Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: P85d vs 85d

Startet av 123kris, fredag 12. mai 2017, klokken 23:16

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: nr1rayner på mandag 06. mars 2017, klokken 09:51
Zoe trekker nok ikke 22kw på kaldt batteri den heller  :(

Med 40kWh batteri bør den vel klare det, når biler med 30kWh batteri klarer det... Det blir uansett bare gjetting.
Og som sagt, i3 tar 7.4kW helt greit, ulikt MB.

Og når det gjelder kostnader ved lading på 22kW AC punkt, så er GrønnKontakt litt mer snille mot biler med lavere hastighet :) Ellers er 6.6kW på LEAF (som vel er det samme som 7.4kW på andre biler, da det er snakk om netto vs brutto strøm?) en artig sak, da selgere av bilen gjerne later som det ikke finnes og du er ikke klar over at det er et valg man kan få, eller de vil aktivt prøve å snakke deg VEKK fra å kjøpe det. Jeg håper dette har endret seg i det siste, for det var noen bisarre opplevelser.

123kris

Crown: Den hvite brukte er hvit perle, så det er også metallic.
Mye å tenke på, både vurdering brukt/nytt samt 3,3/6,6.
Med 6,6 vil det også komme en merkostnad ved å få lagt opp til dette hjemme, usikker på hva det koster.
Kan få en del hurtiglading de dagene det kniper skikkelig for den prisen  :)
2019 TM3 SR+
2019 TM3 LR AWD
2017 TMS 75D
2016 Leaf Nordic 30kwh

THE

Sitat fra: Panduck på mandag 06. mars 2017, klokken 10:10
Sitat fra: nr1rayner på mandag 06. mars 2017, klokken 09:51
Zoe trekker nok ikke 22kw på kaldt batteri den heller  :(

Med 40kWh batteri bør den vel klare det, når biler med 30kWh batteri klarer det... Det blir uansett bare gjetting.
Og som sagt, i3 tar 7.4kW helt greit, ulikt MB.


Min Q210 lader med 40 kW ved første hurtiglading i kulda, men ladehastighet avtar ganske raskt sammenlignet med lading med varmt batteri. Ved lading på 22 kW og kaldt batteri blir ikke batteriet varmt ved lading, og ladehastigheten avtar mye raskere enn ved lading på 43kW. De testene jeg har gjort har gitt meg betydelig høyere ladeeffekt ved lading på 43 kW ved høy SOC enn ved lading på 22 kW. Selv på andre lading på 22kW har ikke batteriet fått høy nok temperatur til å ta i mot 20 kW like lenge som ved første lading på 43 kW.

Problemet er nok ikke så stort med 40kWh batteri da man vil ha oppnådd høyere temperatur før behov for lading oppstår. Selv vi minus 15 er ikke ladehastighet noe problem på Q210 hvis man tar første ladestopp på 43 kW med nesten tomt batteri. Temperaturen i batteriet vil øke raskt under lading, og man får dermed høy ladeeffekt. Når jeg lader på samme måte på 22kW så sliter jeg med å få temperatur i batteriet under lading så snart det er kuldegrader, oppvarming av batteriet tar rett og slett for lang tid. Nå skal vel R90 ha aktiv batterivarme, så det bør jo løse problemet?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Panduck

Sitat fra: 123kris på mandag 06. mars 2017, klokken 10:27
Med 6,6 vil det også komme en merkostnad ved å få lagt opp til dette hjemme, usikker på hva det koster. Kan få en del hurtiglading de dagene det kniper skikkelig for den prisen  :)

Usikker på hvorfor. Du kan ha 6.6kW LEAF, det betyr ikke at du MÅ ha 6.6kW lader hjemme, den lader jo like bra på 3.3kW. Selvfølgelig er det fint å kunne lade "maxfart" hjemme, men det er jo på ingen måte påkrevd. 6.6kW på LEAF er en særing, når du først trenger det er det EKSTREMT fint å ha, men 7000kr er en del for noe man ikke helt vet hvor mye man har behov for.

sylwester

#34
Sitat fra: nr1rayner på mandag 06. mars 2017, klokken 09:54
Jeg savner 6,6kw enkelte ganger. Ville mest sannsynlig ikke betalt 1kr pr min på en 22kw stolpe for å få 6,6. Vel, kanskje hvis jeg visste jeg måtte stå lenge og vente.
Men, det popper stadig opp 7,4kw ladebokser, stort sett gratis. Da er det et savn, men 7.500 kr stort savn...? Hmm..... Nei da ville jeg vel heller spandert det på hurtiglading.

Hvis du mot formodning må topplade Leafen siden det er et segment med hurtigladetørke så er det bedre å lade 6,6kW for <= 1kr/minutt enn samme hastighet til 2,5kr/minutt Chademo.

Jeg ville prioritert 30kWh-batteriet fremfor 6,6kW lader, men hvis man vil være nærmest tom for batteri når bilen er hjemme etter jobb og man vanligvis kjører en tur etter middag så vil en 6,6kW-lader øke brukområde til bilen ved å redusere ventetiden på lading til man har nok med halvparten. Jeg som kan ha over 50% batteri trenger ikke det og de få gangene jeg virkelig trenger å få opp dampen kan jeg hurtiglade.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

@jkirkebo
Åja, så i3 trekker altså max 32A på 1-fase, men 16A på 3-fase?
Har bestandig trodd at man fikk max 16A på 1-fas med 11kW lader jeg  ;)

@panduck
Nå er det vel bare Nissan og Kia/Hyundai som har mulighet for 6,6.
Golf/Up er det vel fortsatt max 3,3, og de resterende har 11 eller mer..
Ganske sikker på at Kia/Hyundai oppgir 6,6, så da undrer jeg på hvilke andre biler du nevner..
Uttaket er 7,4 mens laderen er 6,6. Mulig det er noe sikkerhet inn i bildet, ikke trekke max av uttaket, og så kommer jo ca 10% ladetap som kanskje regnes med.

@sylwester
Såklart, kryper hurtigladeren godt under 20kW er det billigere å plugge i 22kw laderen hvis man har 6,6. Og enda bedre er det jo om det er GK sin ladestasjon  :)
Samtidig frigjør man hurtigladeren for noen andre som kanskje trenger det  :+1: En empatisk tanke, som eieren av en B-klasse tydeligvis ikke evner å inneha der den stod parkert med rompa rett mot en hurtiglader, selvsagt ikke plugget i type2-uttakene rett bortenfor...

Helt enig, ville heller hatt 30 kWh enn 6,6kw lader, men helst begge. 6,6 har vært kjekt å ha, ved enkelte tilfeller. Hjemme har det ingenting å si da bilen lader over natta uansett.
Men steget opp til 30kWh kunne jeg hatt bruk for mange ganger, og da er det sjeldent at 6,6 har hjulpet. Flere ganger jeg må innom en ekstra QC i 5-10 min for å spe på for å komme til den jeg "egentlig" skal til, men hadde klart distansen med 30kWh.

Problemet for meg har sjelden vært hurtigladetørke, og bedre blir det. Hadde problemet på tur i sommer, men hadde jeg kjørt turen nå hadde det gått mye bedre, pga 1 strategisk plassert QC  :+1: Der igjen var det schuko-lading på veien, og 6,6kw hadde ikke hjulpet i det hele tatt.
Problemet er mer å få tilgang pga kø.
Trenger man sårt 20% for å komme seg helt frem og kommer til opptatt QC, gjerne med flere ventende, blir 22kw et greit alternativ. Det vil ta ca 1 time med 3,3kw, og da sikkert 30 min med 6,6. Det blir stor fordel.
Her har også Zoe en enorm fordel, på alle (? ) Fortum sine ladeplasser er det stolpe med 22kw uttak. Tror jeg har sett disse i bruk 1 gang, mens QC er flittig i bruk. Man er altså mer garantert å slippe å stå i kø på en QC med en Zoe  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Panduck

Sitat fra: nr1rayner på mandag 06. mars 2017, klokken 18:59
@panduck
Nå er det vel bare Nissan og Kia/Hyundai som har mulighet for 6,6.
Golf/Up er det vel fortsatt max 3,3, og de resterende har 11 eller mer..
Ganske sikker på at Kia/Hyundai oppgir 6,6, så da undrer jeg på hvilke andre biler du nevner..
Uttaket er 7,4 mens laderen er 6,6. Mulig det er noe sikkerhet inn i bildet, ikke trekke max av uttaket, og så kommer jo ca 10% ladetap som kanskje regnes med.

i3 har oppgitt 7.4kW på 60Ah modellen . eGolf oppgir vel 3,6kW (det gjorde de iallefall), mens LEAF oppga 3.3kW. Tror i3 fremdeles oppgir 7.4kW i tillegg til 11kW. 3.3kW * 3 = 9,9kW, så det er vel det i3 burde oppgi om de skulle være på samme linje, muligens. Kanskje vi en gang i fremtiden får standarisert hvordan dette oppgis.

123kris

Det som i utgangspunktet var et enkelt valg, er nå ikke så enkelt allikevel.
Leaf 30, men 3,3kw lading eller 6,6kw?
Vente til over sommeren på Ioniq? Vil jo helst hatt elbil i går, og Leafen kan jeg få på fredag  :)

Det finnes jo svært få Leaf 30 brukt så da er nytt mest aktuelt.  :)
2019 TM3 SR+
2019 TM3 LR AWD
2017 TMS 75D
2016 Leaf Nordic 30kwh

Crown

Sitat fra: 123kris på mandag 06. mars 2017, klokken 22:12
Det som i utgangspunktet var et enkelt valg, er nå ikke så enkelt allikevel.
Leaf 30, men 3,3kw lading eller 6,6kw?
Vente til over sommeren på Ioniq? Vil jo helst hatt elbil i går, og Leafen kan jeg få på fredag  :)

Det finnes jo svært få Leaf 30 brukt så da er nytt mest aktuelt.  :)

Du blir helt sikkert fornøyd med en Leaf 30kWh, det er en god bil som er veldig enkel å ha med å gjøre og har grei rekkevidde. Det viktigste er at du kommer i gang med å kjøre elektrisk, 4-5 måneder med elektrisk i forhold til diesel/bensin er maaange penger :) Og sammen med det den er billigere enn de andre nå så kommer du jo opp i en 70-80k spart.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Panduck

Sitat fra: 123kris på mandag 06. mars 2017, klokken 22:12
Vente til over sommeren på Ioniq? Vil jo helst hatt elbil i går, og Leafen kan jeg få på fredag  :)

Jeg ventet lenge på i3en min, ble bestilt før de nye i3ene var i produksjon. Det er frustrerende, men vel verdt det når du får de. Jeg ville ventet til over sommeren og fått en bil som er bedre til lengre turer. Du har sett Teslabjørn sine videoer om ioniq? Han får vel over 40kW på første ladestopp, selv på vintertur. Det er ikke dårlig... Og det aller beste: du trenger ikke å tenke på om du skal ha 3.3kW eller 6.6kW!

Se de videoene om du ikke har det :)

nr1rayner

#40
@Panduck
i3 har aldri vært aktuell for meg, så har ikke fulgt med så nøye der...
Det kan jo tenkes at laderen på Leaf/Ioniq/Soul er marginalt svakere, eller at de andre oppgir "juksetall", slik som Nissan's (og VW's) kWh. 30 kWh Leaf er egentlig 27-28 kWh, 24 kWh er egentlig 20..
Kan vel uansett garantere at man ikke får 7,4 kW inn på batteriet på et 7,4 kW uttak  :P

@123kris
Å spørre om råd kan vel fort villede, fremfor å veilede, men håper da du har fått belyst noe du aldri ville tenkt på selv, før du satt der med nøkkelen i hånda og kanskje angret i ettertid..
Nei, jammen er det ikke lett å velge bil, alle har sine fordeler og ulemper.
En mangler APP og må stå plugget i for forvarming, den andre har vanskelig lading, den tredje mangler hurtiglading og den fjerde har alt det men har kortere rekkevidde...
Man skulle hatt alle fordeler i en bil, men den finnes ikke, enda...

Man må bare vurdere hva man har behov for i det daglige. Kommer man til å lade hjemme over natta, og ca 2 ganger i året ville ønsket seg 6,6 kW lader er ikke det et behov og burde ikke styre et valg.
Men vet man at man kommer daglig hjem med nesten tom tank, og skal bruke bilen etter middag vil det være et stort pluss, eller kanskje avgjørende, å kunne lade med 6,6 hjemme.

Venter du til sommeren kommer det sikkert nyheter om ny Leaf og oppgradert Ioniq og/eller Soul. Da kan man like gjerne vente 4 mnd til, men skulle du sett, der kom det sannelig nyheter om en Peugeot også! Kanskje jeg skal vente på den i stedet..?
Og vipps så stod det 5/7-19 på kalenderen og man har enda ikke handlet :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

knut.aulie

Sitat fra: 123kris på mandag 06. mars 2017, klokken 22:12
Det som i utgangspunktet var et enkelt valg, er nå ikke så enkelt allikevel.

Vente til over sommeren på Ioniq? Vil jo helst hatt elbil i går, og Leafen kan jeg få på fredag  :)
Det kom en Ioniq på Finn i dag til 239' hos bil 1 i Bergen. Gått 20 km (dvs ny)

Mistenkelig billig, helt klart importert , men Bil 1 er seriøse, hørt flere som er veldig fornøyd med dem.


hexachordia

Den har ikke teknikkpakke, altså uten varmepumpe og mye annet.
Nissan Leaf 2013 (US 2. gen)

jkirkebo

Sitat fra: nr1rayner på mandag 06. mars 2017, klokken 18:59
@jkirkebo
Åja, så i3 trekker altså max 32A på 1-fase, men 16A på 3-fase?

Korrekt.

Sitat
Har bestandig trodd at man fikk max 16A på 1-fas med 11kW lader jeg  ;)

Tesla var først med dette, BMW har heldigvis fulgt etter og jeg håper alle andre gjør det også. Laderen i en Tesla består av 3 stk. 16A 1-fase ladere i én boks. I 3-fase kobles disse på hver sin fase, mens når det lades på 1-fase over 16A så kobles disse i parallell isteden. Det sitter en kontaktor i bilen som kobler om automatisk (tidligere måtte ladestasjonen "laskes" men Tesla kom heldigvis med denne kontaktoren som gjorde det overflødig, og oppgraderer også alle eldre biler gratis).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA