Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fritak for bompenger?

Startet av Caspar, onsdag 09. februar 2011, klokken 19:18

« forrige - neste »

El rayo

Når batteriet har vært ubrukt i over en måned anbefaler Saft en initiallading (10A i 15 timer, tror jeg) for å sikre at alle cellene er fulladet. Men jeg har sett advarsler mot dette på gamle batterier.

Foreslår at du bruker søndagen til mosjonering av batteripakka; kjør bare til robometeret varsler, lad vanlig og fullt (til 'lynet' lyser konstant) og kjør en ny tur. Du burde se forbedring på hver tur.

Jeg tok nettopp årets første batterimosjoneringstur etter vinterens småkjøring; en tur på motorveien med 15 kW effektuttak (125 - 150A) unntatt der fartssperra slo inn. Begrenset gradvis effektuttaket til 12 kW fra 35% og ned på energimeteret for å holde batterispenningen på 100 V (har ikke robometer, men nikometer).

Kjørte 62 km med vinterdekk og hadde 21% energi igjen. Med tett 'vintergrill' kom batteritemperaturen opp i 30 grader. Trillet opp i 95 km/t i de bratteste nedoverbakkene med regen avslått, så bremsene henger ikke.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

@Lynet

Du har tydelig en celle med høy selvutlading. Heldigvis har du instrument som fanger dette opp slik at du kan unngå å skade denne cellen.

Gjør som ElRayo sier så er der en reell sjangs å rette opp skjevheten.

Har selv rettet opp skjevheter fra samme nivå som den du beskriver og endt opp med full kapasitet igjen, også på den "klagande" cellen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Jeg satter her og bladde i gamle pdf fra Golf Citystromer og fant en manual for inverteren. I denne manualen står også inverteren til Think.
Og det er tydelig inverteren som styrer både precharge og hovedkontaktor.
Man må ihvertfall sjekke at pinne 3 (precharge) går ned til 0V med tenning på,
og at pinne 1 (kontaktor) går helt ned til 0V ved start.
Samtidig skal pinne 4 ha 12V.

I prinsippet kunne optokobleren vært byttet ut med et rele. Men det er nok en pris og plassmessig sak, da den koster 3,13 hos Elfa, og er betydelig mindre enn et rele  ;D


Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

PerBear

Lynet,

Dette var veldig kjekk dokumentasjon!

På vegne av meg og sikkert andre Classic Thinkeiere: Tusen takk!  :)


Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

hkaspenberg

Sitat fra: PerBear på søndag 12. juni 2011, klokken 15:32
Lynet,

Dette var veldig kjekk dokumentasjon!

På vegne av meg og sikkert andre Classic Thinkeiere: Tusen takk!  :)


Ligger nå på Elbilwiki!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Ken

#80
Ser at kobling nr. 34 short inverter, går til både gasspedal og wiper. Er det derfor vi får forstyrrelser når vindusviskere er i gang?
Deler av dokumenter har vi sett tidligere, det med benktesting. Mye er nytt.
Takk! 

Red. Wiper betyr i denne sammenheng den delen av potensiometer som er en fjærbelastet kontakt. Sorry!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Viggo

Hei Caspar
Er ny på forumet men har hatt Thinken siden 2006.
Jeg fikk AKKURAT samme feil og feilmelding sist onsdag. Bra med strøm på kassa men bilen vil ikke starte.
Kan høre at det klikker gjentatte ganger i BMSen men den tar ikke lading heller.
Vi har testet en annen BMS med skjøteledning/kontakt uten at det hjalp. Den oppførte seg helt likt den som står i batterikassa. Har testet laderen i en annen bil, og laderen er OK.
Hvis det finnes gode råd der ute, er vi to som kan feilsøke samme problem.

Caspar

#82
Hei og velkommen på forumet, ja jeg holdt på en stund med min for å finne ut av hva som var feil, men mptte vel gi opp til slutt og bytte kortet inne i Hv boksen. Det er alltid litt kjedelig når man ikke finner feilen konkret, men nå går ihvertfall bilen greit. Har du hatt muligheten til å lese ut feilminne ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA