Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva er mikrohybrid?

Startet av TantePose, fredag 11. februar 2011, klokken 09:31

« forrige - neste »

TantePose

Hei.

Har bestemt meg for å bytte ut MiEVen med en 4 seters Think med Zebra Batterier.
Står uten el-bil fra i ettermiddag.
Har en på hånda uten anti skrens som jeg kan få en om 2 uker eller vente 6-7 uker på en med anti-skrens.
Hva gjør jeg?

Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

cra

Jeg trur jeg hadde tatt den uten, men hvorvidt dette er en funksjon du mener du trenger kan selvsagt ikke jeg vurdere. Jeg har aldri hatt bil med antiskrens, antispinn, og ikke engang ABS, og det har gått fint uten. Det er bare å kjøre etter forholdene. Samtidig har jeg sett nok av eksempler på sjåfører som bare har litt fancy elektronikk mellom kjøreturen sin og en tur til skogs. Når bremselysene ser ut som et diskotek i hver sving vet du at det er elektronikkeom som holder bilen på veien. ;)

Når det er sagt kan det selvsagt være antiskrensen som berger deg hvis situasjonen plutselig skulle oppstå, men jeg tror de fleste ikke har bruk for slikt til daglig. De som har det (daglig bruk for antiskrens, altså) trenger kanskje å legge om kjørestilen litt?

Hvis du tenker over hvor ofte du har hatt skrens før du evt. fikk deg bil med antiskrens har du kanskje svaret på hvor nødvendig/nyttig akkurat den funksjonen vil være for deg? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TantePose

Begynner å helle mot å vente. Ikke det at jeg tror jeg trenger anti-skrens til vanlig, men det kan jo være tungen på vekskålen i en evt unnamanøver situasjon. I tillegg fremstår jo Think som en enklere og kanskje litt mer gammeldags bil enn f.eks MiEV og da kan det jo være greit å få med seg de tekniske nyvinningene som finnes, ikke minst med tanke på evt videresalg.

Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

bosonic

Må si meg enig med cra.
Jeg har heller ikke hatt biler med antiskrens. Ble livredd  sist vinter da jeg satt på med en betjent som hadde antiskrens på bilen. Ser ikke på meg selv som noen redd pingle, men det var en ubehagelig opplevevelse. Bilen gikk stabilt og fint på såpeglatte svingete vestlandsveier, men farten var ubehagelig høy. Jeg var overbevist på at dersom en situasjon ville oppstå i en sving så var det ikke tjans i h.. å unngå katastrofen.

Statistisk sett øker ulykker og skader jo mer vi blir overstyrt.
Ref påkjørsler ved rygging pga at bilfører stoler for mye på ryggesensor.
Ref ulykker på skip, hvor elektronikken styrer det meste.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

cra

Et aspekt i dette som bekymrer meg angående kjøreopplæringen er at det virker som om alle som får opplæring får det i nye biler med alle TBF'ene (TBF= TreBokstaversForkortelse (ESP, ABS osv)), men at de ikke nødvendigvis lærer å kjøre bilen uten alle hjelpemidlene. Følgende samtale fant sted hos oss for en tid tilbake:

Jeg: Har du prøvd bakkestart enda da?
Hun: Ja. Det er jo kjempelett?
Jeg: Javel?
Hun: Ja, jeg trykker bare på knappen, og så flytter jeg foten fra bremsa til gassen når jeg er klar til å kjøre
Jeg: Ah, bakkestart-assistent, ja. Hvordan gikk det uten den da?
Hun: Uten?? Det har jeg ikke lært.

Hvordan går det når de ferske sjåførene plutselig skal holde seg på veien selv? Vi har heldigvis gjort mye øvelseskjøring slik at jeg fikk gjort henne oppmersom på at vi ikke engang har ABS på våre biler.

Ellers så er jeg enig med TantePose i at det kan være tunga på vektskåla i en kritisk situasjon, og argumentet i forhold til evt. videresalg er også en del av helheten som i alle fall går rett hjem hos en sunnmøring!  ;D Jeg vil i alle fall ikke se på deg som en pyse om du velger å vente på antispinn-versjonen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TantePose

Takk Cra, det setter jeg virkelig pris på :-)
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

Torres

Jeg har antiskrens på fossilbilen og dette er et type utstyr som jeg har lært meg å sette pris på (og som var et absolutt krav da jeg kjøpte den). Dette reagerer kjappere enn jeg klarer i de tilfellene noe uforutsett skulle skje, uansett hvor mye en kjører etter forholdene.  :)

http://nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7466503
Peugeot iOn

elektrolux

Hmmm..

Vente 7 uker på antiskrens, eller få bil nå uten.

Hadde ikke vært i tvil. Bilen med antiskrens vil være betydelig mer lettsolgt, og ESP regnes som det viktigste sikkerhetsutsyret utenom bilbeltet.

Er overbevist om at ESP forhindret møtekollisjon da ene bakhjulet på Audi A3'en kom utenfor veikanten på islagt vei, og bilen begynte å skil sideslangs mot motkommende bil. Før jeg rakk å bli redd, hadde ESP'en reagert, og rettet opp bilen, og vi kunne passere hverandre uten platekontakt.

Grunnet til at jeg var så langt ute mot kanten, var nettop å gi plass til motgående traffik.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TantePose

Da er valget tatt.
Har vært og skrevet kontrakt på 4 seters Think med ESP idag.
Føler meg fornøyd med beslutningen om å vente.
Så får vi se om jeg i mellomtiden skal gi flere av pengene mine til Moveabout eller kjøre kollektivt  :).
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

Lunde

En ting er status på batterikapasiteten på nye biler med ulik batterikjemi. Tiden vil vise om formkurven er like imponerende for både litium og zebra. Jeg holder en knapp på ZEBRA der faktisk.
Jeg håper jeg tar feil, men jeg antar at litium fort vekk mister noen prosenter underveis og at du ved 100 000Km ikke kan forvente stort mer enn maks 80% kapasitet på litium. DA kan du trekke fra 20% rekkevidde på sikt også.
Sett levetids studier av ZEBRA på Forskningsrådet for mange år siden å de viste en imponerende kapasitet selv etter 5000 ladesykler. Kapasiteten var fremdeles på 90%+ og regner vi en rekkevidde så lav som 10  mil (hvilket er langt lavere enn forventet) misstenker jeg at zebra overlever mange litiumpakker    :) Jeg tipper batteriet overlever bilen i mange tilfeller selv med hundretusner av kilometer på nakken.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA