Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ampera-e på finn.no

Startet av Trønderleaf, lørdag 13. mai 2017, klokken 12:39

« forrige - neste »

Trønderleaf

Jeg har vært fornøyd med lading på vanlig shucko i flere år men har nå et problem, skal kjøpe varmepumpe som skal på samme kurs som jeg lader bilen på, så det må bli en ny kurs dedikert til lading av elbilen.

Jeg har en model S med dobbeltlader og vurderer hva slags ladepunkt jeg skal sette opp, kunne mest tenkt meg 230v 1 fase 32A eller 400v 3 fas 16A begge for lading med UMC.
Jeg har 400V TN sikringsskap med 4 pols 40A hovedsikring.
Fra sikringsskap til vegguttak er det ca 5 meter.
Er det mye prisforskjell på 400v eller 230v? Noen som kan dele hva de betalte for å sette opp lignende kurs?
Må man med disse alternativene følge ny forskrift for lading av elbil med jordfeilvern osv?
Leaf tekna 2014 solgt
Model S P85 2014 solgt
Model 3 AWD LR 2019 med EAP

aness

Sitat fra: Trønderleaf på søndag 05. mars 2017, klokken 09:41
Jeg har en model S med dobbeltlader og vurderer hva slags ladepunkt jeg skal sette opp, kunne mest tenkt meg 230v 1 fase 32A eller 400v 3 fas 16A begge for lading med UMC.
Jeg har 400V TN sikringsskap med 4 pols 40A hovedsikring.

Har du 400V i sikringsskapet og skal bruke UMC så setter du opp en 16A rød plugg, du vurderer ikke engang en blå 32A.
Hvis du av en eller annen merkelig grunn synes at 11kW lading er for mye så kan du justere ned antall A i bilen.

Griffel

Sitat fra: Trønderleaf på søndag 05. mars 2017, klokken 09:41
Må man med disse alternativene følge ny forskrift for lading av elbil med jordfeilvern osv?
Selvfølgelig må man det. Har du 400V TN anlegg er det ikke noe å lure på når det gjelder spenning Det blir 400V 3-fas.

Det du bør lure på er om du heller burde spandere en ladestasjon f.eks en Tesla veggkontakt. Selv om denne er 32A kan kan den tilpasses en 16 eller 20A kurs.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Muffinman

Kan det være et alternativ å droppe B-vern på kursen og benytte en boks som har dette innebygget? Finnes et par forholdsvis rimelige modeller.

Griffel

Sitat fra: Muffinman på søndag 05. mars 2017, klokken 12:54
Kan det være et alternativ å droppe B-vern på kursen og benytte en boks som har dette innebygget? Finnes et par forholdsvis rimelige modeller.
Ja. Med fastmontert ladestasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA