Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Verditap og pris per km/mnd.

Startet av PionerThink, torsdag 25. mai 2017, klokken 10:46

« forrige - neste »

AppleKnocker

For å konstatere det innlysende:
* Det beste er å komme seg fra A til B  (og tilbake til A) uten å lade
* Hvis man kan lade på destinasjonen (dvs B og ikke et sted mellom A og B), er det bedre enn å stoppe på   
hurtiglader
* Hvis man må stoppe å lade underveis, er raskest mulig lading å foretrekke

Jeg har f.eks ikke vært spesielt interessert i ZOE tidligere, men når den kom i utgave som gjorde at jeg ikke trenger å hurtiglade på de turene jeg kjører i løpet av ett år, og med en gunstig pris, så passet den mitt kjøremønster perfekt.

Uansett hvor raskt bilen lader, og uansett hvor entusiastisk man er for Superchargere, CCS og Chademo, så er det jo noe herk å stoppe underveis for å fylle på strøm. Ladekøangst er det jeg kjenner mest på når jeg er på langtur ???
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

PionerThink

Helt enig i dine synspunkter, og de fleste turene vi også tar vil i 90% av tilfellene bli dekket av kapasiteten på nye 400 km ZOE. Eneste er når man av og til skal på en lengre tur på rundt 300 km, og må man først lade er det jo greit å kunne fylle tanken raskest mulig. Hadde den hatt hurtiglading hadde det vært supert :+1:
Det at man må ha denne Zaptec-laderen og betale 7500,- i mellom for å lade på IT-nett er også en irritasjon som gjør at det blir tilleggskostnad utover tilbudet de har.
Sier ikke at dette er ille mtp rekkevidden man får, men allikevel så blir det jo litt kroner av det:
250 900,-(Intense) + 3600,-(Metallic lakk) 7500,-(Zaptec) + 10 000,-(vinterhjul) =  272 000,-
Hva koster vinterhjul hos andre med dekktrykksensorer som virker? Noen som har sjekket pris?
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

pudderjagar

Eg hoppa over vinterdekktilbudet til Renault og kjøpte dekk og felg hjå den lokale dekkforhandleren. Kosta meg 8000 ink mva. Meiner å huske at Renault skulle ha 14 000 eks mva
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

HCO

Sitat fra: PionerThink på mandag 20. mars 2017, klokken 13:12
+ 10 000,-(vinterhjul)
Hva koster vinterhjul hos andre med dekktrykksensorer som virker? Noen som har sjekket pris?

Jeg betalte 2.000 for ferdig monterte og klonede sensorer hos Dekksjekk (Askim). I tillegg kostet vinterdekkene 4.200 (Contintental Ultragrip Ice 2). Felger hadde jeg fra før (Zoe har boltsirkel 4/100, samme som omtrent halvparten av alle biler produsert siden krigen, så ingen grunn til å kjøpe nye felger...)

Sitat fra: PionerThink på mandag 20. mars 2017, klokken 13:12
(...) Sier ikke at dette er ille mtp rekkevidden man får, men allikevel så blir det jo litt kroner av det:
250 900,-(Intense) + 3600,-(Metallic lakk) 7500,-(Zaptec) + 10 000,-(vinterhjul) =  272 000,-

Nå var naturlig nok ikke Zoe 400 tilgjengelig i april i fjor, men prisene var nesten sammenlignbare med dagens 400. Vi valgte å kjøpe Life i stedet for Intense og spare en del kroner på det, samt at vi timet riktig ifht. en av de evigvarende "kampanjene" til Renault.

Vi ga 192.000 for selve bilen (inkl. PodPoint og 16" felger) og 6.200 for vinterhjul. I tillegg har vi kjøpt gummimatter samt en brukt "lademugge" til 5.000. Totalt 204.000.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Domenenavn

Anbefaler dere ikke å kjøpe Zoe.
Ja, du kan lade hjemme med egen instalert hjemmelader. Men skal dere ut på tur, vil det være umulig å lade på veien. Lading hos Fortum/Grønn kontakt tar flere timer.
Og du kan ikke lade i vanlig stikkontakt. Slik at om du er på besøk hos venner eller vil lade f.eks i kommunale ladestasjoner rundt omkrin, så går ikke det. Selv om du bruker vanlig type 2 kabel som følger med.

Disse kan overraskende ikke brukes i offentlige ladestasjoner.

En ting er deres behov - men husk om du skal selge bilen om noen år, og tror neppe noen vil kjøpe den da

Krsand

Sitat fra: Domenenavn på tirsdag 21. mars 2017, klokken 15:53
Anbefaler dere ikke å kjøpe Zoe.
Ja, du kan lade hjemme med egen instalert hjemmelader. Men skal dere ut på tur, vil det være umulig å lade på veien. Lading hos Fortum/Grønn kontakt tar flere timer.
Og du kan ikke lade i vanlig stikkontakt. Slik at om du er på besøk hos venner eller vil lade f.eks i kommunale ladestasjoner rundt omkrin, så går ikke det. Selv om du bruker vanlig type 2 kabel som følger med.

Disse kan overraskende ikke brukes i offentlige ladestasjoner.

En ting er deres behov - men husk om du skal selge bilen om noen år, og tror neppe noen vil kjøpe den da

Fullt så ille er det strengt talt ikke selv om det riktignok ikke er mulig å hurtiglade. Dette temaet er godt dekket ellers i forumet.

Lading i vanlig stikkontakt kan gjøres med zaptec-laderen eller med ladebøtta til NoFuel. Begge disse løsningene kan også benyttes på offentlige ladepunkt rundtom. For ladestasjoner med TN-nett kan vanlig type2-kabel benyttes, men dette kan riktignok være vanskelig å vite på forhånd hvilke punkter det gjelder, men det har vært forklart på forumet tidligere at i alle fall alle ladepunkt med 11kw eller mer vil være slik at de kan benyttes på Zoe.

Så ja; det er noen velkjente begrensninger angående lading som kan være greit å merke seg, men det er på ingen måte umulig.

AppleKnocker

Sitat fra: Domenenavn på tirsdag 21. mars 2017, klokken 15:53
Anbefaler dere ikke å kjøpe Zoe.
Ja, du kan lade hjemme med egen instalert hjemmelader. Men skal dere ut på tur, vil det være umulig å lade på veien. Lading hos Fortum/Grønn kontakt tar flere timer.
Og du kan ikke lade i vanlig stikkontakt. Slik at om du er på besøk hos venner eller vil lade f.eks i kommunale ladestasjoner rundt omkrin, så går ikke det. Selv om du bruker vanlig type 2 kabel som følger med.

Disse kan overraskende ikke brukes i offentlige ladestasjoner.

En ting er deres behov - men husk om du skal selge bilen om noen år, og tror neppe noen vil kjøpe den da
Her var det mye rart. Noen ville kanskje kalt det innlegget over ren løgn.

ZOE kan lades overalt.
Det som er spesielt med bilen er at den krever en spesiell ladekladd eller bøtte for å lade mange steder. Men overgang til noen hundrelapper kan den også lades på alle offentlige ladestasjoner.

Det er riktig at ZOE ikke har hurtiglading, men kun såkalt semihurtiglading. Forskjellen er i praksis ikke så stor hvis man sammenligner med f.eks Nissan Leaf. Den lader dobbelt så fort en liten stund, men faller raskt ned på 20-25KW. ZOE lader på 22KW. Det skal sies at enkelte andre biler lader raskere enn Leaf. ZOE har i tillegg aktiv batterivarme, noe som gjør at ladehastighet opprettholdes i kulda.

Hvis man har jevnlige turer over 30 mil er nok ikke ZOE den anbefalte bilen. Men den er jo faktisk den elbilen med mest rekkevidde for pengene.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Domenenavn

#22
Ser at mange mener at man kan lade Zoe overalt, og det stemmer jo forsåvidt. Det er bare det at man da må ha med seg en 4kg tung, stor , høylytt "mobil" Zaptec lader......
Den MÅ du bruke på samtlige av kommunale ladestasjoner. Jeg hørte til og med at en nabo hadde klaget til Zoe eier, fordi lyden fra Zaptec laderen fra gata, var så høy at de ikke fikk sove hehe.
Sier jo litt.

Anbefaler iallfall ALLE  å kreve å få se Zeptec laderen og høre hvor høylytt den er, FØR dere kjøper en Zoe....

Til opplysning så kjører jeg selv en Zoe, så jeg vet hva jeg prater om




jkirkebo

Sitat fra: Domenenavn på tirsdag 21. mars 2017, klokken 23:41
Ser at mange mener at man kan lade Zoe overalt, og det stemmer jo forsåvidt. Det er bare det at man da må ha med seg en 4kg tung, stor , høylytt "mobil" Zaptec lader......
Den MÅ du bruke på samtlige av kommunale ladestasjoner. Jeg hørte til og med at en nabo hadde klaget til Zoe eier, fordi lyden fra Zaptec laderen fra gata, var så høy at de ikke fikk sove hehe.

Har du testet samtlige kommunale ladestasjoner? Jeg lader ofte på noen i Fredrikstad og de er tilkoblet TN-nett selv om de bare er på 16A 1-fase. Det står "400V" på et rødt skilt på strømskapet ved siden av ;) Null behov for Zaptec der altså. Jeg vil tro det er tilfellet mange steder, at du fint kan finne kommunale ladestasjoner der du kan klare deg uten Zaptec. Men det begrenser selvsagt utvalget du kan bruke betraktelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Domenenavn

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. mars 2017, klokken 08:52
Sitat fra: Domenenavn på tirsdag 21. mars 2017, klokken 23:41
Ser at mange mener at man kan lade Zoe overalt, og det stemmer jo forsåvidt. Det er bare det at man da må ha med seg en 4kg tung, stor , høylytt "mobil" Zaptec lader......
Den MÅ du bruke på samtlige av kommunale ladestasjoner. Jeg hørte til og med at en nabo hadde klaget til Zoe eier, fordi lyden fra Zaptec laderen fra gata, var så høy at de ikke fikk sove hehe.

Har du testet samtlige kommunale ladestasjoner? Jeg lader ofte på noen i Fredrikstad og de er tilkoblet TN-nett selv om de bare er på 16A 1-fase. Det står "400V" på et rødt skilt på strømskapet ved siden av ;) Null behov for Zaptec der altså. Jeg vil tro det er tilfellet mange steder, at du fint kan finne kommunale ladestasjoner der du kan klare deg uten Zaptec. Men det begrenser selvsagt utvalget du kan bruke betraktelig.

Jeg har nå testet rundt 50 ulike ladestasjoner i Oslo. Ja, noen går...om man er tålmodig og prøver 5-6 ganger. Men ingenting er garantert. Når jeg pratet med verkstedet til Motor Forum sa de følgende "Zoe er svært sensetiv, så om det er andre biler som lader der, selv om det er 400V, så kan man ikke garantere at Zoe lader med vanlig type2 kabel" . Du kan så klart bruke Zaptec kabel i Oslos gater, men da må du følge sikkerhetsreglene som følger med Zaptec, som tydelig skriver at kabel ikke skal utsettes for sprut eller støv over tid. Litt vanskelig å unngå en høstdag....I tilegg skal ikke luftkanalen tildekkes, også litt vanskelig når løv og ikke minst snø legger seg over luftinntaket i løpet av en natt. Ansvaret ligger på kjøperens ansvar, og ikke selger. Selv om de selger inn at den er svært vannavstøtende og robust. Snakket med produsenten selv av Zaptec, som skriftlig skrev tilbake til meg, at laderen bør ikke utsettes av sprut/støv over tid.

Dirk Cordier

Vet noen om det er mulig å ha en takstativ/skiboks på Zoe/400km?
Thule?
Setter pris på en svar her. Zoe forhandler i Oslo vet ikke, heller ikke de gutter på Thule :-X
Dirk

pudderjagar

Eg kjøre med takbøyler og skiboks. Går som ei kule da og merkar lite på forbruket at eg har den på.

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Malawi

Sikkert et litt tåpelig spørsmål - er det noen som helst fare forbundet med å teste Zoe med direkte kabel på forskjellige ladepunkt for å teste om den lader uten zapplader?

zbk

Det eneste som skal skje er at du ikke får ladet fordi den ikke liker strømnettet du er tilkobla.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

N00b

Kona kom til å teste med Tesla sin ladekabel og det likte Zoe dårlig og ladekabelen lyste rødt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA