Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gudbrandsdalen-Charlottenberg

Startet av joyen, lørdag 13. mai 2017, klokken 12:32

« forrige - neste »

doldis1

Sitat fra: Sele på tirsdag 07. mars 2017, klokken 11:44
Utdyp gjerne hvilken type girkasser som er "filled for life".

Seriøst ?
Får du faktisk finne ut selv, har du spørsmål om bremsesystem på Leaf skal jeg svare.

elektrolux

Sitat fra: bob-bob på tirsdag 07. mars 2017, klokken 09:46
Til opplysning : mange mennesker av idag  ( spesielt yngre ) kan ikke lappe dekk på sykkelen sin en gang ! Ikke klarer de å skifte pærer på bilen heller , og dekkskift har de aldri gjort. Disse får ikke til det du beskriver , selv om du og jeg gjør det. Folk klarer faktisk veldig lite selv , slik er det blitt.

Ja, det er ganske skremmende. De klarer heller ikke å regne og dermed havner de fort i gjeldsfellen.

På høy tid å røske de litt løs fra datamaskinen og ned under bilen. De vil oppdage at dette faktisk er kjekt, og et plutselig er bank kontoen i pluss.

Hos oss er det ingen nåde. ( Det var det heller ikke for eget vedkommende ) Skal en ha et liv utenom dataskjermen er det på med kjeledress og skru.

Et godt tips i slik sammenheng er faktisk å be ungene om å demontere en bil som er på vei til huggeren.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nr1rayner

Sitat fra: Sele på tirsdag 07. mars 2017, klokken 11:44
Utdyp gjerne hvilken type girkasser som er "filled for life".
Mener å huske at Volvo 240 hadde girkasse "filled for life".
Det er nok ganske vanlig på manuelle girkasser i dag, og differensialer for de med bakhjulstrekk.
På Leafen er det IKKE spesifisert oljeskift i reduksjonskassa.
Men på trillinger, som bruker samme olje, er det foreskrevet skift ved 60 eller 100'.
Da jeg hadde Peugeot, husker ikke hvilken, har hatt 306, 307 og 308.. Sa de på verksted at de ikke praktiserte skifte av girolje. Som regel måtte bilen inn for noe annet, f.eks. drivaksel. Om de etterfylte, eller skiftet da husker jeg ikke hva han sa.

Men for automatkasser er det vel normalt foreskrevet skift såvidt meg bekjent.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

doldis1

 Litt offtopic (igjen  ;D) litt morsomt å se mange på forumet har eid og har god kjennskap til Franske biler ?
Er det tilfeldig ?
Jeg kommer fra en verden med Audi, merce eller til nød vw, har aldri hatt en Fransk eller Italiensk bil og
kommer nok aldri til å ha det heller....

Sele

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 07. mars 2017, klokken 11:53
Sitat fra: Sele på tirsdag 07. mars 2017, klokken 11:44
Utdyp gjerne hvilken type girkasser som er "filled for life".

Seriøst ?
Får du faktisk finne ut selv, har du spørsmål om bremsesystem på Leaf skal jeg svare.

Så flott og seriøst av deg. Derfor jeg spurte var fordi du selv drog det fram og at jeg har hatt girkasse som har havarert pga filled for life og hvor produsent  i ettertid har endret til at oljen må skiftes.

nr1rayner

@Sele
Hehe, det forundrer meg ikke. Virker som de beregner bilens liv til å være ut garantitiden sånn ca. Etter det går det på lykke og fromme...
Har skiftet noe girolje oppgjennom, fordi det krever så lite og er så billig og fordi jeg ikke stoler på "filled for life". Det som har kommet ut har ikke akkurat bestandig vært samme farge som det man fyller på.
Sjekk tråden om reduksjonsgirolje i Leafforumet, ganske lenge siden det har skjedd noe der så ligger nok langt ned.
Olja mi etter ca 30'km så ut som ny, men en annens på ca 60' km var ganske svart...

@doldis
Med litt over 30 biler bak meg, på ca 18 år har jeg mange forskjellige biler og merker bak meg, men det er nok et klart flertall av Ford og Peugeot.
De japanske har stort sett vært langt etter i design.
Ford og PSA er som regel svært gode å kjøre, og billig på bruktmarkedet. Kjøper heller en 7 år gammel Ford eller Peugeot enn en 12 år gammel Audi til samme pris  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

doldis1

 
SitatSå flott og seriøst av deg. Derfor jeg spurte var fordi du selv drog det fram og at jeg har hatt girkasse som har havarert pga filled for life og hvor produsent  i ettertid har endret til at oljen må skiftes.

Og du skulle bruke listen over "filled for life" girkasser til hva ...?
Sånn rent bortsett fra det- kan jeg tippe at kassen som havarerte var en ZF 5HP19  eller Audis
beryktede multitronic  ?  ;)

SitatFord og PSA er som regel svært gode å kjøre, og billig på bruktmarkedet. Kjøper heller en 7 år gammel Ford eller Peugeot enn en 12 år gammel Audi til samme pris  ;)

Lurt av deg, så gamle audier er regelrette utgiftsmaskiner .

elektrolux

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 07. mars 2017, klokken 12:39
Litt offtopic (igjen  ;D) litt morsomt å se mange på forumet har eid og har god kjennskap til Franske biler ?
Er det tilfeldig ?
Jeg kommer fra en verden med Audi, merce eller til nød vw, har aldri hatt en Fransk eller Italiensk bil og
kommer nok aldri til å ha det heller....

Kanskje forde dette er elbilforum og fram til 2010 var det kun franskmenn og Nordmenn som serrieproduserte elbiler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 07. mars 2017, klokken 16:26
SitatSå flott og seriøst av deg. Derfor jeg spurte var fordi du selv drog det fram og at jeg har hatt girkasse som har havarert pga filled for life og hvor produsent  i ettertid har endret til at oljen må skiftes.

Og du skulle bruke listen over "filled for life" girkasser til hva ...?
Sånn rent bortsett fra det- kan jeg tippe at kassen som havarerte var en ZF 5HP19  eller Audis
beryktede multitronic  ?  ;)

SitatFord og PSA er som regel svært gode å kjøre, og billig på bruktmarkedet. Kjøper heller en 7 år gammel Ford eller Peugeot enn en 12 år gammel Audi til samme pris  ;)

Lurt av deg, så gamle audier er regelrette utgiftsmaskiner .

Nei men en tysker var det..

nr1rayner

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

elektrolux

Enig. Her må vi tilbake til bremsene på Leaf.

Konklusjon til nå er følgende:

- Leaf har meget godt konstruerte bremser av enkel konstruksjon. Dermed meget DIY ( Do It Yourself ) vennlige
- Nissan anbefaler årlig vedlikehold på disse bremsene.
- Fullstemplet servicehefte er ingen garanti for at bremsene har fått anbefalt vedlikehold
- Tar en dette vedlikeholdet selv. f.eks i forbindelse med hjulbytte en flott vårdag, kan en finansiere en sydentur på sin bedre halvdel for pengene en sparer.
- Samtidig får en en kjærkommen avveksling fra rutinene på jobben
- Til dem som er bekymret for om de klarer en slik jobb selv, er det mange gode videoer på youtube som viser prosessen
- Vi har i tillegg sett at bremsesystemet på en moderne bil er så bra bygget at det holder selv uten vedlikehold i minst 4 år, altså til første pålagte EU kontroll kan avsløre problemer med bremsene
- Elbiler har ikke samme behov for høyt kokepunkt som fossilbiler grunnet at regenerering avlaster mekaniske bremsene i normalt bruk. Typisk ned en lang bakke.
- Bremsefeil på elbil har så vidt jeg kjenner til ikke ført til ulykker
- Det tar som regel lengre tid å levere en bil og hente den igjen, enn å vedlikeholde bremsene på egen bil selv.
- For noen vil det tross alle de nevnte punktene våre godt å vite at vi har mange samvittighetsfulle og dyktige mekanikere på verkstedene rundt omkring som gjerne hjelper til med vedlikeholdet på din bil sine bremser.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bob-bob

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 07. mars 2017, klokken 12:05
Sitat fra: bob-bob på tirsdag 07. mars 2017, klokken 09:46
Til opplysning : mange mennesker av idag  ( spesielt yngre ) kan ikke lappe dekk på sykkelen sin en gang ! Ikke klarer de å skifte pærer på bilen heller , og dekkskift har de aldri gjort. Disse får ikke til det du beskriver , selv om du og jeg gjør det. Folk klarer faktisk veldig lite selv , slik er det blitt.

Ja, det er ganske skremmende. De klarer heller ikke å regne og dermed havner de fort i gjeldsfellen.

På høy tid å røske de litt løs fra datamaskinen og ned under bilen. De vil oppdage at dette faktisk er kjekt, og et plutselig er bank kontoen i pluss.

Hos oss er det ingen nåde. ( Det var det heller ikke for eget vedkommende ) Skal en ha et liv utenom dataskjermen er det på med kjeledress og skru.

Et godt tips i slik sammenheng er faktisk å be ungene om å demontere en bil som er på vei til huggeren.  ;)
Enig  ;)

nr1rayner

Det høres enkelt ut elektrolux, og det er det også, for de som kan det.

Men jeg vil absolutt understreke at man MÅ vite hva man holder på med.
Skifte/vedlikehold av bremser er egentlig en svært enkel jobb sammenlignet med mye annet mekking på bil.
Det er ikke rakettforskning å holde på med bremser, men likevel, er man usikker og gjør en feil kan det i verst tenkelig fall få katastrofale følger.
Så for de som vet de har 10 tommeltotter, lever bilen inn.
For de med 2 tommeltotter, ok, men se i det minste på noen youtube-videoer hvis man ikke har gjort det før.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA