Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Android Auto - tips og triks

Startet av Radiobil1, tirsdag 16. mai 2017, klokken 08:33

« forrige - neste »

mzziaz

Sitat fra: tiger``n på tirsdag 09. mai 2017, klokken 16:14
Hva ser du ut til å havne på omtrent prismessig på Bolt?
Bilpris + frakt, 20-30 lapper bare i frakt sikkert?

Tja, fra en av kystene kan du nok få frakt ned mot 10-15k

Ellers ser jeg at prisene på lett brukte Fiat 500e er veldig gode. Det burde også være fine kandidater for egenimport.

Elmo

Sitat fra: mzziaz på tirsdag 09. mai 2017, klokken 16:50
Ellers ser jeg at prisene på lett brukte Fiat 500e er veldig gode. Det burde også være fine kandidater for egenimport.

Fiat 500e er vel i praksis disaster !
I allefall både de som er konvertert av Microvett i Italia og av det (et eller annet) Svenske selskapet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TM

Tror det lønner seg å importere fra Canada. Ser ikke bort fra at man da kan få bilen til Norge ink. frakt for noe under norsk pris. Men det vil fortsatt totalt sett være bedre å kjøpe "norsk" bil, forutsatt at man har tidlig reservasjon.

mzziaz

Sitat fra: Elmo på tirsdag 09. mai 2017, klokken 18:08
Sitat fra: mzziaz på tirsdag 09. mai 2017, klokken 16:50
Ellers ser jeg at prisene på lett brukte Fiat 500e er veldig gode. Det burde også være fine kandidater for egenimport.

Fiat 500e er vel i praksis disaster !
I allefall både de som er konvertert av Microvett i Italia og av det (et eller annet) Svenske selskapet.
Ikke samme bil.

edakcots

Er enig i at det hadde vært fint om vi kunne kjøpt "norsk" bil hos Opel. Men det er et lite problem, de klarer ikke å levere bil nå! Bestiller man nå sier de inntil 2 års ventetid!
Da hadde jeg heller bestilt noe annet. Ventet på Tesla Model3 feks. men dette gjelder kun folk som kan vente i 2 år.

Det som er alternativ akkurat nå på elbilfronten for de som vil ha lang rekkevidde, er Renault Zoe 400km og Tesla.

De fleste synes ikke Tesla er aktuelt pga pris og svært få kjøper Renault av prinsipp og ladeløsninger.
Derfor er en Chevrolet Bolt et godt alternativ for svært mange da den kan leveres straks!

Jeg har allerede fått henvendelser fra flere av dere ang import av bil og ink endring til riktig lader, og det skal vi fikse. Jeg har mange års erfaring fra dette, så det er ingen problem å gjøre. Forventet leveringstid er 8 uker. De første dukker opp her allerede i Juli.
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

trykkertor

Men med slik egenimport, er vi da helt skrelt for garantier og reklamasjonsmuligheter?
Risikerer vi at Opel "gjør det vanskelig" for oss å få anstendig tid på verksted?

TM

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 09. mai 2017, klokken 21:23
Men med slik egenimport, er vi da helt skrelt for garantier og reklamasjonsmuligheter?
Risikerer vi at Opel "gjør det vanskelig" for oss å få anstendig tid på verksted?
Det er vel slutt på at de som har importert bil selv blir nedprioritert på verkstedene. Men det er jo noen (få) forskjeller på bilene som kan gi problemer (eks. Software-oppgradering), og det er vel usikkert om garantien er gyldig i Europa. Så selv om Opel ikke bevisst gjør det vanskelig, så tror jeg det kan bli problemer med service. Men dette er hva jeg tror...jeg vet ikke.

edakcots

noen av dere har spurt om DAB og generelt info skjerm. jeg har ikke svaret på det enda, men det virket på meg som Bergheim jobber med en løsning.
Uansett betyr det 0 for min egen del da info skjermen er android eller iOs (valgfritt) så det vil være bra nok for meg.
Får transportpriser og totalpris i løpet av denne uka, og foreløpig ser det ut til å bli svært greie priser på denne løsningen...

Skikkelig sugen selv på en nå. har jo ventet i evigheter på AE fra Opel, så da de sendte meg mail i forrige uke med utsettelse og prisøkning fikk jeg på en måte litt "nok" av usikkerhet og venting.
Minner meg litt om da jeg bestilte Kia Soul, den kom heller aldri og jeg kjøpte en fra Tyskland i stedet...

Ang garanti, service osv... Joda, Opel kommer til å si mye rart (selgeren på Opel altså) men det spiller ingen rolle. i Likhet med Bergheim så får vi satt opp 3 års garanti på disse også (selvom det knapt trengs). Service tar du på ditt lokale Opel verksted og de har ingen problemer med å hjelpe til med dette. Det er nå mer enn 1.000 Leaf fra andre land i Norge. De får kjøpe service som alle andre:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

AmocoCadiz

Sitat fra: edakcots på tirsdag 09. mai 2017, klokken 23:13
Service tar du på ditt lokale Opel verksted og de har ingen problemer med å hjelpe til med dette.

Er dette den samme Opel organisasjonen i Norge som fullstendig har rotet til levering til det uvisse, øket kontraktspriser og nådd nye nivåer av BS på informasjonsmail til tusenvis av kunder?

...

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 10. mai 2017, klokken 01:45
Sitat fra: edakcots på tirsdag 09. mai 2017, klokken 23:13
Service tar du på ditt lokale Opel verksted og de har ingen problemer med å hjelpe til med dette.

Er dette den samme Opel organisasjonen i Norge som fullstendig har rotet til levering til det uvisse, øket kontraktspriser og nådd nye nivåer av BS på informasjonsmail til tusenvis av kunder?
Det er vel ikke forhandlerne som har rotet til disse tingene?

Elmo

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 10. mai 2017, klokken 01:45
Er dette den samme Opel organisasjonen i Norge som fullstendig har rotet til levering til det uvisse, øket kontraktspriser og nådd nye nivåer av BS på informasjonsmail til tusenvis av kunder?
I tillegg til det nix sier.
Husk på at forhandlerapparatet lever vel så mye (les mer) av service og reparasjoner som av nysalg.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TM

#56
Sitat fra: edakcots på tirsdag 09. mai 2017, klokken 23:13
3 års garanti på disse også (selvom det knapt trengs).
Hvordan kan man vite at det knapt trengs ? Ampera får 8 års garanti på hele drivlinjen ink. battteri med 70 % restkapasitet + 5 år på bilen. Hvis bilen selges etter 3 år med "0" garanti, tror jeg nok prisen blir kraftig redusert. Dessuten har man Opel Assistanse som kan være nyttig, men neppe noe man får bruk for.

https://www.opel.no/content/dam/Opel/Europe/norway/hq/no/11_Brochure_Library/Vilkar_Opel_Assistanse.pdf

AmocoCadiz

Sitat fra: nix på onsdag 10. mai 2017, klokken 08:05
Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 10. mai 2017, klokken 01:45
Sitat fra: edakcots på tirsdag 09. mai 2017, klokken 23:13
Service tar du på ditt lokale Opel verksted og de har ingen problemer med å hjelpe til med dette.

Er dette den samme Opel organisasjonen i Norge som fullstendig har rotet til levering til det uvisse, øket kontraktspriser og nådd nye nivåer av BS på informasjonsmail til tusenvis av kunder?
Det er vel ikke forhandlerne som har rotet til disse tingene?
"Opel organisasjonen i Norge"= Opel Norge på Kjeller, ikke forhandlernettverket.

Når det er sagt, er det en klar kommando og verdikjede. Forhandler må forholde seg til generalimportør Opel Norge, og importør må forholde seg til Opel Tyskland, som må forholde seg til GM USA som forholder seg inngått kontrakt fra salget til de nye franske eierne PSA.

AE kunden møter stort sett sin lokale Opelforhandler, men må ifølge info snart over til Peugeotfohandleren og opparbeide ny relasjon med folkene der.
Mange ledd, hvor sjansen for ulike holdninger og kundebehandling kan variere stort.

Jeg tror utfordringene ved overgangen til Peugeot som eier er underkommunisert, det er mye som skal avklares og kulturelle holdninger som skal forandres og gjennomføres. Amerikanske og franske bedrifter er svært forskjellige i sin bedriftskultur.

Det er klart å komme med en Chevrolet Bolt her skaper enda større kundeutfordringer ifht. reparasjon service, men viktigst garantispørsmål.
Nye biler og elbiler bruker omtrent de første kundene (120st i Norge) som betatestere.
De fleste som kjøpt nye biler siste årene har opplevd det.
Ting går i stykker, og reservedelene er ofte priset astronomisk, ofte fordi hele styringsenheter ol. må byttes.

Da ønsker de færreste komme i en tvilssituasjon med forhandler/verksted om å få reparasjon utført på garanti.

Gordon Retriever

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 10. mai 2017, klokken 18:58AE kunden møter stort sett sin lokale Opelforhandler, men må ifølge info snart over til Peugeotfohandleren og opparbeide ny relasjon med folkene der.

Nja, tror du ikke at det ligger noe fram i tid at PSA gjør forandringer på Opel-representasjonen i Norge?

Uansett ville jeg ikke forventet at Opelverkstedet kan hjelpe meg med alle programvarepoppdateringer og tilbakekallingsaksjoner på en Chevrolet Bolt.
En erfaren Chevrolet-aktør som Bergheim er vel det som kanskje kunne overbevist meg om å kjøpe Bolt.

Trekkoppbil

#59
Det er flott at noen prøver å importere Bolt.

Men for den som vil prøve seg på egenimport, så er det ikke like enkelt å importere en Chevrolet som det er å importere en Leaf.

  • GM tillater ikke gråeksport av biler som er under 6 mnd gamle fra USA. Det er vanlig at biler er billigere i USA en i resten av verden, og de store fabrikantenen bekjemper videresalg av nyere biler.http://www.autonews.com/article/20140721/LEGALFILE/307219975/selling-vehicles-for-export-angers-automakers-but-is-it-illegal? GM har gitt opp det meste av bilsalg i Europa, så de tillater kanskje gråimport nå?
  • GM bruker ofte rødt blinklys bak og blink i bremselyset. Det spørs åssen man kan bygge om til gulblink. Man kan sjekke om det er mulig å fjerne rødt fargefilter i lykta, og om blinklyset er rød LED eller gul LED med rødt filter. Antakeligvis må hele lykta byttes, så man kan prøve å finne ut om det faktisk er å oppdrive lykter med gulblink. Deretter må man finne signaler til lysa. Noen strekker kabel under bilen, og tar blink-signal fra blinklyset foran, og bremsesignal fra bremsepedalen. Man kan også prøve å ta bremsesignal fra bremselys i bakruta. Et triks kan være å kjøpe en svenskeboks som heter blinker splitter som har logikk til å styre blinklys og bremselys. Videre må man muligens slåss mot canbus som kan slå seg vrang hvis den ikke får ønska impedanser fra ulike lamper.
  • Trafikkstasjonen i Drammen tillater ikke 1.15-biler med rødblink. Jeg kan ikke forstå at forbudet er etter loven. §1.15 tillater farger som beskrevet i kapitellen 28, og der er det nevnt en amerikansk standard som tillates, og leser man standarden kan man se at den tillater rødblink
  • GM mangler ofte hvitt p-lys og det kan være gult markeringslys i stedet som heller ikke godkjennes av Drammen
  • CCS er en merkelig standard som definerer ulike kontakter for ulike land. 3-fase-kontakt i Europa og 1-fasekontakt andre steder. For den som driver stort kan man sikkert finne utveier for å bytte kontakter. Ellers har jeg hørt rykter om at enkelte har brukt utvendig skjøteadapter til 10 000kr.
  • Man veit ikke hvilke alvorlige garantisaker, gjengangerfeil og tilbakekallinger man vil få på en kommende bilmodell.
Når det gjelder importen til Bergheim, så skalerer den nok ikke så mye. Jeg trur det er maks 10 nye biler du kan ta inn av en modell uten europeisk typegodkjenning. Mens du kan ta inn mange bruktbiler med amerikansk typegodkjenning.
Noen nevnte Korea i tråden her. Jeg tviler på at biler med typegodkjenning derfra kan registeres her i landet.

Det er ikke bare å importere hvilken som helst usa-bil.

  • MB B-klasse. Jeg kikka på noen som var til salgs for lenge sida, og de var stort sett annonsert som mandagsbiler. (Lemon). Det var 2014-modeller. Det kan ha bedra seg nå, og det kan være noe å tenke på for den som vil ha enfase-bil i IT-Norge.
  • VW E-Golf. De fleste jeg har sett til salgs i usa, var også mandagsbiler
  • Soul ev. Det finnes tråder om at bilene ikke kan metrifiseres og enkelte er misfornøyde med usa-modeller
  • Chevrolet Volt. Moms er dyrt, og engangsavgift kan bli dyr om man ikke kan dokumentere utslippstall. Plunder å skaffe europeiske baklykter og å få dem til å fungere. Plunder å få hvitt p-lys. BMS ryker på mange biler.
  • Leaf kan man gjøre godt kjøp på. Eldre batterier tåler ikke høye temperaturer, så kjøper man eldre bil, bør man passe på at batteriet er bytta før bilen sendes ut av usa. Det er tilbakekallinger på 2013-modeller og nyere, som kan koste noen tusen å fikse her i landet, men man kan også være heldig å få det dekka, avhengig av hvem man kommer ut for. 30kwt er på vei inn på bruktmarkedet som 2016 SV og SL.
  • Fiat 500E ligger på 5500-10000usd på auksjonene.
  • 2014 Focus Electric ligger på 10500usd på auksjonene, og jeg synes det er dyrt.
  • Tesla har problemer med farger på lamper og nasjonale kontakter
  • Rav4 EV er det egne tråder om på forumet

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA