Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Salto ladekabel type 2 til type 1 FEILMELDING - KABEL ELLER STASJON?

Startet av MrTea, mandag 22. mai 2017, klokken 14:49

« forrige - neste »

fredag

#15
Hvis dere skal sette opp hurtiglading, så er det to-fire operatører som gjør dette i Norge: Fortum, Grønn kontakt, Tesla og Clever/E.On (sistnevnte er på vei inn i det norske markedet). Fint hvis dere har et areal som egner seg for hurtiglading, og med nok effekt lett tilgjengelig.

Jeg ivrer for mer destinasjonslading, dvs AC-lading opp til 22kW på mode3 type2-ladebokser (så mange som mulig). Gjerne med lastbalansering, for å få så mange slike bokser som mulig. En vanlig Leaf vil trekke 3,6kW, de fleste andre elbiler kan trekke max 7,2kW. Noen få elbiler som feks nyere BMW i3 og de fleste Tesla Model S kan trekke 11kW, og noen noen andre som feks Renault Zoe og Tesla Model S med dobbeltlader som ekstrautstyr kan trekke hele 22kW. Hvis hver kWh koster dere 1kr, så ser du at strømmen ikke egentlig koster mye penger.

En ladeboks som har mulighet til å ta betaling koster mye mer enn en dum ladeboks som ikke har betalingsløsning. Hvis det koster penger å betale uansett, så ville jeg gått for dumme, billige ladebokser og gitt elbilistene gratis strøm mot at de betaler for parkering. Det koster ikke mye penger i strøm.

Et argument for å kreve betaling for strømmen er hvis det er gratis parkering og kjøpesenteret ligger slik til at folk drar dit kun for å snylte på strømmen. Feks folk som jobber eller bor i nærheten. Når et gode er gratis, så begynner folk å ta seg til rette.

Tips: Tesla gir bort 2 stk gratis Tesla Wall Chargere til kjøpesentre, hoteller og lignende som kvalifiserer, og disse får også "reklame" i ladekartet på skjermen i bilen. Disse ladeboksene har integrert ladekabel som kan benyttes av elbiler med type2-kontakt i bilen, dvs Tesla, BMW, Audi, VW, Renault, osv. Å sette opp en vegg med Tesla Wall Chargere kan derfor være god markedsføring for å tiltrekke seg Tesla-eiere og feks BMW i3-eiere til kjøpesenteret. Tesla Wall Chargere er både rimelige, og har innebygget støtte for lastbalansering, som gir rimeligere installasjon. Vanlige ladebokser med type2-kontakt (i stedet for integrert kabel) kan settes opp i tillegg. Disse kan benyttes av elbiler uansett om de har type1-kontakt eller type2-kontakt i bilen.

https://www.tesla.com/no_NO/destination-charging

Det bør være nok ladeplasser slik at folk kan ha en rimelig forventning om å finne en ledig ladeplass hver gang de kommer.

Og som noen andre skrev: Ladeplassene bør ligge lengst vekk fra inngangen, for å unngå "jeg skal bare" eksosbiler som blokkerer ladeplassene. Og ladeplassene bør skiltes med parkering forbudt for biler som ikke lader. Det er nesten ikke noen vits å bruke penger på å sette opp ladeplasser hvis de blir blokkert av eksosbiler hele tiden.

Det du ikke må gjøre er legge opp nye ladeplasser med schuko, dvs vanlig stikkontakt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Knut Røe

Sitat fra: fredag på lørdag 18. mars 2017, klokken 19:36
Det er nesten ikke noen vits å bruke penger på å sette opp ladeplasser hvis de blir blokkert av eksosbiler hele tiden.
Har aldri sett det på lokale kjøpesenteret her.
Dine fiender er nok dine medbilister i batteribiler som skal parkere nærme inngangen og ser at det står parkering elbil. Uten å trenge lading eller noe, bare for at det er nærme.

geear

Fredag, kommer nå iallfall på Lyse og BKK tillegg til de du nevnte.. Vil anta det er flere. Syns jeg så ABB også et sted i ladekartet.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

pudderjagar

Ikkje gløym "LadeiNorge" Dei har og eit greit system med vanlege saltoboksar og registrering med ei hvilken som helst brikke.

Ønsker du betaling så knytter du til eit kredittkort og vært belasta for den tida du brukar.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Orbit

Siden det er planer om to DC hurtigladere, vil jeg anta at det finnes minst 120kW tilgjengelig effekt i garasjen (som trengs bare for å dekke hutigladerne). Effektleddet i strømprisen (altså ikke totalt energibruk, men hvor mye effekt dere drar i toppene) blir nok et viktig bidrag på driftskostnadene. Dette må dekkes inn av betaling for hurtiglading (50kW++).

Mitt forslag er at dere setter opp type 2 kontakter på resten av plassene med 3-fase og lastdeling med hurtigladerne. Materiellkostnaden øker lite med å sette opp 32A i stedet for 16A. Men dagens miks av elbiler, vil du kunne betjene 15-20 elbiler på disse med full effekt så lenge hurtigladerne ikke er i bruk.

Dersom det allerede er betalt parkering, evt begrenset fri parkeringstid til 2-3 timer (for å unngå at plassene tas av andre enn kunder), bør dere regne på om det svarer seg å ta betalt for strømmen på type 2. Kostnadene til betalingsløsning må regnes inn her. På utgiftssiden, siden effektleddet allerede er dekket av hurtigladerne, er energikostnaden under 50 kr/time i periodene med fullt belegg. Du vet vel selv hvor ofte det er fullt på parkeringen, men tipper det er et fåtall timer i døgnet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

MrTea

Takk

Det er akkurat slik info jeg er ute etter.
Flere som tenker sånn eller andre tanker rundt lading..?


pudderjagar

Ein DC hurtiglader ville eg ikkje har vurdert ein gong. Poenget med lading til elbil på eit kjøpesenter er å trekke til seg kunder. Då ønsker senteret at dei skal bruke meir enn 10 - 20 minutt som er meir enn nok til DC hurtiglading.

Sett heller opp eigne type2 kontakter med 22kw og lastbalansering mellom dei slek at du ikkje treng å ha 22kw x antall kontakter. Da er ikkje alle bilar som kan ta imot 22kw. Med lastbalansering så overfører du den kapastiteten som bilen ikkje kan benytta seg av til neste kontakt. Ein treng ikkje lada bilen heilt opp så lenge ein har nok til å koma heim igjen. Har du ein bil som lader litt sakte så kan da godt være at da er nok med ein halvtime. Nettopp da du treng for å få handla da du hadde lyst på men som du ikkje hadde handla hvis ikkje du "tilfeldigvis" var i senteret.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

nofuelno

1. Det vil være strategisk smart av Holmen Senter å installere 50 x type 2 uttak ( ikke fast kabel )
    som kan benyttes til gratis ladeparkering i inntil 3 timer. Dette vil bidra til å styrke konkurransen
    overfor konkurrentene Sandvika Senter, CC Vest og Trekanten.
2. Dette imøtekommer også nye krav om tilrettelegging for ladbare biler på minimum 6% av antall plasser.
3. Sjekk også ut en relativt nykommer på smarte ladeløsninger:
    http://meshcrafts.com/2015/07/20/smart-charge-solution-online/
4. La ansatte få lade gratis på hurtiglader slik at de ikke opptar tilgjengelige ladeplasser i uønsket grad.
5. Vurder Autopay fra Onepark for å gjøre det mindre smertefullt for kunder å glemme tiden:
    http://onepark.no/autopay 
    Ingen bot, men betal ved utkjøring, få autotrekk på kredittkort eller faktura ettersendt.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

m0nkey

Jeg er enig med pudderjagar at DC hurtiglader kanskje er litt overkill. Skal man besøke et kjøpesenter blir man oftest for lenge til at man gidder å lade med hurtiglader. Type 2 kontakter med en form for balansering hadde vært enklest for brukerne (sett fra mitt ståsted). Skal man ha en rekke ladepunkt slipper man at elbilister parkerer "feil" dvs. ikke benytter ladepunkt som er mest optimalt for deres bil.

Betalingsvilje tror jeg finnes så lenge prising er dynamisk slik at biler som lader saktere også betaler mindre. En idè kunne kanskje å ha hatt lading inntil 3,6 kW gratis mens lading med høyere effekt (eller energi? jeg er ingen fagmann) kunne hatt en progressiv avgift. Men et slikt system er kanskje kostbart å innføre.
KIA Soul EV Classic (2015)

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Espen Hugaas Andersen

#25
Jeg syns ikke hurtiglader er overkill ved ett kjøpesenter. Batteriene blir større og større, og trenger man da fullt batteri så må man opp i en del effekt.

Det tar i området 1 time og 15 minutter å lade en Opel Ampera-e 0-100%. Med CHAdeMO-adapter kan en Tesla med 100 kWh batteri bli stående i over to timer. Det kommer flere og flere elbiler med større batterier, og det er ikke noe galt i å være litt i forkant av utviklingen.

Dette gjelder spesielt i litt sentrale strøk. Det blir flere og flere som kjøper elbil og som ikke har mulighet for lading hjemme. Da kan det være ganske kjekt å stikke innom ett kjøpesenter og lade i 1-2 timer en gang i blant. Som eneste lading gir det kanskje ikke så mye mening, men det kan være greit om man ikke har fått ladet på jobb, kommer hjem fra en langtur e.l.

Jeg ville satt opp noe sånt som 2 stk 50 kW CCS/CHAdeMO hurtigladere, og deretter så mange Type 2 ladepunkter som mulig med lastdeling og støtte for 22 kW. (22 kW er ikke veldig relevant for de fleste bilene, men legger man opp til at Leaf o.l. kan lade med 32A/6,6 kW enfase, samtidig som BMW i3, Tesla, osv kan lade med 11 kW trefase, så kan man like greit legge opp for 22 kW trefase også. Det koster veldig lite ekstra.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA