Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Android Auto - tips og triks

Startet av Radiobil1, tirsdag 16. mai 2017, klokken 08:33

« forrige - neste »

Glan

#60

kammiz

det er vel kroken på døren for Bolt-import ser det ut til

http://www.tv2.no/broom/9157344/
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

peik

Ja, hvis de er avhengige av å selge dem for 100.000 kr mer enn Ampera, sier det seg selv at de ikke får solgt noen biler. Du får jo en ny Ampera på dagen på finn.no ved å legge til 50-70.000 kr på listepris...
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Arha

Denne måneden har det blitt registrert en Bolt i Norge ifølge http://elbilstatistikk.no. Det tilsvarer forøvrig 50% av månedens registrerte Ampera-e pr dags dato  :-[
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

sylwester

Sitat fra: goggo på tirsdag 07. mars 2017, klokken 18:54
Hurtigladingen bør kunne ordnes med en enkel plugg-adapter. Elektrisk er den europeiske og amerikanske standarden identisk, noen må bare lage en adapter. Den trenger ikke å inneholde noe elektronikk, det er bare en fysisk pluggadapter.

Hugo

Det er ikke noe enkelt med det. Både CHademo og CCS har hurtigere lading klart, men trenger godkjennelse for å kunne tilby det. Et adapter må også godkjennes og mest sannsynlig vil det kreve at det begrenser ladehastigheten slik som med Tesla sitt. Det koster en del å få en slik adapter laget og ikke minst godkjent. Andelen importerte bolt vil muligens ikke være stort nok marked til at det blir lønnsomt.

Det hadde vært mye bedre om markedet fikk bestemme hvor bilene havner. Dvs. at de produserte flere Ampera enn at vi sitter med Bolt i Norge.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Radiobil1

Ville være rart om ikke noen med en ingeniør i magen eller i firmaet nå ser muligheter.


Ampera strømmen,av nye biler har stoppet opp. Vet ikke hvor mange som kommer i 18.
Noen kommer til å finne muligheter på ladesiden og få biler over dammen!


Er det noen med gode ideer allerede som jobber med dette?

2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

goggo

Sitat fra: Radiv på lørdag 21. oktober 2017, klokken 00:22
Ville være rart om ikke noen med en ingeniør i magen eller i firmaet nå ser muligheter.


Ampera strømmen,av nye biler har stoppet opp. Vet ikke hvor mange som kommer i 18.
Noen kommer til å finne muligheter på ladesiden og få biler over dammen!


Er det noen med gode ideer allerede som jobber med dette?

Her er jeg helt enig med Radiv. Kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å lage en adapter uten elektronikk som fungerer på samme måte som den Tesla brukerne i USA benytter som overgang til standard Type1 plug der borte.
Ja da - jeg vet at det er litt høyere strømmer og at det er DC i stedet for AC, men mener likevel at dette må være relativt enkelt å lage. Og godkjenningsprosessen kan da ikke være så vanskelig/dyr for en så enkel enhet som dette.  Den behøver jo ikke designes for fremtidige 350 KW effekter, 50 KW holder i massevis for de fleste av oss.

Vedlegger bilder av Tesla enheten, for å gi en ide om hva slags adapter jeg tenker på.

mvh
Hugo




Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: goggo på lørdag 21. oktober 2017, klokken 09:56
Her er jeg helt enig med Radiv. Kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å lage en adapter uten elektronikk som fungerer på samme måte som den Tesla brukerne i USA benytter som overgang til standard Type1 plug der borte.
Ja da - jeg vet at det er litt høyere strømmer og at det er DC i stedet for AC, men mener likevel at dette må være relativt enkelt å lage. Og godkjenningsprosessen kan da ikke være så vanskelig/dyr for en så enkel enhet som dette.

Du får ikke godkjent den, det er problemet. Ikke lov med adaptere på Type 2, unntatt de som er spesifikt tillatt av bilprodusenten og merket med at de kun skal brukes på den og den typen bil (eller ikke virker på andre typer).

Så du må i så fall få GM til å lage en slik adapter og selge den til de som vil gråimportere Bolt. Lykke til...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AmocoCadiz

Observerte en sort Bolt idag på Grunerløkka. Tok litt tid før jeg registrerte det var Chevrolet-merket bak og navnet Bolt.
Gikk som en kule,
så hvis man ikke trenger hurtiglade, går jo bilen langt på vanlig lading.
Kan man leve med det er det plutselig svært mange tilgjenglig  fra forhandlere i USA med levering direkt,
walk in - drive out på under en time.
Snodig tanke for oss tusener i en uendelig treg AmperaE kø i Norge.

sylwester

Jeg tenker de fleste ikke vet hvor lange turer de kommer til å ta med elbilen og kommer til å sitte med skjegget i postkassa hvis de gjør dette. Hvis du må lade vil dermed til og med en Zoe være et bedre alternativ for de lengre turene. Den er vesentlig rimeligere enn Bolt uten skattefordel som er fraktet hit.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Lars C. Krogenæs

#70
Bolt kan lade med 32A (230v), det er 7kW.

Med så stort batteri, tror jeg det er mange som greier seg med strømmen du har med deg fra start. Er man i knipe en gang eller to, kan man lade på semihurtigladere de få gangene det måtte gjelde. Det er jo nesten 3 ganger så mye strøm tilgjengelig som i Leafens generasjon 1. Tror det er få som har behøvd å hurtiglade 3 ganger i løpet av samme tur med Leaf.

Fravær av hurtiglading burde ikke være noen showstopper, selv om showet blir litt dårligere.

Lars 
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

turfsurf

De siste to ukene har jeg kjørt 2x 2x65mil på to dager. Med kun Schuko lading på destinasjon. Uten hurtiglading hadde jo ikke det fungert.

T.o.m hytteturer på 25 mil fredag-søndag med litt kjøring på lørdag vil være å strekke det.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Lars C. Krogenæs

Vi har alle våre forskjellige behov. Noen kjører langt og noen kjører kort.
Vi bor i Bærum og har hytte i Tvedestrand og Vinstra. Da kunne vi kjørt helt frem uten å stoppe for hurtiglading. 

Jeg er sikker på at Bolt med 60 kWt batteri uten hurtiglading vil være et bedre alternativ enn en Leaf for mange.

Men hver enkelt må jo se på sitt behov.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

stromifokus

Vi nærmer oss 2018. Da tror jeg vil bør la biler uten hurtiglading forbli noen rariteter i tidlig fase/blindspor i elbilutviklingen. For de store massene så må man ha en mest mulig fleksibel ladeløsning hvis vi skal få flere til å droppe fossilbilen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA