Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Det kan fortsatt være smart å kjøpe diesel"

Startet av mkaut, søndag 14. mai 2017, klokken 18:11

« forrige - neste »

mkaut

Vi har en gammel C-zero som en eneste bil og har besluttet at dette var dens siste vinter: under 5 mil rekevidde er rett og slett litt for irriterende. Dermed gir vi opp å vente på Tesla model 3 og skal kjøpe en bil som kan leveres senest høsten i år. Minste kravet er rekkevidde i nærheten av 200 km om sommeren og 150 om vinteren, hurtiglader, og prisen ikke mye over 300 tusen.

Jeg tror ikke jeg finner noe brukt som tilfredstiller dette (Tesla starter godt over 400k).
Av nye biler fant jeg Nissan Leaf, Ford Focus, Hyundai Ioniq, e-Golf og BMW i3, men Leaf er for gammel (betaler heller litt ekstra for Ioniq), Ford har batteri i bagasjerommet og i3 er liten og generelt litt rar, så da er valget mellom Ioniq og e-Golf. Begge har levering på slutten av sommeren.
(Jeg regner med at sjansen at det kommer en ny bil som blir tilgjengelig allerede i år er temmelig liten, eller?)

Så langt har har jeg funnet følgende:

  • Ioniq er ca 50k billigere
  • Ioniq støtter hurtigere hurtiglading
  • e-Golf har en app for lading, varme, etc (mangler for Ioniq)
  • e-Golf kan ta 75 kg taklast (0 kg for Ioniq)

Hva er andre punkt jeg bør ta hensyn til?
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

Ecinnaj

Golf har ryggekamera som kommer fram når du rygger så det er alltid rent :)

sengekos


Crown

Største forskjellen er som du sier prisen. Forskjellen er minimum 50k dersom du har tilsvarende utstyrspakker, i praksis hvis du har teknikkpakke og skinn på Ioniq er det 70-80k minst. Tror ikke du kommer ned mot 300k for ny e-Golf ferdig på veien selv ribbet for utstyr.

Regn med omtrent akkurat lik kjørelengde på dem (nye eGolf altså), dvs godt over 200km om sommeren, 150-200km om vinteren.

Ellers er det mye smak og behag. Det jeg synes er de største forskjellene (objektivt, regn med en haug av subjektive meninger :))

Fordeler Ioniq utenom pris:
- Bruker mindre strøm, ruller ufattelig lett.
- Ventilerte skinnseter med elektrisk justering og minne
- Hurtigere lading, særlig om vinteren.
- Litt bedre garanti.
- Gratis kartoppdateringer i 11 år

Ulemper Ioniq:
- Lav under taket i baksetet.
- Ikke app
- Ryggekamera blir skittent (ikke verre enn å stryke en finger over inniimellom da)
- Ikke det beste fjernlyset (men bedre enn Leaf og spesielt i3)

Fordeler Golf:
- Takhøyde bak bedre egnet for personer over 180cm
- App
- Kan felle ned bare midten av baksetet bak,
- Godt fjernlys (mest sannsynlig)
- Ryggekamera med deksel (fordel bortsett fra når det fryser fast :-D)
- Takstativ

Ulemper:
- Ikke el. sete med memory og ventilasjon
- Usikker på om den har varme i ratt
- Tregere å lade, særlig om vinteren.
- Må forholde seg til Møller

Ellers er det bare å prøve og se selv :)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Ecinnaj

Sitat fra: Crown på mandag 06. mars 2017, klokken 12:54
Største forskjellen er som du sier prisen. Forskjellen er minimum 50k dersom du har tilsvarende utstyrspakker, i praksis hvis du har teknikkpakke og skinn på Ioniq er det 70-80k minst. Tror ikke du kommer ned mot 300k for ny e-Golf ferdig på veien selv ribbet for utstyr.

Regn med omtrent akkurat lik kjørelengde på dem (nye eGolf altså), dvs godt over 200km om sommeren, 150-200km om vinteren.

Ellers er det mye smak og behag. Det jeg synes er de største forskjellene (objektivt, regn med en haug av subjektive meninger :))

Fordeler Ioniq utenom pris:
- Bruker mindre strøm, ruller ufattelig lett.
- Ventilerte skinnseter med elektrisk justering og minne
- Hurtigere lading, særlig om vinteren.
- Litt bedre garanti.
- Gratis kartoppdateringer i 11 år

Ulemper Ioniq:
- Lav under taket i baksetet.
- Ikke app
- Ryggekamera blir skittent (ikke verre enn å stryke en finger over inniimellom da)
- Ikke det beste fjernlyset (men bedre enn Leaf og spesielt i3)

Fordeler Golf:
- Takhøyde bak bedre egnet for personer over 180cm
- App
- Kan felle ned bare midten av baksetet bak,
- Godt fjernlys (mest sannsynlig)
- Ryggekamera med deksel (fordel bortsett fra når det fryser fast :-D)
- Takstativ

Ulemper:
- Ikke el. sete med memory og ventilasjon
- Usikker på om den har varme i ratt
- Tregere å lade, særlig om vinteren.
- Må forholde seg til Møller

Ellers er det bare å prøve og se selv :)
Må forholde seg til møller?

sengekos


Crown

Sitat fra: Ecinnaj på mandag 06. mars 2017, klokken 12:57

Må forholde seg til møller?


Det er litt ymse erfaringer med Møller-systemet ja. Mange er fornøyde, særlig i salgsfasen og første tiden, men det er også nok av uheldige historier. Har satt det som ulempe ettersom det er vanskelig (umulig?) å slippe unna med en helt ny bil fordi de har bukten og begge endene av forhandlersystemet.

Tips: Hvis du legger den merkelige signaturen din under "signatur" i profilen på forumet i stedet for å skrive den inne i alle innleggene så slipper vi å quote den hver gang når vi svarer deg :-)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

hexachordia

Hei,

Bare som et lite innspill vedrørende pris på ny E-golf med såkalt 300 km  rekkevidde. En venn av meg og noen andre har fått 9% rabatt hos Møller. De får nye E-golf for 283 000 ink ryggekamera (uten skinnseter og vinterhjul).
Dette er en meget god pris og da er det ikke sikkert at Ioniq blir særlig mye gunstigere. Jeg sjekket selv tilsvarende deal på Ioniq for 4 uker siden og fikk da oppgitt 265 000 (Auto Elite Ski) med teknikkpakke og metallic men uten skinn og vinterdekk.
Dette viser bare at forhandlerne har mye å gå på, så en Golf trenger ikke koste 330k. Regner med ca 10k for vinterdekk ink tpms.
Nissan Leaf 2013 (US 2. gen)

Ecinnaj

Sitat fra: Crown på mandag 06. mars 2017, klokken 13:06
Sitat fra: Ecinnaj på mandag 06. mars 2017, klokken 12:57

Må forholde seg til møller?


Det er litt ymse erfaringer med Møller-systemet ja. Mange er fornøyde, særlig i salgsfasen og første tiden, men det er også nok av uheldige historier. Har satt det som ulempe ettersom det er vanskelig (umulig?) å slippe unna med en helt ny bil fordi de har bukten og begge endene av forhandlersystemet.

Tips: Hvis du legger den merkelige signaturen din under "signatur" i profilen på forumet i stedet for å skrive den inne i alle innleggene så slipper vi å quote den hver gang når vi svarer deg :-)
Ok takk for svar.
Synes det er vanskelig å få svar av selger fra møller.
Men når jeg har kjøpt bilen så bruker jeg jo andre verksteder osv.

Signaturen skriver jeg ikke inn hver gang. Den la jeg inn i sånn signaturfelt på profilen.

sengekos


mkaut

Sitat fra: hexachordia på mandag 06. mars 2017, klokken 13:06
Hei,

Bare som et lite innspill vedrørende pris på ny E-golf med såkalt 300 km  rekkevidde. En venn av meg og noen andre har fått 9% rabatt hos Møller. De får nye E-golf for 283 000 ink ryggekamera (uten skinnseter og vinterhjul).
Dette er en meget god pris og da er det ikke sikkert at Ioniq blir særlig mye gunstigere. Jeg sjekket selv tilsvarende deal på Ioniq for 4 uker siden og fikk da oppgitt 265 000 (Auto Elite Ski) med teknikkpakke og metallic men uten skinn og vinterdekk.
Dette viser bare at forhandlerne har mye å gå på, så en Golf trenger ikke koste 330k. Regner med ca 10k for vinterdekk ink tpms.

Interessant .. med en sånn pris ville nok Golfen være mer aktuell...

Ellers tusen takk til Crown for den omfattende listen :-)
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

Crown

Sitat fra: hexachordia på mandag 06. mars 2017, klokken 13:06
Hei,

Bare som et lite innspill vedrørende pris på ny E-golf med såkalt 300 km  rekkevidde. En venn av meg og noen andre har fått 9% rabatt hos Møller. De får nye E-golf for 283 000 ink ryggekamera (uten skinnseter og vinterhjul).
Dette er en meget god pris og da er det ikke sikkert at Ioniq blir særlig mye gunstigere. Jeg sjekket selv tilsvarende deal på Ioniq for 4 uker siden og fikk da oppgitt 265 000 (Auto Elite Ski) med teknikkpakke og metallic men uten skinn og vinterdekk.
Dette viser bare at forhandlerne har mye å gå på, så en Golf trenger ikke koste 330k. Regner med ca 10k for vinterdekk ink tpms.

Ikke verst det. Problemet er bare at de prisene blir vanskelig å sammenligne. Ioniqen er enkel å forholde seg til, med teknikkpakke får du "alt". Hvis Golfen bare har ryggekamera som ekstrautstyr, så mangler den i teorien keyless, lane-assist, blindsonevarsler, parkeringsassistent, de gode LED-lysene, el-seter og sikkert en god del til.

Jeg fikk min Ioniq med teknikk, skinn, vinterhjul og metallic til 273k med 4% Agrol-rabatt, så det er nok muligheter der også sånn sett, selv om teknikkpakken har steget 5k siden jeg kjøpte. Man må  bare få tilbud på begge bilene hos de respektive forhandlerne, så er det bare å begynne å sette dem opp mot hverandre :-D
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Ecinnaj

Jeg har ryggekamera, sikkerhetspakke, keyless, active info display, mørke bakruter, dynamiske led lys. Men uten vinterdekk da jeg lurer på å bruke passaten sine dekk og evt felger.
Min pris er 317 tusen.

sengekos


Crown

Sitat fra: Ecinnaj på mandag 06. mars 2017, klokken 13:11

Signaturen skriver jeg ikke inn hver gang. Den la jeg inn i sånn signaturfelt på profilen.

sengekos

Rart. Hvis du ser på min og andres signatur, så ligger den under en "strek" i innlegget, og kommer ikke med når vi siteres (quotes). Din er "over" streken, og kommer med hver gang som du ser. Jaja.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

tutti

Hvorfor ikke nye Focus? I forhold til både Ioniq og egolf så har den lavere pris og raskere levering. Den har app og over 31 kWh batteri.

Ecinnaj

Sitat fra: Crown på mandag 06. mars 2017, klokken 13:30
Sitat fra: Ecinnaj på mandag 06. mars 2017, klokken 13:11

Signaturen skriver jeg ikke inn hver gang. Den la jeg inn i sånn signaturfelt på profilen.

sengekos

Rart. Hvis du ser på min og andres signatur, så ligger den under en "strek" i innlegget, og kommer ikke med når vi siteres (quotes). Din er "over" streken, og kommer med hver gang som du ser. Jaja.
Jeg ser ikke noen signatur på deg?

sengekos


Crown

Se vedlegg, sånn ser det ut for meg. Men du går gjerne ikke inn via elbilforum.no du, men tapatalk, sikkert noen innstillinger der også. Uansett får vi holde det utenfor denne tråden videre :)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Elmo

Han har nok brukt Tapatalk signaturen ja. Det er den som mange har "Sent fra min Android med tapatalk". Den kommer som tekst nederst i innlegget - og er utrooolig irriterende.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA