Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: CEE 3 pin blå 16A

Startet av Gogs, mandag 15. mai 2017, klokken 10:21

« forrige - neste »

Gogs

Hei! Vurderer en i3 2014 modell (ca. 40.000 km.) som er tilnærmet toppspekket med utstyr til 219.000,- eller en ny 2017 modell laveste utstyrsnivå (kun hurtiglading og vinterdekk) til 284.000,- etter rabatt. Vi skal ha bilen i 1 til 2 år. Hvilken vil gi mest verditap? Den nye har jo lengre rekkevidde og vil kanskje holde seg i pris pga. det. Men 2014 modellen bør jo ha tatt unna det værste verditapet nå (det er jo ofte størst verditap de første 1-2 årene).
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

Luftventil

Sitat fra: Gogs på mandag 06. mars 2017, klokken 17:18
Hei! Vurderer en i3 2014 modell (ca. 40.000 km.) som er tilnærmet toppspekket med utstyr til 219.000,- eller en ny 2017 modell laveste utstyrsnivå (kun hurtiglading og vinterdekk) til 284.000,- etter rabatt. Vi skal ha bilen i 1 til 2 år. Hvilken vil gi mest verditap? Den nye har jo lengre rekkevidde og vil kanskje holde seg i pris pga. det. Men 2014 modellen bør jo ha tatt unna det værste verditapet nå (det er jo ofte størst verditap de første 1-2 årene).

Verditapet er det umulig å gi noe klart svar på. Dere må imidlertid vurdere bruksområdet deres nøye, da en ny i3 har betraktelig lengre rekkevidde enn den gamle. Men om det minste batteriet holder, er det mest økonomisk å kjøpe brukt. 
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

knut.aulie

Kommer jo antagelig enda en i3 med enda lengre rekkevidde (120ah) til høsten.
Ta med det i beregningen

Gogs

Vi har Zoe 240 i dag og har forstått det som at BMW i3 med gammelt batteri har omtrent samme rekkevidde. Det holder forsåvidt for oss, men mer rekkevidde er jo aldri feil. Kommer an på hvor stort prisfall det evt. blir.
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

Panduck

Sitat fra: knut.aulie på mandag 06. mars 2017, klokken 20:46
Kommer jo antagelig enda en i3 med enda lengre rekkevidde (120ah) til høsten.
Ta med det i beregningen

Åh? De er vel langt mer trolig at det kommer en "optimalisert" i3 som skal kunne kjøre litt lengre med samme batteri. 120Ah vil vel isåfall komme høsten 2018.

PionerThink

Har tenkt litt på det samme som trådstarter, men jo mer jeg tenker på det jo mer "heller" jeg mot en elbil med lengre rekkevidde enn gårsdagens i3(og resten av "røkla" for den del).
Hvis man i tillegg får litt rabatt igjennom jobb eller bondelaget, så skiller det jo plutselig ikke mer enn drøye 70 000,- (hvis man ikke må ha "fullspec'et" i3 da vel og merke!?)
Den er i tillegg kjørt 0 km, og når du starter på 40 000 km brukt, gjett hvilken bil som kommer til å bli kjørt mest :D i3 eller Zoe ::) Da kommer garantert kilometerne til å "rulle inn" på den brukte i3'en i årene fremover.
Er ikke lett når man kan få så mange alternativer mellom 200' og 300' :o
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

AppleKnocker

Rekkevidde, rekkevidde, rekkevidde!

Jeg har aldri hørt noen angre på at de kjøpte elbil med for lang rekkevidde. Hvis budsjettet gir rom, så velg rekkevidde.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tutti

#7
Du har folk på forumet som har gått fra Tesla til trilling. Rekkevidde er kjekk, men kanskje ikke så nødvendig for alle.

Min prioritering kan se slik ut:

- Funksjonelle bakdører (som eneste familiebil)
- 50 kW DC lading (alt over er utopisk å regne med på mange år)
- IT nett lading uten bøtter/kasser på tur
- 22 kWh 3-fase lading (mye billigere enn svindyr hurtiglading)
- Større batteri

At større batteri kommer på bunn i min liste skyldes erfaring fra 15 år med elbiler om hva som er viktigst for meg.

Jeg har aldri kjørt en elbil tom for strøm hittil og ja jeg har fryst ræva av meg i -22'c på langtur. Men hvis vi skal dimensjonere for ekstreme turer man tar 2-3 gange i året så er det billigere å kjøpe seg en bitteliten fossilbil enn å kjøre en svindyr Tesla.

AppleKnocker

Både for praktisk bruk og annenhåndsverdi er rekkevidde konge.

Ellers enig i at man i en perfekt verden bør klare seg med minst mulig. Ideelt sett kan mange sikkert selge bilen og kjøpe elsykkel.

Skal man først ha elbil, er min klare mening at man bør prioritere rekkevidde.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Hansi

100% enig med AppleKnocker
Ved kjøp av elbil er mine hovedprioriteringer innenfor budsjettet
1. Rekkevidde
2. Lademuligheter
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

PionerThink

Etter å ha hilst på skilpadda i går på vår i-Miev når jeg har kjørt mindre enn 7 mil. Uten å ha varme på bortsett fra første tur på morran, der resten av turene foregikk med lue og hansker i minusgradene. Ja, da hiver jeg meg også på de som sier at rekkevidde teller en del!
Er jo ikke bare rekkevidde i km det koker ned til da man samtidig ønsker litt komfort også under turen. Er ikke så gøy å sitte med kun varme på i sitteputa og se på frostrøyken :(
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

sylwester

#11
Jeg ville ha tatt den med 33kWh-batteri. Har to kollegaer som har den ene sier det er en utfordring å komme til hytta siden det er 13 mil og han andre viste at snittforbruket hans er 195Wh/km. Siden det er 27,2kWh tilgjengelig og muligens du ikke har lyst til å kjøre helt tom så vi reserverer 1kWh og da blir det 26200/195=134km realistisk..

Med samme forbruket og reservasjon på 22kWh-versjonen 17800/195=91km. Jeg tror jeg ville valgt 33kWh-versjonen eller kanskje ventet på 44kWh-versjonen som sikkert er i anmarsj.

Nå skal det sies at jeg kjøpte en 2012-modell Leaf som har enda dårligere rekkevidde og jeg angrer en smule når jeg er på langtur. Tur/retur Halden med 5 hurtigladinger. Med 30kWh Leaf/ 33kWh i3 hadde det holdt med 2. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

turfsurf

195Wh/km tilsvarer motorveifart i minusgrader på i3, eller korte turer uten forvarming. Men fullt mulig ja.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

sylwester

Motorveifart i minusgrader tror jeg er mer realistisk enn 20 grader og snitt 36km/t som NEDC bruker :-p
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

JorgenM

120Ah-versjonen kommer neppe på markedet før tidlig i 2018 tror jeg.

Har selv 1. gen og er mer enn fornøyd med den. 2014-modellen du vurderer har trolig riktige felger også, som min 2013-modell. Fra 2015 begynte desverre BMW å levere kun 1 type felg i stedet for høyre- og venstrefelger som på 13/14-modellene, det vil si at den ser "feil" ut på ene siden. (Er forøvrig slik på Tesla også).

1. gen er lettere, raskere og bruker bittelitt mindre strøm :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA