Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: E-bil fra Bergen til leid feriehus i danmark?

Startet av Buddy på landet, mandag 22. mai 2017, klokken 22:22

« forrige - neste »

Buddy på landet

Lurer på å kjøpe meg en Leaf, forstår det slik att kjørelengde har mindre å si på disse bilene.  Det står nå muligens mellom en 12 model norsk bil som har gått 16000.  Garanti går ut neste uke.  Til kr 131. har stått mye tilkoblet lading så den får bare 3 stjerner på det punktet i battesten ellers fremdeles 12 prikker. NAFtest påpeker små rustdannelser på begge fremdører.  Hvor utsatt for rust er disse bilene?
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=92147951
Ellers så kan jeg gå for en 13 modell gen1. som har gått 70000. til kr 110.  Norsk. Litt uviss batteritilstand foreløpig.
Hvor mye skal man vektlegge kjørelengde på disse bilene?  Har tenkt å ha bilen lenge. Ivertfall 10 år, 100.000km Kjørelengde ca 3 mil tur/retur en til to ganger om dagen med lading i begge ender.

sylwester

#1
På en 2012 så er vel dørene av aluminium så dørene vil nok ikke ruste med det første. Resten av bilen kan nok ruste akkurat som andre biler. Jeg kjøpte en 2012 for ett år siden og jeg tenkte jeg skulle ta lanolinbehandling på min siden jeg bor i Oslo. Med 3 stjerner så burde du nok koble opp mot LeafSpy for å se SOH.

En ting er jeg ganske sikker på når det gjelder elbil og det er at antall kjørte km ikke nødvendigvis sier noe om slitasje eller om batterihelsen. Min bil som har gått 74' og garantien har akkurat gått ut. Bilen har hatt alle servicer. Batterirapporten hadde en 4-er, men SOH er på 93%. Dvs. bedre enn mange 1gen 2013-modeller som har gått halvparten. De med lav km kan hende har stått til lading når de ikke er kjørt og det er ikke bra for batteriet, mens de bilene som er kjørt 5-8mil om dagen har ikke hatt tid til åbli dårlige. Dvs. jevn bruk er kanskje det beste.

For 134' får du en gen2 så jeg syns den prisen er litt stiv. 110' derimot er 15' mindre enn jeg ga for min ett år siden. Sikkert preget av at gen1 er blitt noe mindre populære i det siste, men hvis du klarer deg godt med en slik så er jo det mest for pengene.

4x15km burde den klare på en ladning selv på vinteren, men jeg ville nok satt den til å lade til 80% og heller ladet to ganger på vinteren (mellom hver tur) og brukt både varmeanlegg og forvarming via app. Viktig å ikke måtte skrape frontruta når man har elbil. Med 250Wh/km + en forvarming på batteri bruker du ca. 8,4kWh. Når biler er ladet opp til 80% har du ca dobbelt av det, men siste mila er da med lavt batterivarsel.

Eneste ganger jeg angrer på at jeg har 1gen er da jeg kjørte 24mil på vinteren og måtte hurtiglade 5 ganger. Ellers så elsker jeg bilen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Buddy på landet

Tusen takk.
Mente i utgangspunktet å bare kjøpe en billigst mulig norsk bil, men så begynner man jo å lure om det kan være lurt å legge på litt ekstra for en bil som har gått lite.  Men da kommer man jo fort i den situasjonen att man nermer seg en nyere bil også. 
Men når må man regne med att det øvrige mekaniske begynner å bli utslitt?  Lager, bærekuler oll?

sylwester

Som jeg nevnte betyr ikke nødvendigvis lavere kilometer at den har et bedre batteri så å gå for rimeligste 1gen er veien å gå hvis rekkevidden og bruken tillater det.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

brako79

For min del, så valgte jeg nye Golf for å slippe å lade så ofte, selv om en vanlig golf og ellers en trilling hadde funket fint til kanskje 95% av bruken vår.
Kjører jo tross alt kanskje en time lenger på ny e-golf kontra gammel e-golf. Kjekt når man skal ut på litt langkjøring.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

sylwester

#5
Med kjørelengde forsto jeg at OP snakker om antall km på tellern og hvor mye det har å si når han kjøper bruktbil. Dvs ikke noe om rekkevidden til selve bilen, selv om han skriver 4x1,5mil med lademulighet i begge ender som behov. Ny e-golf som koster over 300' er vel ikke aktuelt hvis han ser på Leafer rundt 100/130'?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

kodalse

Jeg har Leaf av samme modell og farve. Rust på dør er et ukjent problem.
Har akkurat samme tendens hver vår med "flyverust" som setter seg i lakken fra piggdekk og bremserester fra andre biler.
En enkel runde med rens, vask og polering ordner saken.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Buddy på landet

Takker for alle tips. 
Sitat fra: sylwester på onsdag 15. mars 2017, klokken 14:14
Med kjørelengde forsto jeg at OP snakker om antall km på tellern og hvor mye det har å si når han kjøper bruktbil. Dvs ikke noe om rekkevidden til selve bilen, selv om han skriver 4x1,5mil med lademulighet i begge ender som behov. Ny e-golf som koster over 300' er vel ikke aktuelt hvis han ser på Leafer rundt 100/130'?

Stemmer, brukt Leaf holder lenge for småkjøringa vår, skal vi ha bil som takler de turene som er lengre en 5 mil så må vi ha ei 300km kjerre.  Skjelden vi kjører turer på mellom 3 og 20 mil.  Så V6 bensindonigen må vi nok ha noen år til.

Det at ingen vet når mekaniske komponenter må skiftes tar jeg som ett tegn på att det er lenge til.  :D

sylwester

Når det gjelder garantisaker  så har det vært fikset noe med klimaanlegget på min 1gen som ble gjort under en service og jeg vet at 2gen hadde noe med bremsene som var så alvorlig at bilene ble kalt inn utenom service.

Av slitasje er det kun bremsene som er typisk slitasjedel, men elbiler bruker brems så lite at det største problemet for at biler ikke går igjennom PKK er for mye rust. Ved å bremse hardt en gang hver dag så skjer ikke dette.  Batteriet er den dyreste komponenten og den får du lite informasjon om annet enn en statusrapport med opptil 5 stjerner. Den burde oppgitt % SOH så ville jeg vært fornøyd med den, men den bruker altså de samme segmentene du ser når du starter bilen og er derfor ikke så mye mer verd.

Av ting som kan gå galt er det vindusheis, håndbrekket, elektriske komponenter som havarerer (DC-DC-omformer f.eks.) . Ingen av disse har med manglende service å gjøre. Jeg hadde en koblingsboks fikset på garantien en morgen da bilen absolutt ikke ville starte.

Av irriterende ting som ikke er feil: Når det er kaldt så knirker det i bilen når du kjører over dumper. Det er kjempeirriterende. I tillegg så opplever jeg at støtdemperne er litt harde slik at du kjenner små dumper ganske godt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Crown

Sitat fra: sylwester på torsdag 16. mars 2017, klokken 10:25
Av irriterende ting som ikke er feil: Når det er kaldt så knirker det i bilen når du kjører over dumper. Det er kjempeirriterende. I tillegg så opplever jeg at støtdemperne er litt harde slik at du kjenner små dumper ganske godt.

Sikker på knirkingen ikke er en kjent feil med en kjent fiks? Har en kollega med gen 1 som har fått skiftet noe stag pga knirk, det gikk på garanti.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Trekkoppbil

10 år er et langt perspektiv.  Det er en skremmende tanke å spå hvordan bilene vil holde seg i 10 år, men det er også et interressant spørsmål.

Iflg en aldringsmodell, vil de eldste Leaf-batteriene, hvis dem kjøres på f.eks Rygge, nå "end of Life", dvs 70% gjenværende kapasitet, etter 10,6 år. Etter 5 år skulle man nå 83%. Det er umulig å vite om denne modellen holder stikk, og livstida varierer nok mye fra bil til bil. Finner man en 5 år gammel bil med 83% SOH, så følger den muligens denne modellen: http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model
Sjølv så har jeg en nesten 5 år gammel bil, og den har 83% SOH.
Å kjøpe ett 5 år gammelt batteri i dag, med perspektiv 10 år fram i tid, kan være litt vågalt

Har man 10 års perspektiv, vil jeg gjette på at det er større sjans for å lykkes med ett batteri som er fra sommeren 2013 eller nyere, hvis man finner et med høy SOH.

nr1rayner

Hjullager, bærekuler, støtdempere, foringer, bremser osv osv osv har sin levetid.
Levetiden avhenger svært av:
Kjørelengde, kjørestil, vegdekke, hvor mye svingete veien er, hvor mye salt som er brukt på strekningen, hvilke hjul man har kjørt med, hvilken last man har kjørt med og sikkert mange mange andre parametre. Kan også være unøyaktighet i montering på noen biler ("fabrikasjonsfeil").
En bestemt slitedel kan vare i 50'km på en bil, og 200'km på en annen, ingen fasit.

Men, en ting er sikkert, alle disse delene har slitasje, og noe må påregnes byttet etter hvert.
Normalt sett vil man være nærmere et skifte på en bil som har gått 70'km enn en som har gått 10'km.

Hva angår batteriet ser det ut for at alder har mer å si enn kjørelengde.
En bil som har gått lite kan også ha stått over lengre tid med høy eller lav SOC..

10 år perspektiv er uhorvelig lenge. Kjøp en bil du er fornøyd med, klarer den 5 år før du må koste på mer enn den er verdt, javel. Varer den 10 år, bra.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Sitat fra: Crown på torsdag 16. mars 2017, klokken 12:57

Sikker på knirkingen ikke er en kjent feil med en kjent fiks? Har en kollega med gen 1 som har fått skiftet noe stag pga knirk, det gikk på garanti.

Jikes.. Garantien min gikk ut i februar. Mene du at de kunne vært en garantisak? Det har jeg ikke fått noe inntrykk av fra noen tråder her på forumet.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Crown

Sitat fra: sylwester på onsdag 29. mars 2017, klokken 20:23
Sitat fra: Crown på torsdag 16. mars 2017, klokken 12:57

Sikker på knirkingen ikke er en kjent feil med en kjent fiks? Har en kollega med gen 1 som har fått skiftet noe stag pga knirk, det gikk på garanti.

Jikes.. Garantien min gikk ut i februar. Mene du at de kunne vært en garantisak? Det har jeg ikke fått noe inntrykk av fra noen tråder her på forumet.

Joda, de skiftet noen foringer til en annen type fordi han klaget på knirk.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA