Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kun ett, midtmontert display

Startet av Mippen, torsdag 25. mai 2017, klokken 01:39

« forrige - neste »

Mippen

I følge denne artikkelen har salget av tunge hybridbiler eksplodert. Man lurer på om det er god avgiftspolitikk.

https://www.pdf-archive.com/2017/03/17/hybrider/preview/page/2/
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

#1
Igjen burde drivstoffprisene tatt seg av dette. Og da nytter det ikke med 40 øre påslag.

Legg på 5 kr / liter for å kompensere for de reduserte avgiftene på bilene, og 2 kr literen for å slippe bommer. Ytterligere 2 kr literen for å kompensere for årsavgiften så burde vi se en usedvanlig rask overgang til elektriske kjøretøy.

Med en drivstoffpris på 25 kr literen vil vi som famile på 4 måtte ut med ca. 600 kr for en tur til dyreparken i Kristiansand med camperen vår. Det blir ca 150 kr/ person. Ingen burde klage på at det er dyrt.

Samtidig vil det bli dyrt med det jeg kaller tullballkjøring. D.v.s. bruk av SUV til jobbpendling.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

timingbeltkiller

Hvordan vil det virke å sette opp bensin- og dieselprisene til et nivå
som tvinger de aller fleste fossilbilene ut av drift?

Avhenger av alder og pris på fossilen:

Er den opp i årene med lav salgsverdi,
vil eieren som hovedregel kunne skrote bilen uten å ødelegge økonomien sin.

Er den relativt ny, kan bare de med god råd gjøre det samme
og kjøpe seg en elbil i stedet.

De fleste ellers, og spesielt de med lånefinansiert bil,
vil bli sittende med en uselgelig bil de ikke har råd til å  bruke.
Og helt uten råd til å kjøpe elbil.

Samfunnsøkonomisk og politisk er dette en umulig sak.
Vekk med fossilbilene må derfor løses med direkte kjøpsforbud
eller kjøpsavgift høy nok til å resultere i indirekte kjøpsforbud.

Dersom da ikke elbilutvalget relativt rask blir like variert som fossilene i dag.
Og i tillegg nybilprisene til elbilene synker nok til å utkonkurrere fossilene.
Med andre ord den teknologiske utviklingen tar rotta på de sovende bilkonsernene
i trumpske bakvendtland.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Orbit

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 17. mars 2017, klokken 14:00
De fleste ellers, og spesielt de med lånefinansiert bil, vil bli sittende med en uselgelig bil de ikke har råd til å bruke.

Typisk scenario er ca 1000 liter drivstoff per år, ca 15000 km kjøring. 10 kr ekstra per liter (til kr 25) gir årlig merutgift på 10000 kr, med fradrag av ca 3000 kr i årsavgift (som da er bakt inn i påslaget). Merkostnad er derfor 7000 kr i året. Dette er klart dyrere, men samtidig ikke et så stort beløp at det bør velte et bilhold, ca 20 kroner om dagen. Påregnelige servicekostnader overgår lett dette
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 17. mars 2017, klokken 14:00
Samfunnsøkonomisk og politisk er dette en umulig sak.

Så langt er jeg helt enig med deg :)


Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 17. mars 2017, klokken 14:00
Vekk med fossilbilene må derfor løses med direkte kjøpsforbud

... men dette er en like politisk mulig sak - frem til elbilutvalget blir like variert som fossilene i dag, og med ditto rekkevidde og ladeinfrastruktur.

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 17. mars 2017, klokken 14:00
... eller kjøpsavgift høy nok til å resultere i indirekte kjøpsforbud.

Her begynner du å nærme deg :)

Det eneste politisk mulige her er altså å stadig øke kjøpsavgiften på nye biler - og samtidig signalisere at det forblir politikken fremover, og samtidig gradvis øke avgiftene på fossilt drivestoff - og signalisere at det forblir politikken fremover slik at publikum i god tid ser at det etterhvert vil være ett mer eller mindre "defacto" kjøps- og bruks-forbud.

... dette parallelt med incentiver for elbilene slik at disse er/blir konkurransedyktige mot sine fossile motparter før enn de elles hadde blitt.

... og dette er tilfeldigvis svært nær den politikken som føres av regjeringen/stortingsflertallet :p (Jada, jeg kan lett argumentere for at det går for sakte...).

Så det som gjenstår (bare sånn for å bli litt OnTopic også ;) ) er å definere hvor hybridene hører hjemme i denne suppa. Er det elbiler med fossil rekkeviddeforlenger?  Eller er det forkledde fossilbiler med ett lite elektrisk batteri-alibi?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Knut Røe

Sitat fra: Amoss på fredag 17. mars 2017, klokken 17:21
Er det elbiler med fossil rekkeviddeforlenger?  Eller er det forkledde fossilbiler med ett lite elektrisk batteri-alibi?
Akkurat dette er et veldig godt spørsmål. Jeg anser biler som X5-40E, XC90-T8, Q7-E-tron, Cayenne Hybrid, osv osv.
Alle disse er flodhester som sluker fossilt drivstoff dersom de ikke lades hver 3-4 mil.
Derimot, en utmerket bil som Volt, nei den fikk ikke noe som helst fordeler. Takk de rødgrønne for det.
Mange Volt-eiere rapporterer opp mot 80 kilometer på ren el ved fin kjøring (16-18 kwh batteri), da blir det fort noe annet, og denne har også en helt annen oppbygning der fossilmotoren ikke spiller hovedrollen. Dagens tullehybrider er kun for å tekkes et dumt regelverk, og NEDC tallene er helt latterlige, noen av disse har typegodkjent forbruk på 0.2 l/mil ihht NEDC.

turfsurf

Hm, Q7 etron har vel vesentlig lengre rekkevidde enn de andre SUVene. Den har vel like stort batteri som en eUP. Kombinert med diesel, så er det en hybrid som kan være snill mot nærmiljøet og relativt mye snillere på langtur. Problemet er at den har ett godt helelektrisk alternativ ;)
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

model3citizen

Sitat fra: tiger``n på fredag 17. mars 2017, klokken 18:52
Sitat fra: Amoss på fredag 17. mars 2017, klokken 17:21
Er det elbiler med fossil rekkeviddeforlenger?  Eller er det forkledde fossilbiler med ett lite elektrisk batteri-alibi?
Akkurat dette er et veldig godt spørsmål. Jeg anser biler som X5-40E, XC90-T8, Q7-E-tron, Cayenne Hybrid, osv osv.
Alle disse er flodhester som sluker fossilt drivstoff dersom de ikke lades hver 3-4 mil.
Derimot, en utmerket bil som Volt, nei den fikk ikke noe som helst fordeler. Takk de rødgrønne for det.
Mange Volt-eiere rapporterer opp mot 80 kilometer på ren el ved fin kjøring (16-18 kwh batteri), da blir det fort noe annet, og denne har også en helt annen oppbygning der fossilmotoren ikke spiller hovedrollen. Dagens tullehybrider er kun for å tekkes et dumt regelverk, og NEDC tallene er helt latterlige, noen av disse har typegodkjent forbruk på 0.2 l/mil ihht NEDC.

Min tolkning er at dagens "tullehybrider" er laget i all hovedsak for det kontinentaleuropeiske markedet, hvor de skal kunne kjøres i meget høye hastigheter, og over lange strekninger, for så å kunne kjøres helelektrisk i byområder over relativt korte distanser, hvor det forsåvidt også er sjeldent det er skikkelit kaldt.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA