heller være tålmodige når skuta skal selges, og vente på rette kjøper.
Det ruller alt for mye triste grå biler med skinn rundt, fordi første kjøper tenkte "bilen skal være lett å selge".

Ja fargerike biler med stoffseter!  :+1:

eivhelle

Etter å ha eid en diesel SUV som hadde et verditap på 450k på i overkant av 4 år, er jeg blitt vaksinert mot å bry meg om verditap på elbil.

En bil er uansett ikke et investeringsobjekt med mindre du spekulerer i andres utålmodighet når det kommer noe nytt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

arthur

Sitat fra: eivhelle på onsdag 22. mars 2017, klokken 20:33
Etter å ha eid en diesel SUV som hadde et verditap på 450k på i overkant av 4 år, er jeg blitt vaksinert mot å bry meg om verditap på elbil.

En bil er uansett ikke et investeringsobjekt med mindre du spekulerer i andres utålmodighet når det kommer noe nytt.

Nei, men å begrense tapet, "damage control", tror jeg nok de fleste av oss må gjøre da kontoen har en begrensning!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

bmw2002

Sitat fra: eivhelle på onsdag 22. mars 2017, klokken 20:33
Etter å ha eid en diesel SUV som hadde et verditap på 450k på i overkant av 4 år, er jeg blitt vaksinert mot å bry meg om verditap på elbil.

En bil er uansett ikke et investeringsobjekt med mindre du spekulerer i andres utålmodighet når det kommer noe nytt.

Her er jeg i utgangspunktet enig, men sidemn Ampera-E blir bil nr 3 og kun skal eies i ca 1 år ønsker jeg å tape minst mulig penger frem til vi får Jaguaren.  Når vi får Jaguaren så er jeg ikke så opptatt av verditap på denne fordi er både en bil vi virkelig har lyst på og skal beholdes lenge.

Burger

i3 har en fordel dersom verditapet er for stort, bruk 70k og få nyeste og største batteriet. Må være knaill for de som kjøpte den første generasjonen når verditapet blir for stort.

* 70k er tall jeg har plukket opp her på forumet over hvor mye BMW skal ha for nytt batteri, kan være feil.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

model3citizen

Sitat fra: Burger på torsdag 23. mars 2017, klokken 13:06
i3 har en fordel dersom verditapet er for stort, bruk 70k og få nyeste og største batteriet. Må være knaill for de som kjøpte den første generasjonen når verditapet blir for stort.

* 70k er tall jeg har plukket opp her på forumet over hvor mye BMW skal ha for nytt batteri, kan være feil.

Det riktige tallet er 100.000,-
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Hvitmalt

Sitat fra: model3citizen på torsdag 23. mars 2017, klokken 21:32

Det riktige tallet er 100.000,-

Har vi den prisen fra offisielt hold eller fra en bmw selger som helst vil selge en ny bil? Leste på ett annet forum om en i3 eier i Nederland som måtte ut med €8000 inklusive arbeid og avgifter. Om noe burde det vel være et lite hakk billigere i Norge i og med at det er momsfritt her?

Model S 75 AP2.5 EAP - December 2017

moby666

Spørs om det er så lurt å koste på 100.000 på en gammel bil som mangler mye av utstyr man forventer på en bil i 2017/18. Jeg ville ikke ha gjort det iallefall.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

model3citizen

Sitat fra: Hvitmalt på tirsdag 28. mars 2017, klokken 16:32
Sitat fra: model3citizen på torsdag 23. mars 2017, klokken 21:32

Det riktige tallet er 100.000,-

Har vi den prisen fra offisielt hold eller fra en bmw selger som helst vil selge en ny bil? Leste på ett annet forum om en i3 eier i Nederland som måtte ut med €8000 inklusive arbeid og avgifter. Om noe burde det vel være et lite hakk billigere i Norge i og med at det er momsfritt her?

Det er ikke momsfritt for hverken batteriet, eller å få jobben utført her.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

model3citizen

Sitat fra: moby666 på tirsdag 28. mars 2017, klokken 17:38
Spørs om det er så lurt å koste på 100.000 på en gammel bil som mangler mye av utstyr man forventer på en bil i 2017/18. Jeg ville ikke ha gjort det iallefall.

Jeg var innom tanken, men med en bil over halvveis i garantitiden, er det utelukket.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

PionerThink

Hvis det koster 8000 EUR å bytte batteri så er vel dette ca.74 000 NOK med en kurs på 9,25.
Jeg synes ikke dette høres avskrekkende ut da BMW i3 er såpass "nyskapende", og har så mye utstyr at den fremdeles vil være attraktiv i mange år, selv halvveis ut i garantitiden ;D
Antar også at BMW vil gi en garantitid på nytt batteri som vil måtte gå utover eksisterende gjenstående garantitid som man har på det "gamle".
Ser for meg at det også etter hvert blir "skrapet" noen nyere i3, og har man da ønsker om å bytte ut flekkete stoffseter med skinn, så bør dette være grei skuring :+1:
Rust er vel heller ikke den største utfordringen på disse bilene ::)

Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

moby666

#42
i3 mangler android auto og apple carplay, touch skjerm, radarbasert acc, ryggeradar, elektriske seter, varme i ratt, varme i baksete, kjøling i seter, varme i frontrute, bakruter som kan åpnes, led/xenon fjernlys, led lys over hele linja, induksjonslading av telefon osv. Dette er utstyr som er vanlig nå og det kommer sikkert mer etter hvert.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

turfsurf

Ny i3 har jo ikke mere utstyr enn den gamle foreløpig, så m.t.p å kjøpe ny bil eller bytte batteri så er det uvesentlig.

Ville heller stilt spørsmål med å kjøpe en ny i3 nå, når den er så langt inn i livssyklusen. Hadde jeg hatt behov for rekkevidden på bil nr 2 og diffen mellom ny bil og nytt batteri i størrelsesorden over 50k, så ville jeg vurdert det. Den diffen bør jo være større jo eldre bil man har selvfølgelig
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Bjoris

#44
Det eneste som kan ødelegge for Ampera-e er Leaf. Blir den lansert som en større og bedre bil til samme pris og med samme rekkevidde og samtidig som den kan leveres raskt vil nok det påvirke prisene på Ampera-e noe, men Ampera-e ligger så nært Ioniq, gml Leaf og de andre at jeg tviler på at det blir noe svært tap på Ampera-e. Jeg tror de som får bilen nå snart vil ha mer eller mindre gratis bil det neste året...

Jeg tror ikke X og S blir så påvirket, det er jo slik i dag også at småbilene er mye rimeligere enn de store bilene. Så er det noen som har kjøpt storbil fordi det ikke fantes småbiler med lang rekkevidde, men jeg tror ikke det smeller før Dollaren stuper og/eller det kommer fullverdige familiebiler som er langt rimeligere. Er ikke mange som står å vurdere Ampera-e mot Tesla X... I-Pace skal være 5% rimeligere, men er langt mindre. Q6 blir neppe billigere, men mange vil nok heller ha Audi enn Tesla så det er nok på vei mot normalt verditap på disse dyre bilene, til nå har det vært uforskammet lite verdifall
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA