Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av foijord, lørdag 13. mai 2017, klokken 22:41

« forrige - neste »

foijord

Skal få lagt inn 3-fase 32 amp. på hytta. Så blir spørsmålet da om jeg kan lade Teslaen på 3-fase 230V via en eller annet adapter til UMC? Kan f.eks. legge en egen kurs (3-fase 16 amp?) dedikert til lading av Teslaen. Funker dette? Andre muligheter som er mer hensiktsmessig? Er naturligvis ute etter raskest mulig lading og noe tøffere enn Schuko.

De som evt. kan svare, vennligst anta at du svarer en komplett idiot som må ha alt inn med teskje. Forhørte meg litt om dette med en kollega som har litt peiling, men falt litt av da han begynte å snakke om "lasking"...

o.b.lix

På 230v kan den kun lades på 1 fase. Du kan da bruke 32A 1 fase som passer i umc, eller kjøpe ladeboks. Tesla sin eller kirkebø sin (selges også her på forumet)  er gode ladebokser.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

foijord

Sitat fra: o.b.lix på søndag 05. mars 2017, klokken 18:03
På 230v kan den kun lades på 1 fase. Du kan da bruke 32A 1 fase som passer i umc, eller kjøpe ladeboks. Tesla sin eller kirkebø sin (selges også her på forumet)  er gode ladebokser.

OK... skal ladeboksen ha 1-fase eller kan den nyttiggjøre seg 3-fase inn?

HenryJac

#3
Har denne selv, kan lade alt fra 1fas 230V 10A til 3fas 400V 32A. Er lett å ta med seg over alt egentlig.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/superportabel-3fase-22kw-veggboks-med-2m-rett?tm=ladestasjoner

Har også b-vern så alt av stikk blir lovlig for elbil lading
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

Espen Hugaas Andersen

#4
Du vil kunne benytte transformator for å konvertere 230V IT til 400V TN. Velger du da f.eks å bruke halvparten av effekten til hovedinntaket for lading av Teslaen, så får du rundt 6 kW lading. Dette er riktignok en ganske dyr løsning, sikkert rundt 30-50k kroner. Men da har du 6 kW til å drifte hytta, og du vil kunne bruke UMC med standard rødt stikk.

Velger du å lade teslaen med 32A enfase okkuperer du hele hovedinntaket, og du kan ikke bruke så mye som en lyspære i tillegg.

Om du ikke vil bruke trafo ville jeg nok ikke lagt opp til å lade med mer enn rundt 25A. Da får du nesten 6 kW, og så kan du bruke litt av kapasiteten til hytta. (Jeg er ikke helt stødig på å regne ut akkurat hvor mye du kan bruke på hytta, men det er ikke snakk om ekstremt mye effekt, tror rundt 3 kW. Det kan være greit å begrense seg til 16A, hvis du vil bruke en del strøm på hytta.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#5
Den minste av disse kan være en løsning: https://www.salto.no/ladeprodukter/transformatorer/salto-trafo

(Tror kanskje jeg bommet litt på kostnaden, det kan være billigere.)

Edit: Ja, man slipper unna med i området 22k: http://www.nofuel.no/Produkt/ladetrafo-salto-6kw-3f-tn#product
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jlan

#6
Det er vel bedre å koble opp 2 fase lading, og legge mesteparten av den øvrige lasten i hytta på den tredje fasen. Kirkebø sin EcoLite kan settes opp for dette, både for 16A og 32A (det er da lasten på den mest belastede lederen):

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27718.msg471611.html#msg471611
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

foijord

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 05. mars 2017, klokken 19:37

Velger du å lade teslaen med 32A enfase okkuperer du hele hovedinntaket, og du kan ikke bruke så mye som en lyspære i tillegg.


Dette skjønte jeg ikke. Dersom jeg har 3-fase inn til hytta, og lader bilen med 32A 1-fase, har jeg ikke en fase tilgjengelig for hytta?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jlan på søndag 05. mars 2017, klokken 19:54
Det er vel bedre å koble opp 2 fase lading, og legge mesteparten av den øvrige lasten i hytta på den tredje fasen:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27718.msg471611.html#msg471611
Tofaselading okkuperer hovedinntaket til nesten like stor grad. Skal man lade med f.eks 32A tofase, så kan man ha en kurs på 4A til hytta.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#9
Sitat fra: foijord på søndag 05. mars 2017, klokken 20:01Dette skjønte jeg ikke. Dersom jeg har 3-fase inn til hytta, og lader bilen med 32A 1-fase, har jeg ikke en fase tilgjengelig for hytta?
Si du trekker 32A på L1 og L2. Da lader du bilen med 7,4 kW (32A 230V enfase). Da har du L3 som er ubrukt - men du har ingen fjerde linje å bruke den sammen med! (Man kan kanskje bruke jordledningen, om man dropper jordfeilvern, men det vil jeg ikke anbefale!)

Edit: Nei vent, du kan ikke bruke jordleder - spenningen vil så klart bare være ~132V.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jlan

Det riktige er at hvis du lader 2 fase med 32A på lederen tilkoblet N (la oss si L3) så belaster du de to andre lederene L1 og L2 bare med ca 18A. På grunn av fasedreiningen kan du da belaste L1-L2 fasen med 18A for øvrig forbruk. En mer hensiktsmessig last for lading vil være ca 24A på L3 (ca 14A på L1 og L2).
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

RaBalder

Hvor mye lade-effekt trenger du til å lade bilen?

Kanskje er en 16A kurs tilstrekkelig. Da får du omtrent 16km inn på batteriet hver time man lader.
Kulde kan redusere batteriladingen noe fordi batteriet må varmes.

Da skulle det være nok effekt igjen til å "kjøre hytta" på det resterende.



Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jlan på søndag 05. mars 2017, klokken 20:13
Det riktige er at hvis du lader 2 fase med 32A på lederen tilkoblet N (la oss si L3) så belaster du de to andre lederene L1 og L2 bare med ca 18A. På grunn av fasedreiningen kan du da belaste L1-L2 fasen med 18A for øvrig forbruk. En mer hensiktsmessig last for lading vil være ca 24A på L3 (ca 14A på L1 og L2).
Jeg ser jeg regnet feil - men det gjorde faktisk du også.

Om man bruker 32A tofase, så er det ikke 4A eller 18A man kan bruke - det er 14A. 18 + 14 = 32. ;) Dette er noe bedre, da kan hytta bruke 3,2 kW, samtidig som man lader med 8,4 kW.

Går man ned til 25A tofaselading, så kan man lade bilen med 6,6 kW, samtidig som hytta kan bruke rundt 5 kW.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jlan

#13
Neida, jeg regnet ikke feil. Strømmen er en vektorsum: 18*sin(60)+18*sin(60)=31.2

Med perfekt fordeling er det ca. 12.5 kW tilgjengelig for et 230V 32A 3-fase IT inntak. Så hhv. ca. 4 kW eller ca 6 kW tilgjengelig for øvrig forbruk.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Espen Hugaas Andersen

Beklager, du har nok rett. (AC har aldri vært min sterke side.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA