Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Det kan fortsatt være smart å kjøpe diesel"

Startet av mkaut, søndag 14. mai 2017, klokken 18:11

« forrige - neste »

Ecinnaj

Ja bruker appen :)
Sånn da tror jeg det er fikset?
og er ikke han ;)

mkaut

Sitat fra: tutti på mandag 06. mars 2017, klokken 13:33
Hvorfor ikke nye Focus? I forhold til både Ioniq og egolf så har den lavere pris og raskere levering. Den har app og over 31 kWh batteri.

Som jeg skrev i det første innlegget ville den være høyst relevant hadde den ikke hatt batteri i bagasjerommet.
Dessuten tror jeg at den har litt kortere rekevidde og mangler blant annet varmepumpe.
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

moby666

 Kia Soul? Går rykter om en oppgradert batteripakke.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

mkaut

Sitat fra: moby666 på mandag 06. mars 2017, klokken 14:08
Kia Soul? Går rykter om en oppgradert batteripakke.

Rykter er det aldri mangel på - men hvor lenge kan jeg vente før jeg bestiller noe? Jeg har lovet dama ny bil senest starten på neste vinter og med dagens leveringstider må jeg nesten komme i gang snart...
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

AppleKnocker

Hvordan er kjøremønsteret deres? Bykjøring, landevei, motorvei? Langturer?
Hvor mange i bilen?

Stort sett anbefaler folk den bilen de har selv, så hvis du er ute etter objektive innspill bør du forklare behovet ditt best mulig  :D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

mkaut

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 06. mars 2017, klokken 15:13
Hvordan er kjøremønsteret deres? Bykjøring, landevei, motorvei? Langturer?
Hvor mange i bilen?

Stort sett anbefaler folk den bilen de har selv, så hvis du er ute etter objektive innspill bør du forklare behovet ditt best mulig  :D

Det er derfor jeg har opprinnelig spurt om forskjeller, ikke anbefalinger, så jeg kunne gjøre vurderinger selv :-)

Men sider du spør: vi er 2 og bilen brukes daglig til jobben og mange helger til hytta, som er 130 km hjemmefra (med litt fjell mellom; hurtigladere etter 30 og 80 km, som betyr enten 2x hurtiglading eller 1x hurtiglading og veldig forsiktig kjøring med C-Zero om sommeren).
Et par ganger i året drar vi på tur med kajakk - som nå løses med leibil, noe vi ville måtte fortsette med skulle vi velge Ioniq.
Og av og til litt lengre tur til å besøke folk, opp til ca. 20 mil - noe vi ikke tørr med C-Zero om vinteren.
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

Luftventil

Sitat fra: mkaut på mandag 06. mars 2017, klokken 11:22
Vi har en gammel C-zero som en eneste bil og har besluttet at dette var dens siste vinter: under 5 mil rekevidde er rett og slett litt for irriterende. Dermed gir vi opp å vente på Tesla model 3 og skal kjøpe en bil som kan leveres senest høsten i år. Minste kravet er rekkevidde i nærheten av 200 km om sommeren og 150 om vinteren, hurtiglader, og prisen ikke mye over 300 tusen.

Jeg tror ikke jeg finner noe brukt som tilfredstiller dette (Tesla starter godt over 400k).
Av nye biler fant jeg Nissan Leaf, Ford Focus, Hyundai Ioniq, e-Golf og BMW i3, men Leaf er for gammel (betaler heller litt ekstra for Ioniq), Ford har batteri i bagasjerommet og i3 er liten og generelt litt rar, så da er valget mellom Ioniq og e-Golf. Begge har levering på slutten av sommeren.
(Jeg regner med at sjansen at det kommer en ny bil som blir tilgjengelig allerede i år er temmelig liten, eller?)

Så langt har har jeg funnet følgende:

  • Ioniq er ca 50k billigere
  • Ioniq støtter hurtigere hurtiglading
  • e-Golf har en app for lading, varme, etc (mangler for Ioniq)
  • e-Golf kan ta 75 kg taklast (0 kg for Ioniq)

Hva er andre punkt jeg bør ta hensyn til?

Nå vet jeg ikke hvor viktig dette er for dere, men E-Golf er både bedre å kjøre, har et mer påkostet interiør og bedre design (subjektivt) enn Ioniq. Samtidig er den nok en del mindre praktisk. Her er en omfattende test av E-Golf og Ioniq, hvor konklusjonen er veldig fordelaktig Golf.

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/hyundai-ioniq-volkswagen-e-golf-bmw-i3-vs-nissan-leaf-electric-vehicle-group-test

"The truth is that both the e-Golf and the i3 are quite plainly a cut above most of the standards set by the Leaf and Ioniq – and either of them could be our winner. The e-Golf is the battery car done brilliantly."
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

moby666

IONIQ er den mest moderne og sikreste av disse elbilene. Jeg foretrekker disse egenskapene. Ioniq er også vesentlig større en egolf. Hvis du skal hurtiglade så bør valget være enkelt hvis du ikke har ubegrenset med tid.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

knut.aulie

Sitat fra: Ecinnaj på mandag 06. mars 2017, klokken 13:53
Ja bruker appen :)
Sånn da tror jeg det er fikset?
og er ikke han ;)
[emoji1360][emoji1360][emoji1360] toppers

Oddaa

Sitat fra: moby666 på mandag 06. mars 2017, klokken 18:31
Ioniq er også vesentlig større en egolf.
Ja er den egentlig det? Bortsett fra utvendige mål.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

eivhelle

Sitat fra: moby666 på mandag 06. mars 2017, klokken 18:31
IONIQ er den mest moderne og sikreste av disse elbilene. Jeg foretrekker disse egenskapene. Ioniq er også vesentlig større en egolf. Hvis du skal hurtiglade så bør valget være enkelt hvis du ikke har ubegrenset med tid.
Dette blir som å høre på Donald Trump. Hvis du gjentar de samme tingene mange nok ganger, begynner folk å tro på den uansett om det er fakta eller ikke.

1. IONIQ er hverken mer moderne eller sikrere enn e-golf. De er begge nye og sikre biler og har omtrent det samme av aktivt sikkerhetsutstyr.
2. Det er minimal forskjell i innvendig størrelse. Du har i underkant av 6 cm ekstra lengde i kupeen på Ioniq, men til gjengjeld er e-golfen litt bredere innvendig og har mye bedre takhøyde bak. Ioniq har dessuten 9 liter mer bagasjeplass som tilsvarer 2.6% mer.
3. Ladhastigheten er ca. 9% raskere på Ioniq på en 50KW lader, som er det du vil benytte 97% av tiden.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

tutti

#26
Snart har Ioniq fanboys klart å lage en sak på at app-mangel egentlig er noe positivt, 36 kWh batteri er bare noe tull, manglende LED fjernlys er bra for sikkerheten, oppvarmet radar er bare noe piss, kort service intervaller er bra for økonomien S-Korea osv.


Litt av innholdet var off topic og ikke relatert til tråden. Dette er nå slettet.
Lars, Forum admin

Dnn .

#27
Jeg bestilte ioniq til tross at jeg er vw/audi entusiast, pga lavere pris og ioniq hadde mer riktig utstyr som jeg foretrakk. Den har alt jeg ville ha, utenom app. Heldigvis så parkerer jeg under tak både hjemme og jobb så det er greit for meg.

Ioniq og nye egolf er veldige like. Å si at en er bedre enn den andre er feil. Spørsmålet er bare hva man personlig foretrekker av utstyr, og hvordan type plass. Begge er like store men de har brukt plassen annerledes.

For meg så var det så enkelt valg da jeg vet hvor lett vag ruster, samt mangel på rattvarme. Når du har kjørt med det en vinter så vil du ikke gi det opp.

Smak og behag! Egolf mot ioniq er samme spørsmål om du liker moren eller dattera!



moderator 2

Denne tråden gikk bort fra fokus på Ioniq vs e-Golf. Jeg har nå slettet endel tråder, og håper vi greier å diskutere saken, og ikke personer etc.

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA