Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Førstegangsskjøper - 75D vs 90D

Startet av Henke, fredag 19. mai 2017, klokken 12:28

« forrige - neste »

Henke

Sitat fra: Jeronan på mandag 13. mars 2017, klokken 10:00
From which dealer did you buy the car?  I find it unbelievable a reputable mechanic would tell you your car behaves as it should, if it is as you describe.

Our BMW i3 (new model) brakes really heavily when I suddenly let go of the gaspedal and the charging meter jumps all the way to the left towards maximum charging. It doesn't matter what speed I am driving.

Only times when it did not do that or at a significant reduced level is when you go down a steep hill or when it's wet / slippery roads. Then you don't feel the regenerative braking so much and you will need to assist with brake pedal.

Almost sound like the "regenerative braking" is disabled on your car (if that is even possible to disable. I haven't found such setting yet).

PS. Here is an article with a test video of the regenerative braking to show you how strong it is:
http://insideevs.com/bmw-i3-regenerative-brakes-stopping-distance-test-video/
(there are probably even better videos out there)

Thanks for your reply and your link! I bought the car new from Bavaria Økern Oslo, and yeah the breaking is nowhere near that in the video.. I find it strange aswell.
Sitat fra: mlello på mandag 13. mars 2017, klokken 10:07
Hvilke vinterdekk har du da?

Nokian, de som fulgte med bilen. 2.7 bar forran 3.0 bak.

Jeronan

We bought the car from there as well. Highly disappointing to hear this. I might consider finding a different BMW authorized garage for future service, if this is the level of competence they have there at Bavaria in Økern.  >:(

They are selling a crazy amount of i3's there at Økern, so you would expect their mechanics to have a clue how the car works and is suppose to work.   >:(
Model S 75D - Nov 2017
BMW i3 2017 - Feb 2017

Henke

Sitat fra: Jeronan på mandag 13. mars 2017, klokken 10:20
We bought the car from there as well. Highly disappointing to hear this. I might consider finding a different BMW authorized garage for future service, if this is the level of competence they have there at Bavaria in Økern.  >:(

I will update this thread accordingly, and post a video later today showing my problem. Hopefully it could gain some traction, and maybe I get to find out if there actually is something wrong with the car.

Thank you for your compassion Jeronan!

Jeronan

No problem! Good luck. I will definitely follow this thread with great interest.
Model S 75D - Nov 2017
BMW i3 2017 - Feb 2017

Frank J. Josefsen

Sitat fra: Henrich95 på mandag 13. mars 2017, klokken 10:13
From which dealer did you buy the car?  I find it unbelievable a reputable mechanic would tell you your car behaves as it should, if it is as you describe.

Our BMW i3 (new model) brakes really heavily when I suddenly let go of the gaspedal and the charging meter jumps all the way to the left towards maximum charging. It doesn't matter what speed I am driving.

Only times when it did not do that or at a significant reduced level is when you go down a steep hill or when it's wet / slippery roads. Then you don't feel the regenerative braking so much and you will need to assist with brake pedal.

Almost sound like the "regenerative braking" is disabled on your car (if that is even possible to disable. I haven't found such setting yet).

PS. Here is an article with a test video of the regenerative braking to show you how strong it is:

Thanks for your reply and your link! I bought the car new from Bavaria Økern Oslo, and yeah the breaking is nowhere near that in the video.. I find it strange aswell.

Jeg kjører også med de piggfrie vinterdekkene som fulgte med, men de har 2,4 bak og 2,2 framme. Har ikke sjekket hva de egentlig skal ha, men det er stor forskjell på min og din da i lufttrykk. Hva er riktig?
BMW I3 2017
MB 250 GLK
Harley Davidson Screamin Eagle CVO Roadking

Henke

Sitat fra: Frank J. Josefsen på mandag 13. mars 2017, klokken 10:42
Sitat fra: Henrich95 på mandag 13. mars 2017, klokken 10:13

Jeg kjører også med de piggfrie vinterdekkene som fulgte med, men de har 2,4 bak og 2,2 framme. Har ikke sjekket hva de egentlig skal ha, men det er stor forskjell på min og din da i lufttrykk. Hva er riktig?

Er ikke sikker. Det var det som kom fra forhandleren, og er det noen andre har oppgitt som er riktig. Har hørt flere som også bruker 2.8 bak.

Orbit

Dersom du skal sammenligne, bør du helst finne noen med samme dekk (Nokian Hakka R2). Dersom du ikke finner noen, kan jeg stille opp (bor i Oslo), men har Bridgestone Blizzak LM-500. Send meg i så fall en PM.

R2 er nok en del mykere, og kan derfor begrense hvor mye regen bilen tør legge inn. Dekkene hardner litt til med noen ukers bruk. Se også tidligere tråd hvor R2-dekkene er diskutert.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Henke

Sitat fra: Orbit på mandag 13. mars 2017, klokken 11:13
Dersom du skal sammenligne, bør du helst finne noen med samme dekk (Nokian Hakka R2). Dersom du ikke finner noen, kan jeg stille opp (bor i Oslo), men har Bridgestone Blizzak LM-500. Send meg i så fall en PM.

R2 er nok en del mykere, og kan derfor begrense hvor mye regen bilen tør legge inn. Dekkene hardner litt til med noen ukers bruk. Se også tidligere tråd hvor R2-dekkene er diskutert.

Nå blir det spennende å ta litt luft ut av dekkene for å se. Tusen takk for innspill! Veldig konstruktivt. Fullt mulig at dette er årsaken.

mlello

Min erfaring fra andre biler jeg har hatt er at Nokian har veldig myke piggfri dekk. Det kan nok påvirke regen tenker jeg. Mine står på blizzak dekk og kan stort sett kjøre med en pedal. Heldigvis ikke så lenge til du kan prøve med sommerhjul nå :)

Jeronan

All new i3's are delivered with Nokian winter tires. 

Our car has Nokian as well and very strong regen as described in earlier comment.
Model S 75D - Nov 2017
BMW i3 2017 - Feb 2017

mlello

Vil nok variere etter om dekk er innkjørt (som oftest mykere i starten), lufttrykk, tempratur osv.
Men det er bare min teori.. Vil uansett snart få det bekreftet når sommerhjul kommer på.

RodeoKlovn

Nokiandekkene er kjent for å tulle litt med regenereringen, fikk dette fortalt av en dekkforhandler som selv kjørte i3. Gummien er akkurat så myk at bilen kan oppfatte bremsing som at hjulene glipper litt på underlaget.

Ellers er regenereringen noe slappere når batteriet er helt fullt.
BMW i3 Fluid Black

Henke

Jeg byttet trykk i dekkene ned 0.3 bar forran og bak for å se om det hjalp. Det hjalp marginalt, men forstår nå at det mest sannsynelig kan være dekkene. Innerst inne syntes jeg at det er litt rart siden regenereringen fungerte strålende når bilen var helt ny for 2 uker siden, men får bytte dekk snart også se hva som skjer.

Veldig merkelig at mekanikeren ikke reagerte noe heller, at han sa det var helt normalt. Siterer han " Vi har solgt 2000 i3, jeg kjører 3 om dagen, det er ingenting galt her. Du lader batteriet ved å trykke på bremsen også og du må bruke bremsen like aktivt som vanlige biler ellers ødelegger du bilen".... idet han aksellererte opp mot 100 km/t for så å bruke bremsen for å vise meg ingenting var galt.. Han ga meg intrykket at når den pilen på dashbordet beveget seg frem og tilbake så fungerer bilen.. Det var hans måte å diagnosere bilen på. Han skrudde aldri på kw/t p 100km på dashbordet heller for å se om bilen faktisk ladet som den skulle.

Legger ut link av problemet her https://www.youtube.com/watch?v=DYdPJ2kqMok&feature=youtu.be, så får jeg håpe problemet ordner seg når sommerdekkene kommer på..

EDIT: Selger fortalte også at måten biler motorbremser er adaptiv og tilpasser seg etter kjørestil og optimaliserer seg, uten at jeg forstår dette siden jeg må bruke bremsen og tape strøm heletiden uansett..

Klykken

Prøvd å nullstille TPMS (dekktrykksvarslingen)?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Henke

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA