Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noe poeng å bestille ladebrikke?

Startet av elmer71, lørdag 13. mai 2017, klokken 10:00

« forrige - neste »

elmer71

Hei, alle sammen.
Jeg hørte nettopp om den nye måten som årsavgiften skal kreves inn på: at den skal legges inn som en del av forsikringen.
Hva tror dere om el-bilene i dette? Er dette en måte å fjerne nåværende subsidiering av årsavgiftene på elbiler?
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

elektrolux

#1
Meget mulig jeg har misforstått,  men årsavgiften forsvinner for elbilene neste år.

Om det betyr at den bytter navn og får samme sats som eksosbiler, eller faktisk blir en nullutgift vites ikke, men Venstre fikk gjennomslag for noen punkter i forbindelse med bensinavgiften og det ble framstillt som null årsavgift var et punkt.

Ellers er vi svært vare på bruken av ordet subsidie her på forumet.  Med mindre du får utbetalt et beløp brukes heller order avgiftsfritak. F.eks får jeg ikke utbetalt et øre for alt vannet jeg bruker. Bader i badekar, og lar vannet i springen renne mens jeg skyller tallerkener, men bankkontoen forblir lik. Mange mener dette er en subsidie siden stort sett hele Europa forøvrig må betale avgift, mens det egentlig er et avgiftsfritak, eller fastavgift som betales uavhengig av reelt forbruk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

02jan

blir spennende å se hva som blir vedtatt, mange jeg har vel en fosilbil i tilegg til elbilen , dvs dobbel verditap, forsikring, vedlikehold. skal jeg betale full årsavgift for 2 biler pluss alle de andre kostnadene , så er det tilbake til 1 bil. 

En med plass, hengerfeste og 4x4.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

elektrolux

Er nok mange som tenker slik. Til nå har den reduserte satsen betydd at en fint kan ha noen elbiler i tillegg til langtursbilen.

Blir det full sats vil nok mange måtte velge vekk noen biler, og da gjerne elbilen siden den ofte er en tillegsbil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

knut.aulie

Sitat fra: elektrolux på søndag 05. mars 2017, klokken 08:57
....... F.eks får jeg ikke utbetalt et øre for alt vannet jeg bruker. Bader i badekar, og lar vannet i springen renne mens jeg skyller tallerkener, men bankkontoen forblir lik. Mange mener dette er en subsidie siden stort sett hele Europa forøvrig må betale avgift, mens det egentlig er et avgiftsfritak, eller fastavgift som betales uavhengig av reelt forbruk.
Veldig Off topic (Sorry )
Jeg vil si du da er meget heldig. Her i Sørum i Akershus er det vannavgift med vannmåler,
ikke nok med at vi først betaler for vannet men i tillegg må vi betale kloakkavgifter for samme mengde vann.......

Elmo

Sitat fra: knut.aulie på søndag 05. mars 2017, klokken 14:37
Sitat fra: elektrolux på søndag 05. mars 2017, klokken 08:57
....... F.eks får jeg ikke utbetalt et øre for alt vannet jeg bruker. Bader i badekar, og lar vannet i springen renne mens jeg skyller tallerkener, men bankkontoen forblir lik. Mange mener dette er en subsidie siden stort sett hele Europa forøvrig må betale avgift, mens det egentlig er et avgiftsfritak, eller fastavgift som betales uavhengig av reelt forbruk.
Veldig Off topic (Sorry )
Jeg vil si du da er meget heldig. Her i Sørum i Akershus er det vannavgift med vannmåler,
ikke nok med at vi først betaler for vannet men i tillegg må vi betale kloakkavgifter for samme mengde vann.......
Siden vi er inne på off topic vannavgift.   Vær ikke sikker på at du sparer på fastavgift Elektrolux.
I Asker er det frivillig med vannmåler. De som ikke har måler betaler fast. Da jeg monterte måler for 3 år siden gikk avgiften min ned til 12% :o av det jeg har betalt fast i 19 år.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

sylwester

Forsikringsselskapene, som alle bileiere må ha et forhold til, vil trekke årsavgift. Jeg håper det betyr at årsavgiften kan være månedlig slik at årsaviften ikke kreves inn for en hel kalendermåned hvis f.eks. bilen kondemneres og at årsavgiften overtas når forsikringen til ny eier tas over.

Det vil være urimelig at årsavgiften endrer størrelse på grunn av at forsikringsselskapene får oppgaven å kreve det inn.  Jeg tror nok at elbiler vil fortatt ha en lavere sats i en god stund fremover.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Carl Anton Stenling

Årsavgiften følger Stortingets vedtak og forsikringsselskapene regner dette ut nøyaktig per dag. I praksis er altså den eneste endringen at man betaler i forhold til hvor mange dager bilen har vært registrert og forsikret. Forsikringsselskapenes rolle er å kreve inn avgiften på vegne av myndighetene omtrent tilsvarende som merverdiavgift.
Det vil også i de fleste tilfeller være slik at terminen man har valgt for forsikringen vil gjelde for årsavgiften. Det innebærer at ved årlig betaling av forsikringen forfaller også årsavgiften årlig. Ved månedlig betaling av forsikringen så forfaller også en andel av årsavgiften månedlig. I overgangsåret kan enkelte selskaper ha avvikende fakturering.

Det kan variere noe fra forsikringsselskap til forsikringsselskap hvordan inndeling i månedlige terminer håndteres, men normalt beregnes en finansieringskostnad dersom man ikke velger å betale forsikringen årlig.

(Gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg arbeider i et forsikringsselskap, men arbeider ikke med fakturering m.v.)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

sylwester

Jeg tror det er slutt på at prisen går opp med flere terminer så sant kunden bruker avtalegiro el.l. Jeg syns det er ganske absurd at forsikringsselskapene har klart å få med kundene i alle år på 12 måneders forskuddsbetaling.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Carl Anton Stenling

#9
Poenget er vel at kundene som betaler årlig i utgangspunktet bør ha noe lavere pris enn de som betaler månedlig. Nå er jo rentene lave for øyeblikket og dermed blir forskjellen liten.
Som du nevner så vil det ofte være en helkundefordel el.l. at man får månedlig avtalegirobetaling til samme pris som om man betalte årlig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

doldis1

 Ha,ha ja for oss med 4 registrerte biler som betaler forsikring en gang pr år blir det jo en glede å plusse
årsavgiften på den regninga ja!  ;D
Det positive kan jo bli at en kan slippe årsavgift i 50 av årets uker på bobil..

elektrolux

Ser ut som du er i samme situasjon som meg. Alt for mange kjøretøy + bobil som brukes en til 3 ganger i året. Stor glede å slippe 12 måneders avgift for en langhelg på Roskilde. I år var planen prøveskilt for turen, men så blir det en til tur noen uker før, så det blir nye 12 mnd avgift til fellesskapet i år også. Heldigvis for siste gang.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pwb

Sitat fra: elektrolux på søndag 05. mars 2017, klokken 08:57
F.eks får jeg ikke utbetalt et øre for alt vannet jeg bruker. Bader i badekar, og lar vannet i springen renne mens jeg skyller tallerkener, men bankkontoen forblir lik.

Du er nok en av få som kan få til det der. De fleste betaler både for at vannet skal inn og at det skal ut, eller i hvertfall så er det veldig få i dag som ikke betaler noe for at vannet skal ut.

elektrolux

Har fast sats for vann og kloakk, og mulig det kunne svart seg å betalt for faktisk forbruk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

arthur

Man skal bruke mye vann, svært mye, for at det ikke lønner seg å sette inn vannmåler. Vi har etter montering av vannmåler aldri vært i nærheten av det sjablongmessige forbruket vi ellers hadde måttet betale for og montering av vannmåler var innspart på under et år - anbefales.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA