Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading utendørs i regn

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 19. mai 2017, klokken 08:10

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Har du nettopp kjøpt, eller skal kjøpe elbil, er det greit å sette seg litt inn i hvordan bilen lades. (Dette gjelder også for lading av plugg-inn hybridbiler).

Selv om det kan virke vanskelig å sette seg inn i dette, er lading veldig enkelt og lite man behøver å tenke på i hverdagen. De aller fleste lader om natten og starter dagen med fulle batterier. Det er kun når du skal kjøre lenger enn bilens rekkevidde i løpet av en dag at du må begynne å planlegge ladingen. Som en tommelfingerregel kan vi si at elbilens rekkevidde om vinteren er halvparten av det bilforhandlerne reklamerer med (NEDC kjørelengde). Om sommeren er rekkevidden rundt 3/4 av rekkeviden som er oppgitt.

Jeg gjør oppmerksom på at Renault Zoe har en litt annen ladeløsning. Det kan du lese mer om på Zoe delen av forumet og omtales ikke her. Tesla har sine egne superladere og omtales i Tesla sit forum.


1. De første elbilene (fra 1995 - 2005)kom med en enkel strømkabel man koblet mellom uttaket på veggen og bilen. Typisk var samme type ledning man bruker til motorvarmere. Har var det ingen "sikkerhet" i kablen. Dette kalles mode 1 lading og brukes ikke av moderne elbiler.

2. Moderne elbiler leveres med en ladekabel med vanlig jordet strømkontakt og en kladd på ledningen.
[attachment id=0 msg=559948]
Kladden er en kontrollenhet mellom elbil og stikkontakten for å øke sikkerhetsnivået. Denne kontrollenheten har et overspenningsvern, sjekker jordfeil og  regulerer strømstyrken som elbilen får lov til å trekke av kontakten. Alt for å unngå elektrisk støt og gi trygg lading. Alle elbiler leveres med en slik ledning med kladd. Strømtrekket på disse kablene får i utgangspunktet ikke være høyere enn 10 ampere som er det samme som 2300 watt. Det finnes enkelte ladeledninger med kladd man kan kjøpe der man kan trekke mer strøm. Dette er i utgangspunket ikke anbefalt. Du bør ha en krok å henge ladekladden i, slik at du ikke sliter på kontakten unødig. Plugg i veggen først og i bilen sist ved start av lading - og i motsatt rekkefølge ved stopp av lading. Det er krav om at det elektriske anlegget skal være satt opp for forutsatt bruk. Tar du i bruk et gammelt anlegg som ikke er satt opp med tanke på elbiler, er ikke dette lenger lov da det nå er krav om egen 10 A kurs og med en 30 mA jordfeilbryter, type B. I praksis betyr det at nye alle nye elbileiere må få en elektriker til å se over det elektriske anlegget hjemme, slik at lading kan gjøres forskriftsmessig. Skal du først ha elektriker til å sette opp ny kurs, er det like greit å sette opp en ladestsasjon som du kan lese om i neste avsnitt. Lading ved bruk av ladekabel med kladd kalles mode 2 lading.

3. Elbilforeningen anbefaler at man installerer en egen ladestasjon hjemme.
[attachment id=1 msg=559948]
Her er elektronikken fra kladden flyttet inn i ladestasjonen og man kobler elbilen til ladestasjonen med en spesiell kabel uten kladd. En elektriker må installere ladestasjonen og setter da inn en egen sikring i sikringsskapet, og så går det en egen ledning fra sikringsskapet til ladestasjonen. Dette gjør at man kan trekke mer strøm fra strømnettet og man vil kunne lade elbilen raskere. Når man monterer en ladestasjon koster det ikke mye mer å installere en ladestasjon som kan trekke mye strøm, så det er lurt å gå for løsningen med så høyt strømtrekk som mulig når man først er i gang. Ladestasjon pleier å koste fra 10-20 tusen inkludert montering. En ladestasjon sikrer trygg lading og man unngår fare for varmgang og brann. Det finnes mange forskjellige ladestasjoner (se bilde over) og alle følger samme standard og kan brukes av alle elbiler.Det er ingenting som heter "uorginal ladestasjon", på samme måte som det ikke finnes uorginale dekk. En løsning med ladestasjon kalles Mode 3 lading.

Bor du et sted med felles garasje/parkeringsplass er det ikke bare å sette opp en ladestasjon eller benytte nærmeste stikkontakt. Da må du høre med fellesskapet (styret) om hvordan dette skal gjøres. Se egen tråd om lading i fellesanlegg for mer info om dette.

4.
Mens ladeløsningene over (mode 1-3) bruker laderen som sitter i elbilen, finnes det hurtigladere som gir langt raskere lading.
[attachment id=2 msg=559948]
Her bruker man ikke laderen i elbilen, men sender strøm direkte inn på elbilens batterier. For å få til dette har hurtigladeren en transformator som gjør om strømmen fra vekselstrøm til likestrøm (+ og -). Det foregår også en kommunikasjon mellom elbilen og hurtigladeren, der elbilen forteller hvor mye strøm laderen får lov til å sende inn på batteriet. Hurtigladere har alltid tjukke fastmonterte kabler. Hvis vi ser bort fra Tesla sitt superladesystem finnes det 2 forskjellige  hurtigladesystemer som kalles ChaDeMo og CCS. CCS blir ofte omtalt som Combo. De aller fleste hurtigladere har en ledning for ChaDeMo og en for CCS på samme hurtiglader (på samme måte som man har en slange med diesel og en slange med bensin på hver bensinpumpe). Frem til 2019 kunne hurtigladerne levere inntil 50kW med strøm. Fra 2019 ble det vanlig med hurtigladere som leverer opp til 150kW. Det er bilen som gir beskjed til hurtigladeren hvor mye strøm bilen kan motta. Det går ikke fortere å lade på en 150kW lader, dersom bilen kun kan motta 50kW. Hurtiglading kaller vi Mode 4 lading.

Kabler/plugger:
Alle moderne elbiler har en plugg som enten er Type1 eller Type2.
[attachment id=4 msg=559948] 
Nissan Leaf frem til 2018/Kia/Ford/Mitsubishi har til nå brukt Type1(Bildet over)
mens Tesla/Volkswagen/BMW/Mercedes/Hyundai/Opel/Leaf-2018--> har Type2.
EU har vedtatt Type2 som sin felles standard, så de aller fleste elbiler som blir solgt i Europa nå, kommer med type2 kontakt. (Bildet under)
[attachment id=3 msg=559948]

Type1 og type2 følger samme standard, det er bare pluggen som er forskjellig. Alle nye offentlige ladestasjoner har type2 plugg og så må man selv stille med egen kabel (uten kladd), med Type2 plugg i den ene enden som koples til ladestasjonen. Den andre enden av kabelen har da enten type1 plugg eller type2plugg, avhengig av hva som passer til bilen.

Skal du sette opp egen ladestasjon hjemme, kan det være lurt å sette opp en ladestasjon med en type2 kontakt, og så ha en "løs" ledning mellom ladestasjonen og bilen. På den måten kan alle typer elbiler lades. Det er da greit å ha en egen ledning fast tilkoplet ladestasjonen, slik at du slipper å ta den ut/inn av bilen hver gang du skal kjøre. Slike kabler koster fra 1300,- og oppover.

Alle elbiler burde ha 2 ladekabler i bilen. En ladeledning med kladd (Mode2 lading) og en ladeledning uten kladd for mode3 lading med Type2 i den ene enden og Type 1 eller 2 i den andre enden avhengig av hva som passer bilen. Dette bør du få inkludert med bilen hvis du kjøper ny elbil.

Da er du klar for å lade overalt hvor det finnes strøm :-)
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lars C. Krogenæs

#1
Lading på offentlige steder:

Hurtigladere:

Det finnes 4 landsdekkende hurtigladeoperatører i Norge: Fortum,  Grønn Kontakt, Circle K og BKK. Mens Circle K tar betalt for strømmen du får inn på batteriet, har de andre hurtigladeoperatørene en pris per minutt i tillegg til pris for selve strømmen. Har du elbil, er det greit å registrere deg som kunde hos disse selskapene først som sist. Registrerer du ladebrikken fra Elbilforeningen, kan du bruke den hos alle selskaper. I tillegg finnes det noen lokale operatører, der Kople nå har endel hurtigladere i området rundt Ringerike. I tillegg har Ionity satt opp flere lyn-ladere på Circle K stasjoner mellom byene på de store europaveiene. Her er betaler du en pris tilsvarende 1€ per kWt, hvis du ikke har et årsabonnement som gjerne er inkludert sammen med kjøp av en europeisk elbil.
Videoen over viser hurtiglading hos Grønn Kontakt. Alle hurtigladere fungerer omtrent på samme måte.

Saktelading:
Det finnes tusenvis av sakteladere på kommunale parkeringsplasser, kjøpesentre osv. Disse har varierende strømstyrke og kan også bli omtalt som fleksiladere. Det har hitil vært vanlig at saktelading på offentlige steder har vært gratis. Det blir nå mer og mer vanlig å betale for sakteladingen. Fortum er størst på betaling for sakteladere, der man bruker samme brikke som for hurtiglading eller via SMS. Salto ladestasjoner har noen ladere via nettverket "route 71" hvor man betaler via egen app, sms eller ladebrikken til Elbilforeningen hvis du har registrert den. Så finnes det enkelte lokale løsninger som f.eks i Kragerø der man må kjøpe et ladekort for å få ladet. Enkelte ladere er låst med nøkkelen du får som medlem av Elbilforeningen. Nye offentlige ladestasjoner har type2 plugg, mens eldre offentlige ladestasjoner har den vanlige stikkontakten som vi finner hjemme.

Videoen over viser lading med Type2 kontakt på de offentlige laderne i Oslo. Her må ladingen startes med et RFID kort registrert hos Fortum, mens betalingen for lading foregår via Oslo Kommune sin app "Bil i Oslo".

Tesla:
Tesla har et eget nettverk av superladere til sine biler. Du kan finne mer info om disse på Tesla delen av forumet



Kom gjerne med innspill til denne tråden. Det bør være så enkelt som mulig, men samtidig så korrekt som mulig, slik at alle får med seg prinsippene. Tar gjerne i mot tips hvis det er noe som er feil også.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

cra

1. Lad når du kan, kjør når du vil. Ikke stress med hvordan/når du skal lade.

2. Dersom det er praktisk for deg kan du med fordel unngå å la bilen stå over lengre tid med fulladet eller nesten tomt batteri. Ikke stress med det; dette finner du ut av etterhvert som du lærer bilen din å kjenne.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#3
Mode 3 ladekabler koster fra 1290 og oppover. Faktisk er samtlige versjoner utenom 3 fase tilgjengelige for under 1500 kr, ikke over som du skriver.

Ellers bra at du framhever at alle ladestasjonene følger samme standard og kan brukes av alle bilene. Dessverre forsøker noen bilselgere seg på at kun deres versjon opprettholder bilens garanti.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

trykkertor

#4
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 10. mars 2017, klokken 09:54
På oppfordring lager jeg en tråd om lading av elbil for nybegynnere:

Har du nettopp kjøpt, eller skal kjøpe elbil, er det greit å sette seg litt inn i hvordan bilen lades.......

Tusen takk @Lars C. Krogenæs
For meg som skal inn i dette markedet er lademysteriet rundt kabler, metoder og typer vært en liten jungel.
Denne posten din oppklarer så og si ALT jeg lurte på, i en meget oversiktlig og lettfattelig måte.
Før jeg leste denne guiden var jeg usikker på hvilken vegglader jeg bør kjøpe, hvilke kabler som er lurt å ha i bilen, hvordan hastigheter og slikt fungerer.
Alt dette er blitt besvart gjennom din guide.

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

brako79

///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

tomrh

Det finnes å få kjøpt såkalte semiportable ladestasjoner, disse er ikke nevnt i guiden. Man får da elektriker til å montere et blått industriuttak på 16A eller 32A 1-fas, enten på en eksisterende kurs eller på egen kurs, og den semiportable ladestasjonen skrus på veggen og plugges bare inn i dette støpselet. Er disse ikke å anbefale eller ble det bare avglemt?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Harald Thomassen

Jeg ser gjerne at følgende besvares: Lading 50 kW og 100 kW. Hva betyr dette.
Etter vanlige begreper krever 50 kW ca. 218 Ampere. 100 kW det dobbelte, altså er dette helt umulig.
Jeg går ut fra at det er noe rent elektrisk som må avklares. Spent på svar.

Harald Thomassen

50 og 100 kW, jeg er vel litt rask her.
Det er vel ca. 310 volt DC. Hvis en da har tre-fase tilførsel blir det vel på primærsiden ca. 126 Amp.
Mvh
Harald Thomassen

Lars C. Krogenæs

50 og 100 kW lading betyr at man i stedet for å bruke laderen som sitter i bilen, må bruker en hurtiglader.

Her sender man ikke vanlig vekselstrøm 230 volt inn til laderen som sitter i bilen.

I stedet har man store ladere, som er store transformatorer som omgjør strømmen til likestrøm (+ og -) og sender strømmen direkte inn på elbilens batterier. Da er det ikke snakk om faser i det heletatt, men høy spenning og mye strøm.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Griffel

Det bør vel også nevnes at mod 4 ekstern DC lader er det alikvel bilens batterkontrolsystem styrer ladeforløpet, så det er ikke gitt at en bil trekker den effekten slike ladere tilbyr. Dette avhenger av biltype, temperatur, ladetilstand på batterit o.l.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Harald Thomassen

Hva betyr 50 kW: det betyr en lade-effekt på 50 kW.
DC-ladestrøm blir da ca. 160 Amp.
Tilførselen til ladeenheten blir ved 230V AC-enfase ca.218 Amp., ved 230V AC-trefase ca 126 Amp. og ved 400V AC-trefase ca 73 Amp..
Som en ser vil det bli nokså høye strømmer inn til ladeenhetene, og dette krever selvfølgelig store kabeldimensjoner. Fortum ser ut til å ha innført "sparetiltak" på dimensjoneringen ved at kun en bil kan lade pr. stasjon. Hvis to biler lader på en stasjon ved Norby-senteret får en ikke lading fra stasjonen som står ved siden selv om denne er ledig ! Fortum sørger altså på denne måten for en halvering av nødvendig kabeldimensjon. Vi må bare finne oss i dette, men det er nok ingen god løsning på sikt etter som antall elbiler øker, og følgelig vil en risikere kødannelse når mulighetene for lademuligheter er halvert.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

En hurtiglader har 2 ledninger, en for chademo og en for ccs. Man kan bare bruke en av gangen, da disse bruker samme innmat, på samme måte som du ikke kan fylle både bensin og diesel fra samme pumpe samtidig.

Det er bilen som er konge, og dikterer hvor mye strøm hurtigladeren får sende ut.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA