Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 80kw hurtiglading bekreftet

Startet av larsk, onsdag 24. mai 2017, klokken 00:13

« forrige - neste »

larsk

Gitt denne, se link under, hva trenger man av "infrastruktur" av kabler og sikringer etc?

Holder det med en egen dedikert "vanlig 16A kurs" som en hvilken som helst elektriker kan trekke/montere?

http://www.ladefabrikken.no/KEBA_16A_type_2_uttak/p3060772_15762538.aspx


2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

Griffel

#1
Sitat fra: larsk på torsdag 16. mars 2017, klokken 10:00
Gitt denne, se link under, hva trenger man av "infrastruktur" av kabler og sikringer etc?

Holder det med en egen dedikert "vanlig 16A kurs" som en hvilken som helst elektriker kan trekke/montere?

http://www.ladefabrikken.no/KEBA_16A_type_2_uttak/p3060772_15762538.aspx
For denne ladestasjonen holder det med en egen dedikert "vanlig 16A kurs med jordfeilbryter type B" som en hvilken som helst elektriker kan trekke/montere, og spnaderer du en ca. 500,- mer for en fra samme produsent kan du få en som passer til "egen dedikert vanlig 16A kurs sikret med vanlig jordfeilautomat" og som også en hvilken som helst elektrikker kan montere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sverre_E

Hei,
Jeg har nettopp fått på plass en Ratio 16a veggboks, med cee tilførsel. "Plug-and-play"
Har hatt blått 16a cee- stikk på veggen siden 2013, som har vært brukt med original kladd (Leaf).

Da jeg kikket i sikringsskapet så jeg at det var a-vern på kursen. Er dette noe jeg bør forandre på? Reglene for installering av ladepunkt er kanskje endret siden 2013?
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

elektrolux

Når du montere via stikk/støpsel blir det mode 2 og ikke mode 3 som krever jordfeilvern type B.

I tillegg tolker jeg stikket ditt er lagt opp som ladepunkt.  Siden ytterst få regler har tilbakevirkende kraft inkludert monterte stikk er det ingen krav om at du må bytte jordfeilvernet til annen type.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Toalmar

Er ikke elektriker, ei heller kan jeg reglene, men jeg ville uansett hørt med mitt lokale e-verk. Det er vel de som har ansvar vedrørende en eventuell sjekk eller tar jeg feil her?
Det har vært diskusjoner her inne vedrørende måten man kobler til en ladeboks og når et eventuelt B-Vern må monteres.

Jeg ville ikke ha gjort en montering i min garasje uten en samsvarserklæring fra min elektriker.
Den dagen jeg jeg eventuelt er uheldig og det begynner å brenne, vil jeg vite at jeg har fulgt reglene.
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

Griffel

Sitat fra: elektrolux på søndag 19. mars 2017, klokken 09:21
Når du montere via stikk/støpsel blir det mode 2 og ikke mode 3 som krever jordfeilvern type B.
Kanskje et litt lettvint svar.
Mode 2 = lading via kontrolboks tilkobliet til nettet via stikkontakt.
Kontrollboksen må følge apparatforskriftenefor mode 2 bokser og må blandt annet inneholde en jordfeilbrytermekanisme som minst tilfredstiller kravene til type A. I tillegg til en del andre krav.

Stikkontakten må følge forskrifter for elektriske anlegg, og dersom dette var en ny kurs for elbilading som ble montert i 2013 var det ennå ikke krav om jordfeilbryter B på slike kurser.

Mode 3 = Lading med kontrollboksen fast tilkoblet nettet.
I dette tilfelle må boksen følge apparatforskriftene for Mode 3 bokser og behøver ikke jordfeilbryter siden den kan sitte i sikringskapet.

Installasjonen må følge forskrifter for forskrifter for elektriske anlegg.

Sitat fra: Sverre_E på lørdag 18. mars 2017, klokken 16:08
Er dette noe jeg bør forandre på? Reglene for installering av ladepunkt er kanskje endret siden 2013?
Ja reglene er endret, men dette er ikke noe du må forandre på.
Hva du bør er ikke like enkelt å svare på.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sverre_E

Takk for litt oppklaring så langt :+1:

Spørsmålet da blir om en slik Ratio - boks, levert med Cee-stikk inneholder de rette mekanismene?
Veiledningen som fulgte med var tydelig myntet på versjonen uten Cee-stikk...

Uansett anser jeg denne løsningen som bedre enn den gamle kladden  (montert i en postkasse).
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

elektrolux

#7
@ Griffel: Godt forklart  :+1:

Siden Ratio boksen din er 16A versjonen har den jordfeilvern type A innebygget.

I tillegg kan alle post 2017 mod. Ratio sine ladestasjoner fra 16A 1 fase 3,6 kW til 3 fase 32A 22 kW med kabel, nå spesifiseres med jordfeilvern type B om det er ønskelig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA