Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er det billigst å lade hjemme eller på ladestasjoner

Startet av Ciumpalac, søndag 21. mai 2017, klokken 17:59

« forrige - neste »

Ciumpalac

Jeg har per i dag en serie 1000 SAGEM boks, men jeg mistenker at laderen har blitt defekt etter at vannpumpen sluttet å funke. Da jeg kom til bilen stå måleren på 65% når det skulle har vært på 100% (med et par timers overcharge...), og SAGEM boksen var velidig varme. Selve bilen kjører som normalt og viser ingen el-feil.

Siden jeg har en serie 4000 med defekt motorstyring tenker jeg å ta laderen ut av den og sette det inn på bilen. Men jeg har lest på elbilwiki at serie 3000 og 4000 har fått en temperatursensor under laderen, så lurer jeg på om det er mulig å overføre sensoren til en serie 1000 boks og koble den opp? Vet noen om det går an å gjøre det?
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Matheus

Er du sikker på at laderen er defekt?
Prøv stor reset og sett på lading igjen.
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Elmo

Kommer ikke inn på elbilwiki akkurat nå så jeg fikk ikke sjekket, men
er ikke 4000 serien for Partner/Berlingo ??  I så fall mener jeg å huske at du ikke kan bruke laderen fra den på en Saxo.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ciumpalac

Sitat fra: Mateusz på mandag 13. mars 2017, klokken 12:44
Er du sikker på at laderen er defekt?
Prøv stor reset og sett på lading igjen.

Jeg har prøvd med stor reset, men det hjalp ikke. Det eneste som ble ladet var 12V batterien, merkelig nok.

Ja, Elmo har rett, serie 4000 er til Berlingo/Partner. Jeg mente serie 3000, som følgte med bilen da jeg kjøpte den. Vet noen om jeg kan ta ut laderen, samt temperatursensoren og montere på en serie 1000?
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Elmo

#4
Hvis du har en komplett 3000 boks så er det mye enklere å bytte hele boksen enn å bytte laderen mellom boksene. Og da får du med tempsensoren "gratis" :+1:
Hvis du ønsker å beholde parametrene fra bilen (feks. overlading siden siste vannservice) så må du flytte tilbake selve computeren (den med den store "data"kontakten). Det er og enkelt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ciumpalac

Sitat fra: Elmo på mandag 13. mars 2017, klokken 21:31
Hvis du har en komplett 3000 boks så er det mye enklere å bytte hele boksen enn å bytte laderen mellom boksene.

Ja, jeg har en komplett 3000 boks, men det er den som ble ødelagt når motoren kortsluttet (bilen hadde vist iso-feil siden jeg har kjøpt den). Da jeg byttet motoren startet bilen ikke, men da jeg byttet SAGEM boksen til serie 1000 som sitter i bilen nå, funkte bilen. Jeg er usikker på hvilke deler av boksen som tatt skade av motorhavari, men jeg tenker at det er kun motorstyren som tatt skade. Derfor prøver jeg å bytte selve lader delen.
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Elmo

Da er det verre ja :(
Motorkontrolleren og tempsensoren sitter i bunnen av boksen (bilde). De er vel kanskje mulig å skifte, men det er ikke plug and play som de øvrige delene (Computer, DC/DC og lader).   
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ciumpalac

Mener du Elmo, at temp sensoren sitter under hovedreleen og ikke selve laderen? Da blir det for komplisert å ta den ut... derfor tenkte jeg bare å flytte laderen fra serie 3000 over til 1000. Jeg tror gamle paremeteren har ingenting å si med denne type bytting?
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Elmo

Sitat fra: Ciumpalac på mandag 13. mars 2017, klokken 22:49
Mener du Elmo, at temp sensoren sitter under hovedreleen og ikke selve laderen?
Jeg vet ikke, men jeg tror ja. Jeg har har tatt ut en defekt motorkontroller en gang men husker ikke om tempsensoren var under der.

Sitat fra: Ciumpalac på mandag 13. mars 2017, klokken 22:49
... derfor tenkte jeg bare å flytte laderen fra serie 3000 over til 1000. Jeg tror gamle paremeteren har ingenting å si med denne type bytting?
Laderen kan du bytte helt uten videre ja.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ciumpalac

Sitat fra: Elmo på mandag 13. mars 2017, klokken 23:14
Jeg vet ikke, men jeg tror ja. Jeg har har tatt ut en defekt motorkontroller en gang men husker ikke om tempsensoren var under der.


Jeg merket noe på lokket til 3000 serie, som jeg ikke fant på 1000 serie (se vedlagt bilde). Kan den være temp sensoren? Hvis ja, så det betyr at sensoren sitter ikke på bunnen, men på øverst delen av SAGEM boksen. Og samtidig blir det mye enklere å overføre sensoren ved bare å bytte lokket.

Nå er bilen i orden, den tar imot lading og kjører som den skal. Bare venter for en børsterløse vannpumpe fra Kina ;D
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

OleV

Glem alt om tempsensor!

De blå 'dimser' mener jeg er små kapacitorer, har nok noget at gøre med at dæmpe elektrisk støj.
Tillykke med reparationen.
Ole
Clio electrique x 2
Saxo  x2
Berlingo x 1

Elmo

Sitat fra: OleV på tirsdag 14. mars 2017, klokken 18:58
De blå 'dimser' mener jeg er små kapacitorer, har nok noget at gøre med at dæmpe elektrisk støj.

Det stemmer.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA