Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: P85d vs 85d

Startet av 123kris, fredag 12. mai 2017, klokken 23:16

« forrige - neste »

123kris

Jeg trenger råd og tips til kjøp av elbil.
Har prøvekjørt både Leaf og Soul og fått tilbud på begge.
Budsjett ca 260.000,- og det vil være den eneste bilen i husstanden og erstatte en Toyota Auris hybrid.

Den vil bli brukt til å pendle 4 ganger i uken strekningen Drammen-Kløfta som t/r har en samlet lengde på 166 km.
Jeg har lademuligheter på jobb, men da det er få ladere og stadig vekk flere som velger elbil hadde det vært et stort pluss om den hadde klart det uten lading.

Den som ligger best ann er helt ny 2017 Leaf Nordic Edition 30kwh til 255.000 og den frister veldig, men kan den klare 166km vinterstid?

Del gjerne deres erfaringer med Leaf evnt andre modeller. Alle tips/ råd mottas med stor takk  :)
2019 TM3 SR+
2019 TM3 LR AWD
2017 TMS 75D
2016 Leaf Nordic 30kwh

Knut Røe

Prøvekjør Ioniq, den har en rekkevidde på cirka 200 kilometer realistisk.

AppleKnocker

Drammen-Kløfta er motorvei, så ingen av disse to vil klare det året rundt uten lading. Ioniq vil kanskje klare det akkurat hvis du kjører sakte.

BMW i3 94ah, Zoe ZE40, Ampera-e og Tesla er alternativene hvis du ikke vil lade og ikke vil sparekjøre.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

123kris

Skal akseptere litt hurtiglading på vinterstid de dagene jeg evnt er for sent ute til å få plass til å lade på jobb.
Jeg trenger bil raskt, så da er Leafen mest aktuell og en bil som har vært lenge på markedet.
Er litt skeptisk til Ioniq, mest fordi jeg rett og slett vet for lite om både merket og modell.
2019 TM3 SR+
2019 TM3 LR AWD
2017 TMS 75D
2016 Leaf Nordic 30kwh

AppleKnocker

Jeg kan si mye bra om Leaf (har hatt en selv), men Ioniq er en bedre bil enn Leaf. Og beggge er milevis bedre enn Soul. Hvis du aksepterer å (hurtig)lade, ville jeg lett valgt Ioniq. Og lade det må du med disse bilene. Teslabjørn kjører delvis samme strekning i sin test i minus 2. Han ligger med snittfart på 80-90 og er helt på grensen til å klare din distanse (166km). En kald dag, og med pause halveis som du må ha, så har du det gående og må ligge i 70 km/t.
Jeg har sammme erfaring på motorvei med Ioniq: 15-16 mil er maks om vinteren.

Hvis du gidder å lade, er den eneste ulempen med Ioniq at den ikke har app hvor du kan starte forvarming.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

123kris

Takk takk! Min lokale hyundai forhandler hadde lang leveringstid på ioniq, så jeg dro derfra uten å innhente noe særlig mer info. Med mitt budsjett så tror jeg uansett det blir litt i overkant? Startpris på ca 240.000,- og det er vel da for en helt basic modell uten vinterhjul og met lakk.
2019 TM3 SR+
2019 TM3 LR AWD
2017 TMS 75D
2016 Leaf Nordic 30kwh

downlow

#6
Hei. Kan på det varmeste anbefale Leaf :) Du må belage deg på hurtigladning 5-10 min nå på vinteren, hvis du ikke får ladet på jobben. Som du sier selv; Leaf har vært lenge på markedet, og har ikke mye problemer som eventuelt andre nye modeller KAN ha (Ioniq-i3). Dette var en av hovedgrunnene til at jeg valgte Leaf,samt kort leveringstid.Husk at Ioniq ikke har app for forvarvarming av bilen++ Lykke til med valget!
2017 Leaf Tekna 30 kWh

knut.aulie

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 04. mars 2017, klokken 17:45
Drammen-Kløfta er motorvei, så ingen av disse to vil klare det året rundt uten lading. Ioniq vil kanskje klare det akkurat hvis du kjører sakte.

BMW i3 94ah, ....................er alternativene hvis du ikke vil lade og ikke vil sparekjøre.
Har du drukket for mye eplesaft???
i3 94ah skal gå lengre enn Ioniq i motorveihastighet på vinteren [emoji85][emoji85][emoji85][emoji85]

AppleKnocker

#8
Mulig du har rett - Ioniq er supereffektiv og BMW batteriet er ikke veldig mye større.

Jeg trekker påstanden om at I3 går lenger enn Ioniq på vinterføre/motorvei. Men det skal sies at Automoto fikk I3 til å gå lenger enn Ioniq på blandet kjøring landevei/motorvei i et par plussgrader:
Leaf 177km
Ioniq 212km
I3 230km
Zoe 261km
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Hansi

123kris: Du er klar over at det antageligvis enten kommer info om større batteri/facelift eller ny modell Leaf "rett rundt hjørnet"? Sånn jeg ser det kan det være litt risikosport å kjøpe ny Leaf nå, men samtidig er det vel fremdeles verdens mest solgte elbil og den selger fremdeles bra, så det kan hende det er jeg som er i overkant negativ..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

123kris

Nissan kjører ganske kraftig på med kampanje nå på Leaf på både bil og finansiering så det er grunn til å anta at de har en facelift eller ny versjon på trappene. Uansett så regner jeg med at den vil bli en god del dyrere, samt få lengre leveringstid. Får klare meg med en "gammel" versjon de neste 2-3 årene :)
2019 TM3 SR+
2019 TM3 LR AWD
2017 TMS 75D
2016 Leaf Nordic 30kwh

123kris

Er det realistisk å klare 10 mil vinterstid med kjøring på motorvei i 100-110km/t?
2019 TM3 SR+
2019 TM3 LR AWD
2017 TMS 75D
2016 Leaf Nordic 30kwh

downlow

Sitat fra: 123kris på søndag 05. mars 2017, klokken 01:28
Er det realistisk å klare 10 mil vinterstid med kjøring på motorvei i 100-110km/t?

Ja det er det ingen problem med.
2017 Leaf Tekna 30 kWh

123kris

Via en merkeforhandler har jeg fått i tillegg til tilbud på ny nordic edition, fått tilbud om en 2016 Tekna som har gått 2500km. Aldri vinterkjørt, og førstegangsregistrert i august 16. Kan batteriet ha tatt skade av at bilen har stått så mye stille?


2019 TM3 SR+
2019 TM3 LR AWD
2017 TMS 75D
2016 Leaf Nordic 30kwh

Crown

Sitat fra: 123kris på søndag 05. mars 2017, klokken 19:44
Via en merkeforhandler har jeg fått i tillegg til tilbud på ny nordic edition, fått tilbud om en 2016 Tekna som har gått 2500km. Aldri vinterkjørt, og førstegangsregistrert i august 16. Kan batteriet ha tatt skade av at bilen har stått så mye stille?

Kan jeg aldri tenke meg, så lenge den ikke har stått i solsteiken og 30 grader hele tiden med fullt batteri :)
Men hvor stor er prisforskjellen? Husk at Tekna bare er en Nordic med skinnseter (verdt 8000 mener jeg å huske). Ettersom du da får en brukt 2016-modell (vil ha innvirkning når du skal selge den) bør etter min mening den være minst 20.000 billigere enn ny Nordic gitt samme utstyr ellers.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA