Hovedmeny

Import av Bolt

Startet av Radiobil1, tirsdag 07. mars 2017, klokken 15:42

« forrige - neste »

sylwester

Hurtiglading er ekstrautstyr så tviler du ser det på modellbetegnelsen. Du har 2 scenarier:

• Bilen har ikke hurtiglading
  • Bilen har hurtiglading du ikke kan benytte deg av siden det er CCS ned type1.
F.eks. så nevnes ikke hurtiglader i denne annonsen og du får med 2 mode1-ladere med type1-kontakt. En med Shucko og en med Cee. Eneste som mangler er type2-til-type1-kabel så er alt av saktelading dekket med opptil 7kW. Dvs. i praksis er nye Leaf et mye bedre kjøp hvis du ikke klarer å komme frem på en lading.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

E_S

Jeg vil tro at det beste er å finne en Bolt med hurtiglading i USA, importere denne, skifte kontakten til europeisk CCS og være blid og fornøyd.

Inntil man eventuelt får bekreftet at biler uten hurtiglading likevel har nødvendig hardware og software minus selve kontakten hadde jeg ikke tatt sjansen. En slik bil uten mulighet for hurtiglading vil være ekstremt tungsolgt som bruktbil. At den ikke kan treglades med mer enn 7kW gjør at det ikke er et alternativ for underveis-lading.

:)

Bybil entusiast

Hvorfor vil dere bygge om ladekontakten ? 
Den fungerer fint med type 2 kabel og schuko kabel. Begge deler er lagerført hos firma i Oslo. Elbil kabler AS

Glimrende bil, må bare få inn en DAB adapter.
Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

Arha

Kanskje fordi det er kjekt å kunne hurtiglade? Hurtigladere for CCS med type 1 finnes ikke i Europa.
Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Øyvind.h

Og bruke fastmonterte type 2 kabler som ikke passer i Bolts type 1 inngang.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

E_S

Sitat fra: Bybil entusiast på onsdag 20. desember 2017, klokken 20:29
Hvorfor vil dere bygge om ladekontakten ? 
Den fungerer fint med type 2 kabel og schuko kabel. Begge deler er lagerført hos firma i Oslo. Elbil kabler AS

Glimrende bil, må bare få inn en DAB adapter.

Det er jo helt sjanseløst å ha en bil som teknisk sett kan hurtiglades, men med kontakt som gjør at dette ikke går. En elbil som ikke kan hurtiglades blir ubrukelig til noe annet enn veldig begrensede bruksområder, selv med rekkevidden til Bolt. Kabelmessig er det ikke noe problem, type 1 blir akkurat som Leaf, Soul og så videre, men det er som sagt på grunn av mulighet for hurtiglading.

tuono

Når man leser om ladetider ved hurtiglader på denne bilen, er det ikke sikkert det nødvendigvis er regningssvarende for alle å få dette gjort.

Tellus

Vi bør sjekke oppå hvordan dette engenltig fungerer.

Tenker følgende tester:

Test1:
1) Start med kald bil (kaldt batteri) og 10-20% SOC
2) Start hurtiglading.
3) Noter ladeefekt hvert 5 minutt inntil SOC er 60-70%

Hvis vi aldri kommer i nærheten av 40-50 KW så bør vi reklamere. Da er det noe galt med SW etter min mening.
Er jo opplagt at batterkondisjonering bør starte under hurtiglading (både oppvarming og kjøling er jo aktuelt).

Test2:
Som Test1, men denne gangen starter vi med 20 minutters pre-kondisjonering.

1Ampera

Det er så langt i år registrert 3 stk. Ampera som er importert. Den siste ble registrert i dag. Her slipper du å tenke på ombygging. Det ser ut til at det finnes biler å oppdrive i Europa.

Den første er registrert 29.11 og de 2 neste er registrert i desember
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

Olemann

God ide, foreslår at data fra dette legges i en egen tråd, slik at vi samler erfaringer.  Jeg tror også at SW demper ladestrøm mer enn nødvendig ved lave temp. og selv om dette er klokt hva angår levetid (etter 10-15 år...?) så vil jo de fleste av oss gjerne ha nytte av DC lading også de første 10 årene  :)

Sitat fra: Tellus på torsdag 21. desember 2017, klokken 14:29
Vi bør sjekke oppå hvordan dette engenltig fungerer.

Tenker følgende tester:

Test1:
1) Start med kald bil (kaldt batteri) og 10-20% SOC
2) Start hurtiglading.
3) Noter ladeefekt hvert 5 minutt inntil SOC er 60-70%

Hvis vi aldri kommer i nærheten av 40-50 KW så bør vi reklamere. Da er det noe galt med SW etter min mening.
Er jo opplagt at batterkondisjonering bør starte under hurtiglading (både oppvarming og kjøling er jo aktuelt).

Test2:
Som Test1, men denne gangen starter vi med 20 minutters pre-kondisjonering.

leholtet

Slik jeg forstår det har enkelte her fått til lading med å kjøpe en ny kabel, denne fungerer opp til 16A?

Er det derimot noen som har fått til hurtiglading?

bno

leholtet

Slik jeg forstår det da er 10/16A lading bare å kjøpe en annen ladekabel, mens for å hurtiglade må selve kontakten på bilen byttes?

Og, sistnevnte er det ingen som har gjort?

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

E_S

Sitat fra: leholtet på torsdag 28. desember 2017, klokken 15:49
Slik jeg forstår det da er 10/16A lading bare å kjøpe en annen ladekabel, mens for å hurtiglade må selve kontakten på bilen byttes?

Og, sistnevnte er det ingen som har gjort?

Jepp, men si 32A og ikke 10/16A. Du kan lade med 32A 1-fas, altså opptil 7,4kW.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA