Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva betaler du for forsikring av Leafen?

Startet av Guru, mandag 22. mai 2017, klokken 15:37

« forrige - neste »

KTS

Baksetet i Kiaer bredere, tror årsaken er dørhåndtakene til Mercedes. I tillegg har tyskerne plassert det midtre beltefestet litt for langt mot midten, slik at tre barneseter kan by på utfordringer, men ikke umulig! Ellers strålende fornøyd med Mercedesen. Men lang tur (mer enn 200km kan ta litt tid pga lading :-) ikke så langt over 200km går jo greit om man lader 30min på 11kw. På vinterstid kommer man seg minst 150km i kupert terreng og forvarmet og range+. Flere korte turer reduserer rest kilometer på guess-O-meteret, i praksis også om batteriet må varmes ved hver oppstart.

Guru

Sitat fra: Ferry på tirsdag 14. mars 2017, klokken 19:07
Jeg kjørte Asker - Stavanger t/r for et par uker siden med 60 Ah i3. Tro meg, det er en tur du ikke ønsker å gjøre i en bil med kun 11 kW lading. Jeg brukte nesten 2 timer på lading hver vei. Mercedes trenger ca. 6 ggr så lang tid, altså 12 timer hver vei!  :o
Om du legger ned baksetene kan du vel få plass til et temmelig stort hundebur selv i en i3? Hvis du ellers er alene i bilen, så er det jo ikke noe problem.
Men om det bare er èn gang i året du kjører en slik tur, så er det en mulighet å leie bil. Den Stavanger-turen blir temmelig dyr om du skal dimensjonere all annen bilbruk så det passer.
PS: Hunder elsker ladepauser  :D

BMW er uaktuelt, jeg trenger bil med 5 seter, og det går jo litt imot son hensikt å legge ned setene for å få plass til bur


Guru

Sitat fra: KTS på tirsdag 14. mars 2017, klokken 19:36
Baksetet i Kiaer bredere, tror årsaken er dørhåndtakene til Mercedes. I tillegg har tyskerne plassert det midtre beltefestet litt for langt mot midten, slik at tre barneseter kan by på utfordringer, men ikke umulig! Ellers strålende fornøyd med Mercedesen. Men lang tur (mer enn 200km kan ta litt tid pga lading :-) ikke så langt over 200km går jo greit om man lader 30min på 11kw. På vinterstid kommer man seg minst 150km i kupert terreng og forvarmet og range+. Flere korte turer reduserer rest kilometer på guess-O-meteret, i praksis også om batteriet må varmes ved hver oppstart.

Takk for svar!

Jeg har vært og målt bagasjerommene til begge bilene i dag

knut.aulie

Sitat fra: Guru på tirsdag 14. mars 2017, klokken 20:39
Av alle bilene jeg har sett så er det faktisk disse to som er de beste valgene for mitt bruk, jeg ønsket bare å høre med folk som kjører eller har kjørt slike hvilke erfaringer de har med dem [emoji4]
Har kjørt 50 tusen med Soul og har bur til min hund som har vært der hele tiden.

Soul er ypperlig til småturer som du beskriver med varmepumpe og batterivarmer. Rekkevidden høres innenfor ut på vinter også.

På langtur har Soul rask hurtiglading så på en langtur som jeg har kjørt flere ganger så har jeg fire stopp på 15 minutter på 50 mil. Kommer frem godt uthvilt i forhold til å kjøre turen i SUV 'en som da tar en time mindre.

Guru

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 14. mars 2017, klokken 20:51
Sitat fra: Guru på tirsdag 14. mars 2017, klokken 20:39
Av alle bilene jeg har sett så er det faktisk disse to som er de beste valgene for mitt bruk, jeg ønsket bare å høre med folk som kjører eller har kjørt slike hvilke erfaringer de har med dem [emoji4]
Har kjørt 50 tusen med Soul og har bur til min hund som har vært der hele tiden.

Soul er ypperlig til småturer som du beskriver med varmepumpe og batterivarmer. Rekkevidden høres innenfor ut på vinter også.

På langtur har Soul rask hurtiglading så på en langtur som jeg har kjørt flere ganger så har jeg fire stopp på 15 minutter på 50 mil. Kommer frem godt uthvilt i forhold til å kjøre turen i SUV 'en som da tar en time mindre.

Tusen takk for informerende svar! ☺

Hvordan opplever du den teknisk sett? Er det noe som lett blir ødelagt? Har du måttet reparere den så langt?

knut.aulie

Sitat fra: Guru på tirsdag 14. mars 2017, klokken 20:57
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 14. mars 2017, klokken 20:51
Sitat fra: Guru på tirsdag 14. mars 2017, klokken 20:39
Av alle bilene jeg har sett så er det faktisk disse to som er de beste valgene for mitt bruk, jeg ønsket bare å høre med folk som kjører eller har kjørt slike hvilke erfaringer de har med dem [emoji4]
Har kjørt 50 tusen med Soul og har bur til min hund som har vært der hele tiden.

Soul er ypperlig til småturer som du beskriver med varmepumpe og batterivarmer. Rekkevidden høres innenfor ut på vinter også.

På langtur har Soul rask hurtiglading så på en langtur som jeg har kjørt flere ganger så har jeg fire stopp på 15 minutter på 50 mil. Kommer frem godt uthvilt i forhold til å kjøre turen i SUV 'en som da tar en time mindre.

Tusen takk for informerende svar! ☺

Hvordan opplever du den teknisk sett? Er det noe som lett blir ødelagt? Har du måttet reparere den så langt?
Enkelt å svare på. Ingen feil i det hele tatt [emoji1360][emoji1][emoji1][emoji1]
Det er noen små softwarebugs, det er alt.

Den har fått service for 4500kr og strøm for ca 5000 thats it

knut.aulie

Det som er "negativt" er at bilen er ikke aerodynamisk slik at kjøring på motorvei forkorter rekkevidde en god del.

Akselerasjonen er bare helt grei, kunne godt hatt mer krutt. Der er Mercedes mye bedre.

Den mangler app

Ferry

Sitat fra: Guru på tirsdag 14. mars 2017, klokken 20:36
BMW er uaktuelt, jeg trenger bil med 5 seter, og det går jo litt imot son hensikt å legge ned setene for å få plass til bur

Guru

Sitat fra: Ferry på tirsdag 14. mars 2017, klokken 22:04
Sitat fra: Guru på tirsdag 14. mars 2017, klokken 20:36
BMW er uaktuelt, jeg trenger bil med 5 seter, og det går jo litt imot son hensikt å legge ned setene for å få plass til bur

geear

Vi kjøpte også elbil med kun formål lokalkjøring, men det tok ikke en uke engang før vi syntes det var såpass kjekt med elbil at vi fikk lyst til å kjøre lenger turer med den, selv om vi har en stor og trygg familiebil utenom. Langturer blir plutselig kjempebillige og miljøvennlige. Tror sjansen er stor for at det kommer til å irritere deg i ettertid om du velger en bil uten hurtiglading (altså MB).
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Kårepåsporet

Jeg hadde ikke vurdert MB pga manglende hurtiglader.
Jeg ville også lest meg opp og sammenlignet rekkevidde på de to bilene. Men det er ikke til å komme bort fra at Kia har hatt full klaff med Soul, kult design for de som liker det (jeg gjør det), velfungerende varmepumpe, effektiv hurtiglader, varme og ventilerte seter foran og bak (4). Noe Hyundai ikke har klart med Ioniq.

Men du MÅ kjøpe Exclusive, da er varmepumpe inkludert, og skinnseter med kjøling og varme.

Har hatt Soul, superfornøyd!

Rett over påske kommer info om "ny" Soul med liten facelift og større batteri, jeg ville sjekket opp den.
Dette kan føre til at første utgave faller litt mer i pris, men du bør vurdere hvor mye mellomlegget mellom ny og brukt er.
Ny bil er ny bil, da er alt nytt. Men en må betale litt mer.
Er en ikke så nøye, bryr en seg ikke om små kosmetiske skavanker, da kan en velbrukt være et alternativ.

Lykke til med valget.

CitB59EL

Vi valgte B klasse på tross av manglende hurtiglader og er storfornøyd! Men da gikk vi gjennom bruken vår nøye før kjøp. Den fungerer fint på våre langturer som er opptil 20 mil 1 vei. Vi legger inn matpause halvveis som vi gjorde før med diesel bilen mens bilen lader. 
Appen er genial og vi savner APP på de 2 andre elbilene vi kjører-som forøvrig har hurtig lader(Beringo og C-Zero) 
Soul var lenge med i vurderingen men den falt helt igjennom med vogn og bag som vi hadde på kjøps tidspunktet-da var et kun B klasse, Tesla og NV200 som var akutelle. Vi valgte B klassen pga kjøre komfort og lett å parkere. Hvis en må ha stort bagasje rom og plass til 5 så begrenser dette utvalget en del på Elbiler er vår erfaring. En må uansett tenke nøye gjennom bruken før en kjøper en elbil uten hurtig lader.   

Elbil fundamentalist

Hva med en Leaf 30kwt med 6,6kw dobbeltlader? Stort bagasjerom, velprøvet, lite feil. Du kan vel finne de brukt på Finn innemellom.
Effektiv lading i hjemme og rundt omkring og hurtiglading.
Se Teslabjørn på YouTube der han tester denne.


Selvsagt har du også Ionic. Veldig bra rekkevidde "miniTesla"
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

rolandvg99

#29
Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 16. mars 2017, klokken 23:35
Hva med en Leaf 30kwt med 6,6kw dobbeltlader? Stort bagasjerom, velprøvet, lite feil. Du kan vel finne de brukt på Finn innemellom.
Effektiv lading i hjemme og rundt omkring og hurtiglading.
Se Teslabjørn på YouTube der han tester denne.


Selvsagt har du også Ionic. Veldig bra rekkevidde "miniTesla"


Beklager kverulering, men bagasjerommet i Leaf er en av de mest krøkkete innretningene i bilverden. Det funker greit dersom en skal ha med seg store, myke ting og enkelte store gjenstander, men tettpakking av harde gjenstander er et mareritt. Eksempel: Jeg drasser stadig rundt på litt PA høyttalere,  gitarforsterkere, gitarkasser og annet stasj. Selv KIA Soul svelget mer utstyr en Leafen før jeg begynte å legge ned seter. Ioniq var overraskende lett å fullpakke så lenge gjenstandene ikke overgår 1 meter. I Leaf "ramler" alt inn mot midten, hvilket igjen fører til slitasje på gjenstander og bagasjerom.
"I like soul with a capital S"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA