Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Prisreduksjon

Startet av EL-Porsche, torsdag 18. mai 2017, klokken 19:35

« forrige - neste »

EL-Porsche

Etter mange år bruk så fungerer ikke ladekabelen min lenger optimalt, jeg har funnet ut problemet  det er kabelen som begynner å miste festet i støpselet. Selve boksen i kabelen fungerer. For at jeg skal kunne lade nå så må jeg bøye kabelen litt og bruke skjøteledning, da selve ledningen blir bøyd litt for mye når den står direkte i ladeskapet

Er det noen som har erfaring med bytting av støpsel på den orginale ladekabel? Er det noe spesielle ting jeg bør være obs på?


Trekkoppbil

#1
Jeg synes det er knotete å skru på shcuko-støpsler. Det er smått og trangt ofte.

Man kan vurdere industristøpsel i stedet, som er mye grovere dimensjonert og enklere å jobbe med. Og jeg synes det er greiest å lade fra industrikontakter i hjemme og andre steder.

Uansett, så pass på at allt er skrudd skikkelig sammen og at det er god kontakt.
Det tryggeste kan være å unngå å bruke støpsler og kontakter som ikke er helt i orden.

Det finnes visse støpsler som du ikke kan bytte sjølv. Det kan være støpsler med temperaturmåler fra f.eks Charge-amps.

TorC

Hvis man må bøye kabelen i kontakten for at den skal virke må man sporentreks slutte å bruke kabelen! Det er bare et tidsspørsmål før den blir svidd og kan utløse brann spesielt siden det er såpass høy effekt!

Det er imidlertid svært enkelt å bytte, men bruk en som er av litt god kvalitet og gjerne med litt beskyttelse såsom denne http://www.elektroimportoren.no/stoepsel-jord-gummi-ip44-250v-16a/1548283/Product.html

Men som nevnt av Trekkoppbil så er det enkelte støpsler man ikke kan bytte selv. Eller rettere sagt, man kan bytte dem, men det er umulig å få finne erstattningsstøpsel.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Lars C. Krogenæs

Schuko-støpselet er det svakeste punktet på ladekladder. Har du dårlig kontakt her, er det stor sansynlighet for at dette vil føre til varmgang og potensielt brann.

Rådet er da å stoppe å bruke ladekladden umiddelbart.

Er det noen som vet om det er temp sensor på denne?

Skal du bytte støpsel selv, så husk å bruk endehylser på lederne, slik at du er sikret god kontakt mellom ledning og støpsel. Du kan uansett ikke fortsette å bruke kabelen, så det er vel bare å åpne opp å se?

Hadde jeg vært deg, ville jeg kjøpt en ny ledning med kladd. Det får du kjøpt for 4000,- og oppover, slik at du kan bruke bilen. Det er litt surt, akkurat som det er å få en flenge i et bildekk som må skiftes, men dette har med sikkerhet å gjøre og ikke noe man skal satse på at går.

Og så ville jeg sterkt anbefalt å installere egen ladestasjon hjemme og å bruke ladestasjon med Type2-Type1 kabel dersom det er mulig der du lader utenfor huset.

Lars





Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

JBS

Du har en anden mulighed, som kræver DIY skills.
Jeg har selv bygget to stk om med defekt stik, som har indbygget termoføler indstøbt.

Indkøb et stk blåt, 16Amp Cee stik, plus et stk 10Kohm NTC termoføler i din lokale elektronikshop og lidt krympeflex ø5mm, Trådrørsbeskytter 1.5mm til at klemme på de tykke leder.

Afklip og Strip kabel ca 50mm, frigør de to tynde leder og lodde nu NTC modstanden på disse, HUSK krympeflex til at dække lodning.

Nu kan der sættes tåndrørbesskytter på blå,brun og gul/grøn leder, ledning monteres i det blå Cee stik, med Vinyltape tapes NTC modstanden til inderkasse af Cee stiket, samle huset og du skulle være oppe og køre igen.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

EL-Porsche

Takk for gode svar :D

Kjøpte en et støpsel av god kvalitet er fornøyd med resultatet, kjøpte meg en charge amp ray i samme slengen :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA