Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: P85d vs 85d

Startet av 123kris, fredag 12. mai 2017, klokken 23:16

« forrige - neste »

123kris

Ny nordic: 253000,-
Brukt 16 Tekna kmstand 2500: 239000,- (kan sikkert få prutet ned noen tusenlapper)

Hva vil være lurest? :)
2019 TM3 SR+
2019 TM3 LR AWD
2017 TMS 75D
2016 Leaf Nordic 30kwh

Panduck

Sitat fra: 123kris på lørdag 04. mars 2017, klokken 17:38
Jeg trenger råd og tips til kjøp av elbil.

Ettersom det blir en del kjøring, PRØV en i3 før du bestemmer deg for LEAF. Jeg sitter så absurd mye bedre i i3 enn leaf at kjøreturen blir noe helt annet. Den er muligens litt over budsjett (270.000 nå).

Annet enn sittestilling og kort rekkevidde (hadde 24kWh LEAF) var jeg veldig godt fornøyd med bilen, men du må nok regne med langt mer lading på den enn om du velger en ioniq eller i3.

123kris

Har kikket litt på i3 også, men prisen er nok en del høyere enn hva jeg er villig til å gi.
Slenger man på litt nødvendig utstyr som vinterhjul, og metallic lakk er man vel godt over den annonserte fra prisen på 270.000?  :)  Men absolutt en veldig fin bil!
2019 TM3 SR+
2019 TM3 LR AWD
2017 TMS 75D
2016 Leaf Nordic 30kwh

nr1rayner

Fikk pris på Nordic selv her om dagen, 261.990, "alt" inkl. (vinterhjul, metallic, registrering osv).
Så da har du fått en bra pris, hvis det ikke kommer til endel frakt for å få bilen til Trondheim da..

Har Tekna selv. Prisen på Teknaen er jo lurest, men der må du vurdere om skinnseter er noe for deg. Ellers er de jo kliss like.
Synes skinnsetene er ok om sommeren, men kalde i starten om vinteren. Ellers er det jo enkelt med renhold da.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Panduck

Sitat fra: 123kris på søndag 05. mars 2017, klokken 22:40
Har kikket litt på i3 også, men prisen er nok en del høyere enn hva jeg er villig til å gi.
Slenger man på litt nødvendig utstyr som vinterhjul, og metallic lakk er man vel godt over den annonserte fra prisen på 270.000?  :)  Men absolutt en veldig fin bil!

Ja, det er absolutt stor fare for å betale langt mer for bilen enn man først hadde tenkt. Dumt at det er så lang leveringstid på ioniq, hadde nok passet bra til den strekningen du kjører. For Ioniq så er vel basismodellen godt utstyrt. Nye Zoe har vel ikke ventetid og ville klart strekningen uten problem (antar jeg) men det er vanskelig å anbefale en bil uten hurtiglading.

123kris

Jeg er helt avhengig av hurtiglading, dette for å kunne ta en langtur ved behov og for å komme meg frem og tilbake til hytta så Zoe er utelukket.

Leaf virker for meg som det tryggeste og beste alternativet for mitt budsjett. Gjenstår bare å bestemme seg for om det blir ny eller en pent brukt  :)
2019 TM3 SR+
2019 TM3 LR AWD
2017 TMS 75D
2016 Leaf Nordic 30kwh

nr1rayner

En som var på testtur med Zoe i -5C såvidt jeg husker. Tror også han hadde veldig god og varm bil da, kjørte 22 mil uten lading. Hadde visst ikke mye igjen, men...
Husk at Zoe også har en enorm fordel med sin lader (såfremt den kan bruke ladepunktet da), uansett om stolpen gir 7,4 11 eller 22 kw trekker Zoe det som er tilgjengelig, mens Leafen trekker max 7,4 (lader med ca 6,6) hvis man betaler ekstra for den laderen. Meg bekjent er det kun Tesla som kan utnytte ladepunkter like godt som Zoe.
Så kan man jo også få 11kw lader hjemme hvis det er kapasitet i anlegget selvsagt.
Ikke så ofte det skjer, men jeg har kommet til opptatte hurtigladere, og hatt mulighet for gratis 22kw en knapp kilometer unna, da hadde det vært greit med Zoe faktisk  ;)

Det kan bli langdryg ventetid hvis man skal vesentlig lenger enn Zoe's medbragte kapasitet, men lading på 22kw er egentlig ikke så ille vs ca 40-45 kw. Og skal man lade på schuko er den lite effektiv og man må kjøpe en ladekladd til ca 20.000...

Men helt klart, de andre bilene er "enklere" her til lands og på langtur..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Crown

Sitat fra: 123kris på søndag 05. mars 2017, klokken 21:49
Ny nordic: 253000,-
Brukt 16 Tekna kmstand 2500: 239000,- (kan sikkert få prutet ned noen tusenlapper)

Hva vil være lurest? :)

Nei.. ville vel prutet litt til, ellers er forskjellen for liten synes jeg. Men jeg var ikke så veldig glad i skinnsetene til Leaf heller, derfor det ble Nordic. Husk at det sikkert blir 7-8 mnd kortere garanti også, det er jo verdt litt både hvis du eier den selv hele perioden eller skal selge den. Har noen av dem 6,6kW lader?
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Panduck

Sitat fra: 123kris på mandag 06. mars 2017, klokken 08:06
Jeg er helt avhengig av hurtiglading, dette for å kunne ta en langtur ved behov og for å komme meg frem og tilbake til hytta så Zoe er utelukket.

Det er jo en tanke, hvor lang langtur er, og når du tar de. Om det er "hytta om vinteren" er det ikke sikkert Zoe blir så mye tregere på hurtiglading enn LEAF, min LEAF trak ca 11kW på kalde dager, i3en ligger på rundt 24kW til 28kW ved første lading på vinterturer. Da er 22kW til sammenlikning ikke ille. Hva den nye LEAFen ligger på, vet jeg ikke, men det er greit å være klar over at du ikke nødvendigvis kan forvente full fart. Om turen er så lang at den krever flere hurtigladere vil neste hurtiglading da gå langt raskere fordi batteriet har fått varmet seg opp. (har fått 44kW på andre lading om vinteren)

Zoe er allikevel en spesiell bil, LEAF virker som et tryggere valg.

Panduck

Sitat fra: nr1rayner på mandag 06. mars 2017, klokken 08:55
Ikke så ofte det skjer, men jeg har kommet til opptatte hurtigladere, og hatt mulighet for gratis 22kw en knapp kilometer unna, da hadde det vært greit med Zoe faktisk  ;)

Her er noe av grunnen til at jeg er så veldig glad for i3en sin 11kW AC lader, og hvorfor man ikke bør gå for "standard 3.3kW" lader i LEAF, men iallefall skaffe seg 6.6kW. Noen ganger er det ikke mange kWene man trenger for å komme seg dit man skal, og da er det langt bedre å plugge seg i en AC lader, og sette seg ett sted for å spise / slappe av, enn å stresse en time i kladekø, konstant bekymret for at noen kan snike seg inn foran deg.

123kris

Ja, jeg syns også prisforskjellen i utgangspunktet er for liten. Skal prøve meg på litt mer pruting. Fordelen med ny er jo dette med garanti, og at jeg kan få fargen grå som er den jeg helst vil ha. Den brukte 16 modellen er i hvit og 3,3 kw. På ny så kan jeg velge 6,6kw mot et pristillegg på 7500,- men jeg er usikker på om det er nødvendig?

Samtidig er det jo sikkert en ny leaf på trappene med enda lenger rekkevidde, men med hurtiglading og behovet for bil ganske raskt så er det ikke så mange alternativer. Jeg vil i 8 mnd nå ha ca 80 km reisevei til jobb, mens det fra 1 januar da det er nye lokaler vil være ca 50 km.

Utseendemessig synes jeg faktisk også at Leafen er penere enn Zoe, og det teller jo bittelitt :)
Det er 25mil til hytta og mye oppover den siste mila, så uansett hvilken bil jeg velger må jeg regne med to stopp hurtiglading om vinteren.


2019 TM3 SR+
2019 TM3 LR AWD
2017 TMS 75D
2016 Leaf Nordic 30kwh

nr1rayner

@Panduck
Men i3-ens 11kW trekker vel fortsatt bare 3,3kw hvis man kobler til et 7,4kw uttak, akkurat som en standard Leaf gjør..? Altså, den støtter max 16A pr fase..? Mercedes B-klasse har vel tilsvarende lader (men mangler hurtiglading).

Zoe trekker nok ikke 22kw på kaldt batteri den heller  :(
Sjekk Bjørn Nylands testtur. Nå var jo det med den gamle Zoe'n, så den nye kan mest sannsynlig trekke mer enn hva han fikk til i starten. Men du har selvsagt et poeng, 11kw på hurtiglader er ikke særlig hurtig..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Jeg savner 6,6kw enkelte ganger. Ville mest sannsynlig ikke betalt 1kr pr min på en 22kw stolpe for å få 6,6. Vel, kanskje hvis jeg visste jeg måtte stå lenge og vente.
Men, det popper stadig opp 7,4kw ladebokser, stort sett gratis. Da er det et savn, men 7.500 kr stort savn...? Hmm..... Nei da ville jeg vel heller spandert det på hurtiglading.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

jkirkebo

Sitat fra: nr1rayner på mandag 06. mars 2017, klokken 09:51
@Panduck
Men i3-ens 11kW trekker vel fortsatt bare 3,3kw hvis man kobler til et 7,4kw uttak, akkurat som en standard Leaf gjør..? Altså, den støtter max 16A pr fase..? Mercedes B-klasse har vel tilsvarende lader (men mangler hurtiglading).

i3 lader fint på 32A 1-fase (7,4kW), akkurat som Teslaer med 11kW-lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Crown

Sitat fra: 123kris på mandag 06. mars 2017, klokken 09:35
Ja, jeg syns også prisforskjellen i utgangspunktet er for liten. Skal prøve meg på litt mer pruting. Fordelen med ny er jo dette med garanti, og at jeg kan få fargen grå som er den jeg helst vil ha. Den brukte 16 modellen er i hvit og 3,3 kw. På ny så kan jeg velge 6,6kw mot et pristillegg på 7500,- men jeg er usikker på om det er nødvendig?
Så Nordic du har tilbud på er grå, dvs metallic, og Teknaen er hvit og dermed uten metallic? Det er jo 6000 kroner så vidt jeg husker, så dermed er jo i praksis forskjellen enda mindre.

Er kjekt med 6.6kW synes jeg, men vi har også 32A lader hjemme og to elbiler som kan bruke den. Men hadde nok klart oss helt fint uten, krever bare litt bedre planlegging. Jeg valgte 6,6kW lader og Nordic istedet for skinnseter :)

2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA