Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte elbil - råd og vink ?

Startet av Radiobil1, fredag 11. februar 2011, klokken 12:48

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Radiv på tirsdag 20. mars 2012, klokken 09:50
La oss si at kjøpspris blir 50 000.

Og at mnd pris på leie blir 600 kr. Årspris 7200. Da kan man leie batteriet i 7 år før man går break even. Da har de fleste batterileiere fått nytt batteri gratis for lenge siden tror jeg.

Leieprisen havner nok nærmere tusenlappen tipper jeg, om du vil ha en fornuftig maks kjørelengde. Jo lengre du kjører pr. år, jo dyrere blir det med leasing i forhold til kjøp. Standardkjørelengden var vel satt til bare 12.500km/år mener jeg. Det er langt under det jeg har bruk for ihvertall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Renault lager så vidt jeg vet batteriene i egen fabrikk.
Leieprisen er avhengig av kjørelengde og batteriet byttes når kapasiteten er redusert til xx%.
(75%?) På den måten ungår de enhver diskusjon om batterigaranti, forventet levetid etc, batteriene som skiftes har sikkert en restverid for Renault.
På den måten kan de unngå mye skadlig oppmerksomhet ala Nissans merkverdige utsagn om batterilevetid.

Hvorfor skall de pådra seg særnorske problemer med salg av batterier i Norge?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Radiobil1

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. mars 2012, klokken 11:07
Sitat fra: Radiv på tirsdag 20. mars 2012, klokken 09:50
La oss si at kjøpspris blir 50 000.

Og at mnd pris på leie blir 600 kr. Årspris 7200. Da kan man leie batteriet i 7 år før man går break even. Da har de fleste batterileiere fått nytt batteri gratis for lenge siden tror jeg.

Leieprisen havner nok nærmere tusenlappen tipper jeg, om du vil ha en fornuftig maks kjørelengde. Jo lengre du kjører pr. år, jo dyrere blir det med leasing i forhold til kjøp. Standardkjørelengden var vel satt til bare 12.500km/år mener jeg. Det er langt under det jeg har bruk for ihvertall.

12500 km i året greier seg nok lenge for mange nr 2 biler.
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

jkirkebo

Sitat fra: Radiv på tirsdag 20. mars 2012, klokken 23:59
12500 km i året greier seg nok lenge for mange nr 2 biler.

Det tror jeg nok, det holder for vår nr.2-bil også, en VW Touran TDI. For nr.1-bilen, Leafen, blir det dog alt for lite selv om ingen pendler til jobb med den daglig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Sitat fra: Radiv på tirsdag 20. mars 2012, klokken 23:59
12500 km i året greier seg nok lenge for mange nr 2 biler.

Nå blir fort en bil som ZOE "nr. 1 bil", særlig hvis den faktisk har 200km rekkevidde.
Peugeoten vår gikk nesten 16.000km/år (mindre etterhvert som den mistet rekkevidde og ble mindre anvendelig) og Leafen har vi forsikret for 20.000km.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Radiobil1

Med fire unger og hund sliter jeg litt med å ha hu Zoe som nr 1!  :D
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

flux

Hvorfor lanseres ikke ZOE tidlig i Norge?

arnejorg1

Sitat fra: flux på tirsdag 15. mai 2012, klokken 10:17
Hvorfor lanseres ikke ZOE tidlig i Norge?

Kan ikke svare deg på akkurat det, men den kan vel om ikke så lenge importeres fra danmark for 121000 danske, når man trekker fra momsen. Det blir ca 125000 Norske. Det du får i tillegg da er kostnadene ved og ta den hjem, samt turene du må ta for og få service og batteribytte. Uansett blir dette rimelig sammenlignet med estimert norsk pris på 160000,-
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Griffel

Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 15. mai 2012, klokken 18:13
Sitat fra: flux på tirsdag 15. mai 2012, klokken 10:17
Hvorfor lanseres ikke ZOE tidlig i Norge?

Kan ikke svare deg på akkurat det,
Det har tidliger blitt skrevet at dette har med manglende "vinterpakke" å gjøre (varmeapparat, batterivarmer etc.). Det kan vel også forklare noe av prisforskjellen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Radiobil1

Selv om dette med lanseringsdato for Europa nok ble lagt før elbil toppet salgsstatistikken i Norge.
Men rart at de ikke har revurdert dette og at man prøver å utnytte momentum på elbilsalget i Norge, det hadde jeg gjort!

Zoe hadde solgt veldig bra, og kanskje bedre enn Leaf.
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Lars C. Krogenæs

Renault Zoe mangler "vinterpakke" i første generasjon. Renault vil ikke selge bilen til Norge uten dette. Motorgruppen har pushet på for å få fortgang i dette, og vil nok gjerne selge Zoe, etter suksessen de har hatt med i-Miev. Se også reportasje om dette i nettavisen som har Se&Hør som sitt kvalitative forbilde.

Mitsubishi solgte 7 842 personbiler i fjor, der 1043 var i-miev. Mao utjgør salget av elbiler hele 7% av Mitsibushis sitt salg.

Renault solgte 880 personbiler i 2011. Hvis Renault i Norge hadde solgt Fleunce og Zoe i Norge, hadde salget av Renault i hvertfall doblet seg, noe Motorgruppen sikkert ikke hadde hatt noe i mot.

Lars

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

arnejorg1

Det blir spennende og se hva den endelige prisen i Norge blir. :)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Radiobil1

2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

elektrolux

First of all, we had to examine how cold weather conditions affect the battery, notably in terms of:
1.Capacity: a very cold battery doesn't fully charge. It can be compared to a fuel tank that contracts in the cold. The result is, of course, reduced range.

Dette var interresant, da jeg har vært av den oppfattningen at temperaturøkning på et fulladet batteri var ugunstig. Ut fra dette er det motsatt, at et fulladet batteri ikke bør miste temperatur?

Ellers var artikkelen full av lovord om Zoe, som virker nesten teknisk perfekt ut fra mitt synspunkt; Liten og med 3 fase lading og varmepumpe.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

arnejorg1

Har tro på Zoe. Spesielt med tanke på at det er atskillig billigere og sette opp trefase ladestasjoner enn CHAdeMO. Slik at vi kan få mange flere hurtigladestasjoner, spesielt hvis bilen blir populær og at det gjerne kommer flere elbiler med trefaseladning.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA