Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: P85d vs 85d

Startet av 123kris, fredag 12. mai 2017, klokken 23:16

« forrige - neste »

Stig@tle

Har nå lest både her og der her inne - og jeg sitter å får en dårlig magefølelse.
Var tidligere i dag på bnh å kjøpte meg min første elbil. Type leaf - 2014 mod.
40000 km...
forklarte selger at mtp hvor jeg bor - så trenger jeg godt lys, og min 8 mil rekkevidde.
Selger sa at denne bilen (24kw) med de nye 2 gen batteriene holdt minimum 12 mil på det kaldeste...
det er 4 mil til jobb en vei - og ikke lademulighet på jobb...
ser også nå, etter å ha sett igjennom bilder av bil at det er høydejustering av lys.. det vil si, halogen pærer ...
lysproblematikken kommer i andre rekke, men nå sitter jeg og lurer på om rekkevidden er god nok.
Hva mener dere erfarne ? (Leaf 24 kw - 2014) trenger minimum 80km før lading.
Og noen tips om lys? 2014 uten xenon eller LED.... meget uvanlig ?

Ebe

80 km bør gå greit, også de værste dagene. Men det forutsetter at du kanskje senker temperaturen litt i bilen og kjører rolig. Jeg får rekkevidde tilsvarende ca 9 mil de værste dagene, da kjører jeg uten å tenke på batteriet (godt med varme og gøy fart, har en 24-leaf fra 2014.

Lysa derimot er dårlige. Bytt ut pærene med +130% Phillips (eller noe slikt), det hjelper litt.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Minst 120 km på det kaldeset er en blank løyn. Aldri verden om en 24kwh klarer det. Vil heller si at med  erfaren sjåfør, null varme og gunstig kjørerute så er 120km maksimal kjørelengde på de kaldeste vinterdagene.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tutti

24 kWh brutto er litt over 20 kWh netto. På vinteren, i høy hastighet og i lave temperaturer så går det fort litt over 20 kWh/100 km. Hvordan Leaf da skal klare 100 km med varme er litt vanskelig å forklare. Magi?

Crown

Sitat fra: Ebe på tirsdag 07. mars 2017, klokken 23:04
Minst 120 km på det kaldeset er en blank løyn. Aldri verden om en 24kwh klarer det. Vil heller si at med  erfaren sjåfør, null varme og gunstig kjørerute så er 120km maksimal kjørelengde på de kaldeste vinterdagene.

Han må blande med 30kWH. 120km er det 30kWh Leaf klarer på det aller kaldeste med litt stopp/start.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

sylwester

8 mil i et strekk burde gå med 2. generasjon vil jeg tro. Det er folk på forumet som kjører 10 mil, men det er med forberedelse og godvilje.

På Nissan sine websider står det at en 24kWh sin rekkevidde er mellom 100-160km. Jeg regner da med at 100km er det en selger kan si. Tror selger har blandet bilene siden 30kWh-utgaven har 125-200km som rekkevidde. Merk at disse tallene er edrulige da NEDC er 199km og 250km, noe man aldri egentlig vil oppleve noen gang.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

123kris

Etter nye overveielser så har jeg bestemt meg for å utsette Leaf kjøpet, til det dukker opp en pent brukt 30kwh Leaf eller Ioniq som har hatt det største verdifallet. Selgeren på Nissan fortalte meg at de i går hadde hatt et møte, og informerte om at det vil komme en helt ny Leaf sent sommer/høst 2018 til kunder. Så da vil nok demovogner/utstilling komme i god før det. Han kunne ikke fortelle meg noe mer om rekkevidde eller pris, men den infoen var visst ikke så veldig langt unna.
2019 TM3 SR+
2019 TM3 LR AWD
2017 TMS 75D
2016 Leaf Nordic 30kwh

snoemann

Sitat fra: 123kris på onsdag 08. mars 2017, klokken 09:16
Etter nye overveielser så har jeg bestemt meg for å utsette Leaf kjøpet, til det dukker opp en pent brukt 30kwh Leaf eller Ioniq som har hatt det største verdifallet. Selgeren på Nissan fortalte meg at de i går hadde hatt et møte, og informerte om at det vil komme en helt ny Leaf sent sommer/høst 2018 til kunder. Så da vil nok demovogner/utstilling komme i god før det. Han kunne ikke fortelle meg noe mer om rekkevidde eller pris, men den infoen var visst ikke så veldig langt unna.

Dette var jo interessant 123kris .. hvor i landet befant denne selgeren seg?
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

123kris

Det var Solum bil i Vestfold. Nissan trodde det ville være kundebiler klare i sommeren/høsten 2018. Selgeren ville vel ikke gått ut sagt det om det ikke var nogenlunde sikkert? :) Birger N Haug sa også at det ville komme ny Leaf på sensommeren, men priser/rekkevidde var enda ikke klart.
2019 TM3 SR+
2019 TM3 LR AWD
2017 TMS 75D
2016 Leaf Nordic 30kwh

knut.aulie

Nå er det 2017

Høres ut som selgeren er i drømmeland hvis det er noe sted han er.

"Alle" vet det kommer en ny Leaf, poenget er når og med hvilke spesifikasjoner

nr1rayner

24 kWh Leaf klarer lett 12 mil i streng kulde, på et lasteplan  ;) Eller konstant nedoverbakke...
Mulig du klarer 12 mil på veien, men da kjører du mest sannsynlig i 60-70 km/t uten varme.
En av dere har misforstått, 12 mil med 30 kWh kan jeg tro på, men det kom ikke før i 2016.

Har aldri prøvd Leaf med halogenlys, så vet ikke hvordan de er.
De med LED-lys har utrolig gode nærlys, men elendige fjernlys.
Fjernlys er dog enkelt å gjøre noe med, montere ledbar eller andre ekstralys. Flere tråder om det på Leaf-forumet.

Ny Leaf sommeren 2018, så sent?? Var sikker på vi ville få noe nytt fra den fronten i år jeg..
Skal du vente på en brukt Ioniq må du nok vente ei stund.. De har vel fortsatt leveringsproblemer av nybiler, så eventuelle biler som havner på bruktmarkedet vil bli revet bort nesten før annonsen er på nett.
I 2018 er situasjonen kanskje en annen, men da er det kanskje ikke så lenge til Ioniq får større batteri og hysteriet er på gang igjen..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

123kris

Venter på at det skal dukke opp pent brukt 2016 Leaf 30kw til en ok pris  :)
2019 TM3 SR+
2019 TM3 LR AWD
2017 TMS 75D
2016 Leaf Nordic 30kwh

nr1rayner

Mer sannsynlig at du treffer jackpot der ganske snart ja  ;)
Går du for en USA-Leaf har du vel mye å velge i allerede nå, men da har du mer å sette deg inn i, og du har kanskje lært nok for ei lita stund nå?  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

123kris

Har kjøpt importbil en gang før, da ble jeg og samboeren enig om at det var første og siste gang.
Ser etter en pent brukt norsk modell jeg kan ha i 2 maks 3 år  :)
2019 TM3 SR+
2019 TM3 LR AWD
2017 TMS 75D
2016 Leaf Nordic 30kwh

nr1rayner

Mulig du vet dette fra før, men:
Har Leafen lyktespylere er den nordisk.
Ikke garantert norsk, kan være dansk eller svensk, men den har da samme spesifikasjoner som de norske.

Europeisk har ikke lyktespylere.
USA-import har oransje felt på siden av hovedlysene.

Lykke til  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA