Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gudbrandsdalen-Charlottenberg

Startet av joyen, lørdag 13. mai 2017, klokken 12:32

« forrige - neste »

elektrolux

Tviler på om vi har slike tilstander i Norge, men det selges nok mye unødvendig "service"

Det er mye bedre økonomi i å ta slike enkle oppgaver selv. I 100% av de tilfellene jeg har vært borti har det også vist seg at det er tryggere å ta vedlikeholdet selv da lite tyde på at bremsene noen gang hadde fått stell tross fullstamplet servicehefte.

En sparer ikke bare penger, men også tid på å stelle bremsene selv. Regn med 15 min ekstra / hjul i forbindelse med hjulbytte, og sammenlign dette med tiden det tar å levere fra seg bilen og hente den igjen. ;)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

Du glemmer en ting og det er at flesteparten ikke har plass eller er kyndige til og utføre dette og det kan få katastrofale følger.

leafnor

Sitat fra: Sele på søndag 05. mars 2017, klokken 13:55
Du glemmer en ting og det er at flesteparten ikke har plass eller er kyndige til og utføre dette og det kan få katastrofale følger.
[/quote
Det er tilfellet, og derfor finnes så mange bilverksteder også. Og får håpe at det er langt i overvekt seriøse virksomheter.
Selv er jeg glad for at jeg får gjort litt på dette området. Ser i slekta hvordan 1000-lappene lett får vinger pga at bilene i stallen kun benyttes, og alt som er ut over å fylle spylervæske og bensin må det kjøpes tjeneste for å få gjort.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

elektrolux

Sitat fra: Sele på søndag 05. mars 2017, klokken 13:55
Du glemmer en ting og det er at flesteparten ikke har plass eller er kyndige til og utføre dette og det kan få katastrofale følger.

Egentlig ikke. Bremseservice er en usedvanlig enkel jobb. Alt en trenger av utstyr er en jekk og noe standard håndverktøy som koster godt under en "service" pris å kjøpe.

Her er en video som viser hvor enkelt det er:  

Her er alt så bra at klossene glir lett i sporene sine, mens det i praksis i saltfylte Norge er lurt å skrape rent dette området og smøre på litt fett for å hindre rust. De 2 festene som vises er glidepinner, og det er også lurt å se til at de har fett på seg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

Det er utrolig mange som ikke kan dette selv om det ser utrolig lett ut. De er rett og slett ikke fingernemme til og utføre dette og ikke tror jeg de er interessert heller.
Det og dra en bransje over en kam er bare helt utrolig. Utro tjenere og kjeltringer finner man over alt. Heldigvis er de fleste seriøse og de som driver med faenskap blir luket ut.

elektrolux

Poenget er ikke om en får jobben forsvarlig utført om en setter det vekk til et verksted, men at dette ikke må mystifiseres. Videoene viser hvor enkelt det er, og gjør en det selv vet en med 100% sikkerhet at det er utført.

Det er mange som forsøker å forklare hvor vanskelig alt er, og samtidig tilbyr seg å hjelpe til mot en saftig sum. Benytt gjerne slike tilbud, men vær klar over at fabrikantene gjør alt i sin makt for at slike jobber skal være enkle å utføre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nr1rayner

Sitat fra: hexachordia på søndag 05. mars 2017, klokken 11:57
Går det ikke an å måle kokepunktet på bremsevæsken og skifte hvis nødvendig. Jeg tror en bremsevæske-tester koster lite på Biltema.
Visst gjør det det! Men til hvilken hensikt?
Hvilken del av bremsevæska gjør jobben, den i beholderen eller den i calipern?
Vesentlig forskjell på de to, den ene kan være spot on, den andre nærmere vann enn bremsevæske.

Jeg har byttet noen liter bremsevæske oppigjennom årene. 0,5 liter flaske fra Biltema holder hvis man gjør det litt nå og da, 1 liter hvis man virkelig skal flushe systemet.
Har ikke vurdert å kjøpe en slik måler, det er bare å bytte, så VET man at det er i orden, heller enn å få et falskt svar fra en slik måler og TRO at det er i orden.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

doldis1

 Jepp, mye bra her. Leafnor først, klart du har rett i det du skriver, godt vedlikehold vil fjerne behovet for
reparasjoner på bremser.
Det er bare det at det er mange,mange 10 år siden Norske verksteder drev service på den måten..

nr1rayner, Hvis du googler litt vil du finne flere, i tillegg til de Amerikanske, som ikke har br.væske bytte
som et servicepunkt.

Det et også faktum at bremsevæskekontroll ikke er et punkt under EU kontrollen, husk på at dette har blitt
en omfattende kontroll der sjekkpunktene spenner fra essensiell til latterlig, da sett med tanke på  traffikksikkerhet.
Så vi altså sjekker at skiltlysene virker men ikke kokepunktet på bremsevæska .... Og hvorfor er det slik ?
Fordi dårlig bremsevæske ikke gjenspeiles i ulykkesstatistikken og derfor ikke kan sies å være et sikkerhetsproblem..!

Så, kan man argumentere for skifte av bremsevæske ?  Ja det tror jeg, men da mest på bakgrunn av den
lange levetiden Norske biler forventes å få.
Kan det argumenteres for årlig bytte ? Tror jeg ikke, tror jeg vil si det så sterkt at motivet for dette punktet
er lett gjennomskuelig og direkte frekt mot bileierne..

Kan det argumenteres for smøring av bremsecalipere ? Ja det tror jeg, men ikke på bakgrunn av traffikksikkerhet. Klosser som sitter så hardt i klaven at du ikke kan flytte dem vha. bremsepedalen,
ja de finns ganske enkelt ikke !! Da snakker vi om en bil som har stått i 10-år der stemplene sitter også!
Det som kan være problemet et at tregheten påvirker regen. fungsjonen ved lett bremsing.

Så et viktig punkt det snakkes alt for lite om. Kan det argumenteres for at verkstedene ikke alltid er
bilens beste venn ? Etter min mening, ja dessverre,alt for mange biler kommer ut fra verkstedet med
flere feil enn de hadde da de kom inn der.....Og problemet er dessverre ikke minkende..
Altså, min påstand er at skruing på bilen utgjør et sikkerhetsproblem i seg selv slik at unødvendig mekking
bør unngås ....
Dette kan ikke direkte dokumenteres men jeg er nok langt fra den eneste med denne oppfatningen...

Sist, kan det argumenteres for at service på fossilbil ofte er 80 % abraaa- kadabraaa og 20 % oljeskift  ;D ?
Jepp det kan det, hvem kan regne ut prosentene for elbil ?

Bondeknøl

Mener på at bremsene på min Leaf ble smørt før den ble levert hos Sørlandets Bilsenter. Det burde vel alle gjøre? Norske forhold med salt er noe dritt for spesielt bremsene.

Fordelen med å bytte bremsevæske regelmessig er jo blant annet at da slipper en at lufteskruene ruster fast. Men å skifte hvert år er vel en stor overdrivelse.

nr1rayner

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 06. mars 2017, klokken 13:45
Fordelen med å bytte bremsevæske regelmessig er jo blant annet at da slipper en at lufteskruene ruster fast.

Godt poeng. Har vært heldig og bare dratt av 1 luftenippel så langt, men har nok vært farlig nær på flere..
Sitter de på stedet hvil i 10 år er det jammen ikke sikkert at man får løsnet de.
Da blir det borring og styr, eller ny kaliper  :o
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Elbil fundamentalist

Bytte og lufte bremsevæske er veldig enkelt. Åpne lufteskruen klem innpå en gjennomsiktig plastslange, få dama til å pumpe bremsepedalen til man får ut en desiliter og eller en fin klar fin bremsenveske. Etterfylle bremsevæske i hovedsylinderen etterhvert slik at den ikke går tom. Deretter tar du neste hjul osv. Lett å gjøre når man likevel bytter hjul.

På min tidl. Alfa Romeo '91 75TS hadde alle sylinderne i clutch, bremse master og slavesylindere går til helvete pga rust når bilen var kun 8 år gammel fordi forrige eier skulle spare dette og eller verksted ga blaffen i å uføre punkter den skulle (mistenker egentlig slurvete smart-ass mekaniker) Etter denne erfaringen brukte jeg kun AlfaRosso i Gøteborg på servicer og reperasjoner.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Sele

Ikke så enkelt på ny moderne biler der kreves det ofte diagnoseverktøy ved skifte av bremsevæske.

nr1rayner

Sitat fra: Sele på mandag 06. mars 2017, klokken 18:43
Ikke så enkelt på ny moderne biler der kreves det ofte diagnoseverktøy ved skifte av bremsevæske.
Vet det finnes utstyr som setter igang pumpa til et hjul, det er kanskje det du sikter til?
Da er det bare å åpne nippel, systemet "presser bremsa" for deg.
Slikt utstyr har jeg vel egentlig også, men egentlig ikke prøvd det, ikke alle biler det fungerer på heller.
OBD-scanner jeg kjøpte for å slette feilkoder på ABS og SRS..
Hovedsaklig er vel det for å forsikre seg om å ikke ha luft i ABS-enhet.
Har man luft der er det visst et herk å få ut.

Jeg er ikke bekjent med at man på noen måte setter feilkoder e.a. ved å bytte slik elbil fund. beskriver.
Samme metode brukte jeg på Leafen, ingen problem.

@elbil fund.
Det har nok gått noen hoved- og slavesylindre til de evige bremsemarker pga sløvt hold ja.
Har selv stort sett hatt 10-15 år gamle biler og tar alt bilhold selv. På mange av de har det vært ymse med fargen på bremsevæska, om det droppes på service eller service droppes skal jeg ikke uttale meg om (har hatt 30+ biler, så litt for mye å holde styr på/huske  :P )
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA