Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Salto ladekabel type 2 til type 1 FEILMELDING - KABEL ELLER STASJON?

Startet av MrTea, mandag 22. mai 2017, klokken 14:49

« forrige - neste »

MrTea

Hei Alle sammen

Jeg skal oppgradere/utvide ladestasjoner på et kjøpesenter
Da må jeg spørre dere som bruker dette på hva som fungerer og hva en ikke må ha ::)

Hurtiglader
* Hvilke merker for betalingsløsninger er best? (sorry må ta betalt for dette)
* Tenkt 63A eller må jeg ha mer pr stasjon?
* Noe annet jeg må tenke på.

Gratisløsninger 16A mode 2
* Hvilke ladebokser holder (ikke faller fra hverandre/knuser)
* Knagger/plassering er det viktig (høyde)
* osv.

moderator 2

#1
Hei

Flott at dere vil sette opp flere ladestasjoner.

Nå vet jeg ikke hvor du holder til, men hurtigladere er dyrt å installere og drifte selv. Vi snakker om en start på 500.000 og oppover. Da ville jeg heller tatt kontakt med enten Fortum Charge&Drive eller Grønn Kontakt, for å få til en avtale og samarbeide.

Når det gjelder sakteladere/fleksiladere er det større fleksibilitet på om dere vil drifte dette selv, eller sette bort alt. Her kan også Fortum og Grønn Kontakt kontaktes. Salto Ladestasjoner har også ferdige og utprøvde stasjoner med mulighet for betaling, slik en rekke kommuner på Romerike har gjort. Da er nok dere selv mer ansvarlig for å avtale med egen installatør om vedlikehold etc.
http://www.eub.no/nyheter/miljovalg-i-kommunen---aatte-nye-elbilladere-klare-til-bruk

Proxll har også levert en rekke ladestasjoner med betaling.

Se forøvrig oversikten over leverandører til borettslag som i prinsippet er det samme som til kjøpesentre:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31925.0.html

Høyde har ikke så mye å si, men det er jo greit at man rekker opp... Ladestasjonene leveres med type2 kontakt, så har elbilbrukeren med sin egen type2 kabel tilpasset sin bil. Er det mulighet for det, er det bare å gå for så høy effekt som mulig, da disse kan snakke sammen og begrense hastigheten hvis det blir mange som lader samtidig.

Lars
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

cra

#2
Sitat fra: MrTea på tirsdag 14. mars 2017, klokken 14:45
* Knagger/plassering er det viktig (høyde)

Regner med det her tenkes sikkerhet (bra!), men siden en Mode 3 ladestasjon ikke slipper noe strøm igjennom før den har kommunisert med bilen og blitt enig om hvor mye så er der ikke strøm på kontaktene. Så en høyde som er praktisk (ca albue-høyde?) er vanlig. På disse laderne er det ikke kladd på kabel, så noe oppheng er ikke nødvendig.

Plassering så langt fra inngangsdører o.l. som mulig er en fordel, siden late bilister gjerne parkerer på ladeplasser fordi de "skal bare". De som trenger litt strøm går gjerne noen meter ekstra. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bositron

Sitat fra: Forum Admin på tirsdag 14. mars 2017, klokken 15:44
Hei

Flott at dere vil sette opp flere ladestasjoner.

Nå vet jeg ikke hvor du holder til, men hurtigladere er dyrt å installere og drifte selv. Vi snakker om en start på 500.000 og oppover.

....

...
Lars

Burde man ikke i anstendighetens navn også nevne at man kan levere hurtigladning med AC.

AC hurtigladning er billigere og mye enklere enn DC. 

"AC hurtig ladestasjonen" koster ca    20.000.
"DC hurtig ladestasjonen" koster ca 500.000.

:-)

Lars C. Krogenæs

AC er ikke hurtiglading og ikke noe tema.
De første Zoe elbilene ble levert med mulighet for lading med AC 43kWt, men de er ikke lenger i salg. Dette er derfor ikke noe tema nå.

Sakteladere kan imidlertid settes opp til å levere mye strøm, jo mer jo bedre bedre. Så kan man lastballansere disse, slik at ladestasjonene gir høy effekt når det er ledig strøm, og redusere dette når flere stasjoner er i bruk

Ønsker bositron å diskutere hurgtiglading for Zoe, kan dette gjøres her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23940.0.html

Takk for at du etterkommer det!

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

cstromme

Sitat fra: cra på onsdag 15. mars 2017, klokken 11:07
Plassering så langt fra inngangsdører o.l. som mulig er en fordel, siden late bilister gjerne parkerer på ladeplasser fordi de "skal bare". De som trenger litt strøm går gjerne noen meter ekstra. :)

Om du tar med deg kun 1 ting fra denne tråden så la det være dette.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

sylwester

Du mener vel mode 3 for gratisløsningen? Dvs. type2-kontakt?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bositron

#8
Sitat fra: Forum Admin på tirsdag 14. mars 2017, klokken 15:44
Hei

Flott at dere vil sette opp flere ladestasjoner.
....
Høyde har ikke så mye å si, men det er jo greit at man rekker opp...
...

Lars

Høyde er egentlig svært viktig. mener nå jeg da.

Når det bygges ny infrastruktur i Norge er man underlagt Norsk lov.

I Norge er det ikke lov å diskriminere folk.

Dette betyr at det er en selvfølge at "ladestasjoner" monteres i en slik høyde at selv voksne med lav høyde eller personer som sitter i en rullestol skal kunne benytte ladetilbudet.

Universiell utforming er i dagens Norge en selvfølge for alle som bygger ut et service tilbud som er offentlig tilgjennelig.

Nå sier jo Lars dette indirekte  med setningen "men det er jo greit at man rekker opp...", men Lars presiserer ikke  at "man" gjelder alle, også folk med en funksjonsnedsettelse.

For å sette det litt på spissen:  :)
Det er bedre at en voksen kar på 2 meter må bøye seg litt, enn at en som sitter i en rullestol ikke kan benytte tilbudet.

sylwester

@MrTea skriver mode2 og. Jeg regner med at det er Mode 3 som menes der og. Mindre slitasje og mer sikkert :-)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

MrTea

Hei
Takk for mange svar.

Har nå pratet med mange av leverandørene av hurtigladestasjoner

Salto
Grønn Kontakt
Proxll
Osv.

Det med gratis lading er noe som er på vei ut iht disse leverandørene (de vil jo så klart tjene penger på dette)
Unntatt der gårdeier vil gi dette til de som tenker miljø. men da som regel med mindre kWh

Kan fortelle (som dere sikker vet) at mange av disse satser stort på utvidelser og utbygging i 2017
Coop har en samarbeidsavtale med Grønn kontakt "mener jeg" som skal bygge ut mange stasjoner og dere kommer til å se stor forskjell fremover også fra andre aktører i årene fremover.

Vi på Holmen Senter i Asker kommer til å få 2-3 hurtigladestasjoner og flere små ladestasjoner
Hva som blir gratis eller ikke vet jeg ikke pt.

Det som var meningen med mine spørsmål var å ikke gå i fallgropa iht hva som ikke er bra.
Dere som brukere (snart meg selv) vet hva som fungerer best.
Hvilke stasjoner (betaling) som er enkle å bruke og hvem som er skikkelig klønete/mye surr med

Er alle stasjoner kjempebra?
uansett type leverandør
* Salto
* Grønn kontakt
* Fortum
* Zap charge
* osv..

Hører gjerne fra dere
PS så klart høyden må være tilgjengelig for alle




zyp

Sitat fra: MrTea på lørdag 18. mars 2017, klokken 10:51
Er alle stasjoner kjempebra?
uansett type leverandør
* Salto
* Grønn kontakt
* Fortum
* Zap charge
* osv..

Nå blander du ladenettverkoperatører og utstyrsprodusenter. Fortum og Grønn Kontakt er operatører, som kjøper inn og drifter utstyr og betalingssystemer. Får du en avtale med dem så vil nok de velge utstyr fra produsenter som de har gode erfaringer med.

MrTea

Akkurat ja

Men hvis du er på tur og Fortum og Grønn kontakt (eller en annen) sto vedsiden av hverandre, hvem ville du ha valgt?
eller tenker man strøm er strøm og bare tar en ladeenhet

automat

Fortum og Grønn Kontakt er likeverdige, og har betalingsløsninger som elbilister er (eller bør være) vant til å håndtere. Velger man en annen leverandør, eller drifter selv, tenk nøye gjennom betalingsløsning, slik at denne blir kundevennlig.

Personlig velger jeg GK der det er mulig. Fordi Fortum er størst, og vi trenger flere store aktører.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

pudderjagar

#14
Eg vil bare ta med ein ting når da gjeld betaling eller ikkje på destinasjonsladere:

Å lade ein elbil kostar frå 1 - 15 kr pr bil. Hvis eg er ute å kjører og treng lading så tenker eg pris. Hurtiglading med DC er raskest men dyrest. Men finnst da eit kjøpesenter med gratis destinasjonslader (type2 AC) så velger eg dei fordi da er alltid noko eg hadde tenkt å kjøpe eller går å set meg på ein kafe/restaurant på kjøpesenteret.

Dermed har kjøpesenteret "betalt" meg for å koma inn slek at eg legg igjen penger i butikkene for da er ingen som gidder å sitja i bilen og vente på AC lading. Da går for tregt til da.

Eit anna eksempel: Eg har hytte i Hallingdal men er ofte inne til nære familie på Hovseter i Oslo. Når eg er der er da alltid noko som eg skal handle for dei. Derfor legg eg turen via Røa Senter. Her har dei 22kw type2 kontakt som er gratis. Når eg er ferdig med handlerunden på senteret så er bilen fullada. Ergo: dei gratis ladekontaktane dei har drar meg inn her framfor å handle i ein butikk like utenfor der dei bur.

Konklusjon: Skulle dei som har gratis destinasjonsladarar ha betalt for tilsvarande reklame i ei lokal eller riksavis i Oslo så ville da ha kosta XXX antal gonger meir enn da kosta i straum og ingen garanti om at reklamen virkar. Med ladeboks på veggen MÅ eg inn i senteret!!!!!!

Derfor vil eg sterkt anbefale kjøpesenter å setje opp eigne type2 ladekontakter med 22kw effekt. Sett gjerne på lastbalansering slek at du ikkje må ha full effekt til alle kontaktane samtidig. Dette er fordi at dei som har 1fase 32A lader og dei som har 3fase 16A eller 3fase 32A skal kunne benytte seg av effekten. 1 time eller 2 går da i senteret men 8 timar er for mykje hvis du bare har ein vanleg ladekladd til husholdningskontakt som maks gjev 10A.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA