Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av Lars C. Krogenæs, søndag 21. mai 2017, klokken 17:11

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Hei

Vi trenger en nybegynnerguide for lading av Tesla.

Det finnes i dag en tråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7886.0.html
Men den er nå 4 år gammel, og mye har skjedd, og vi trenger et sammendrag.

Jeg har laget en tilsvarende tråd for "vanlige" elbiler:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32637.0.html

Men jeg trenger hjelp av dere til å lage en for Tesla.

Kan noen klippe&lime inn fra tråden, og endre slik at det passer for Tesla, så kan vi få en "kort" lettfattlig oversikt? Tror mange hadde satt pris på det :-)

Forum admin forbeholder seg retten til å klippe og lime fra innlegg som kommer under, for så å slette tråder, slik at vi ender opp med ryddig guide :-)
--------------

Har du nettopp kjøpt, eller skal kjøpe Tesla, er det greit å sette seg litt inn i hvordan bilen lades.

Selv om det kan virke vanskelig å sette seg inn i dette, er lading veldig enkelt og lite man behøver å tenke på i hverdagen. De aller fleste lader om natten og starter dagen med fulle batterier. Det er kun når du skal kjøre lenger enn bilens rekkevidde i løpet av en dag at du må begynne å planlegge ladingen. Som en tommelfingerregel kan vi si at elbilens rekkevidde om vinteren er halvparten av det bilforhandlerne reklamerer med (NEDC kjørelengde). Om sommeren er rekkevidden rundt 3/4 av rekkeviden som er oppgitt.

1. De første elbilene (fra 1995 - 2005)kom med en enkel strømkabel man koblet mellom uttaket på veggen og bilen. Typisk var samme type ledning man bruker til motorvarmere. Har var det ingen "sikkerhet" i kablen. Dette kalles mode 1 lading og brukes ikke av moderne elbiler.

2. Moderne elbiler leveres med en ladekabel med en kladd og støpsel på ledningen.


Tesla kaller denne kablen med kladd for UMC. Med denne ledningen kan du lade fra blå industrikontakter eller med vanlige jordete husholdningskontakter. Kladden er en kontrollenhet mellom elbil og stikkontakten for å øke sikkerhetsnivået. Denne kontrollenheten har et overspenningsvern, sjekker jordfeil og  regulerer strømstyrken som elbilen får lov til å trekke av kontakten. Alt for å unngå elektrisk støt og gi trygg lading. Strømtrekket på disse kablene er maks 32 ampere når du bruker blå industrikontakter og 13ampere når du lader fra en vanlig jordet husholdningskontakt. Vanlige husholdningskontakter er ikke beregnet for å trekke 13 ampere over lang tid. Hvis du ikke har hastverk anbefales det at du justerer ned strømtrekket i bilen, for å unngå fare for brann. Du bør ha en krok å henge ladekladden i, slik at du ikke sliter på kontakten unødig. Lading ved bruk av ladekabel med kladd kalles mode 2 lading.

3. Elbilforeningen og Tesla anbefaler at man installerer en egen ladestasjon hjemme. Dette kalles mode3 lading.


Her er elektronikken fra kladden flyttet inn i ladestasjonen og man kobler elbilen til ladestasjonen med en spesiell kabel uten kladd. En elektriker må installere ladestasjonen og setter da inn en egen sikring i sikringsskapet, og så går det en egen ledning fra sikringsskapet til ladestasjonen. Dette gjør at man kan trekke mer strøm fra strømnettet og man vil kunne lade elbilen raskere. Når man monterer en ladestasjon koster det ikke mye mer å installere en ladestasjon som kan trekke mye strøm, så det er lurt å gå for løsningen med så høyt strømtrekk som mulig når man først er i gang. Tesla leverer en vegglader/ladestasjon til å ha hjemme, men alle ladestasjoner med enten Type2 kontakt eller Type2 ledning kan benyttes. Hjemmeladere kan gi opp til 22 kW. Den faktiske ladehastigheten vil avhenge av strømnettet og konfigurasjonen på bilen.

Bor du et sted med felles garasje/parkeringsplass er det ikke bare å sette opp en ladestasjon eller benytte nærmeste stikkontakt. Da må du høre med fellesskapet (styret) om hvordan dette skal gjøres. Se egen tråd om lading i fellesgarasjer for mer info om dette. Det finnes mange forskjellige ladestasjoner (se bilde over) og alle følger samme standard og kan brukes av alle elbiler.

4. Mens ladeløsningene over (mode 1-3) bruker laderen som sitter i elbilen, finnes det hurtigladere som gir langt raskere lading.

Her bruker man ikke laderen i elbilen, men sender strøm direkte inn på elbilens batterier. For å få til dette har hurtigladeren en transformator som gjør om strømmen fra vekselstrøm til likestrøm (+ og -). Det foregår også en kommunikasjon mellom elbilen og hurtigladeren, der elbilen forteller hvor mye strøm laderen får lov til å sende inn på batteriet. Hurtigladere har alltid tjukke fastmonterte kabler. Tesla kaller sine hurtigladere for Superchargere. Dette er ladere som kan lade Tesla-bilen på minutter isteden for timer. Stasjonene er strategisk plassert for å minimere antall stopp på lange kjøreturer. Hver stasjon har flere superchargere for å sikre at du kommer deg på veien igjen så fort som mulig. Tidligere  var det gratis ubegrenset tilgang til superchargere når man kjøpte en Tesla. Biler bestilt etter 15. januar 2017 får 400kWt på Superchargere gratis hver år, mens det er en beskjeden avgift for strøm utover det. Du behøver ikke noe kort for å lade på superchargerne. Laderne kjenner igjen bilen og gir deg strøm. Enklere blir det ikke!

Med et adapter kan man også lade Tesla sine biler på hurtigladere med ChaDeMo systemet. De aller fleste hurtigladere har en ledning for ChaDeMo og en for CCS på samme hurtiglader (på samme måte som man har en slange med diesel og en slange med bensin på hver bensinpumpe). Hurtiglading kaller vi Mode 4 lading.

Kabler/plugger:
Alle moderne elbiler har en plugg som enten er Type1 eller Type2.


Nissan/Kia/Ford/Mitsubishi har til nå brukt Type1
mens Tesla/Volkswagen/BMW/Mercedes/Hyundai/Opel har Type2.
EU har vedtatt Type2 som sin felles standard, så det kan hende at merker som leverer biler med type1 i dag vil bli levert med type2 i fremtiden.

Type1 og type2 følger samme standard, det er bare pluggen som er forskjellig. Alle nye offentlige ladestasjoner har type2 plugg og så må man selv stille med egen kabel (uten kladd), med Type2 plugg i den ene enden som koples til ladestasjonen. Den andre enden av kabelen har da enten type1 plugg eller type2plugg, avhengig av hva som passer til bilen. På bildet over er det type2 til type2 til venstre og type2 til type1 til høyre. Tesla bruker altså kabelen til venstre.

Skal du sette opp egen ladestasjon hjemme, kan det være lurt å sette opp en ladestasjon med en type2 kontakt, og så ha en "løs" ledning mellom ladestasjonen og bilen. På den måten kan alle typer elbiler lades. Det er da greit å ha en egen ledning fast tilkoplet ladestasjonen, slik at du slipper å ta den ut av bilen hver gang du skal lade. Til Tesla bør du velge en på 32A, 3 fas. Disse koster fra 1600,- og oppover.

Alle elbiler burde ha 2 ladekabler i bilen. En ladeledning med kladd (UMC) for mode2 lading og en ladeledning uten kladd for mode3 lading med type2-type2. Dette bør du få inkludert med bilen hvis du kjøper ny elbil. Nye offentlige ladestasjoner har type2 plugg, mens eldre offentlige ladestasjoner har den vanlige stikkontakten som vi finner hjemme.

Da er du klar for å lade overalt hvor det finnes strøm :-)

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lars C. Krogenæs

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

o.b.lix

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 13. mars 2017, klokken 11:07
Tidligere  var det gratis ubegrenset tilgang til superchargere når man kjøpte en Tesla. Fra januar 2017 får man 400kWt inkludert hvert år, og må betale hvis man bruker mer strøm.


Korrigering: Biler bestilt etter 1. januar 2017 må betale utover 400 kWt, men alle biler før det har gratis strøm på livstid.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

Sitat fra: o.b.lix på mandag 13. mars 2017, klokken 12:45
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 13. mars 2017, klokken 11:07
Tidligere  var det gratis ubegrenset tilgang til superchargere når man kjøpte en Tesla. Fra januar 2017 får man 400kWt inkludert hvert år, og må betale hvis man bruker mer strøm.


Korrigering: Biler bestilt etter 1. januar 2017 må betale utover 400 kWt, men alle biler før det har gratis strøm på livstid.

Korrigering: Biler bestilt etter 15. januar 2017 må betale ved årlig forbruk ut over 400kWh på Supercharger.
Bilen må i utgangspunktet være levert før 15. april.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lars C. Krogenæs

Flott. Har rettet det opp dato. Venter på avklaring rundt hva som skjer med biler bestilt før fristen,som Tesla ikke greier å levere innen 15. april. Tror Tesla vil være smidige her....

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

tuflefant

Eg har eit oppfølgingsspørsmål til lading med Supercharger:

Er det nok å møte opp med bilen og plugge i, eller må eg registrere kredittkort på mytesla eller gjere noko anna for å aktivere ladinga? Kjøpte brukt S85D registrert i 2015, opplyst om uavgrensa bruk av supercharger.

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

alda

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 13. mars 2017, klokken 11:07

Alle elbiler burde ha 2 ladekabler i bilen. En ladeledning med kladd (UMC) for mode2 lading og en ladeledning uten kladd for mode3 lading med type2-type2. Dette bør du få inkludert med bilen hvis du kjøper ny elbil
Är detta något som ska levereras med nya bilar? Jag fick bara Teslas egen UMC, och tänkte inte på att be om mer... Är erfaringen att man får en mode3 typ2-typ2-kabel om man ber om det vid levering? Dvs, får man den momsfritt vid köp av ny bil?
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

cra

Sitat fra: alda på onsdag 29. mars 2017, klokken 08:54
Är detta något som ska levereras med nya bilar?

Stikkordet i innlegget over er "burde". Kun UMC som følger med pr i dag, men siden type-2 blir mer og mer vanlig burde det følge med en slik kabel også. Kommer sikkert etterhvert. De koster heldigvis ikke all verden å kjøpe selv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rolf Gjerdsjø

Ifølge Teslas hjemmeside følger nå Type 2-kabel med alle biler bestilt etter 17/4 2017, i tillegg til UMC.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

turfsurf

Bør det ikke nevnes at man hos Tesla kan kjøpe rødt adapter til UMC som gjør at man kan lade med 11kW fra rød industrikontakt?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Sindre M.

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på lørdag 10. juni 2017, klokken 00:38
Ifølge Teslas hjemmeside følger nå Type 2-kabel med alle biler bestilt etter 17/4 2017, i tillegg til UMC.
Jeg plukket opp min nye S75 i begynnelsen av mai, og virket til å være blant de første som fikk type 2 kabel inkludert ved overlevering i Stavanger (delivery specialist ble litt usikker når kabelen lå inni bilen). Stod ingenting i kontrakt om dette, så var en positiv overraskelse :-)

keeod

Du kan fremdeles få gratis lading til din Tesla ved å få en henvisnings kode fra andre tesla eiere. Vi har akkurat bestilt model X 75D med gratis lading ved bruk av kode.

Bareå si fra hvis noen trenger en kode  :) .

geear

Det er utrolig få, og for meg lite gunstig plassert, superchargere på sørlandet, mens det kryr av GK/Fortum-stasjoner. Har lest litt variabelt om å lade Tesla via chademo. Alt fra at adapteret koster 20 lapper til at en får sterkt redusert ladefart (altså mye lavere enn 50kW). Ting skjer for i elbil-verden - noe info om status på dette? Ser det også er en gammel sticky tråd om emnet, men det er så ufattelig mange sider at en kort og konsis oppsummering hadde vært kjekt.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

jkirkebo

Sitat fra: gr på søndag 06. august 2017, klokken 09:17
Det er utrolig få, og for meg lite gunstig plassert, superchargere på sørlandet, mens det kryr av GK/Fortum-stasjoner. Har lest litt variabelt om å lade Tesla via chademo. Alt fra at adapteret koster 20 lapper til at en får sterkt redusert ladefart (altså mye lavere enn 50kW). Ting skjer for i elbil-verden - noe info om status på dette? Ser det også er en gammel sticky tråd om emnet, men det er så ufattelig mange sider at en kort og konsis oppsummering hadde vært kjekt.

Adapteret koster rundt 5000,- til vanlig pris og drøye 3000,- med TOCN-rabatt så det er langt fra 20k.

Ladefart er i snitt snaue 40kW for en 75kWh-bil (med 350V batteri) og rundt 44kW for en bil med 400V batteri. Det kommer litt an på hvor på SOC-skalaen du starter lading. 350V batteriet starter på ca. 37kW og makser ut på ca. 42kW mens 400V batteriet starter på ca. 42kW og makser ut på ca. 47kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA