Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva betaler du for forsikring av Leafen?

Startet av ReneM, mandag 22. mai 2017, klokken 17:11

« forrige - neste »

ReneM

Da har vi også begynt å planlegge vårt sommerutflukt. For å ikke kapre GR sitt trådd oppretter jeg en ny en.

Planen er å kjøre fra Bergen til Halden. Med et (natt)stopp på Langedrag. Vi har 2 barn (1 og 2 år) og en e-golf til å klare oppdraget. Det er ingen tidspress i bildet, men jeg håper å unngå flere timer i ladekø (selve lading går fint). Baggasje blir fraktet i en annen bil så plass er ingen problem.

Ser følgende reiseskjema greit ut?:



Retur er stort sett speilvendt reiserute. Jeg hadde sikkert klart det med litt mindre ladestopp men som sagt gjør det ingenting å strekke beina litt ;)

Noe som har kjørt Eidfjord-Geilo om sommeren med en e-golf m/varmepumpe (regner med at den ikke blir benytter om sommeren men hvem vet hvor kaldt det er på fjellet).

Hvor mye batteri trenger man for å klare det? Dersom jeg ikke trenger å fullade på Eidfjord la jeg heller være. Spm er da er det nok med ca 80% batteri?

Ellers kan andre dele sine erfaring fra langtur (med barn).
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

krister461

Har ikke erfaring med strekningen, men vær obs på høydeforskjellen mellom Eidfjord og Geilo. Ville gått for 100% lading der...

brako79

Sitat fra: ReneM på tirsdag 14. mars 2017, klokken 17:08
Noe som har kjørt Eidfjord-Geilo om sommeren med en e-golf m/varmepumpe (regner med at den ikke blir benytter om sommeren men hvem vet hvor kaldt det er på fjellet).

Hvor mye batteri trenger man for å klare det? Dersom jeg ikke trenger å fullade på Eidfjord la jeg heller være. Spm er da er det nok med ca 80% batteri?
i følge http://www.jurassictest.ch/GR/ skal du ha 30% igjen dersom du har 100% lading i eidfjord.

egotrip.se kan du også få oversikt over ladinger osv.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

eivhelle

Jeg kjører jevnlig turer mellom Horten og Øystese og har prøvd litt forskjellige ruter. Det er kortest å kjøre over hardangervidda til Geilo og videre i retning Kongsberg. Men det er også den strekningen det er størst sjanse for ladekø. Eidfjord, Geilo og Rødberg har bare en enkel hurtiglader.

I så måte er ruten over Haukeli tryggere. Det er tettere mellom hurtigladerne og som oftest mer enn en lader på hvert sted.

I så fall kan et alternativ være :

Fyllingsdalen - Odda : 136 km (alternativt kan en lade i Jondal men skulle normalt går greit med 136 km med 100% batteri fra start)
Odda -Røldal : 40 km (kort ladestopp for å ha litt margin over fjellet)
Røldal - Haukeligrend : 56 km (Kan evt. droppe Haukeligrend å kjøre videre til Åmot hvis en lader litt ekstra i Røldal)
Haukeligrend- Seljord : 87 km
Seljord - Kongsberg :87 km
Kongsberg - Rygge : 94 km

Og da finnes det også muligheter for å lade på Åmot eller Notodden om en skulle velge å sette sammen turen anderledes.

Om en kjører over Hardangervidda bør en ha rundt 90-95% på batteriet for å være helt sikker. Sist jeg kjørte over hadde jeg 8-9 m/s motvind hele veien og måtte slå av varmen de siste 25 km for å komme frem med noen km margin. Da startet jeg med rundt 88% på batteriet. Men så har jeg heller ikke varmepumpe og trenger derfor noen prosent ekstra til varme. Under mer optimale forhold går det med rundt 70% av batteriet.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

ReneM

Ok. Da skal det holde med 90%-95%. Vi har en varmepumpe så den skal kutte forbruk en del. Tenkte å kjøre opp i eco modus (ca 1kwh/100km ekstraforbruk). Regner med å lade i Geilo, kanskje kjøre litt videre og overnatte et sted med lademuligheter.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

gamer73

Du har garantert rolige barn;) Mine barn er omtrent samme alder og dem hadde stukket bilen i flammer sånn ca halveis mellom kvamskogen og odda;)

Husker vi kjørte fra Bergen til Halden når minsten var 1 år. Vi overnattet da på fagernes. Da ble hver dag bare 4-5 timer i bil, og det var mer enn nok hehe. MEN...da kjørte vi bensinbil hehe!

geear

Sitat fra: ReneM på onsdag 15. mars 2017, klokken 11:50
Ok. Da skal det holde med 90%-95%. Vi har en varmepumpe så den skal kutte forbruk en del. Tenkte å kjøre opp i eco modus (ca 1kwh/100km ekstraforbruk). Regner med å lade i Geilo, kanskje kjøre litt videre og overnatte et sted med lademuligheter.
Var ikke dette en sommertur? :)
I +15 grader og over har varmepumpe 0 effekt på rekkevidden.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

ReneM

Sitat fra: gr på onsdag 15. mars 2017, klokken 17:16
Sitat fra: ReneM på onsdag 15. mars 2017, klokken 11:50
Ok. Da skal det holde med 90%-95%. Vi har en varmepumpe så den skal kutte forbruk en del. Tenkte å kjøre opp i eco modus (ca 1kwh/100km ekstraforbruk). Regner med å lade i Geilo, kanskje kjøre litt videre og overnatte et sted med lademuligheter.
Var ikke dette en sommertur? :)
I +15 grader og over har varmepumpe 0 effekt på rekkevidden.

Klar over det ;) det var mer i tilfelle worst case tankegang og 0-5 grader på fjellet. Ved + 15 kjører jeg eco+ hele veien ;)
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

eivhelle

På sommeren kan man også risikere temperaturer under 10 grader og stiv kuling imot. Kjører du i i 80 km/t med 10 sekundmeter motvind er forbruket tilsvarende 116 km/t på motorveien. Så man må se an vær og føre. Er det stabilt høytrykk, sol og stille vær, har man god margin med 85% på batteriet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

.Andre

#9
Ville heller vurdert å kjøre Filefjell eller Hemsedal med tanke på at Fortum har 4 hurtigladere i Lærdal og 2 i Gudvangen og mange ladere videre fra Lærdal og østover. Du trenger ikke å lade på landveisrøveren til Artic Roads før Lærdalstunnelen lenger. I Eidfjord er det kun en hurtiglader, da er det stor fare før kø, det samme i Geilo. I sommer var det 4 biler i ladekø i Geilo og 3 biler i ladekø i Eidfjord når vi reiste østover med E-Golfen. Er utrolig kjedelig å stå i ladekø.

Vi ladet til 90% i Eidfjord og lå 10 over fartsgrensen oppå fjellet. Tok det rolig opp Måbødalen, der lå vi i 60-70 km/t. Vi kom fram til Geilo med god margin. Lade fra 90-100% er bortkastet.

trykkertor

Sitat fra: ReneM på tirsdag 14. mars 2017, klokken 17:08
Ser følgende reiseskjema greit ut?:



Retur er stort sett speilvendt reiserute. Jeg hadde sikkert klart det med litt mindre ladestopp men som sagt gjør det ingenting å strekke beina litt ;)

Dette så grådig tregt, dyrt og kjeitete ut.
Trenger det være så omfattende å kjøre en moderne elbil fra vest til øst?
Slik jeg ser det er det mer enn 2 timer i ladestopp, (gitt at det ikke er kø noen steder), og 325 kroner i underveislading i tillegg til den strømmen en starter med.

gamer73

gevinsten med å godta "helvetesturen" over fjellet er jo at man kan bruke bilen i Halden den tiden man er der. Vi er I Halden 2 til 3 uker hver sommer og det koster jo litt med leiebil. Men jeg tar ikke helvetesturen med barn i bilen. Men jeg sitter nå å vurderer om jeg sender familien med fly over...også kan jeg kjøre alene med golfen....det blir jo samme tilbake. Men da blir jo dama eneansvarlig for 2 stk ildspåsettere på flyplass etc....så..det blir vel kanskje mer styr enn det en leiebil koster for dem ukene. ca 8000kr

silverwrx

Vurdert å legge i 150k ekstra i en Tesla?

Det så ut som for spesielt interesserte.

Jeg kjører helgeturer på autopilot til Alpene med Model S60. Kjørt 70k km på 1,5år. Var i Spania i sommer.

Slike korte turer blir jo helvetesturer.

Kjøp ny elbil er mitt råd.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

gamer73

Personlig vil jeg ikke bruke over 400 tusen på en bil som IKKE er bmw....jeg klarer ikke mobilisere tanken på det hehe. Derfor bruker jeg E-golf og lever som "en fange på brød og vann" hehe. Men sparer samtidig masse penger til daglig hehe, som gjør at "vannet og brødet" smaker som det deiligste herremåltid:)

ReneM

Ser at jeg har vært litt upresis i benevning av turen. Målet er overhodet ikke å gjøre det så fort som mulig og ladepauser er worst case scenario.

Jeg kan være enig at det er en god del ladestopp på vei men å kalle det en helvetestur går vel litt langt. Vi har kjørt til mikkelparken uten problem, og sammenlignet med den tur får vi 1 ekstra ladestopp per dag. Vi planlegger uansett en overnatting hver vei i kombinasjon med en utflukt.

Det jeg frykter mest er det som blir nevnt av .Andre, nemlig at laderen er okkupert og det står 5 biler før meg i køen. De 20 minutter på selve laderen gjør meg ingenting.

Jeg skal undersøke ruten over Filefjellet og Hemsedal, den ser interessant ut.

Forresten har jeg aldri vurdert å bruke 150K (minimalt) ekstra for en Tesla. Dette gjør vi en gang i året, resten av året holder rekkevidde mer en nok (vi kjører sjelden mer enn 30 km per dag). For 400K for man en Tesla med 5x mer kjørte kilometer enn vår golf og nesten ingen garanti igjen. Så klart at en Tesla er enn mye tøffere bil en vår Golf, men for vårt behov er det penger ut vinduet.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA