Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av model3citizen, fredag 12. mai 2017, klokken 19:31

« forrige - neste »

ladov

Sikker på at de ikke har testet i skjul? Andre fabrikanter sender testsjåfører for å kjøre månedsvis i strekk i forskjellige klimasoner. Alt Tesla trenger å gjøre er å utstyre testkjøretøyene med autonomi-hardware og la dem kjøre 'uendelige' runder i innendørs anlegg. En vanlig bil står stille 95% av tiden, en autonom bil kan fint redusere det til under 50% og da kan du simulere flere års kjøring på få måneder, under klimatiske forhold du selv bestemmer.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

knut.aulie

De må ha lært en del av Roadster, S og X.

Kan ikke tenke meg at vinter kommer som en overraskelse.

model3citizen

Sitat fra: ladov på tirsdag 21. mars 2017, klokken 23:06
Sikker på at de ikke har testet i skjul? Andre fabrikanter sender testsjåfører for å kjøre månedsvis i strekk i forskjellige klimasoner. Alt Tesla trenger å gjøre er å utstyre testkjøretøyene med autonomi-hardware og la dem kjøre 'uendelige' runder i innendørs anlegg. En vanlig bil står stille 95% av tiden, en autonom bil kan fint redusere det til under 50% og da kan du simulere flere års kjøring på få måneder, under klimatiske forhold du selv bestemmer.

Ja, det må vi kunne være i og med at det er Tesla selv som kommer med uttalelsen.

Når det gjelder forslaget ditt med tanke på testing. Så foreslår jeg at gjør et tankeeksperiment; hvor du setter deg inn i alle tenkelige scenarioer slik testing er ment å dekke. Deretter kan du vurdere om innendørstesting ville vært mulig for å dekke disse, og i så tilfelle hva som måtte til av fasiliteter.

Jeg spår en lang og kostbar liste, og det er bare starten. Det er en grunn til at Tesla selv sier at de stoler på sin egen dataanalyse.

Jeg ser et potensiale her for en betydelig fallhøyde hvis det blir sånn at tidlige leveranser, som jeg forstår som, levert i USA/California. I tidsrommet vi snakker om, tidlig fase, ikke vil være utsatt for noe annet en solskinn, godt vær og masse goodwill.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

RuneW

Sitat fra: model3citizen på onsdag 22. mars 2017, klokken 06:45
Jeg ser et potensiale her for en betydelig fallhøyde hvis det blir sånn at tidlige leveranser, som jeg forstår som, levert i USA/California. I tidsrommet vi snakker om, tidlig fase, ikke vil være utsatt for noe annet en solskinn, godt vær og masse goodwill.

Ja, det er en reell fare for å bli betatester om man er blant de første som får biler i "arktiske strøk".
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Øyvind.h

Bilen kommer, som Model S og X, helt sikkert med noen løsninger som er gode for arktiske forhold, og noen som ikke er gode.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sikker på at de ikke har testet i skjul?

Ja, det må vi kunne være i og med at det er Tesla selv som kommer med uttalelsen.

Mener du her at Tesla har sagt at de ikke har testet noen biler frem til produksjonen av RC utgavene? I så fall vil jeg gjerne se kilden til den påstanden.
ReservationId 364902

turfsurf

Det de sa var vel at de går rett fra Alpha til RC testing. Så testet har de jo gjort. RC er jo bare en "feature låst" Beta, så dette er vel ikke noen big deal.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

model3citizen

Sitat fra: Amoss på onsdag 22. mars 2017, klokken 08:46

Mener du her at Tesla har sagt at de ikke har testet noen biler frem til produksjonen av RC utgavene? I så fall vil jeg gjerne se kilden til den påstanden.

Nei, jeg sier de ikke har produsert biler for beta-test fasen. Sagt med andre ord, de har ikke testet beta-biler i det skjulte all den tid de aldri har blitt produsert.

SitatLast week, during a conference call with investment bankers involved with the sale of more Tesla stock, Elon Musk made a surprising announcement. He said the analytic tools Tesla has developed will allow the company to skip the beta phase entirely for the Model 3. He said his people will be driving early release Tesla Model 3 cars within "one to two weeks."
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Amoss

Sitat fra: model3citizen på onsdag 22. mars 2017, klokken 14:02
Nei, jeg sier de ikke har produsert biler for beta-test fasen. Sagt med andre ord, de har ikke testet beta-biler i det skjulte all den tid de aldri har blitt produsert.

Så langt er vi enige, men det du i ditt tidligere innlegg svarte på var at du var sikker på at bilen ikke var testet i skjul, ikke ett ord i posten du svarte på var om at bilen som evnt. har blitt testet skulle være "beta". Om man velger å kalle bilen for "alpha", "beta" eller "rc" spiller jo strengt talt ikke noen rolle så lenge testene blir utført.

Siden de først nå begynner å produsere beta/rc utgavene (det var meningen at de skulle begynne med beta nå, men hoppet over og gikk rett på rc) så antar (og håper) jeg de alt har gjort intensive tester med alpha utgavene, og at de nå fortsetter disse testene med rc utgavene frem mot produksjonsstart.

ReservationId 364902

ladov

Sitat fra: model3citizen på onsdag 22. mars 2017, klokken 14:02
Sitat fra: Amoss på onsdag 22. mars 2017, klokken 08:46

Jeg har da heller ikke påstått at det var *beta-biler* de testet.

Vi kan være rimelig sikre på at de har bygget flere alfa-biler enn de få som ble vist frem for et år siden. De har blant annen bestilt deler til 400 biler og gjort kollisjonstester, ganske klare indikasjoner på at de har bygget flere biler. Når vi dessuten ser hvor kort utviklingssyklus de har på S og X, hvor forbedringer lanseres fortløpende, virker det sannsynlig at de har gjort det samme med alfa-bilene. Den siste alfa-bilen de bygget vil sannsynligvis være betydelig forbedret i forhold til den første. Så bra at beta-biler tydeligvis er overflødig..

Jo mer jeg tenker på det, jo sikrere blir jeg på at autonomi vil kunne effektivisere testing betydelig. Spesielt den typer tester som krever høyt antall kilometer eller driftstimer. I stedet for å ha en stort team med sjåfører, kan du ha en gjeng mekanikere og programmerere som tilrettelegger testene og utfører nødvendige inspeksjoner/reparasjoner. Selv om Teslas autonomi-program er et stykke unna å kunne brukes på offentlige veier burde den være bra nok allerede til å brukes på sperrede områder. Ikke bare holder du bilene unna nysgjerrige øyne, du senker risikoen testbilene medfører for utenforstående, du gjør det også trivielt å utføre noe som ellers krever store ressurser, nemlig kjøre hundretusenvis av kilometer..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

http://www.digitimes.com/news/a20170323PD202.html
Sitat
Pegatron said to have landed control computer orders for Tesla Model 3

Tesla is planning to increase orders to its upstream supply partners for its Model 3, and orders for the control computer reportedly have been landed by Pegatron Technology, according to sources from the upstream supply chain.

Because of the handsome profits offered by control computers, which carry a unit price of more than US$1,000, US-based Jabil and Taiwan-based Quanta Computer also competed for the orders.

The sources pointed out that Tesla used to manufacture its control computer in house and only procure motherboards from outside makers. However, since the company's Model 3 is seeing much stronger demand, Tesla has decided to also outsource the control computer's assembly.
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA