Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf

Startet av zbk, tirsdag 16. mai 2017, klokken 15:49

« forrige - neste »

nr1rayner

Hmm, nesten 50% som nå har stemt "Ampera-e blir min første elbil".
Over hodet ikke forundret over det, men litt forundret over at det er så mange potensielle kjøpere som har funnet veien til dette forumet  ;)

Har ikke bestemt meg for AE, men den er selvsagt meget interessant.
Har hatt interesse for elbil ca siden jeg hørte at de fantes. Men PSA, Buddy og Think var for dyre eller for kort rekkevidde til at det ble realisert da disse var relativt nye. Med Leaf ble det noe helt annet, og med AE blir det jo nesten som å ha fossilbil, bare med drivstoffpumpa hjemme.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Resistance

Ampera-e blir vår første elbil. Rekkevidde, miljø og pris har betydning for meg. Kjører en del mellom Porsgrunn og Grimstad og Porsgrunn og Larvik og vil helst slippe lading t/r Grimstad. Jeg har nå bomutgifter på ca. 700-850 i mnd nå med dieseldyret, håper at 2017 blir siste år dyret er i vårt eie. Men familie på 4+1 så det spørs om vi ser behovet for to biler...kanskje to elektriske..Men det har vi nok ikke råd til..syns den nye Renault Zoe høres rimelig ut.
Volkswagen Passat 1.9 Tdi 2006
Kontrakt Opel Ampera-e blå 03/10-16 Levert 11. August 2017

pilt

Dette blir den tredje elbilen her i huset. Har hatt P106 i 12 år uten å skifte batteri eller hatt noen særlig store problemer med bilen, men merker at jeg savner litt mer luksus og rekkevidde. Leaf'en har mannen min "okkupert", selv om den egentlig ble kjøpt inn (til meg) for å erstatte P106. Det er m.a.o lett å forelske seg i en elbil.  :-*

Så det er bare å glede seg for dere som nå kjøper elbil for første gang! (For oss andre også, da  ;) )
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

knut.aulie

Lang rekkevidde, app med kjøling/varming uten ledning og over 200 hk blir en grei bil å kjøre [emoji1]

trykkertor

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 08. mars 2017, klokken 23:11
Lang rekkevidde, app med kjøling/varming uten ledning og over 200 hk blir en grei bil å kjøre [emoji1]
Vet vi at Ampera e kan varmes opp via app?
Da jeg spurte forhandler sa var svaret at forhåndsoppvarming må stilles inn på en klokke i bilen, og kan ikke styres via app.

knut3448

Sitat fra: trykkertor på torsdag 09. mars 2017, klokken 08:28
Da jeg spurte forhandler sa var svaret at forhåndsoppvarming må stilles inn på en klokke i bilen, og kan ikke styres via app.
Da ville jeg gått tilbake til forhandleren og spurt om de vanligvis pleier å finne på et svar når de ikke vet svaret på spørsmålet, eller om det bare var denne gangen (:

fra ca 1:40

-Finn bilens plassering.
-Lås/lås opp bildørene fra hvor som helst i verden.
-Finn nærmeste ladestasjon.
-Aktiver oppvarmings- eller klimaanlegget.
-Planlegg den mest effektive ruten for å maksimere din rekkevidde.
http://www.opel.no/kjoretoy/opel-serie/biler/ampera-e/index.html
(teksten finnes under "les mer" under "bruk mobiltelefonen din som fjernkontroll")

tientanic

Hei alle sammen, dette er min aller første elbil. Jeg har skrev under med Mobile Kjeller, så langt ingen informasjon fra de (kontrakten ble skrev under i midten av februar 2017 og levering om ett år)

Tenkte bare å høre hvilke erfaringer dere har så langt, som har kjøpt bil via Mobile Kjeller og evt. informasjon dere har fått fra de.

Hører mer fra dere.

orienteringsbass

Dette blir vår første elbil. Har kikket på dem lenge, både fordi teknologien er interessant, og fordi jeg mener det er miljømessig bedre. Egentlig har vi prøvd å leve uten privatbil, men så ble vi gitt en gammel bensinbil, og nå er vi blitt temmelig avhengige av bekvemmeligheten.

Så jeg har fulgt utviklingen siden trillingene og har lest flittig både her og på FB, selv om jeg ikke har gitt lyd fra meg før. Utslagsgivende for valget var rekkevidden. Bestilte 17.9. og får bil i første pulje. Nr. 101 står det på kontrakten. Vi kan lade hjemme og trenger rekkevidden egentlig bare til utflukter. Men det gir jo en følelse av trygghet. Rød bil (konas valg), med begge pakker og vinterhjul. Pris som de fleste andre, ser det ut til.
1999 Renault Mégane med tiltagende småproblemer
2017 Ampera e Glory Red levert 2.6.2017

knut.aulie

Sitat fra: knut7 på torsdag 09. mars 2017, klokken 09:00
Da ville jeg gått tilbake til forhandleren og spurt om de vanligvis pleier å finne på et svar når de ikke vet svaret på spørsmålet, eller om det bare var denne gangen (:
[emoji1360] +1

Det er gjennomgående av selgere og forhandlere at heller enn å innrømme at de ikke har peiling så bløffer de. Tragisk

knut.aulie

Sitat fra: tientanic på torsdag 09. mars 2017, klokken 09:22
Hei alle sammen, dette er min aller første elbil. Jeg har skrev under med Mobile Kjeller, så langt ingen informasjon fra de (kontrakten ble skrev under i midten av februar 2017 og levering om ett år)

Tenkte bare å høre hvilke erfaringer dere har så langt, som har kjøpt bil via Mobile Kjeller og evt. informasjon dere har fått fra de.

Hører mer fra dere.
Bruker også Kjeller. Det kommer aldri info fra dem uoppfordret. Jeg må henvende meg direkte for å få svar. Da er de imøtekommende og hyggelige. Desverre får de ikke massivt med info fra Opel Norge og kompetansen på elbil er lav. De får heller ikke teknisk info, så jeg har fremdeles ikke fått boltsirkel tall for å kunne skaffe vinterhjul...
Priser på ekstrautstyr er som kjent høy, virker som jeg må kjøpe det jeg vil ha av dekk og felger samt ladeledning/boks andre steder.

Odd Knutsen

Har hatt Nissan Leaf i 3 år og er fornøyd med den, bortsett fra at den gir for kort rekkevidde.
Har bestilet Ae og venter spent på levering sent på året 2017.
Ampera har ikke varmepumpe og jeg lurer på om den vil være like god og varm på vinterstid som Leaf.

Jeg har også kommet over et bilde på nett av Ampera med takstativ festet til tak rails. Noen som vet noe om dette?
Mvh Odd
Kontrakt AE 09.11.2016.
Nissan Leaf Tekna 2014 tilbakelevert etter lease 02.04.17.
Fosil historie: Mange MB, Opel, Golf

frtan

Ja, jeg har fått beskjed av vår selger at man kan ha skiboks på opptil 50kg totalt på taket.
Er vist bare et tidsspørsmål før Thule kommer med utstyr til bilen.

trykkertor

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 09. mars 2017, klokken 11:12
Sitat fra: knut7 på torsdag 09. mars 2017, klokken 09:00
[emoji1360] +1

Det er gjennomgående av selgere og forhandlere at heller enn å innrømme at de ikke har peiling så bløffer de. Tragisk
Selger virket til å ikke være usikker, men faktisk veldig sikker på at den funksjonen ikke var der. Viste meg selv rundt på en annen Opel-app som var i bruk, med funksjoner for å sende bilens posisjon, blinke med lys, varsle med horn.
Husker dette veldig godt, for jeg syntes det var dumt "bilen ikke hadde" forhåndsoppvarming via app, da en kamerat av meg som kjører Leaf nå om vinteren alltid går inn på telefonen sin og starter oppvarming av Leaf litt før han skal kjøre.

sjokomelk

Sitat fra: trykkertor på torsdag 09. mars 2017, klokken 15:02
Selger virket til å ikke være usikker, men faktisk veldig sikker på at den funksjonen ikke var der. Viste meg selv rundt på en annen Opel-app som var i bruk, med funksjoner for å sende bilens posisjon, blinke med lys, varsle med horn.
Europeiske fossilbiler fra GM kan ikke ha fjernstyrt start. Tror ikke det er lov i EU pga. lover og regler for tomgangskjøring. Men på f.eks. Amperaen min så kan jeg fjernstarte med knapp på nøkkelen. Der har funksjonen blitt med over dammen. Så jeg regner med at den blir med på Ampera-E også, siden den er eklektisk og ikke driver med tomgangskjøring i den forstand. :-)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

knut.aulie

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA