Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ampera-e på finn.no

Startet av Frøken dings, lørdag 13. mai 2017, klokken 01:10

« forrige - neste »

Frøken dings

Vi har idag 2 privat biler, der den ene er en elbil med liten rekkevidde (blir brukt frem og tilbake fra jobb) og en dieselbil som vi bruker til lengre turer. Egentlig så kunne vi klart oss med bare 1 bil, men vi må ha elbil til jobb og bil som vi også kan bruke etter jobb ol. I tillegg har vi i grunn behov for 4x4 på vinteren da det er bratt her vi bor og nesten umulig å ta seg frem på slapseføre.

Min samboer har den siste tiden begynt å se mer og mer på disse teslaene, som vi i utgangspunktet har slått i fra oss fordi de er så sinnsykt dyre. Men ut i fra min samboers regnestykker kommer vi jo selvsagt til å spare på både det ene og det andre ved å kun ha 1 bil og ikke 2.

Er det noen som har noen synspunkter?  Vi har ingen lån på de bilene vi har idag, men selv om vi selger de så må vi nok legge til mer. Jeg har en BSU konto på nærmete 300.000kr som vil kunne dekke det vi mangler. Så forslaget er å selge begge bilene. Cashe inne bsuen og låne opp igjen beløpet på huset. Vi er under grensen for topplån på huset, så vi har kun 1 lån. Det føles bare helt feil å bruke så mye penger på bil og bruke penger som egentlig er tenkt til nedbetaling av bolig. Noe som holder seg i verdi ifht en bil som bare taper seg...

Hjelp!

nr1rayner

Men den elbilen dere har klarer seg fint opp bakken..?

Kan jo høres ut som det er kjekt å ha 2 biler iblant..?
Ja, det koster mye å ha 1 bil stående med skilt man ikke trenger, men så koster jo alternativet en god del også..
Siden dere allerede har 1 elbil, som jeg vil anta dekker det aller meste av det daglige behovet, vil jeg si behold det dere har og vent på det som kommer.
Dog tvilsomt at det kommer noe særlig utvalg i 4x4 med det første, så der vil nok Tesla regjere en god stund til.

Så spørs det hva dere regner som lengre turer, og historien sier lite om hvilke biler dere har i dag.
Et alternativ er en gylden middelvei, elbil med bedre rekkevidde enn den nåværende, ta da en titt på Ioniq, Zoe og BMW i3.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

brako79

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 04. mars 2017, klokken 22:45
.....elbil med bedre rekkevidde enn den nåværende, ta da en titt på Ioniq, Zoe og BMW i3.

e-Golf 34??
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

Frøken dings

Nei vi kommer oss ikke opp bakken med Leaf'en. Det er noe herk

knut.aulie

Det blir et spørsmål om likviditet (BSU eller mindre lån) opp mot utgiftene med dagen to biler mot en nyere dyr. Ikke helt lett å avgjøre.

Så kommer også gleden ved å ha fin elbil som duger til alt. Mot det står verditapet på en fin (=dyr) elbil. Er ikke lett......

Elbilfordelene strammes inn og delvis bomavgift kommer i 2018. Poenget her er å få med seg så mye som mulig før "festen" er over. Men dette vet dere allerede.

Hva med en pent brukt S? Der får du litt rimeligere bil, men ikke alt for mye. Teslaeiere selger skjelden billig.

Hadde sett nøye på hele regnestykket å tatt med alt av utgifter på to biler (årsavgift, forsikring, vask, vedlikehold, verditap, driftsutgifter mm osv) opp mot det tross alt rimelige bilholdet av elbil (Tesla mod S avviker med foreløpig lavt verditap, men høye dekkutgifter og dyr forsikring).

Godt valg [emoji56]

Espen Hugaas Andersen

Hvilken utgave er det han har lyst til å kjøpe? Det er stor forskjell på å ville kjøpe en 60D og en P100D.

Det kan gi mening å kjøpe Tesla, men det kan også ikke gi mening. Det er litt vanskelig å si uten å ha mer informasjon. Men jeg vil si at om man kjøper en noenlunde rimelig priset Tesla, så er nok sjansen for stort verdifall ganske begrenset. Og så kan jeg si at det er sjeldent en gullgruve å kjøpe Tesla. Man vil f.eks bruke mer penger på dekk, og forsikringen kan bli en del dyrere. Dette er kanskje kontrollspørsmål for samboeren din, å høre om dette er ting han har tenkt på. Det er også dyrt å reparere Teslaer - er uhellet ute vil man ryke på bonustap eller en stor verksted-regning. Er dette noe han har tenkt på?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bmw2002

Jeg tviler sterkt på at dette lønner seg økonomisk. De som har kjøpt Tesla nå har opplevd et lite verditap på bilene. Dette er noe som ikke kommer til å skje fremover.

Så tilslutt handler dette om fordelen med 4x4, større bil og lang rekkevidde veier opp for kostnaden. Bil er sjelden noe gunstig økonomisk, men gir jo langt høyere livskvalitet med mindre du bor midt i storbyen og behovet er lite.

Frøken dings

Vi så egentlig at det skulle komme en ny Tesla snart (des 2017) som vi begynte å sikler, som var mer en familiebil med 4x4. Samboer ringte Tesla Norge. Og der var de veldig usikre på både pris og utseende og mest sannsynlig kommer den ikke før des 2018.

Så da begynte han å se på andre Teslaer. Kan for lite om dem og det finnes sikkert flere, men slik jeg forstod det så er det en med mange hestekrefter 400? Og en med enda mer 700? Tror det er model S det er snakk om. I utgangspunktet hadde han funnet den med krefter til rundt 600.000kr, men så fant han den med mest krefter til 720.000 og syntes ikke forskjellen i pris ble så stor for en enda sprekere bil.. Tror det er snakk om 15 modell. 8 års garanti. Fri lading Og alle servicer inkludert, og man får leiebil når den er på service/reparasjon, (mener han sa at dem kommer å henter bilen også?).. høres for godt til å være sant...

Hvor mye betaler dere i forsikringer på Tesla og hva koster disse dekkene..

Vi har en forholdsvis dyr dieselbil Audi Q7, og betaler ca 5.000kr i forsikring.. tror vi har greie avtaler ifht forsikringer. Betaler 3500 på Leafen. Dette blir jo 8.500 i året, så håpet at det ikke var dyrere å forsikre Tesla, men ba samboer sjekke dett opp med forsikringsselskapet før vi evt vurdere å kjøpe...

elektrolux

Vil sterkt fraråde å bruke alle reservene på en Tesla.

Dere blir økonomisk sårbare, og blir raskt observante på ulempene med en så stor og dyr bil.

En kamerat kjøpte en X og solgte raskt etterpå da han omtrent ikke turde bruke bilen. Med unger i baksete var det stress med å ikke søle til interiøret, og bilen passer ikke på norske parkeringsplasser.

Min regel er at en skal tåle å kjøpe og miste kjøretøyet dagen etter uten at det skaper problemer.  Altså, om dere kunne klart dere uten de pengene bilen koster er det greit, men dersom det blir en uerstattelig verdi bør dere ikke kjøpe.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

DagfinnN

Etter min mening er det intet poeng i å bruke 120k ekstra for å kjøpe en P85D/P90D i stedet for vanlig S85D/S90D. S har 428 HK og det mer enn nok. Den akselerer nok raskere enn noen annen bil dere har prøvd.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Frøken dings

Samboer har en teori om at det er en fordel å kjøpe bil med mest mulig ekstra utstyr ol., (altså han mener at å gå opp 100K, da vil være verdt det - beklager skrev feiø i sted.. bilene kostet 620K og 720K) da den vil være mer attraktiv ved et evt salg sener. Og ja vi er fullt klar over at over 400hk er mer enn vi har hatt før.

Vi setter oss ikke i noe økonomisk uføre med å kjøpe en Tesla, men minusen er at det går lengre tid å betale ned boliglånet. Og at vi i tillegg bruker opp mye kapital, som har vært en god trygghet, men vi blakker oss ikke helt likevel..

Espen Hugaas Andersen

#11
Sitat fra: Frøken dings på søndag 05. mars 2017, klokken 08:09Vi så egentlig at det skulle komme en ny Tesla snart (des 2017) som vi begynte å sikler, som var mer en familiebil med 4x4. Samboer ringte Tesla Norge. Og der var de veldig usikre på både pris og utseende og mest sannsynlig kommer den ikke før des 2018.
Det er Tesla Model 3 du tenker på. Startpris blir fort i området av 300k NOK og fullt utstyrt opp mot 600k NOK. Lansering i USA er ca juli 2017, mens til Norge kommer den trolig først i 2018. Legger man inn en reservasjon i dag (10.000 kroner, fullt refunderbar) så snakker man nok fort om slutten av 2018, begynnelsen av 2019 før man får bilen. Men det er nok mulig å få den noe tidligere hvis man går for en fullt utstyrt.

https://www.tesla.com/no_NO/model3

Sitat fra: Frøken dings på søndag 05. mars 2017, klokken 08:09Så da begynte han å se på andre Teslaer. Kan for lite om dem og det finnes sikkert flere, men slik jeg forstod det så er det en med mange hestekrefter 400? Og en med enda mer 700? Tror det er model S det er snakk om. I utgangspunktet hadde han funnet den med krefter til rundt 600.000kr, men så fant han den med mest krefter til 720.000 og syntes ikke forskjellen i pris ble så stor for en enda sprekere bil.. Tror det er snakk om 15 modell. 8 års garanti. Fri lading Og alle servicer inkludert, og man får leiebil når den er på service/reparasjon, (mener han sa at dem kommer å henter bilen også?).. høres for godt til å være sant...
Forskjellen er ikke så stor som 400 hk vs 700 hk. Motor-effekten er begrenset av batteriet, slik at en 85D har 422 hk mens en P85D har 469 hk uten Ludicrous eller 539 hk med Ludicrous.

Jeg ville ikke brukt 100k mer for P85D. Hovedsaklig det man får for pengene er ett skilt bak på bilen og litt "bragging rights".
Sitat fra: Frøken dings på søndag 05. mars 2017, klokken 08:09Hvor mye betaler dere i forsikringer på Tesla og hva koster disse dekkene..

Vi har en forholdsvis dyr dieselbil Audi Q7, og betaler ca 5.000kr i forsikring.. tror vi har greie avtaler ifht forsikringer. Betaler 3500 på Leafen. Dette blir jo 8.500 i året, så håpet at det ikke var dyrere å forsikre Tesla, men ba samboer sjekke dett opp med forsikringsselskapet før vi evt vurdere å kjøpe...
Det kan fort bli dyrere enn 8500 kr/mnd for forsikring. Jeg vil tro over 10k.

Spesielt 21" dekk er dyrt, og bilen spiser de til frokost. Holder man seg unna 21" så kan man ha levelige utgifter til dekk. Med 19" kan det fort være 2000 kr/dekk. Bytter man både vinter og sommerdekk hver 3. år så blir det 5000 kr/år i dekk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rav4_EV

Flere flotte Tesla med 4wd på Finn til rundt 600.000. Har hatt flere Tesla'er og har kommet mest gunstig ut av eierskapet der utstyrsnivået er midt på treet.

Litt morsomt er er at noen foreslår eGolf når trådstarter er opptatt av fremkommelighet.  Med høyere vekt på bakaksel enn forakselen og forhjulstrekk blir den aldri vinner på vinterføre.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Slår nok uansett Berlingo.

Har aldri opplevt bil med dårligere framkommelighet på sleipt føre. Må være noe med lengden å gjøre, da de øvrige PSA klarer seg fint.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nr1rayner

1: Skaff hurtigkjetting til Leafen! Mulig autosokk kan fungere hos dere, det er jo vesentlig letter å montere enn hurtigkjetting. Men først og fremst et sett hurtigkjetting i metall, f.eks. på Biltema til 199,-. Er det litt tykkelse i is og snø er det en helt annen verden å ta seg frem med hurtigkjetting.
Har man lagt på hurtigkjetting noen ganger bruker man ca 4 min ekstra (2min på å legge på, 2 min på å ta av).

2: Vurder å rygge Leafen opp?

3: Vurdere nye dekk til Leafen?

4: Hvis dere ikke har, skaff skikkelig lading til Leafen. Lading på vanlig stikkontakt eller 16A hjemme kan fort avgjøre om man kan ta Leafen til butikken eller trening etter middag.

5: Smil og vær glad for det dere har

6: Vent på det som kommer i 2018-2020.
Først ute med skikkelig rekkevidde er Zoe, som du kan få nå. Litt utfordrende lading, så det er ikke sikkert den passer dere. Kan vel regne ca 20 mil om vinter og ca 30 mil om sommeren. Etter det må man nok ha en stopp på minst 1 time for å komme nevneverdig lenger.
Videre kommer det Ampera-e, Garantert en ny Leaf ganske snart, oppdatert Ioniq?, oppdatert Soul?, Kia Niro?, Model 3 kommer jo selvsagt, Peugeot 208, 2008, 3008 og 5008..
VW kommer med flere modeller, Mercedes har sikkert mer å by på enn B-klasse
And, the list goes on and on and on.
Om 2-3 år er det nok mye å velge i. Men dessverre sikkert ganske lite med 4x4.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA