Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av foijord, lørdag 13. mai 2017, klokken 22:41

« forrige - neste »

petersv

Bare kjøp en Tesla Wall Connector og be elekrikeren koble den som i maunalen for IT 3-fas.

Ferdig med det :)

(UMC er ikke vanntett, så å lade med den til vanlig ute er ikke lurt, og den koster også nesten like mye som en TWC.)

Tønsberg

Synes denne ser ut som en god (men dyr) løsning. Her får en utnyttet kursen maks og oppnår 11kW ladeeffekt.
http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-11-kw-3-fase-ladepunkt#product

Alternativ kan du bruke 16A, 3fas løsningen, som muligens vil være tilstrekklig.
http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-62-kw-3-fase-ladepunkt
Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

petersv

#32
Ikke forvirr med trafo og andre (mye dyrere) suboptimale løsninger. På hytta er en trafo som trekker tomgangsstrøm og krever masse plass bare tull.

Kjøp en Tesla Wall Connector!  ;)  :+1:

PS: Forresten lgger hele denne tråden i feil sub-forum, skal ligge under lading.

foijord

Sitat fra: petersv på tirsdag 07. mars 2017, klokken 10:17
Kjøp en Tesla Wall Connector!  ;)  :+1:

Denne bør vel bygges inn for å beskytte mot vær og vind og evt. tyveri? Skal stå ute...
Men høres kanskje ut som den beste løsningen, gitt at UMC ikke er vanntett.

zbk

Er det andre biler enn Tesla som kan lade på "IT-2fase"?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

petersv

Sitat fra: foijord på tirsdag 07. mars 2017, klokken 10:53
Sitat fra: petersv på tirsdag 07. mars 2017, klokken 10:17
Kjøp en Tesla Wall Connector!  ;)  :+1:

Denne bør vel bygges inn for å beskytte mot vær og vind og evt. tyveri? Skal stå ute...
Men høres kanskje ut som den beste løsningen, gitt at UMC ikke er vanntett.

Neida, er IP55, så kan fint stå ute. Se i manualen.

Rimelig er den også, og har fast kabel inkl.

jlan

#36
Hvis en skal legge seg opp mot maksimal belasting på de forskjellige fasene, så anbefaler jeg et tangamperemeter. Da er det enkelt å se hvordan hver enkeltleder belastes av de forskjellige tunge lastene. Det er også ypperlig for å sjekke 12V systemer.

Som nevnt lengre oppe i tråden, andre ladestasjoner kan være minst like gunstige som Teslas, spesielt hvis det trengs B-vern.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Joachim@sancon.no

Uten at jeg vet hvor langt du har til hytta, så ville jeg gjort som jeg gjorde her hjemme. Legge opp 2 x 16 amp kurser og bruke 4mm2 kabel. Monterte 2 stk 32 amp stikk så jeg kan koble på umc også har jeg en slik Kirkebø lader som jeg lader andre bilen med.

Det hender jo at man får besøk på hytta, og nå stiger også muligheten for at den besøkende også har elbil. Da er det bedre med 2 på 16 amp enn en 32amp. Da slipper man å stå opp på natta for å flytte ladingen fra en bil til andre.

Du får ganske mye juice fra en 16amp i løpet av en 14-16 timer.  Jeg hadde planer om trafo og full pakke her hjemme før jeg fikk bilen. Nå ser jeg 16 amp er mer en nok.

På hytta klarer jeg meg fint med 7 amp. Stikket på utedo er koblet på 1,5mm2 og 16 amp sikring. Regner med at når det var montert for 20 år siden ikke så for seg at man kunne komme i situasjoner hvor man kunne ta ut 3600w kontinuerlig i 2 døgn på utedoen.

foijord

Har akkurat funnet ut at det er TT nett på hytta, men at det i praksis er det samme som IT nett, når det gjelder lademuligheter diskutert i denne tråden. Satser på at noen vil hyle ut dersom dette ikke er tilfelle.

KjellG

Veldig fort å snuble i fasespenning, linjespenning, 3 og roten av 3, IT og TN.

På TN med ladeboks, kan du lade full trefase på TN-nett, f.eks. 3·16A·230V.

På IT med oppgradert lader og SW kan du lade i V-kobling. På den ene faselederen får du 32A og den er oppbrukt, men V-koblingen ballanserer belastningen på de to andre faselederne. Dermed har du mulighet for å trekke en god del effekt mellom disse to faselederne.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA