Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av den nye e-Golf

Startet av Lars-Erik Kjellesvig, tirsdag 23. mai 2017, klokken 21:41

« forrige - neste »

Cookie Monster

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 21. mars 2017, klokken 07:33
P85+ er for stiv til å være familiebil. Men bedre enn S/P85 om du kjører mye alene og på bane :)

Sitat fra: snd på mandag 20. mars 2017, klokken 22:48
Sitat fra: GOS på mandag 20. mars 2017, klokken 21:10

Husk at den svarte og den ene hvite fargen IKKE er metallic / perlemor og derfor tåler mindre enn de andre.


Feil! Alle har samme klarlakk over fargen, dermed like bra/dårlig. Det er derimot lettere å se riper på solid sort.

Uenig. Det skal svært lite til å få solid black til å bli stygg. Myk lakk som riper ekstremt lett. Jeg kikket akkurat på en 3 måneder gammel X i solid black. Den så helt forferdelig ut i lyset. Hør med detailere som har jobbet med solid black fra Tesla. De begynner nesten å grine...

Obsidian black metallic derimot er mer på linje med ordinære sorte biler ift hvor mottakelig den er for skade.

Det hvite solide er skadene mindre synlig, så den blir ikke like stygg raskt.

Det er faktisk samme klarlakk på de. Er bare at helt sort så vises alt av defekter og riper mye bedre. Bare en litt lysere sortfarge med metallic hjelper mye på hvor godt det synes. Lys med kraftig lys på en hvit eller sølv og de ser like jævlig ut i klarlakken men det vises nesten ikke så lenge man ikke ser veldig godt etter ;)
Sort fargen på Tesla er heller ikke helt sort, blandes litt gult og hvit i den.

En kamerat som jobber som lakkerer spurte BASF spesifikk om dette når han var på kurs og fikk de til å sjekke opp. Han bekreftet da at det er akkurat samme klarlakk. BASF leverer lakk til Tesla og han sa Tesla bruker en billig klarlakk på bilene og ikke de som tåler mye mer og koster mer.
På sideskjørtene på min er det brukt BASF igloss klarlakk på som tåler mye mer.
https://www.basf.com/en/company/news-and-media/science-around-us/car-finish-higher-gloss-and-fewer-scratches.html

Så alt kommer an på hva produsentene er villig til å betale og der har dessverre Tesla vært kjipe.
2015 P85D

Cookie Monster

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 21. mars 2017, klokken 09:11
Sitat fra: GOS på tirsdag 21. mars 2017, klokken 07:06
Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på mandag 20. mars 2017, klokken 23:10
Takk, men hva mener du med båtegenskapene?

Det han mener er at P85+ i en tidlig fase ble levert med ett stivere understell og dermed litt sportsligere en P85/S85. Ved ca april 2014 så var denne forskjellen borte fra bilene og de hadde alle det samme oppsettet.

Alle P85+ har det samme sportsunderstellet vel? Det var på P85D dette forsvant etterhvert. Når det forsvant hadde P85+ vært ute av produksjon en stund.

Jeg synes P85+ understellet er akkurat passe, på ingen måte for stivt. Vi har kjørt "Norge Rundt" med vår og selv kona synes den var svært komfortabel selv på ganske dårlige veier.

Har vært noen få endringer på P85+ bla med og uten oppdaterte toe link bolter. At de uten + har samme understell stemmer ikke. De fikk etter en stund ut i 2014 en del komponenter som foringer og lenkearmer inspirert fra P85+ for å gjøre de mer stabile i hastighet og pådrag. (Autobahn pakken) Men de fikk aldri de stivere demperne og en del annet som var egent for P85+. Tidligere P85+ har også oppgraderinger i autobahn pakken. Men den var bare gratis i Tyskland. Er full pris ellers. Senere biler har de oppgraderingene som er i den pakken som standard, hvilket VIN nummer det gjelder står i service bulletin dokumentet.

Hadde de fått samme dempere hadde det stått i delekatalogen.
2015 P85D

Øyvind.h

Ja det kan godt være klarlakken er lik. Men solid svart ser fortsatt raskt grusom ut selv om man behandler den bra. Sort metallic ser ut som andre svarte biler jeg har hatt. 
Midnight silver og dolphin grey har holdt seg ekstremt bra (dolphin rey i 2 år og midight silver i ett år). Sistnevnte var det ikke et eneste merke i ved salg.
Klart, med lommelykt og rett vinker kan det godt være klarlakk på midnight silver og en dyrere løsning viser vesentlige forskjeller.
Men for meg som bilentusiast med øye for detaljer (men uten lommelykt) har midnight silver vært en drøm. Ikke en ripe. Ikke ett eneste merke som kan spottes med perfekt syn og normalt dagslys.

X``en ble sølv. Møkk mindre synlig, men asfaltrester veldig synlig!

For øvrig – det er nok ikke bare klarlakk Tesla har vært kjipe på :D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cookie Monster

Ja helt enig i at sølv er en av fargene slike ting vises minst på. Samme med hvit hvor swirls er nesten umulig å se utenom i veldig kraftig lys.

Sort og da spes helt sort er en farge som ser veldig bra ut men som nevnt vises alt på den. Dette gjelder også Porsche, BMW, Lexus, Toyota osv som er noen år gamle. Har hatt helt sort bil før og den var også like ille. BMW Jet black er også et mareritt å få 100%

Er synd de skal spare penger på klarlakk når det finnes så mye bedre som feks igloss osv. Men er stort sett bare Audi og Mercedes og noen få andre som spanderer på bilene skikkelig klarlakk. 
2015 P85D

Veggen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 21. mars 2017, klokken 07:33
P85+ er for stiv til å være familiebil. Men bedre enn S/P85 om du kjører mye alene og på bane :)

Tøys.
P85+ fungerer aldeles utmerket som familiebil, den blir bare litt mer presis å kjøre.
Som banebil egner model S seg ikke uansett.

Øyvind.h

Sitat fra: Veggen på tirsdag 21. mars 2017, klokken 09:42
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 21. mars 2017, klokken 07:33
P85+ er for stiv til å være familiebil. Men bedre enn S/P85 om du kjører mye alene og på bane :)

Tøys.
P85+ fungerer aldeles utmerket som familiebil, den blir bare litt mer presis å kjøre.
Som banebil egner model S seg ikke uansett.

Absolutt ikke. Jeg har testet P85p+ på ujevn veibane. Det var en irriterende og slitsom opplevelse. Jeg ville ikke hatt den som familiebil. Men hva familien aksepterer av stivhet er naturligvis individuelt.

Men det kan ha vært noe galt med P85+``en jeg kjørte som gjorde den så ubehagelig (Drammen Karosseris lånebil)?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

GOS

Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på tirsdag 21. mars 2017, klokken 09:02
Takk for masse nyttig info og gode svar folkens! Til de ulike pakkene; hva er i lyspakke, sikkerhetspakke, vinterpakke, techpakke, performance plus pakke osv?

Dessverre så får du ikke ett enkelt svar på det da innholdet i de forskjellige pakkene har forandret seg gjennom tidene. Jeg kan gi deg info hva som var i de forskjellige pakkene i begynnelsen av 2014, men spesielt det som var i tech-pakka har endret seg. For eksempel så er det mer i Tech-pakka på biler levert sommeren 2014 enn de levert Q1 2014.

Du må nok bare sjekke "detaljene" på hver bil du vurderer.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Lars-Erik Kjellesvig

Takk, må nok sjekke det ut bil for bil ja. Men hvis du har info om tidlig 2014, så vil jeg gjerne ha det.

Lars-Erik Kjellesvig


GOS

Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på tirsdag 21. mars 2017, klokken 12:18
Hva anbefaler dere av hjul, 19" eller 21"?

Familiebil.
19" da den er mer komfortable og har lavere forbruk om alt annet er likt.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

GOS

@Lars Erik

Her ser du hva som var inne i tilleggspakkene ved bestilling jan/feb/mars 2014, det vi si biler levert i mai-juli 2014.

Jeg har dessverre ikke opplisting av hva som var med i grunnpakken.


Performance Plus
Performance Plus legger håndtering i verdensklasse til den utrolige akselerasjonen til Model S Performance mens den samtidig forbedrer rekkevidden.
Etter hundrevis av gjentakelser som påvirker hver eneste detalj av fjæringen, oppnådde kjøretøysdynamikkteamet vårt det sjeldne utfallet å forbedre både ytelse og effektivitet. I tillegg til oppgraderte dempere, foringer, stabilisatorbarer og dekk (Michelin Pilot Sport PS2), er bakdekkene 20 mm bredere og forskjøvne for bedre akselerasjon på veidekker med dårlig grep. Rekkevidden forbedres 6 til 12 miles i forhold til vanlige 21" hjul.

Karbonfiberspoiler
Forbedre stabiliteten ved høy fart ved å legge en karbonfiberspoiler til bagasjelokket. Laget av lett, tverrvevet karbonfiber med en matt epoxy finish, har vi nylig omdesignet spoileren for å redusere
løft på bilens bakende med 77 % ved motorveihastigheter, og med minimal innvirkning på rekkevidden.

Tesla Røde bremsekalipers
Fire røde stempel Brembo bremsekalipers

LADING
Model S kommer med det nødvendige utstyret for å kunne lade hjemme eller på farten.
• 11kW innebygget lader
• Mobillader
• Standard Schuko adapter
• IEC Type 2-kompatibel ladeport
• IEC 60309 203 volt adapter (Blå)
Lad opptil 55 kilometer per time (32 ampere).

Superlading inkludert
Tesla Supercharger er eksterne ladere utformede for å fylle opp en halv ladning på så lite som 20
minutter. Tesla bygger et nettverk av 120kW superladere over hele Europa, både i Norge og sentraleuropa.
Nettverket vil dekke mesteparten av vest-europa før vinteren 2014.

Dobbeltlader
Utstyr Model S med en ekstra lader for opptil dobbelt så rask ladetid og dra nytte av opptil 100km
rekkevidde per time lading. Bruk sammen med High Power Wall Connector eller type 2 offentlig
ladestasjoner for best resultat.

Tech-pakke
Teknologipakken legger en rekke funksjoner til en allerede avansert bil.
• Lagret kart og navigasjon til hele Europa med gratis oppdateringer i 7år
• LED Dagskjørelys
• Automatisk, nøkkelfri døråpning
• Belyste dørhåndtak
• Elektrokromatisk speil
• Elektrisk innfellbare speil med varme
• GPS-aktivert Homelink
• Seter og speil med minnefunksjon, og førerprofil
• Elektrisk hevet bagasjeluke

Smart Luftfjæring
Jevner ut og justerer automatisk stivhet for optimal ytelse og kjøreopplevelse, uavhengig av veibane eller last. Ved å benytte bilens touchscreen kan føreren heve eller senke Model S. Dette er nyttig ved bratte oppkjørsler, til å kjøre gjennom snø, for vareavlasting eller når passasjerer skal gå av.

Parkeringsassistent
Parker med selvtillit ved hjelp av våre firesonede parkeringssensorer foran og bak, som varsler deg når objekter nærmer seg ved å bruke visuelle hint i dashbordet og på bilens touchscreen, samt lydsignaler.
Parkeringssensorene er følsomme for hastighet og vil ikke aktiveres i trafikk, og lyden kan skrus av enten midlertidig eller permanent.

Tåkelys
Skjær gjennom tåke og belys hindringer på mørke veier med LED tåkelys som styres via bilens touchscreen. Våre ny-designede tåkelys er designet for å virke med våre LED kurvelys og frontlys som et komplett system.

Ultra Hi-Fi lydsystem
Ultra Hi-Fi lydsystemet omslutter passasjerene som i en konsertsal, og bruker 12 presist plasserte høyttalere for å nøyaktig gjengi lyd og levere den direkte til passasjerenes ører. Dens digitale signalbehandling ble utviklet med kjente plateprodusenter og er nøyaktig innstilt for høyttalernes plassering inne i bilen. Våre lydteknikerne tok til og med akustiske forskjeller i takmaterialet med i beregningen ved å opprette forskjellige signalbehandlingskoder for standard tak og panoramatak i helglass. Pakken inneholder:
• DAB radio
• 12 høyttalere med neodymmagneter, inkludert en 8" subwoofer

Vinterpakke
Forbedre komforten og bekvemmeligheten i kaldt vær ved å legge til:
• 3-sonet baksetevarmere
• Vindusviskervarmere
• Vinduspylervarmere

Utvidet nappaskinntrim
Trekk interiøret av bilen din i det samme lukseriøse nappaskinnet som er brukt på setene. Spesielt utvalgt skinn av toppkvalitet behandlet for å beholde sin naturlige karakter. Resultatet er en ekstra myk, glatt finish for de følgende overflatene:
• Armlener (dør og konsoll)
• Deksel for førerens kollisjonspute

Alcantara innertak
Komplementerer interiøret av Model S med vårt premium Alcantara innertrekk, et syntetisk stoff av høy kvalitet som ser ut som og føles som semsket skinn. Det dekker trimmen over vinduskarmene og solskjermene.

Bakovervendte seter
Bær opptil 7 passasjerer i Model S ved å legge til seter for to barn med bakovervendte seter. Konstruert for å langt overskride føderale sikkerhetsstandarder, festes de til en annen ramme som forsterker standardstøtfangeren med sterk aluminium for den beste beskyttelsen. Disse komfortable setene foldes helt flate ned i gulvet når de ikke er i bruk.

Premium interiørbelysning
Få stemning i din Model S med strategisk plasserte LED-lys som belyser uten å reflekteres i frontruta. Interiørbelysning inkluderer:
• Stemningsbelysning i dørpanelene
• Gulvbelysning på andre rad
• Bakkebelysning i andre rad

Sikkerhetspakke
Beskytt din Model S med en bevegelsesaktivert innbruddsalarm støttet av et uavhengig batteri. Dette sekundære batteriet er adskilt fra bilens elektronikk og vil være operativt selv om tyver prøver å
deaktivere det normale 12-volts elektriske systemet.

Hattehylle
Skap redusert innsyn i baggasjerommet med den avtagbare hattehyllen som sklir inn mellom baksetene og bakruten for å skjerme eiendelene dine.

Rødt Lade Adapter
Utstyr din mobillader med et rødt IEC 60309 lade adapter
• Tre-fase
• 400V
• 16 A
• Opptil 55km rekkevidde per time lading

Type 2 offentlig ladestøpsel
Model S kommer med type 2 ladeport som standard. De fleste offentlige ladestasjoner krever at du har med deg en type 2 koblingsledning. Opptil 55 kilometer rekkevidde per time med standard innebygget 11 kW enkeltlader. Opptil 110 kilometer rekkevidde per time når utstyrt med valgfrie innebyggede 22 kW
dobbeltladere. (Merk: Ladehastigheten er også avhengig av utgangseffekten på ladestasjonen.)


...så har du de forskjellige valgene for panoramatak eller ei, standard lakk (svart eller hvit) eller metallic/perlemor lakk, valg av skinn seter eller ei, og valg av forskjellige yper felger og dekk i enten 19" eller 21".

....og så forskjellige valg av vinterdekk.


Da tror jeg at jeg har fått med meg det meste som var valg den gang.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019


Lars-Erik Kjellesvig


GOS

Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på tirsdag 21. mars 2017, klokken 19:36
Parkeringssensor er vel nærmest et must på disse pga dimensjonene?

Jeg vil i utgangspunktet si det, men ikke så veldig nødvendig bak da du ser det veldig godt med rygge-kameraet, men fremme når du skal runde trange hjørner/parkeringsplasser i ett parkeringshus så er de veldig gode og ha.

Ville nok ikke kjøpt uten ved neste bil heller.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA