Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gudbrandsdalen-Charlottenberg

Startet av joyen, lørdag 13. mai 2017, klokken 12:32

« forrige - neste »

nr1rayner

Denne karen vet hva han holder på med!
Holder til i "rust-belt" borte i statene. Har sett endel av hans videoer, mye ser kjent ut med norske forhold

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Sele

Sitat fra: nr1rayner på mandag 06. mars 2017, klokken 19:10
Sitat fra: Sele på mandag 06. mars 2017, klokken 18:43
Ikke så enkelt på ny moderne biler der kreves det ofte diagnoseverktøy ved skifte av bremsevæske.
Vet det finnes utstyr som setter igang pumpa til et hjul, det er kanskje det du sikter til?
Da er det bare å åpne nippel, systemet "presser bremsa" for deg.
Slikt utstyr har jeg vel egentlig også, men egentlig ikke prøvd det, ikke alle biler det fungerer på heller.
OBD-scanner jeg kjøpte for å slette feilkoder på ABS og SRS..
Hovedsaklig er vel det for å forsikre seg om å ikke ha luft i ABS-enhet.
Har man luft der er det visst et herk å få ut.

Jeg er ikke bekjent med at man på noen måte setter feilkoder e.a. ved å bytte slik elbil fund. beskriver.
Samme metode brukte jeg på Leafen, ingen problem.

@elbil fund.
Det har nok gått noen hoved- og slavesylindre til de evige bremsemarker pga sløvt hold ja.
Har selv stort sett hatt 10-15 år gamle biler og tar alt bilhold selv. På mange av de har det vært ymse med fargen på bremsevæska, om det droppes på service eller service droppes skal jeg ikke uttale meg om (har hatt 30+ biler, så litt for mye å holde styr på/huske  :P )

På biler med SBC bremse enhet må denne deaktiveres med diagnoseverktøy før man kan skifte bremsevæske.

nr1rayner

@Sele
Kan du nevne noen biler med slikt system?
Ubegripelig at de skal lage det så tungvindt..  ???
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Sele

Min fossil Mercedes har det og BMW og antagelig enda flere. Skal være verdens beste bremsesystem.
Vil bare fram til at alt nødvendigvis ikke er så lett og utføre for mening mann/kvinne.

nr1rayner

Point taken  ;)
Regner med man får luft i systemet, eller feilkoder hvis man forsøker på vanlig bil på disse SBC-bremsene.

Mange som knapt klarer å fylle spylervæske, for ikke å snakke om peiling av olje.
Man må kjenne sine begrensninger, og det er svært mange som skal holde seg langt unna å fysisk røre bremsene!
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

doldis1

 
SitatBytte og lufte bremsevæske er veldig enkelt. Åpne lufteskruen klem innpå en gjennomsiktig plastslange, få dama til å pumpe bremsepedalen til man får ut en desiliter og eller en fin klar fin bremsenveske.

Naja  :) på de fleste biler bør du nok sette trykk på pedalen FØR du åpner lufteskruen og stenge lufteskruen
igjen FØR du slipper pedalen tilbake. På noen biler kan du heller ikke lufte uten å ha trykksatt hovedcyl. først..

SitatDet har nok gått noen hoved- og slavesylindre til de evige bremsemarker pga sløvt hold ja.

Slavecylinder ? Har ikke sett trommelbremser på en mannsalder men når det gjelder hovedcyl. har noen
gått heden fordi amatører lufter selv og tramper pedalen helt inn og vrenger fremre pkn. på stemplet..

Sele har rett i en ting- mekking er ikke for alle  ;)

Sele


nr1rayner

@doldis
Nå var det mest siktet på clutch, som elbil fun. nevnte.
Men, joda, det finnes mange biler med tromler bak enda.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

elektrolux

Sitat fra: nr1rayner på mandag 06. mars 2017, klokken 20:00
Kan du nevne noen biler med slikt system?

Kan sjekkes da SBC bremsesystem gir ikke den typiske ABS pulseringen i bremsepedalen, og har ikke den typiske vakumklokken.

Deaktiveringen av SBC er for å forhindre at bremsene aktivereres f.eks av at tenningen skrus på, døren åpnes eller noen trykker på bremsepedalen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

doldis1

Sitat fra: Sele på mandag 06. mars 2017, klokken 21:24
Renault Zoe har trommelbremser bak.

Det er kanskje ikke så dumt på elbil. En riktig justert trommelbrems vil alltid gjøre at bilen ruller lettere
enn med skivebrems, får betale med lengre vandring på bremsepedalen da .

elektrolux

e-Up har også trommel bak. Stor fordel på elbil i Norge.

Classic bilene har også trommel, og omtrent aldri noe problemer med disse.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bob-bob

Sitat fra: doldis1 på søndag 05. mars 2017, klokken 09:10
Tok såvidt opp dette temaet i en annen tråd, men siden smøring av bremser og årlig bremsevæskebytte
er de eneste servicetiltak Leafen krever tror jeg det fortjener en egen tråd.
La oss først se på bytte av bremsevæske.
Som jeg også tidligere har påpekt har ingen av de 3 store Amerikanske ( Ford,GM,Chrysler) skifte av bremse
væske i sitt serviceprogram, på Leaf skal det byttes hvert år.
Så hva er forskjellen på Us biler og Leafens bremsesystem/bremsevæske?
2 ting, typen bremsevæske og bruken av bremsene fordi Leaf har regen. og følgelig mindre bremsebruk...
Us biler har vanligvis Dot 4 væske mens Leaf har Dot 3 fra fabrikk.
Forskjellen er at Dot 4 er tilsatt boratestere som hever kokepunktet, hever prisen litt og samtidig
gjør væsken MERE hygroskopisk ...
Altså, bremsevæsken på Leaf er billigere og trekker til seg mindre vann enn væsken Amerikanerne bruker!

Så, for at væsken skal forringes av vann, må det nødvendigvis tilføres vann et eller annet sted i systemet.
I påfyllingslokket i hovedcylinderen er det små utligningshull som slipper inn luft etterhvert som
bremsevæskenivået endrer seg pga. temperatur, eller synker pga. slitasje på klosser/skiver.
All fuktighet som suges opp av br.væsken må den ta fra luften i hovedcylinderen.
Da er det naturlig og anta at dess mere bruk av bremser, dess mere temperaturendringer i br.væska, dess
mere luftskifte i hovedcyl., dess mere fuktopptak i bremsevæska !
Altså kortversjonen, bremsevæska på Leaf er mindre utsatt for fuktig luft og er i tillegg mindre
hygroskopisk enn bremsevæske på de Amerikanske bilene, som forøvrig ALDRI trenger br.væskebytte!!

Så "smøring" av bremser.
Min erfaring er at problemene vi har med bremser i dag er først og fremst rust på bremserør, det skjer
skjelden men det skjer faktisk at mekanikeren tramper hull på rustne rør på EU kontroll.
Det andre problemet er rust på stemplet (-ene) i caliperen, da snakker vi rust på den delen av stemplet
som er utenom pakningen ( legger ut et bilde under)
Problemet oppstår etter skifte av klosser, da presses den rustne delen av stempelet inn forbi
pakningen og etter en stund står alt stein fast inni der.
Funker slik at du klarer å trykke stemplet ut men det vil ikke gå tilbake når du slipper bremsepedalen,
Dette kan bli så gæærnt at røyken velter ut av hjulbuen når du stopper bilen..

Så et stort men. Den smøringen som angivelig skal gjøres på Leaf sevice adresserer jo ingen av disse
problemene....!
Det som skal smøres er klaven stempeldelen av caliperen glir i. Og det høres jo fint ut og er jo
lett og komme til med en sprayboks med forlenger på dysa. Så kan man jo spørre seg om nytten av det da..

Tilførsel av fuktighet i bremsevæsken kommer via pakninger i/rundt bremsestempler på kalipere og gjennom lufting i selve lokket på bremsevæskebeholderen. Ved kraftige temperaturforskjeller dannes det også kondens som så blir opptatt i væsken. Anlegget er ikke fullstendig lufttett !

For å sammenligne litt :  Oljen i drevet på en påhengsmotor vil også gjennom en sommersesong ha nok vannopptak i giroljen til at den må byttes hver sesong , selv om girboksen er tett !

Dette har med fysikk å gjøre. Skifte av bremsevæske hvert annet eller hvert 3dje år anser jeg som et preventivt sikkerhetstiltak i vårt fuktige klima. Det gjør nok fabrikkene også.

Bare la være å ta service du , det er ditt valg. Jeg tar service !( på gamle biler gjør jeg det selv , på nyere med garanti lar jeg verkstedet gjøre det.)

bob-bob

Sitat fra: elektrolux på søndag 05. mars 2017, klokken 15:06
Sitat fra: Sele på søndag 05. mars 2017, klokken 13:55
Du glemmer en ting og det er at flesteparten ikke har plass eller er kyndige til og utføre dette og det kan få katastrofale følger.

Egentlig ikke. Bremseservice er en usedvanlig enkel jobb. Alt en trenger av utstyr er en jekk og noe standard håndverktøy som koster godt under en "service" pris å kjøpe.

Her er en video som viser hvor enkelt det er:  

Her er alt så bra at klossene glir lett i sporene sine, mens det i praksis i saltfylte Norge er lurt å skrape rent dette området og smøre på litt fett for å hindre rust. De 2 festene som vises er glidepinner, og det er også lurt å se til at de har fett på seg.


Til opplysning : mange mennesker av idag  ( spesielt yngre ) kan ikke lappe dekk på sykkelen sin en gang ! Ikke klarer de å skifte pærer på bilen heller , og dekkskift har de aldri gjort. Disse får ikke til det du beskriver , selv om du og jeg gjør det. Folk klarer faktisk veldig lite selv , slik er det blitt. 

doldis1

 
SitatTilførsel av fuktighet i bremsevæsken kommer via pakninger i/rundt bremsestempler på kalipere og gjennom lufting i selve lokket på bremsevæskebeholderen. Ved kraftige temperaturforskjeller dannes det også kondens som så blir opptatt i væsken. Anlegget er ikke fullstendig lufttett !
SitatFor å sammenligne litt :  Oljen i drevet på en påhengsmotor vil også gjennom en sommersesong ha nok vannopptak i giroljen til at den må byttes hver sesong , selv om girboksen er tett !

Dette har med fysikk å gjøre. Skifte av bremsevæske hvert annet eller hvert 3dje år anser jeg som et preventivt sikkerhetstiltak i vårt fuktige klima. Det gjør nok fabrikkene også.

Bare la være å ta service du , det er ditt valg. Jeg tar service !( på gamle biler gjør jeg det selv , på nyere med garanti lar jeg verkstedet gjøre det.)

@ Bob bob.
Oj her var det mye å ta tak i  ;)  La oss først se litt på drevet på sjarken din. Du må gjerne bytte så mye
olje du vil, men her på landjorda og da særlig på bil, som dette forumet omhandler, byttes ikke olje på
girkasser lenger, de er såkalt " filled for life" og alle har i likhet med bremsesystem luftehull,.....

Så var det vannopptak i bremsevæske. Det er først og fremst et problem i hovedcylinderen, så var vi så
vidt innom trommelbrems med god gammeldags "slavecylinder" i går. Der sitter pakningene på stemplene
som beveges ut i cylinderen ved bremsing.
Det partiet pakningene beveger seg over vil gjerne ruste litt når bilen står lenge ubrukt. Summa,summarum
vanninntrenging var (er) et problem i slavecylindere på trommelbremser...
Når det gjelder vanlige skivebremser er historien en helt annen.. Pakningen sitter i cylinderen og kun
stempelet beveger seg utom denne, i tillegg er bevegelsen i stempelet minimal sett i forhold
til stempelene på trommelbremser.
Summa summarum - vannintrenging i calipere er kun et teoretisk problem, i virkeligheten er problemet
at stempelet ruster, se bildet i starten på tråden.
Når du bytter klosser og presser det rustne stemplet inn forbi pakningen kan du selvsagt få vannintrenging
men det har lite med temaet bytte br. væske å gjøre....

Så, må du gjerne fortsette å ta servicen selv, da blir den i det minste gjort  ;)

Sele


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA