Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte elbil - råd og vink ?

Startet av Radiobil1, fredag 11. februar 2011, klokken 12:48

« forrige - neste »

bno

Leasing kan være interessant om man da etter hvert kan kjøpe eller oppgradere batt pakken fra tredjepart. Men det er vel kanskje å presse det vel langt foreløpig.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Joachim

Sitat fra: Griffel på fredag 09. mars 2012, klokken 17:36
Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. mars 2012, klokken 16:48

40.000 pr. år var vel litt drøyt ? €79/mnd. for 12.500km har jeg lest.
Alltid hyggelig med optimistene her på forumet. Nå var nok 40 000/år for ubegrenset kjørelengde, Leie av EVSE, Og Avskriving av installasjonen over 5 år.

Hvorfor avskrive batterier man ikke eier?

Griffel

Sitat fra: Joachim på fredag 09. mars 2012, klokken 19:37
Hvorfor avskrive batterier man ikke eier?
Ikke batteriene, installasjonen av den EVSEen en leier av Renault for å kunne lade med mer 3kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Batteriladeren i Zoe krever TN-nett.

:(
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jkirkebo

Sitat fra: eledille på lørdag 10. mars 2012, klokken 11:21
Batteriladeren i Zoe krever TN-nett.

:(

Synd. Jeg synes også det er rart de ikke introduserer denne laderen i Kangoo ZE. Der har man mer bruk for den etter min mening, tenk på alle som kunne kjørt en slik i jobben og ladet opp på en halvtime når man var innom kontoret. Det går jo enormt mange slike små varebiler rundt omkring, jeg er sikker på at en stor del av dem kunne vært elektriske. En slik hurtiglademulighet hadde økt prosenten vesentlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

#20
Renault(Nissan) nye 43kw Chameleon charger er revolusjonerende nytt!! En integrert 43Kw lader som er så kompakt/rimelig at den kan være std på en bil til under 130.000 kr (ex avgifter/batterileie)

Elbil foreningen må stå på for utbredelse av Mennekes ladepunkter i Norge.

Er manglende lade infrastruktur en av årsakene til at Zoe ikke lanseres i Norge, men i mange andre land i Europa?

Selv om vi har vært tidlig ute med flust av 230/16a ladepunkter, er vi kommet i bakleksa nå når det virkelig tar av med europeiske modeller fordi vi ikke har egnet infrastruktur for de nye bilene.

Med 43kw integrerte ladere er jeg redd dagens 50kw Chademo er et blindspor.  Chademo hurtigladerene er for dyre og tidkrevende å installere i forhold til merfarten de da gir. Skal de være virklig hurtig må de opp i  120kw/10km/min og bilene må takle det.


http://www.gizmag.com/renault-zoe-electric-car-geneva-premiere/21755/

eledille

#21
flux, jeg kunne ikke vært mer enig med deg. Dette er en revolusjon.

Jeg har mast om dette i fire-fem år, og endelig skjer det. Chademo er dau som en sild, i hvert fall i Europa. Nå må vi få i gang utrulling av Mennekes-punkter.

jkirkebo: Hva som er tilstede ved lansering er ikke nødvendigvis noen indikator på hva som kommer etter hvert. Når det gjelder Kangoo så har Renault sagt at primærkunden i første omgang er La Poste, og de trenger ikke hurtiglading. Derfor trenger ikke Kangoo Chameleon-lader ved lansering.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Radiobil1

Ingen som kjenner noen i Renaultsystemet, som kan sjekke opp når de klarer å få inn Zoe til landet. Til landet der elbiler selger bedre enn noe annet sted pr innbygger. Så stupide kan de ikke være at de ikke pusher for å få så tidlig launch som mulig!
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

elektrolux

#23
Bil og lader virker meget lovende, men tror de må gå bort fra leie til salg av batteripakken i Norge.

I Norge liker vi best å eie tingene våre, og vi har kjøpekraft til det. Skattesystemet favoriserer også et rent kjøp framfor leie ved at all leie/leasing tillegges 25% moms.

I Norge har vi også et solid forbrukervern som gir oss 5 års reklamasjonsrett på ting ( les batteri) som er ment å vare mer enn 2 år, så der er egentlig ingen ekstra trygghet å hente ved en leiekontrakt.

Vi har også dårlig erfaring fra leie av Think batteripakker. Bilene blir vanskelige å selge, skulte gebyrer dukker opp, og hele leieavtalen går mest av alt ut på å sikre utleier inntekter, og lite på å sikre leietaker oppfølging. Leien betinger ofte dyre kontroller/service i tillegg til leieutgiftene.

Think valgte heldigvis relativt raskt å gå vekk fra leie, til rent salg av batteriet. Håper Renasult også velger dette, i alle fall som et alternativ til leie/leasing.  
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Radiobil1

Kan jo komme med begge løsninger, så kan man velge det som passer best for den enkelte.

Hva vil ca prisen bli for å kjøpe batteriet tror dere?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Griffel

#25
Fransk, og med en spesialtilpasset løsning for Norge?
Den Norske importøren (Renault Norge) vil få litt av en oppgave med å forklare hvorfor dette er nødevendig.
:o
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Radiv på søndag 18. mars 2012, klokken 13:56
Kan jo komme med begge løsninger, så kan man velge det som passer best for den enkelte.

Hva vil ca prisen bli for å kjøpe batteriet tror dere?

Think sitt 24 kWt batteri ble som eksempel tilbudt dem som ønsket å kjøpe det i stedet for å leie det for kr 50000.

Dette var nok nær kostpris, så noe mer må nok påregnes. Vil tippe 3000 kr / kWt burde holde.

Ren råvarekost på et Lithium batteri er rundt 1000 kr / kWt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Men Renault må nok tydlig merke det i form av redusert salg før de endrer opplegget fra leie til eie.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Radiobil1

La oss si at kjøpspris blir 50 000.

Og at mnd pris på leie blir 600 kr. Årspris 7200. Da kan man leie batteriet i 7 år før man går break even. Da har de fleste batterileiere fått nytt batteri gratis for lenge siden tror jeg.
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Thomas Parsli

Tar du med mva. får du litt over fem år, og det er vel forventet levetid.
Hva er isåfall gjennkjøpsprisen etter fem år?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA