Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får du din Ampera-e levert ?

Startet av johnsalf, torsdag 18. mai 2017, klokken 16:58

« forrige - neste »

johnsalf

Har noen av dere med teknisk innsikt forstått, og kan gi en mulig forklaring på hvorfor bilen har 12V batteri?
- Der innebærer jo ekstra lader og div opplegg for overvåkning og varsellamper i tillegg til et eget batteri.
Etter min forstand ville det vært mye enklere og billigere å øke ørlite kapasitet på litium-batteriet og ha en enkel omformer til 12V. (Sikkert lurt med12V siden standard instrumenter, lys etc bruker det.
Hva er det jeg ikke har fått med meg?

Knut Røe

Alt av bilelektronikk går stort sett på 12 volt. Gammel standard dette, men henger med enda.
Batteriet funker bare som en buffer mot varierende laster og man kan dermed ha en veldig liten omformer eller lader hvis du vil.

sylwester

#2
Det er vel såre lite ting som virker med 400V fremføringsbatteri. Man måtte i såfall lage en slags omformer til 12V og da ville det muligens gi mer vampire drain. Det er vanlig at biler på på før man slår på motoren og slik er det gjerne med elbiler og. I tillegg så pleier elbiler å ha gsm-modul o gi det hele tatt bruke 12V hele tiden, selv når de er avslått.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

elektrolux

Flere kjøretøy som ikke har 12V batteri, og kun omformer, men dette gjelder nok helst kjøretøy med lav spenning på framdriftsbatteriet, som er trygt til å kjøre gjennom en tenningslås.

Vi har en 48V Scooter, en 72V Scooter og en 125V scooter som er bygget slik i tillegg til en 72V bil. Eliminerer 12V batteri problemer som du sier.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

johnsalf

Lades ikke 12V batteriet fra det store, slik at en uansett må ha en omformer?

bosonic

Det stemmer, via en DC/DC converter som har kapasitet til å levere strøm til alle 12V laster + vedlikeholdslading av 12V batteri. Ser en bort fra sikkerhetsaspektet med 12V batteriet så er det ingen problem med å utelate dette i en elbil.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

TB

Etter det som har framkomme i eldre tråder var det kun DC-DC i dei fyrste Tesla Roadster. Men, dette vart endra i seinare utgåver. I følge det som var nevnt laga det nokon utfordringer med tomt batteri.

Fordel med eige 12V batteri:
- Hovedbatteri kan bli kobla heilt frå via rele ved stopp. 12 V vil drive elektronikken, og kan koble inn hovedbatteri igjen.
- Treng ikkje tappe ned hovedbatteri når bilen står parkert.
- Fungerer som buffer, ved at batteri kan levere ekstra strøm, slik at DC-DC vil få meir stabil leveranse.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

fredriks

Samme grunn til at man ikke legger høyspent rett inn i huset.

Det å ha et høykapasitets 400V batteri som driver små-elektronikk inne i bilen er ingen god ide.
2017 Hyundai Ioniq levert 07.17.
Din Model Din Model 3 ble reservert 01/04/2016.

Lars C. Krogenæs

Men hvorfor erstattes ikke blybatteriet med et 12v Litiumbatteri?
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

geear

Har ingen problemer med at de har valgt å opprettholde en løsning med 12V batteri, men hvordan kan det ha seg at det går tomt?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Amoss

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 10. mars 2017, klokken 09:46
Men hvorfor erstattes ikke blybatteriet med et 12v Litiumbatteri?

Ja, dette har jeg også lurt på...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Gliderman

Veldig enkelt svar, kostnad. Lithium startbatteri er mange ganger dyrere enn et bly/syre batteri.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Crown

Da jeg først leste om Ioniq, leste jeg at en av de spesielle tingene ved den var at den kom uten vanlig 12V-batteri, mest for å spare vekt. Det skulle heller være en egen modul inne i hovedbatteriet. Så kom den, og hadde vanlig 12V-batteri likevel.

Hvordan er hybridutgaven, har den også vanlig 12V-batteri?
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Elmo

Sitat fra: Crown på fredag 10. mars 2017, klokken 13:01
Hvordan er hybridutgaven, har den også vanlig 12V-batteri?
JA.   Off topic men av en eller annen merkelig grunn har de plassert det i bagasjerommet :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

geear

Sitat fra: Elmo på fredag 10. mars 2017, klokken 15:59
Sitat fra: Crown på fredag 10. mars 2017, klokken 13:01
Hvordan er hybridutgaven, har den også vanlig 12V-batteri?
JA.   Off topic men av en eller annen merkelig grunn har de plassert det i bagasjerommet :o
Mest sannsynlig på grunn av vektfordeling, men plass kan også være et tema. Electric-utgaven av Ioniq har store deler av batteripakken under bagasjeromsgulvet, så når denne er redusert i størrelsen blir det fort en veldig fremtung (og fryyyktelig understyrt) bil.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA