Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Og likevel elsker vi vår Soul EV :)

Startet av Lars Henrik Jensen, søndag 14. mai 2017, klokken 11:49

« forrige - neste »

Lars Henrik Jensen

Jeg sitter å vurderer å bygge om min Opel Meriva 2004 som har EasyTronic girkasse om til ELbil med god batterikapasitet. Noen som har noen råd og tips å komme med på veien.

Årsaken til at jeg leker med tankene er at det er en god bil generelt å kjøre, sitter høyt og tåler å bli påkjørt bakfra uten at bagasjerommet blir presset inn i baksetet, jeg ble påkjørt bakfra i fjor høst i Strømsåstunellen, og ble påkjørt av en VW Transporter..... Reparasjoner ble gjort på egen regning, men i ettertid har denne bilen kosta meg ekstremt mye i vedlikehold som at man måtte bytte girkasse, clutchsett (helautomatisk manuellkasse) og nå gjenstår registerreim og vannpumpe.
Går det an å ta en Nissan Leaf motor inn og elektronikken inn om man gjør om hele dashbordet eller er det teknisk umulig å få til??
Disponerer og kjører:
Nissan Leaf 2015 Nordic med BOSE anlegg og 24 kWh batteri

Tidligere biler ikke elektriske :-(
Opel Meriva EasyTronic 2004 modell - 2015 - 2017 -Solgt
Opel Astra Automat 2002  modell - 2010 - 2014 - Skrotet -
Opel Corsa Automat 2000 modell - 2008-2010 -Skrotet -

Caspar

Ja dette er selvsagt mulig men det krever at du virlkelig vil og er villig til å bruke tid og penger på prosjektet. Det e rikke gjort på en helg, det kan jeg love deg. Det blir garantert billigere å kjøpe seg en ferdig elbil, så du må ha en annen motivasjon enn at bilen er så fin å kjøre
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Elmo

Med dagen strenge regler for ombygging så er det vel også tilnærmet umulig å få godkjent ombygging av en bil som ikke er veteranbil (yngre enn 30 år) - såvidt jeg har fått med meg.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Skulle kunne anta at den nye Opel Ampere e også har gode kjøre og kollisjonsegenskaper:

http://www.opel.no/kjoretoy/opel-serie/biler/ampera-e/index.html

Blir gjerne ikke så mye dyrere å kjøpe en slik, enn å bygge selv.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thorbjørn Hellehaven

Det mest interresante jeg tenker med ombygging til elbil, er hvis bilen har tilhengerfeste i utgangspunktet. Da kan man "komme rundt" manglende typegodkjenning av serieproduserte elbiler, ved å oppgradere drivlinjen i en bil som allerede er godkjent med tilhengerfeste. Jeg tviler på at det blir noen billig fornøyelse, men morsomt å finne føsning på problemstillinger.

Caspar

Igjen, du må ha en helt annen motivsjon enn bare å få en bil med hengerfeste
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Kjenner til en del elbiler i utlandet med hengerfeste. VW T5, Audi A8, etc.

Kunne en slik vært et alternativ til å bygge selv?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA