Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: P85d vs 85d

Startet av 123kris, fredag 12. mai 2017, klokken 23:16

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Jeg ville virkelig gått for Ioniq. Er ikke imponert over rekkevidda til Leaf på de verste dagene på langkjøring. Har kjørt mye Leaf de siste årene som jobb-bil og i sommertemp ligger forbruket i mitt nærområde med mye 70-soner på 1.3-1.4kW\mil. Med TMS 60 som privatbil ligger jeg på 1.4-1.6. Når begge har på Nokian R2-dekk er de overraskende like i forbruk siden TMS er mer aerodynamisk. Rundt 0C ligger Teslaen gjerne på rundt 1.7-2.0kW, mens Leaf med varmepumpe på 1.6-1.9. MEN så kommer problemet: Ved kaldere enn minus 10C hvor varmepumpa fungerer dårlig i Leaf og varmesløyfa gjør sin inntreden i Teslaen blir forbruket i Leafen høyere enn i Teslaen med klima på relativt lav temp (16-18C). På dager med -20C ligger Leafen gjerne rundt 2.0-2.3, på langkjøring kan fremdeles Teslaen lure seg under 2.0 selv på så kalde dager. Ioniq har mer å gå på pga bedre aerodynamikk, mer effektiv motor etc så ville helt klart lagt i noen kroner mer og gått for den.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

123kris

Ioniq er helt klart den jeg ville valgt om den kunne leveres raskere.
Nå er det august levering, og vet rett og slett ikke om jeg klarer å vente så lenge  :)
2019 TM3 SR+
2019 TM3 LR AWD
2017 TMS 75D
2016 Leaf Nordic 30kwh

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Crown

2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

knut.aulie

Sitat fra: Crown på torsdag 09. mars 2017, klokken 11:02

Artig farge på den Ioniqen, er den foliert? :-D

Ser mer ut som laminert [emoji12]

Eller foresten, dette ser ut som hel ved!

123kris

#65
Nå har jeg vært å prøvekjørt Ioniq. Utrolig bra bil!
Det gjorde ikke valget noe særlig lettere  :)

Vil det være mulig å bestille en slik bil, og ha med i kontrakten at den kan avbestilles kostnadsfritt? (Hvis det plutselig skulle dukke opp en brukt)
2019 TM3 SR+
2019 TM3 LR AWD
2017 TMS 75D
2016 Leaf Nordic 30kwh

moby666

Ville helt klart prøvd å få tak i en IONIQ, hvis du har mulighet til det. Kjører de forskjellige elbilene både i jobb og har hatt endel privat tidligere og IONIQ er den desidert beste elbilen. Soul er også bra, men mangler litt komfort som elektriske seter, bra anlegg, bagasjerom og ACC. Nye i3 og nye eGolf er også helt greie, men koster endel mer av en eller annen grunn...
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

nr1rayner

Er det minne på setene i Ioniq?
Har nå min første bil med elseter, -04 Mondeo, uten minne.
Egentlig noe forb...... For all del, greit med småjusteringer, men noe så enkelt som å flytte setet et godt stykke fram eller bak tar jo en halv evighet  :-\
Smaken er som vanlig som baken, men elektriske seter er ikke noe * i boka mi, i hvert fall ikke når det er uten minne.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Crown

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 09. mars 2017, klokken 23:16
Er det minne på setene i Ioniq?
Har nå min første bil med elseter, -04 Mondeo, uten minne.
Egentlig noe forb...... For all del, greit med småjusteringer, men noe så enkelt som å flytte setet et godt stykke fram eller bak tar jo en halv evighet  :-\
Smaken er som vanlig som baken, men elektriske seter er ikke noe * i boka mi, i hvert fall ikke når det er uten minne.

Ja, det er minne på elsetene, heldigvis :)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

123kris

En leaf med 3,3kw ombordlader, hvor mye raskere lader den fra en ladestasjon hjemme på 16A kontra vanlig schuko 10A?
2019 TM3 SR+
2019 TM3 LR AWD
2017 TMS 75D
2016 Leaf Nordic 30kwh

Knut Røe

16 A er 60 % kjappere enn 10 A, ganske basic matte dette.

gdx65

Hei!! Ny her... vurdere å kjøpe elbil. Nå kjører vi lite i byen (Oslo) men trenger rekkevidde når kjører på tur i Norge eller Sverige (ikke mer). I fjor leverte jeg min Volvo XC60 etter leasing avtale var ute. I dag har vi bare har en 2 år gammel FIAT 500 Cabrio. Nå ønsker vi å ha bare en bil i familien.

Jeg vurderer en Tesla, men jeg har lest på Facebook (tesla owners club norway) at små skader (lakkskader) er svært dyrt siden TESLA kan repareres bare på deres autoriserte lakkeringsverksteder. Hvis vi snakker økonomi å eie en bil i Norge så er fortsatt billigere å ha en bensin (Hybrid) bil og betale bompenger, vedlikehold, etc ..?

Luftventil

Sitat fra: gdx65 på torsdag 30. mars 2017, klokken 15:03
Hei!! Ny her... vurdere å kjøpe elbil. Nå kjører vi lite i byen (Oslo) men trenger rekkevidde når kjører på tur i Norge eller Sverige (ikke mer). I fjor leverte jeg min Volvo XC60 etter leasing avtale var ute. I dag har vi bare har en 2 år gammel FIAT 500 Cabrio. Nå ønsker vi å ha bare en bil i familien.

Jeg vurderer en Tesla, men jeg har lest på Facebook (tesla owners club norway) at små skader (lakkskader) er svært dyrt siden TESLA kan repareres bare på deres autoriserte lakkeringsverksteder. Hvis vi snakker økonomi å eie en bil i Norge så er fortsatt billigere å ha en bensin (Hybrid) bil og betale bompenger, vedlikehold, etc ..?

Har ikke noe erfaring med lakkskader på Tesla, men en elbil er i 99 av 100 tilfeller billigere å eie enn en fossilbil. Spesielt om man bor i byer. På en elbil slipper man drivstoffkostnader og bompenger, årsavgiften er langt lavere og bilene krever mindre vedlikehold.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Panduck

Sitat fra: gdx65 på torsdag 30. mars 2017, klokken 15:03
Hei!! Ny her... vurdere å kjøpe elbil. Nå kjører vi lite i byen (Oslo) men trenger rekkevidde når kjører på tur i Norge eller Sverige (ikke mer). I fjor leverte jeg min Volvo XC60 etter leasing avtale var ute. I dag har vi bare har en 2 år gammel FIAT 500 Cabrio. Nå ønsker vi å ha bare en bil i familien.

Det kommer nok mye spennende mot slutten av året / neste år. En LEAF med 60kWh batter? Ioniq med dobbelt så stort batteri? Om bilen du trenger ikke er her enda, kan du holde på FIATen som "eneste bil" LITT lengre? Jeg ville ikke invistert i by ikke-elbil i dag. Isåfall en billig, brukt bensinbil frem til rett elbil kommer til salgs.

DagfinnN

Test en Tesla en helg. Du vil sannsynligvis aldri se deg tilbake etterpå.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA