Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av foijord, lørdag 13. mai 2017, klokken 22:41

« forrige - neste »

foijord

Foreløpig leser jeg ut fra svarene her at jeg kan få lagt en 32A 1-fase kurs for lading, men i praksis kan jeg ikke bruke 32A, uten å slå av alt annet av strøm. Men hvis jeg f.eks. begrenser strømtrekket i bilen til 16A går det greit. Hvis dette stemmer er det en akseptabel løsning for meg. Jeg kan da bruke min blå adapter og UMC og kan f.eks. lade på 16A eller tilogmed kanskje litt mer? og ikke bare 13A schuko.

Har jeg forstått dette riktig?

jlan

Ja, det kan du ihvertfall gjøre. Du må bare få elektrikeren til å legge det opp slik at de tunge forbrukerene er fordelt på en fornuftig måte på de tre fasene. For eksempel vil du ha varme og lys på mens du lader, mens det kanskje ikke er nødvendig å lade mens du koker middag eller vasker klær.

Med 2-fase lading så er det som sagt litt enklere å fordele lastene.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

foijord

Bare for å konkludere her, dersom jeg hadde hatt en trafo til 400V TN hadde jeg belastet alle tre fasene likt og kunne dermed satt av mer effekt til lading enn uten trafo?

Go-carter

Kan du legge ut 3-fase("2-fase"), gjør det. Det gjør iallfall vi på vår hjemmeboks (den som Kirkebø selger)

15% "bonus" sammenlignet med 1-fas, samt et jevnere trekk på fasene er bare velstand :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jkirkebo

Sitat fra: foijord på søndag 05. mars 2017, klokken 21:47
Bare for å konkludere her, dersom jeg hadde hatt en trafo til 400V TN hadde jeg belastet alle tre fasene likt og kunne dermed satt av mer effekt til lading enn uten trafo?

Nei. 3x32A 230V gir ved 400V 3x18A. Om du lader med f.eks 3x10A vil det kun være 8A tilgjengelig på enhver fase. Det fungerer dårlig sammen med f.eks en komfyr som gjerne trenger minimum 16A. Så om du setter inn en trafo må du nesten begrense deg til 1-fase lading.

2-fase på 230V er det beste i ditt tilfelle.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foijord

#20
Sitat fra: jkirkebo på mandag 06. mars 2017, klokken 03:27
Sitat fra: foijord på søndag 05. mars 2017, klokken 21:47
Bare for å konkludere her, dersom jeg hadde hatt en trafo til 400V TN hadde jeg belastet alle tre fasene likt og kunne dermed satt av mer effekt til lading enn uten trafo?

Nei. 3x32A 230V gir ved 400V 3x18A. Om du lader med f.eks 3x10A vil det kun være 8A tilgjengelig på enhver fase. Det fungerer dårlig sammen med f.eks en komfyr som gjerne trenger minimum 16A. Så om du setter inn en trafo må du nesten begrense deg til 1-fase lading.

2-fase på 230V er det beste i ditt tilfelle.

Alright trafo er altså ikke det jeg skal ha. Bra, siden det var en dyr løsning.

Det jeg trenger er altså at elektriker legger en 230V 3-fase kurs til ladestasjon fra f.eks. ladespesialisten.no og ellers legger opp kurser på en fornuftig måte slik at det er effekt tilgjengelig når man lader bilen...? (Sa jeg måtte ha dette inn med teskje...)

Edit: hvor høy ladeeffekt gir denne 2-fase løsningen?

jlan

Sitat fra: Griffel på mandag 29. februar 2016, klokken 09:55
Den såkalte 3-fas IT kobling er egentlig 2-fas kobling altså f.eks én fase L1-N (L3) og én fase L2-N (L3).
En kan da oppnå ca15% rasker lading enn 1 fas L1-L2 om en har en trefaskurs.

16A 1-fas 230V 3,6kW
16A 2-fas 230V 4,2kW

20A 1-fas 230V 4,6kW
20A 2-fas 230V 5,3kW

25A 1-fas 230V 5,7kW
25A 2-fas 230V 6,6kW

32A 1-fas 230V 7,3kW
32A 2-fas 230V 8,4kW

(for de som måtte lure: 100x(2-sqr3)/sqr3=15,47% raskere enn enfaskobling)

For de som lurer på hvordan strømmen fordeler seg i ledningene:
Leder tilkoblet L1 18A (L1)
Leder tilkoblet L2 18A (L2)
Leder tilkoblet N 32A (L3)
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

petersv

Kjøp en Tesla Wall connector og få elektrikeren til å koble den opp til "3-fas" IT-nett konfigurasjon. Da trekker du minst mulig på fasene og får maks ladehastighet. Det samme kan oppnås med overgang fra blå 3-fas stikk til rød UMC plugg, men wall connector er jo tryggere.

BlueS

Enig, Tesla wall connector er en god løsning. 40amp sikring gir 32 amp 3 fase, ca 8,5 kw ut til bilen. Kan monteres utendørs hvis ønskelig.
Tesla S90D sort, levert 14.3.2017 Full AP2
Tesla S85 blå, levert 11.3.2014. Solgt mars 2017

Thor2014

Sitat fra: petersv på mandag 06. mars 2017, klokken 09:13
Kjøp en Tesla Wall connector og få elektrikeren til å koble den opp til "3-fas" IT-nett konfigurasjon. Da trekker du minst mulig på fasene og får maks ladehastighet. Det samme kan oppnås med overgang fra blå 3-fas stikk til rød UMC plugg, men wall connector er jo tryggere.
Takler UMC dette?

RaBalder

Forsøk nå å hjelpe den som startet tråden istedet for å komme med en teoretisk maksimering av ladeeffekten som kompliserer bildet så meget at så godt som ingen klarer å følge med mer.

Det er ingen verdi i slikt  :(  :(

Elektrjon

I brukermanualen som er tilgjengelig via skjermen i bilen står det at en kan bruke det røde adaperet på 400 og 230 V. Usikker om forskjell på IT/TN nett.
Kan en da få en elektriker til å montere et rødt stikk som det kommer 230V ut av for så å bruke det røde Tesla adapteret? Kan en da trekker 16A 3-fas?
Nissan Leaf 2014 solgt
Nissan Leaf 2018
Tesla Model X60 AP2.0
Tesla Model 3 solgt
Tesla Model 3 solgt
Tesla Model 3 Base Performance med krok😀
Tesla Model Y reservert
Tesla Cybertruck reservert
Porsche Tycan 4S, levering Juli

jlan

I prinsippet ja, du burde få 16A 2-fas 230V 4,2kW hvis den kobles slik:
L1-L1
L2-L2
    -L3
L3-N
J -J

Men det spørs om du får elektrikeren med på det, for det er litt uheldig hvis noe annet 3-fase TN utstyr blir koblet til. Det er bedre å bruke en ladestasjon,  evt. en blå 3-fase, 16A eller 32A + et ekstra adapter.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Thor2014

Teorien er grei. Spørsmålet er om den tåler det.

Til TS, jeg ville satt opp en ladestasjon, 3 FAS 230 32A og brukt de to fasene som trekker minst til komfyren.
Da har du mulighet til å lade med høyere hastighet dersom behovet melder seg, mens du normalt kan justere bilen til å trekke mindre.

Go-carter

Sitat fra: jlan på tirsdag 07. mars 2017, klokken 08:37
I prinsippet ja, du burde få 16A 2-fas 230V 4,2kW hvis den kobles slik:
L1-L1
L2-L2
    -L3
L3-N
J -J

Men det spørs om du får elektrikeren med på det, for det er litt uheldig hvis noe annet 3-fase TN utstyr blir koblet til. Det er bedre å bruke en ladestasjon,  evt. en blå 3-fase, 16A eller 32A + et ekstra adapter.

Tror det "beste" er å ha en adapter, og tror som du nevner at en elektriker ikke vil montere rødt støpsel med 5 poler på 230v.

Har du adapter så kan jo dette brukes på alle andre 3-fas støpsel man måtte snuble over på reise :)

Det selges adapter til UMC for 3-fas bruk, og såvidt meg bekjent er det flere som har brukt dette. Jeg har ikke prøvd det enda da jeg har ladestasjon, men ladet i går med 230V 3-fas på 10A og det fungerte strålende :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA