Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av model3citizen, fredag 12. mai 2017, klokken 19:31

« forrige - neste »

S4e

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 04. mars 2017, klokken 23:29
Sitat fra: bullfinch på lørdag 04. mars 2017, klokken 17:06
Nå ble jeg skuffet.. Bil i stål, kan like greit kjøpe bolt da. Har brukt 46000 i året for å holde roadsteren på veien siste tre år. Servicetid er det månedsvis av ventetid på. Er ikke veldig positiv til servicen fra bedriften. Om bilen kommer i stål er det jo bare hengerfeste, lane assist og supercharger som er positivt. Bolt har vel bedre lagringskapasitet også?
Det er usikkert hvor mye stål som vil bli benyttet. Jeg tror egentlig det vil være mindre stål enn mange tror.

I forhold til Bolt vil det også være store forskjeller med Model 3. Blant annet betydelig lengre rekkevidde, AWD, selvkjøringsteknologi, 0-100 km/t nede på tretallet, størrelse, bedre interiør/seter, utseende, supercharger, hengerfeste, osv. (Mye på listen vil man måtte betale ekstra for.)

Enig i det meste her, men er du sikker på at TM3 er større?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Breezec

Bolt er 417cm, Model 3 468cm (estimert). Vesentlig større bil mao.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

knut.aulie

Teslarati har artikkel om prototype av modell 3 filmet i dag.

De oppgir i artikkelen at prototypene ble produsert 20. februar i år.

http://www.teslarati.com/tesla-model-3-spotted-testing-outside-spacex/

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på søndag 12. mars 2017, klokken 19:55
Teslarati har artikkel om prototype av modell 3 filmet i dag.

De oppgir i artikkelen at prototypene ble produsert 20. februar i år.

http://www.teslarati.com/tesla-model-3-spotted-testing-outside-spacex/

1. Den  ble ikke filmet i dag, den ble filmet for noen dager siden. Var det fredag mon tro?
2. Nei, de opplyser ikke at prototypene ble produsert 20. februar i år. De opplyser at de tror/gjetter på det basert på tidligere rykter om at en testproduksjon skulle starte den datoen, og jeg tror/gjetter på at de tar feil. Jeg tror dette er den samme prototypen som ble vist for snart ett år siden. F.eks. som man ser er ikke åpningen til bagasjerommet blitt noe større enn den var, noe Elon har bekreftet at den har blitt i etterkant av unveil#1.

Dessuten ble det den 22. feb. opplyst at de hadde produsert noen nye prototyper, og at de alt hadde gjennomført noen krasjtester med disse. Så jeg tror at produksjonen startet opp tidligere enn 20. februar, uten at jeg kan tidfeste det noe mer presist.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

S4e

Sitat fra: Breezec på lørdag 11. mars 2017, klokken 19:07
Bolt er 417cm, Model 3 468cm (estimert). Vesentlig større bil mao.
Vesentlig lengre, men ikke nødvendigvis større siden Bolt er mye høyere.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Espen Hugaas Andersen

#20
Det finnes mange mål på størrelse.

- På lengde og bredde vil Model 3 være størst.
- På høyde vil Bolt være størst.
- Model 3 vil ha størst vekt.
- Man vil trolig ha bedre takhøyde både foran og bak i Bolt.
- Man vil trolig ha bredere seter både foran og bak i Model 3.
- Bagasjeplassen blir neppe veldig ulik.
- Man vil trolig kunne frakte lengre objekter i Model 3 (f.eks ski), men større kubiske objekter i Bolt (f.eks kjøleskap).
- Osv.

Når jeg sa at Model 3 er større, så mente jeg først og fremst fotavtrykk og vekt. Lengde (foran kupeen) og vekt er som kjent en fordel i ulykker, og er et kriterie i seg selv ved bilkjøp. (Jeg kjøpte bilen jeg har i dag delvis fordi den veide 200 kg mer enn de andre alternativene jeg så på.)

Når det gjelder bagasjeplass vil nok Model Y være bilen å se etter, den er nok fort betydelig bedre enn Bolt på de aller fleste områdene. Men den kommer neppe til Norge før 2019-2020.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.


gigafactory

Jeg tviler på at dette er Teslas siste emisjon for å si det sånn, men det burde ikke overraske noen. Uansett ble dette nevnt på investorsamtalen og Musk så for seg gjeldsfinansiering:

SitatMusk however thinks that the raise will be sufficient to bring the vehicle to "reasonable production levels", but he also left the door open for raising more money this year. He sees an 80% chance of them not needing to raise any more debt or equity this year and if they end up needing more capital, they plan "a revolver or asset-backed line or warehouse line".

https://electrek.co/2017/03/16/tesla-model-3-release-candidates-elon-musk/


Øyvind.h

Modig er han i hvert fall. Med mot til å bygge noe revolusjonerende nytt som latterliggjør store deler av bilbransjen.
Og på så mange områder. Det har ikke vært underskudd på dommedagsprofetier for Tesla. Har selv hatt lengre diskusjoner med John Petersen, en smart fyr med lang erfaring og internasjonal tyngde, men som satt fast i fortiden.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

knut.aulie

Før Tesla Roadster ble elbil dømt nord og ned fordi det var sære små elbiler på markedet.

Så ble S dømt nord og ned fordi Tesla ville aldri klare å produsere biler i stor skala !

Så ble X dømt nord og ned fordi den ble kraftig forsinket og hadde tekniske utfordringer med dørene.

Nå blir Model 3 dømt nord og ned sammen med selskapets undergang fordi de har for mange bestillinger .........

Det er faktisk ikke måte på kritikk hele tiden. Samtidig avanserer stadig Tesla og andre bilprodusenter skal hele tiden lage en "Tesla killer" [emoji12][emoji85][emoji86] lol

Jeg har vært litt avventende men har nå reservert Model 3 om ikke annet så for å støtte Tesla [emoji1360][emoji898]

Knut Røe

Han hadde vel aldri klart noe sånt hadde han vært redd eller ikke hatt tro på seg selv. Det meste mannen har gjort har blitt en stor suksess, vi får håpe det fortsetter sånn. Jeg tror det blir verre etterhvert, nå har han fordelen av at han har et lite firma (relativt). I løpet av et par år har han mistet den fordelen, og vil etterhvert få flere og flere av ulempene til store, tunge firma som er veldig sendrektige. De store bilprodusentene har en størrelse på nivå med en stor oljetanker og er like lett å styre som et oljeflak. Endring går sakte og de fleste motsetter seg det.

model3citizen

Tesla hopper over beta-test fasen for Model 3, analyseverktøyene de har skal være tilstrekkelige til at tidlige leverte biler skal dekke beta-test behovet.

Det betyr så vidt jeg kan skjønne, ingen faktisk vintertesting bl.a.

Det verste er at mange av reservasjonsholdere på fb syntes dette er gode nyheter.

http://gas2.org/2017/03/18/tesla-model-3-will-skip-beta-phase-go-directly-early-release-cars/
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

knut.aulie

Dette er en bra analyse som virker veldig grundig (les hele)

http://www.carswithcords.net/2017/03/the-model-3-wont-ship-in-july-and-thats.html?m=1

Konklusjon er at selv med et konservativt estimat med 25-50 tusen levert i 2017 er det ikke usannsynlig at alle får worldwide i 2018 [emoji1360][emoji851]

knut.aulie

Sitat fra: model3citizen på tirsdag 21. mars 2017, klokken 22:09
Det betyr så vidt jeg kan skjønne, ingen faktisk vintertesting bl.a.
Ser ikke helt den sammenhengen!

Det at de dropper en preasembly line og heller starter med den skikkelige produksjonslinja betyr ikke at de ikke tar alle tester de trenger.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 21. mars 2017, klokken 22:24
Ser ikke helt den sammenhengen!

Det at de dropper en preasembly line og heller starter med den skikkelige produksjonslinja betyr ikke at de ikke tar alle tester de trenger.

Problemet han peker på er at vi alt er i slutten av Mars. Det vil vel knapt være noen vinterforhold igjen noen steder på den nordlige halvkulen når de har release kandidater klare for vintertesting. Så håper virkelig de har gjort en del vintertesting med Alpha prototypene, aller helst i fjor vinter før lanseringen...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA