Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp - Noen anbefalinger angående Tesla vs dieselbil?

Startet av Frøken dings, lørdag 04. mars 2017, klokken 20:14

« forrige - neste »

Luftventil

Forstår det slik at dere i dag har en Audi Q7? Det er absolutt ingen billig bil å holde i drift, og det er godt mulig det lønner seg å bytte den ut med en Tesla. Men det dere må gjøre, er å sette opp et ordentlig regnestykke hvor dere sammenligner dagens kostnader mot kostnadene med en Tesla.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Frøken dings

Det er nok det med 4x4 som er avgjørende for oss. Det har vært litt håpløst i vinter å komme opp bakkene her og da er det ikke bare bakken opp til huset, men også kommunal vei. Og dette er jo problematikk som kommer til å være der hvert år.

Også viser reknestykke min samboer har satt opp over div service, kostnader/verditap og utgifter med å ha 2 biler kontra 1, at vi vil spare mye penger på det.
Andres som har prøvd seg på slike reknestykker.

Beklager til deg over, men å stå ute i sludd og regn å legge på kjettinger det kommer ikke til å skje. Da tar jeg heller minsten på armen og går opp..

Regnes Tesla kun for å være en råflott luksusbil, som man aldri kommer til å klare å spare på? Vi ser det kanskje anerledes enn andre innpå her...

Crown

Man klarer alltid å sette opp regnestykker som passer det man egentlig har lyst til :-D

Vi har samme situasjonen med behov for 4X4 når vinteren slår seg på, samt hengerfeste og stor bil. Vi må ha to biler, da det brukes samtidig på hvert sitt sted :) Vi har endt opp med to elbiler og en 2011 Subaru Outback som har fått avløsing til jobbkjøringen og står i garasjen og koser seg til vi trenger 4X4, henger eller stor plass.

Jeg klarte å sette opp et regnestykke som gikk minst i null på det, kan nevne masse bompenger, drivstoff, mye mindre slitasje på dieselbilen, lavere forsikring. lavere verditap osv osv, men hovdgrunnnen var at det føltes så gammeldags og umiljøvennlig å kakle seg til/fra jobb med stinkende dieselbil og manuelt gear etter å ha hatt Leaf en stund som nr 2-bil.

Fra vi fikk Ioniq i desember har Outbacken faktis bare fått seg EN tur på 2km, stakkars... det har jo ikke vært skikkelige vinterforhold å snakke om i det hele tatt. Målet er å ha det slik til ca 2020, når "vanlige" biler med 4X4, stasjonsvogntype og hengerfeste kan fåes til normal pris, da selges en av elbilene og Outbacken. Tesla model X er uaktuell pga prisen, et enormt fotavtrykk som gjør den upraktisk til bybruk (og i garasjen vår) og ikke minst de meningsløse måkedørene. 
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

turfsurf

Hvor mye kjøres Q7en da? Kjøres den mye så sparer dere så mye bare på drivstoff at det er en no-brainer. Har dere ikke daglig behov for to biler (dvs begge kjører hver sin vei til jobb) så er det bare pes og ekstrakostnader med to biler. Vi har som en familie på 5 vekslet mellom en og to biler, og har alltid trivdes best med en. Nå går vi snart inn i en periode med to biler igjen, og må si jeg gleder meg ikke. Men må si meg enig med andre her, å betale ekstra for P85D vs 85D er ikke verdt det. Og betale 100k ekstra for utstyr får du aldri igjen ved salg. Det gjør bilen lettere å selge dog. Kjøper man velutstyrte biler så bør det være fordi man ønsker det selv.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Frøken dings på søndag 05. mars 2017, klokken 12:28Regnes Tesla kun for å være en råflott luksusbil, som man aldri kommer til å klare å spare på? Vi ser det kanskje anerledes enn andre innpå her...
Det er mulig å spare på Model S, og dere er nok ganske godt stilt i forhold til å spare penger, når dere bytter ut to biler med en bil. Men det er neppe en gullgruve - om jeg var dere ville jeg vært fornøyd om jeg klarte å gå i null.

Og med deres krav ville jeg nok gått for en 85D på 19" dekk, ikke en P85D med 21" dekk. Gjerne også minst mulig utstyr, men om det er med service-avtale, så er ikke det negativt.

Velger man en Tesla som er litt rimeligere, så vil den trolig holde seg greit i pris. Jo billigere en bil blir, jo flere potensielle kjøpere er det i markedet. De som kjøper en P100D til 1,3 mill i dag bør forvente å tape 200+k på å kjøre den hjem. Det er begrenset med kjøpere rundt 1 mill. I 400-600k området er det betraktelig flere kjøpere, og da er det betydlig mindre risko på å kjøpe bil i dette prisområdet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

AppleKnocker

Det store spørsmålet er hvor langt dere kjører i året. Det er ikke uvanlig å spare en krone pr km hvis man går fra kreftkjerre til elbil.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Counterpointer

Q7 er jo en dyr bil på alle måter noe som gjør et bytte mer økonomisk.

Verditapet på dyre SUV'er er stort og er det en diesel vil det bare bli større. Mange frykter at dieselbiler blir nærmest verdiløse.

Jeg vurderer sterkt å selge vår dieselsuv nå før den blir verdiløs.

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nr1rayner

Q7??? Hvorfor skrev du ikke det med en gang?
Håpløst å komme med riktige råd når man må lukte seg frem til fakta.
For alt jeg visste kunne det like gjerne vært en Toyota Tercel, bortsett fra at den vel ikke kom med dieselmotor..
Get my point...?

Hvis det holder med 1 bil hvis dere kjøper Tesla, så selg og kjøp Tesla, jo før jo bedre.

Beklager å måtte si "told you so" på forskudd, men en dag får du bruk for kjettinger.
Som sagt, det tar ca 4 min ekstra hvis man har prøvd det noen ganger. Og har man daglig behov for mer grep enn 2-hjulstrekker som dere visstnok har, er det bedre å legge på 1 gang for mye enn en for lite.
Ikke trivelig å skli utfor veien med barna i baksetet, fordi man akkurat ikke kom seg opp.. Dyrt er det også.

Edit:
Ville anta at det var snakk om Model S, men pris der er fra ca 600.000 for en pent brukt til 850.000 for en ny 100D. Så bare forskjell i pris bare på brukt 70D og ny 100D har du dine 300'...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Elbil fundamentalist

Iom at dere har en Q7 i dag kan dere gå å kjøpe dere akkurat den Teslaen dere ønsker. Dere kommer å spare stort uansett. Lån gjerne litt på bilen og vit at dere nedbetaler lånet bare på spart drivstoff. Verdifallet på store diesel SUV'er kommer til å bli blodig fremover, mens Teslaer vil være svært ettertraktet på bruktmarkedet pga høye nybilpriser. Markeder på brukte Model S blir nå snart "utsolgt" ettehvert som modell X kjøperne har fått sin nye X og solgt sin gamle S.

Tror Model S85D/90D med barneseter er den som vil holde seg best, da Modell S uten barnesete kan møte noe mer konkurranse med Model 3 når den kommer. Har du barn i bilen vil du gjerne at den er solid og tung (veier mer enn 2 tonn) og har god plass. Til sammenlikning så kjøper man BMW 5 serie når man har barn, 3 serie uten. Slik konkurrer ikke Model S og 3 med hverandre, men det er noen med Model 3 serie behov i Model S fordi den har vært eneste elbil med nok rekkevidde. Vi skal selv ha Model 3, men den erstatter Leaf'en vi har i dag, ikke S'en

Lykke til med valget! PS kjøp piggdekk om 85D/90D med 4x4 ikke er nok. Da slipper du mest sannsynlig å bruke kjetting, da piggdekkene harver den isen som til enhver tid måtte være i bakken, hvor piggfritt polerer den.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Espen Hugaas Andersen

"Q7" sier egentlig ikke så mye. Man får en 2007 Q7 for 300-350k NOK, så om det er snakk om en eldre Q7 så er verditapet trolig lavt per år. Jeg har inntrykk av at Q7en det er snakk om ikke er verdt ekstremt mye, da det er snakk om å cashe ut BSU osv. Kjører man den lite (som jeg også har inntrykk av er tilfelle), så har man ikke veldig brutale kostnader i forbindelse med bruken heller.

Det riktigste blir nok å sette opp ett regneark med alle kostnadene og vurdere det der. Man må bare være litt forsiktig med å være for optimistisk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Frøken dings

Q7en er en 2007 modell og samboer har vel antydet at vi kan få en plass mellom 300-340K for den.
Vi har vel bestemt oss for å selge den eller i hvertfall legge den ut for salg, så får vi se om vi får solgt den. Sånne ting kan ofte ta lang tid.

Har vel enda til gode å måtte ta på kjettinger på en 4x4... Jeg pleier som regel kjøre på brøytet veier og om det er kommet 20cm så hiver jeg meg ikke akkurat uti en ubrøyta vei...

Knut Røe

Det er lett å tro man sitter på en gullgruve.
10+ år gammel tysk premiumtanks på 2+ tonn som helt sikkert har gått 200 tusen klinger ikke godt i de flestes ører. Hos meg blinker alle varsellamper som finnes, dette blir et dyrt bilhold. Markedet for slike biler er tregt og spesielt når den er så gammel, er vel første årsmodell også.
Jeg ville hvertfall solgt denne før du evt. skal kjøpe noe nytt, ikke sikkert du får så mye som du tror. For en 10 år gammel hadde jeg vært sjeleglad for 250k, selv det er vanvidd i mine øyne, men men. Dere får bare teste, finner vel ut hva folk vil betale etterhvert som den ligger for salg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA