Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av den nye e-Golf

Startet av Lars-Erik Kjellesvig, tirsdag 23. mai 2017, klokken 21:41

« forrige - neste »

Lars-Erik Kjellesvig

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 18. mars 2017, klokken 11:13
Sitat fra: RonnyT på lørdag 18. mars 2017, klokken 10:17
Jeg lurte på om det er gjort noe oppgradering fra f.eks 2013 til 2015 angående hardware til MCU? Tenker da med tanke på om den er blitt raskere og mer responsive?

Nei den er den samme. Biler med AP2 (oppgradert autopilot med 8 kamera) har fått kraftigere MCU. Dette er i praksis 2017-modeller.

Versjon 8.1 som er klar om en måneds tid skal ha oppdatert kjernesoftware for MCU og skulle således være noe raskere med samme hardware.
Noen konkrete tips for kjøp av brukt TMS ift utstyr, årsmodell, osv? Noe spes. å være obs på?

RonnyT

Takk for svar på mitt spørsmål hvertfall! Om andre har mer info, fyll gjerne ut :)

petersv

AP2-biler har desverre ikke nyere MCU, utifra det jeg har hørt fra de som har sjekket.

Cookie Monster

Ja MCU (17" skjerm) er enda samme som før på AP2 biler. Egentlig ganske utrolig siden den er ganske treig og hw den bruker er fra 2012.
2015 P85D

Spinner

Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 18. mars 2017, klokken 16:56
Ja MCU (17" skjerm) er enda samme som før på AP2 biler. Egentlig ganske utrolig siden den er ganske treig og hw den bruker er fra 2012.
Tesla har nok en avtale på X-hundre tusen enheter for å få prisen ned. Samt at de nok foretrekker å ha minst mulig hardware-revisjoner der softwaren er mest dynamisk.
Men selv om den er gammel, er hardwaren i MCU er mye bedre enn det nettleser etc skulle tilsi, så det er fortsatt mye å hente på optimalisering her.

Cookie Monster

Ja nettleseren er et kapittel i seg selv :P Får håpe neste oppdatering som også oppdaterer kernel gjør det litt bedre.

Tesla som er på god fot med Nvidia som leverer AP 2 "hjernen". Så kunne de ikke også gått for feks Tegra 4 til MCU.

Venter på at Tesla bytter ut bla det samt kommer med adaptive dempere før jeg vurdere å kjøpe noe nytt :)
Håper de bytter ut til oled skjermer også men tviler på det med det første :p
2015 P85D

Jejl

Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på fredag 17. mars 2017, klokken 19:29
Sitat fra: Jejl på fredag 17. mars 2017, klokken 18:30
Veildig lite.
Rundt 4% første 100 000km/3 år har jeg sett noen som har målt.
Min er kjørt 70 000km på 3,5 år og bilen har lengre rekkevidde enn da den var ny!
Dette grunnet utskiftning av både sommer og vinterdekk, og jeg gikk fra F til B i rullemotstand.
Høres bra ut det! Hva slags dekk kjører du nå da? 19" el 21" felg? Og har du noen anbefalinger å komme med ift hva som er must, og hva du ville klart deg uten av utstyr/pakker? Vurderer å kjøpe brukt uten altfor høy km-stand.
Kjører på 19``Nokian R2 piggfrie vinterdekk, og skal legge på et billig sommerdekk(5200 ferdig montert) som heter Landsail om ca en uke.
Personlig ville jeg aldri kjøpt bil med takluke. F.eks grunnet  fare for lekasje, 69 kg ekstra vekt høyt i bilen som gir litt ekstra forbruk og litt tregere bil med dårligere kjøreegenskaper. Dobbellader er også noe de fleste fint klarer seg fint uten pga chademoadapteret.

Lars-Erik Kjellesvig

Sitat fra: Jejl på lørdag 18. mars 2017, klokken 21:58
Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på fredag 17. mars 2017, klokken 19:29
Sitat fra: Jejl på fredag 17. mars 2017, klokken 18:30
Veildig lite.
Rundt 4% første 100 000km/3 år har jeg sett noen som har målt.
Min er kjørt 70 000km på 3,5 år og bilen har lengre rekkevidde enn da den var ny!
Dette grunnet utskiftning av både sommer og vinterdekk, og jeg gikk fra F til B i rullemotstand.
Høres bra ut det! Hva slags dekk kjører du nå da? 19" el 21" felg? Og har du noen anbefalinger å komme med ift hva som er must, og hva du ville klart deg uten av utstyr/pakker? Vurderer å kjøpe brukt uten altfor høy km-stand.
Kjører på 19``Nokian R2 piggfrie vinterdekk, og skal legge på et billig sommerdekk(5200 ferdig montert) som heter Landsail om ca en uke.
Personlig ville jeg aldri kjøpt bil med takluke. F.eks grunnet  fare for lekasje, 69 kg ekstra vekt høyt i bilen som gir litt ekstra forbruk og litt tregere bil med dårligere kjøreegenskaper. Dobbellader er også noe de fleste fint klarer seg fint uten pga chademoadapteret.
Takk for tipsene! Men må man ikke ha panoramastak og takluke for å få takstativ og boks? Beklager hvis det er et dumt spørsmål, men vet ikke veldig mye om Model S, har bare nylig begynt å vurdere seriøst å kjøpe meg en:-)

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Lars-Erik Kjellesvig

Sitat fra: Øggen på lørdag 18. mars 2017, klokken 22:20
Stemmer. Panotak må du ha for å montere takboks og bøyla
Takk, har du input på utstyr/årsmodell osv ved kjøp av brukt TMS? Har tenkt at panotak og skinnseter er must, ellers åpen for forslag. Dab+, Spotify, gratis superlading, parksensorer foran og bak, Bluetooth og navi vil jeg også ha. Hva med sikkerhetspakke, lyspakke, vinterpakke, techpakke, lydstudio/ultra hifi, luftfjæring? Hva av dette ville du anbefalt?

GOS

Hvorfor er skinnseter ett must? De er ikke akkurat beste hudkvalitet på Tesla og blir fort seende slitt ut. Stoffsetene som er delvis stoff og "skinn" holder bedre på formen på overflaten.

På eldre, frem til en gang i 2016 tror jeg det var, så må du ha lydpakken for å få DAB/DAB+.

Før var det også slik at en måtte ha Techpakke for blant annet å ha innebygget navigasjon samt elektrisk bakluke. Tror også deler av parksensor krevde Tech pakke.
Personlig valgte jeg bort luftfjæring og har ikke angret.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Lars-Erik Kjellesvig

Takk for tips! Tenkte skinn da selger på Tesla anbefalte det ift annenhåndsverdi, men skal vurdere om det er et must eller ei. Hvis stoff holder bedre på formen, kanskje det er vel så bra. Bør vel gå for lydpakke og techpakke da. Lurte også på å droppe luftfjæring.hva med lyspakke, sikkerhetspakke, vinterpakke osv?

Øyvind.h

Gå for Desember 2014 og fremover (ap) bil. Bedre lyddemping.
Pano, nextgen seter, luft, hifi, skinn ville jeg tatt med. Vinterpakken ikke viktig.

Stoff kun på helt ny bil hvor du får nextgen designet med stoff.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lars-Erik Kjellesvig

Takk for tips! Hva er forskjellen på de gamle og nextgen setene? Pano, skinn og hifi hadde jeg i utgangspunkter tenkt å ta med ja. Hva med techpakke? Må ha parksensorer og navi ihvertfall. Og vurderer luftfjæring.

Lars-Erik Kjellesvig

Glemte å spørre hvordan jeg enklest forsikrer meg om at bilen er som du anbefaler, dvs fra DES 14 og nyere.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA