Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er de typiske feil med TMX ved utlevering?

Startet av Kårepåsporet, lørdag 20. mai 2017, klokken 18:56

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Vurderer nye e-Golf og lurer i den sammenhengen hva forbruket ligger på og ved hvilken temperatur.
Forskjell på vestlandet og østlandet... :-)

Fint om noen vil dele sin erfaring, om dere velger Wt per kilometer eller kWt/100km er forsåvidt det samme, gjerne også estimert rekkevidde.

Er rekkeviddeindikatoren konservativ og til å stole på? Har forstått at Leaf sin er litt jojo? Soul sin er veldig bra, er etter min erfaring garantert å klare oppgitt rekkevidde hvis kjørestil ikke endres drastisk.

eivhelle

Hvis du kjører som et svin og har bil uten varmepumpe kan du oppnå forbruk opp til 0.24 KWh/km (ref. Bjørn Nylands test av e-golf). Jeg har selv sjelden over 0.2KWh/km selv om det er flere minusgrader.

Men man må være klar over at batteriet gir lavere kapasitet når det er kaldt, så man kan ikke regne med å ha samme netto kapasitet om vinteren som om sommeren. Forbruksmåleren tar ikke med ekstra tap i batteriet når det er kaldt, så jeg har opplevd å kjøre samme strekning med samme forbruk og hatt vesentlig forskjell i restkapasitet.

Forskjellen fra å starte etter en natt med 5-6 minus kontra 0 grader kan utgjøre 5% i kapasitet.

Mitt erfaringsgrunnlag sier at rekkevidden om vinteren varierer mellom 80 og 130 km avhengig av vær, føre og kjørestil. Om du kjører en lenger tur der du hurtiglader på veien, vil oppvarmingen av batteriet gi bedre rekkevidde etter hvert som batteriet blir varmere.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Kårepåsporet

Jeg antar at du snakker om bil uten varmepumpe? Håper det  :)

Jeg hadde Kia med varmepumpe og jeg tar ferje hver dag, står mye på tomgang med varm og god bil, også da er forbruket under 0,2 kWt/km

Litt skummelt dette å bestille ny modell uten å ha peiling på reell rekkevidde..... :-\

eivhelle

#3
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 12. mars 2017, klokken 11:49
Jeg antar at du snakker om bil uten varmepumpe? Håper det  :)

Jeg hadde Kia med varmepumpe og jeg tar ferje hver dag, står mye på tomgang med varm og god bil, også da er forbruket under 0,2 kWt/km

Litt skummelt dette å bestille ny modell uten å ha peiling på reell rekkevidde..... :-\
Diskusjoner rundt rekkevidde er problematiske fordi man kan ha helt forskjellige begreper om hva som er normal kjøring og nødvendig komfort.

Noen setter klimaanlegget på 26 + , mens andre er fornøyd med 20 grader.

Noen kjører for det meste på motorvei i høy hastighet, mens andre kjører på vanlig landevei.

Det er betydelig forskjell om man kjører på tørr asfalt eller våt og slapsete vei.

Du kan forvente at varmepumpen i e-golfen er like effektiv som den du hadde i Kia'en. Og du kan forvente at siden e-golfen har betydelig lavere luftmotstand en Kia'en, vil den  bruke en del mindre energi ved høy hastighet. Siden vekten er i omtrent samme størresorden vil det ikke være stor forskjell i rullemotstand. Og du vil ha tilgjengelig 4.5KWh mer energi enn i en Kia Soul.

Men siden e-golfen ikke har mulighet for å forvarme batteriet, kan du oppleve å få redusert kapasitet når det er mange minusgrader ute.  Jeg har ikke opplevd at dette har vært problematisk selv, siden det sjelden er kaldere enn 5 minus der jeg bor. Men starter du med kald bil i 5 minus kan 5-10 prosent av kapasiteten forsvinne mens batteriet varmes opp under kjøring. Her har biler, som kan forvarme batteriet når du er plugget til, en fordel.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Martin Milling

Jeg har en e-Golf med varmepumpe. Kører typisk omkring 17-19 kwh/100km her om vinteren (omkring 0 grader). Mest motorvej med kø-kørsel. Har i dag kørt ca. 80 km ved 110 km/t på speedometer, dvs reelt ca. 105 km/t) i ca. 5 grader....brugte ca 60% => reel rækkevidde ca. 120 km-130 km (fkad vej inden fjelde....Danmark

Kårepåsporet

Det er sjelden mange minusgrader, unntatt til fjells....
Har en småtøff tur jeg kjører ofte, på denne brukte Kia ca 33% av batteriet iht GOM (som er konservativ og realistisk).
For Ioniq var forbruket ca 22 % iht GOM (virker realistisk også på denne)...
Jeg antar at e-Golf ligger et sted i mellom her....

Jeg kjører normalt ikke fortere en 80-90 km når rekkevidde er utfordrende, men da er til gjengjeld topografi utfordrende i stedet...mye opp og ned på Vestlandet... Jeg kjører aldri svin, i så fall bare når jeg har total kontroll på rekkevidde og har hjemlengsel :-)

SteinarSun

Jeg ligger på et snitt på 15.6 KWh/100km hittil i år (Vestlandet).
Det er som nevnt mange parametere som slår inn, litt forskjell i temperatur kan gjøre store utslag osv.
Langtidsdata
Kjørestrekning: 2004 km
Kjøretid: 2858 Time
Ø-forbruk elektrisk: 15.6 kWh/100 km
Ø-hastighet: 42 km/h
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Kårepåsporet

Sitat fra: SteinarSun på mandag 13. mars 2017, klokken 08:04
Jeg ligger på et snitt på 15.6 KWh/100km hittil i år (Vestlandet).
Det er som nevnt mange parametere som slår inn, litt forskjell i temperatur kan gjøre store utslag osv.
Langtidsdata
Kjørestrekning: 2004 km
Kjøretid: 2858 Time
Ø-forbruk elektrisk: 15.6 kWh/100 km
Ø-hastighet: 42 km/h

Betyr den lave snitthastigheten mye tomgangskjøring? Eller foregår det meste av kjøringen i by/lave fartsgrenser?
Selv tar jeg ferje hver dag og bruker nesten mer tid i bilen på tomgang enn ved kjøring, da blir snitthastigheten lav og forbruket forholdsvis høyt.

Martin Milling

Jeg ligger på et snit på 17.6 KWh/100km hidtil i år (Danmark).
Strækning: 2021 km
Kjøretid: 46,25 Time
Ø-forbruk elektrisk: 15.6 kWh/100 km
Ø-hastighet: 44 km/h
Periode: 1 februar og til i dag

geear

Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 12. mars 2017, klokken 11:49
Jeg antar at du snakker om bil uten varmepumpe? Håper det  :)

Jeg hadde Kia med varmepumpe og jeg tar ferje hver dag, står mye på tomgang med varm og god bil, også da er forbruket under 0,2 kWt/km

Litt skummelt dette å bestille ny modell uten å ha peiling på reell rekkevidde..... :-\
Men spiller tomgangen inn på målingene? Viser Soul forbruk for totalen? Golf viser forbruk kun på elmotoren, og den bruker jo altså lite stillestående...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Kårepåsporet

Sitat fra: gr på mandag 13. mars 2017, klokken 17:41
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 12. mars 2017, klokken 11:49
Jeg antar at du snakker om bil uten varmepumpe? Håper det  :)

Jeg hadde Kia med varmepumpe og jeg tar ferje hver dag, står mye på tomgang med varm og god bil, også da er forbruket under 0,2 kWt/km

Litt skummelt dette å bestille ny modell uten å ha peiling på reell rekkevidde..... :-\
Men spiller tomgangen inn på målingene? Viser Soul forbruk for totalen? Golf viser forbruk kun på elmotoren, og den bruker jo altså lite stillestående...

Mener tomgangen viser på målingene, altså varme, lys osv, hvis ikke hadde det vært mindre forskjell på forbruk sommer og vinter? Ser det tydelig på Ioniq, hvis jeg feks starter kald bil og varmer den opp vha batteri, så øker snittforbruket selv om bilen står parkert.
Er du sikker på at vist forbruk på e-Golf kun er fremdrift? I så fall bruker den mye strøm....hvis det feks går med 2 kW i varme og en kjører i snitt 40 km/t så tilsvarer det 0,5 kWt per mil..... Går det med 1 kW i varme og hastigheten er 80 km/t så går det med 0,125 kWt per mil.....et sted mellom der er vel det reelle forbruket per mil for varme.

knut.aulie

Kan bekrefte at Soul måler forbruk hele tiden også når du står stille!

moby666

Varmeapparatet / varmepumpen er mye mer effektiv i Soul enn i egolf. Dvs soul bruker mindre energi for å holde bilen varm.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

geear

Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 13. mars 2017, klokken 18:02
Sitat fra: gr på mandag 13. mars 2017, klokken 17:41
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 12. mars 2017, klokken 11:49
Jeg antar at du snakker om bil uten varmepumpe? Håper det  :)

Jeg hadde Kia med varmepumpe og jeg tar ferje hver dag, står mye på tomgang med varm og god bil, også da er forbruket under 0,2 kWt/km

Litt skummelt dette å bestille ny modell uten å ha peiling på reell rekkevidde..... :-\
Men spiller tomgangen inn på målingene? Viser Soul forbruk for totalen? Golf viser forbruk kun på elmotoren, og den bruker jo altså lite stillestående...

Mener tomgangen viser på målingene, altså varme, lys osv, hvis ikke hadde det vært mindre forskjell på forbruk sommer og vinter? Ser det tydelig på Ioniq, hvis jeg feks starter kald bil og varmer den opp vha batteri, så øker snittforbruket selv om bilen står parkert.
Er du sikker på at vist forbruk på e-Golf kun er fremdrift? I så fall bruker den mye strøm....hvis det feks går med 2 kW i varme og en kjører i snitt 40 km/t så tilsvarer det 0,5 kWt per mil..... Går det med 1 kW i varme og hastigheten er 80 km/t så går det med 0,125 kWt per mil.....et sted mellom der er vel det reelle forbruket per mil for varme.
Det står "Ø-forbruk elmotor" under snittverdien på Golf.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

SteinarSun

Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 13. mars 2017, klokken 14:31
Sitat fra: SteinarSun på mandag 13. mars 2017, klokken 08:04
Jeg ligger på et snitt på 15.6 KWh/100km hittil i år (Vestlandet).
Det er som nevnt mange parametere som slår inn, litt forskjell i temperatur kan gjøre store utslag osv.
Langtidsdata
Kjørestrekning: 2004 km
Kjøretid: 2858 Time
Ø-forbruk elektrisk: 15.6 kWh/100 km
Ø-hastighet: 42 km/h

Betyr den lave snitthastigheten mye tomgangskjøring? Eller foregår det meste av kjøringen i by/lave fartsgrenser?
Selv tar jeg ferje hver dag og bruker nesten mer tid i bilen på tomgang enn ved kjøring, da blir snitthastigheten lav og forbruket forholdsvis høyt.

Kjører Os-Bergen til og fra jobb, er mest 50/60 sone, og bittelitt motorvei. Er lite kø på de tidene jeg kjører, så tomgang er ikke noe prolem
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA