Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: HJELP ... S75D eller S90D ???

Startet av John Doe, mandag 22. mai 2017, klokken 10:51

« forrige - neste »

John Doe

Hei.

Planlegger kjøp av Leef til mellom 150- 180.000.
Hvilket utstyr er et must å ha?
Det er en jungel av ulike varianter i utstyrsnivå og jeg vet egentlig ikke hva jeg ser etter eller må ha.

Jeg pendler Fredrikstad-Oslo ca 9mil 4 dager i uken det er et must å rekke en vei +litt.
Er forøvrig åpen for andre merker også.
BMW I3 60Ah
NineBot One e+

elektrolux

En elbil må kunne lades, så et must her er en stk mode2 ladekabel for bruk i vanlige stikk + 1 stk mode 3 type 2 til type 1 ladekabel for bruk på de nye ladepunktene.

Ellers må du ha Autopass brikke for å slippe bompenger. Med så titt og lang pendling ville jeg lagt på en DAB adaptor også.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Bondeknøl

Du får en ny Leaf 30kw til ca 220 000 om dagen. Da er bla metallic-lakk, 8 nye dekk/hjul, DAB-radio og 180000km/8års garanti inkludert. Det er bare 40 000 mer en du er villig til å gi for en brukt en med dårligere garanti og rekkevidde.

kaiat

#3
Sitat fra: Kim Sørensen på mandag 13. mars 2017, klokken 23:37
Planlegger kjøp av Leef til mellom 150- 180.000.
Hvilket utstyr er et must å ha?
Det er en jungel av ulike varianter i utstyrsnivå og jeg vet egentlig ikke hva jeg ser etter eller må ha.

Til den prisen får du en gen.2-Leaf. Da har du tre utstyrsnivåer.

Det første er Visia som er en enkelt utstyrt bil uten navigasjon, Carwings-app, ryggekamera og varmepumpe. I utlandet finnes Visia+, denne har navigasjon (men ikke Carwings!) og ryggekamera. Noen få slike biler har funnet veien hit til landet gjennom bruktimport.

Det neste steget er Acenta. Da får du navigasjon, Carwings-app, ryggekamera og varmepumpe.

Det øverste utstyrsnivået er Tekna. I tillegg til Acenta-utstyret får du da skinninteriør, LED-lys, oppgradert lydanlegg og "aroundview"-ryggekamera.

Det finnes også en Nordic-variant som er en Tekna uten skinninteriør, den har Acenta-interiøret istedenfor.

Det eneste tilvalget bortsett fra metallic lakk, er 6,6kW-lader. Denne kan være grei å ha, men de fleste ser ut til å greie seg med den vanlige 3,3kW-laderen.

Det finnes biler tatt inn fra USA også. Der er utstyrsnivåene omtrent slik: S = Visia, SV = Acenta og SL = Tekna. USA-bilene har ikke fungerende navigasjon eller Carwings-app her i Europa. I alle fall navigasjon kan fikses så den virker her, men det koster en del har jeg forstått. Disse bilene har heller ikke fabrikkgaranti, men de fleste importørene tilbyr egne garantier.

sylwester

Jeg anbefaler 30kWh for den rekkevidden der.

Det er vel noen på forumet som vil hevde at 9mil er helt greit med en 24kWh batteripakke, men det er ikke uten kompromisser på vinterstid. Du må altså ha bilen ladet opp til 100% og forvarmet rett før du setter deg inn og du vil få flere advarsler og merke at bilen både slår av varmen og reduserer effekten før du er i mål. Det er ganske stressende å kjøre 1-2 mil med hylende bil. På de kaldeste dagene må du uansett beregne å måtte hurtiglade litt og det kan innebære kø. En brukt Leaf med alle kapasitetsbarene intakt kan ha så mye som 14% kapasitetstap.

En 24kWh-bil har 21,5kWh tilgjengelig og hvis du avser 1kWh i bunn så har du 20,5kWh, derav 2,8kWh med klaging på lavt batteri. Dvs. Bruker du 20500Wh / 90km = 227Wh/km vil du over en mil med klagende bil. Bruker du (20500-2800)Wh / 90km = 196Wh/km eller mindre når du ikke varsel på turen. Det er fullt mulig uten varme på, men det kan bli kaldt og utrivelig 4 dager i uka på vinteren. En eldre bil kan ha kapasitetstap og da vil tallet 21,5kWh være lavere og du har mindre å rutte med og som sagt 14% tap sees ikke uten å lese ut via ODBII og LeafSpy.

Kjøper du en 30kWh-pakke så innebærer det at du har 27kWh istedenfor 21,5kWh tilgjengelig på ny bil. Hvis du regner 1kWh i bunnen som absolutt minimum her og så har du 288Wh/km du må klare deg under eller 257Wh/km for å være i mål uten at bilen begynner å klage på lavt batteri (ved 14%). Når bilen er nede i 15% kapasitetstap har du 23kWh, hele 1,5kWh mer enn en ny 24kWh-leaf. Typisk er bilene under 10% kapasitetstap ved garantiutløp for norsk/europeisk bil og Nissan garanterer mindre enn 30%.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Falsum

Jeg kjører 2. gen Leaf med Acenta utstyrsnivå. Dette er minimum i Norge, da særlig varmepumpen gir mindre redusert rekkevidde på vinteren.

Ellers er jeg enig i at brukt Leaf er i grenseland mtp. rekkevidde.
Vi kjører ofte rundt jul og nyttår fra Oslo til familie på Lunner. Dette er bare ca. 7 mil. Det går alltid helt fint, men vi har på kalde dager vært nede i 20 % gjenværende batt.kapasitet ved ankomst. 2 mil til, pluss eventuelt kø underveis, gjør Oslo-Fredrikstad litt guffent. På mellomkalde dager (0-5 grader C) og på sommeren har vi alltid over 30 % igjen. Det skal sies at det er noen høydemeter opp gjennom Nittedal, Hakadal og opp til gårdsbruket øverst på Lunner. Løypeprofilen er nok flatere mellom Oslo og Fredrikstad, men samtidig er det mer motorvei med fartsgrense på 90-100 som trekker mer strøm. Opp til Lunner er det mest 70 og 80.

Tror det er lurt å ha minst 30 kWh batteripakke.

John Doe

Takk for veldig gode innspill. ser ut som jeg bør ordne litt mer penger og gå for en 30Kw.
BMW I3 60Ah
NineBot One e+

Trekkoppbil

Det utstyret som jeg synes er et absolutt must, er ryggekamera. Det er sjeldent man finner biler uten, og man kan kjøpe kamera far Kina til 100kr som man kan prøve å montere. Hurtigladeport synes jeg også er et must, men det finnes bilister som aldri bruker det, og det er sjeldent du finner biler uten.

Ellers må man vurdere ut fra personlig behov, hvilke av hovedvalgene som er et must.

  • Enkelt ryggekamera eller 4 kameras arroundview.
  • 3,6kw eller 6kw likeretter. Hvis du kommer hjem med tomt batteri, og du stadig trenger å lade under middagen, så kan mulighetene for 32A lading vurderes.
  • Skinn eller stoffseter. 16" eller 17" felg. Litt smak og behag.
  • Bose lydanlegg
  • Navigering og carwing

Det som betyr noe når man kjører bil er framdriften. Jeg har opplevd forsinkelser på opptil noen timer pga ladeproblemer, og da er det mye utstyr som ikke betyr noe som helst.

Batterikapasitet, ladehastighet og forbruk til varmeapparat er det viktige.
Kapasiteten kan nok variere like mye mellom en bra og dårlig bruktbil med 24kwt, som den gjør mellom 24 og 30kwt batteri. Hurtigladehastighet varierer i teorien med indre motstand og parameteren Hx, og i praksis betyr kapasiteten på batteriet mye. 6kw kan være nyttig ved ac-lading.  Har man spesielle behov, kan bensinvarmer være noe å vurdere.
Prøv en bil i noen dager er mitt råd. Du er i grenseland, og det er vanskelig for andre å forutse forbruket ditt på motorveien. Og spørsmålet er om du er villig til å tilpasse kjørestil på dager med ugunstig vær.
I prisklassa du skisserer er det vanskelig å finne 30kwt, og skal du kjøpe 24kwt så finner du det for langt lågere pris.

Burg

Hei
  30 kw er klart å foretrekke, hvis du ikke er veldig glad i kaffe, og "må" ha en pause på vegen... Gå for Leaf. Deres nye modell komme til høsten, og det er alltid bra å handle utgående modell.. Jeg har en 2015-modell og er meget fornøyd. Nissan vil ikke gi fra seg å være best i klassen på el-bil. Ellers vil jeg ta en tur til Funderud i Askim for å få rustbeskyttelse...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA