Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladehastighet saktelading

Startet av bmw2002, torsdag 25. mai 2017, klokken 16:57

« forrige - neste »

knut.aulie

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 18. mars 2017, klokken 10:16
Blir mange skuffet når de får sin Ampera vil de kvitte seg med den, og markeds prisen faller.
Fantastisk dårlig argumentert. Hvorfor skulle de det når det pt ikke finnes konkurrenter og en samlet bilpresse renner over av gode omtaler.

AmocoCadiz

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 18. mars 2017, klokken 11:51
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 18. mars 2017, klokken 10:16
Blir mange skuffet når de får sin Ampera vil de kvitte seg med den, og markeds prisen faller.
Fantastisk dårlig argumentert. Hvorfor skulle de det når det pt ikke finnes konkurrenter og en samlet bilpresse renner over av gode omtaler.
Etterhvert som det faktisk har kommet en del ulike elbiler å velge mellom har dessverre også det negative og slitsomme  fenomenet " å snakke ned" andre merker blitt mer og mer utbredt, også her på elbilforum. (og for å rettferdiggjøre det egne bilvalget)
Vi har allerede sett eksempel på noen ganske aktive slike "kampanjer", tydeligvis gjelder det å være tidlig ute med dette ifht AE også.
Det kjedelige er at alle de andre som kommer hit (åpent forum) for å søke og finne god informasjon om de ulike elbilenes egenskaper også da møter en god del forvirrende og usakelige påstander.

knut.aulie

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 18. mars 2017, klokken 12:46
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 18. mars 2017, klokken 11:51
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 18. mars 2017, klokken 10:16
Blir mange skuffet når de får sin Ampera vil de kvitte seg med den, og markeds prisen faller.
Fantastisk dårlig argumentert. Hvorfor skulle de det når det pt ikke finnes konkurrenter og en samlet bilpresse renner over av gode omtaler.
Etterhvert som det faktisk har kommet en del ulike elbiler å velge mellom har dessverre også det negative og slitsomme  fenomenet " å snakke ned" andre merker blitt mer og mer utbredt, også her på elbilforum. (og for å rettferdiggjøre det egne bilvalget)
Vi har allerede sett eksempel på noen ganske aktive slike "kampanjer", tydeligvis gjelder det å være tidlig ute med dette ifht AE også.
Det kjedelige er at alle de andre som kommer hit (åpent forum) for å søke og finne god informasjon om de ulike elbilenes egenskaper også da møter en god del forvirrende og usakelige påstander.
Her påpeker du et viktig poeng som er økende. Denne polariseringen er som du påpeker lite konstruktiv!

Egil Fonn

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 18. mars 2017, klokken 13:46
Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 18. mars 2017, klokken 12:46
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 18. mars 2017, klokken 11:51
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 18. mars 2017, klokken 10:16
Blir mange skuffet når de får sin Ampera vil de kvitte seg med den, og markeds prisen faller.
Fantastisk dårlig argumentert. Hvorfor skulle de det når det pt ikke finnes konkurrenter og en samlet bilpresse renner over av gode omtaler.
Etterhvert som det faktisk har kommet en del ulike elbiler å velge mellom har dessverre også det negative og slitsomme  fenomenet " å snakke ned" andre merker blitt mer og mer utbredt, også her på elbilforum. (og for å rettferdiggjøre det egne bilvalget)
Vi har allerede sett eksempel på noen ganske aktive slike "kampanjer", tydeligvis gjelder det å være tidlig ute med dette ifht AE også.
Det kjedelige er at alle de andre som kommer hit (åpent forum) for å søke og finne god informasjon om de ulike elbilenes egenskaper også da møter en god del forvirrende og usakelige påstander.
Her påpeker du et viktig poeng som er økende. Denne polariseringen er som du påpeker lite konstruktiv!

Dette er et åpent forum der man kan komme med sine egne meninger. Det har jeg gjort!
Rakker ikke ned på noe eller noen. Faktum er at de fleste har bestilt ampera uten og verken se den eller prøve den. Noen i tråden her ble skuffet når de fikk se bilen. Muligens flere blir det? Selv tør jeg ikke kjøpe en bil usett og uprøvd. Blir kundene fornøyd med Ampera beholder de den og bruktprisene holder seg.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Goggen123

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 18. mars 2017, klokken 12:46
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 18. mars 2017, klokken 11:51
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 18. mars 2017, klokken 10:16
Blir mange skuffet når de får sin Ampera vil de kvitte seg med den, og markeds prisen faller.
Fantastisk dårlig argumentert. Hvorfor skulle de det når det pt ikke finnes konkurrenter og en samlet bilpresse renner over av gode omtaler.
Etterhvert som det faktisk har kommet en del ulike elbiler å velge mellom har dessverre også det negative og slitsomme  fenomenet " å snakke ned" andre merker blitt mer og mer utbredt, også her på elbilforum. (og for å rettferdiggjøre det egne bilvalget)
Vi har allerede sett eksempel på noen ganske aktive slike "kampanjer", tydeligvis gjelder det å være tidlig ute med dette ifht AE også.
Det kjedelige er at alle de andre som kommer hit (åpent forum) for å søke og finne god informasjon om de ulike elbilenes egenskaper også da møter en god del forvirrende og usakelige påstander.

Sist jeg sjekket var dette et diskusjonsforum, så skulle vel ikke være noe i veien for å diskutere litt av hvert. Er man skeptisk til det man leser her, kan man jo heller lese en test på noen av bilisidene eller en avis.
Noen her har tross alt sett bilen, i Oslo eller bilmesse i utlandet og gjort oss opp en mening. Det er vel like mye lov å ha en mening, som å spekulere hvor mange biler som kommer med hvilken farge i første båt osv.

automat

Ampera E kommer til å holde seg godt i pris i mange år fremover, selv med plastikk-interiør. Fordi den har rekkevidde nok til å ha et uendelig stort antall av fossilbilister som potensielle kjøpere.

Det er to ting som kan rokke ved dette. At det kommer en en systemfeil/svikt som gjør bilen til et økonomisk risikoprosjekt etter garantiutløp. Eller at en produsent oversvømmer markedet med billige elbiler med lang rekkevidde.

I3 derimot, har mer usikker bruktverdi. Den har ikke fullverdig rekkevidde, så kjøpergruppen er mer begrenset. Og vi vet at det om kort tid kommer biler med lengre rekkevidde.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

moby666

I3 har vel tapt seg ca 100000 på 2 år, antar at AE holder seg bedre enn det.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

turfsurf

Her var det vel snakk om verditapet på en brukt i3 i forhold til en ny AE. Da blir regnskapet ganske annerledes.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

e-curious

100.000 på to år; det er vel ganske det man kan forvente at en vanlig bil taper seg i verdi?   Har hørt en tommelfingerregel om at man kan forvente ga 20% fall første året, deretter 10% pr år

Sent fra min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk


bmw2002

Etter å ha lest denne tråden og tenkt litt tror jeg at jeg utsetter avgjørelsen til pris og endelig spesifikasjoner på Jaguar I-Pace kommer i høst.

Blir totalprisen med bra med utstyr høyere enn 800 venter jeg til 2019 og beholder bare Ampera-E. Det virker som folk tror Ampera-E vil ha er lavt verditap før ny Leaf etc kommer uansett.

AppleKnocker

Det er ikke slik at alle elbiler er bra biler, eller at alle elbiler passer for alle. For de fleste merker er det dessuten fanboys om dominerer, så det er viktig at svakheter ved bilene også blir belyst.

Spekulasjoner om verdifall vil selvsagt alltid være høyst usikre. Men når mange kjøper en bil usett, kan enkelte bli bli overrasket. Det kan naturligvis gå begge veier.

Når det gjelder AE tror jeg nok de fleste forventer en svært enkelt bil, men svært god rekkevidde. Men når TM3 ny Leaf osv kommer, kan en mulig respons fra Opel være å dumpe prisen. Vi får se.

Jeg gidder i hvert fall ikke å høre på fanatiske fanboys som ikke tåler kritisk søkelys på "sin" bil enten det er Tesla, Kia "Soul", eller Renault Zoe. Jeg har kommet med kritiske kommentarer til alle disse og gjør det gjerne igjen.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

TM

#26
Sitat fra: e-curious på søndag 19. mars 2017, klokken 11:25
100.000 på to år; det er vel ganske det man kan forvente at en vanlig bil taper seg i verdi?   Har hørt en tommelfingerregel om at man kan forvente ga 20% fall første året, deretter 10% pr år

Sent fra min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
Min erfaring er at en slik tommelfingerregel ikke er representativ for elbiler. Grunnen er at de mest populære elbilene har hatt lange leveringstider. Derfor har det nært et minimalt verditap på nesten nye bruktbiler. De store tapene kommer gjerne ikke før det er modellendringen (økt rekkevidde) som fører med seg mange  bruktbiler på markedet, samtidig som  det gis store rabatter ved kjøp av ny bil. Det er nok ikke en situasjon som vil inntre for Ampera-e før langt ut i 2018.
Jeg tror ikke det er sannsynlig at eierne av Ampera-e blir misfornøyd. De som har testet bilene har vel vært nokså udelt positive og antydet at kjøperne har grunn til å glede seg. Leaf har jo solgt ufattelig bra og det er vel ingen som kan hevde at det er en veldig påkostet bil.

model3citizen

#27
Sitat fra: bmw2002 på fredag 17. mars 2017, klokken 17:47
Spørsmålet er hva som taper seg mest i verdi på et år: Ampera-E eller en brukt i3 til 200 000?

Det er jo mange faktorer som spiller inn, primært er vel kjørelengde, dernest utstyrsnivå, tilstand osv. osv.

Men! Jeg ville bli forbauset om AE tapte seg mer enn en eldre i3 som raskt nærmerer seg garantiutløp og muligens har høyere kjørelengde.

AE er jo også av den formfaktoren som appelerer til veldig mange. En konstruksjon som gir god oversikt fra førerposisjonen, og som er lett og komme inn og ut av. Den har også relativt kompakte ytre mål, noe som gjør den lett å manøvrere. 5 dører, og bagasjerom er på plass også. Den er like lett å like for mange, som Kia Soul Ev.

En innertier! Ikke rart jeg bestilte en, for den kommer til, om jeg ikke blir tilfreds, å være en lek å selge rett før fellesferien sparker i gang.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror Ampera-e vil holde seg litt bedre. Svaret hadde vært annerledes om det var snakk om 2 år i stedet for 1 år.

Bolt/Ampera-e vil ikke være tilgjengelig i spesielt stort antall med det første, noe som fort kan bety kunstig høye bruktbilpriser.  Dette er noe som vil normalisere seg over litt tid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

S4e

Sitat fra: tiger``n på fredag 17. mars 2017, klokken 18:39
Sitat fra: turfsurf på fredag 17. mars 2017, klokken 17:54
Har i3 kommet med enda lengre rekkevidde, ny Leaf og Model 3 på trappene, så tror jeg AE taper seg fort i verdi.
Ser ikke helt hvorfor det skulle være tilfelle. Hvis noe skal tape seg fort må det være TMX og TMS. Snart er de ikke alene om å være langrekkende og mange konkurrenter kommer etterhvert på banen.
Tror mange spådommer her er stort sett ønsketenkning. Bolt vil passe veldig godt for norske forhold, og batteriet er av en generøs størrelse. Norske bilkjøpere har vært vant til batterier på 20 kwh til en pris på 300k (Leaf og Golf). Bolt er et enormt fremskritt. Musk bør føle seg presset på tidsfristen til M3 etter mitt syn.

Enig!

Jeg tror også dagens modell av i3 vil tape seg mer i verdi når det er dukket opp flere alternativer med mye bedre rekkevidde, inkludert ny i3. Samtidig koster Ae mer, så du taper mer i kroner for hver % verdifall.

Synes du skal kjøpe den bilen du har mest lyst på!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA